Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis, "saako" lapset olla hoidossa 10-12 tuntisia päiviä?

Vierailija
02.05.2012 |

Ei ole varmaankaan mikään hyvä ratkaisu lapsen kannalta mutta aina ei voi hommata taikka saada työpaikkaa/opiskelupaikkaa läheltä päiväkotia. Mutta onko tästä joku ihan "laki" olemassa. Jäi mietityttää kun luin tuota yhtä ketjua...

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työaikojen suhteen ei ole mitään joustoa niin miten ajattelitte toimia kun lapsi tulee kouluikään.

Onko pieni alakoululainen kotona tuntikausia joka päivä?

Vierailija
42/50 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan iltapäivähoidossa tai isompien sisarustensa kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa vakituiseen päivähoitoasetuksessa määritellään että 10h on maksimi. Tilapäisesti tietysti jos on jotain todella erityistä voi olla pidempään, mutta ei säännöllisesti. niin se vaan menee, että lapset kummasti rajottaa äidin/isän ajankäyttöä.

Joku taas kirjoittaa joka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Meillä on lapsen hoitopäiväksi kirjattu 10,5 tuntia. Ihan vaikituiseen. Olen yksinhuoltaja (mies on kuollut, ei voi osallistua), työpäivän pituus on 8 tuntia ja työmatkoihin menee noin 1-1h15min / suunta, joten silloin lasten hoitopäivän pituudeksi tulee 10,5 tuntia. Olen matalapalkka-alalla ja pääkaupunkiseudulla on asuminen kallista, joten ei ole mahdollista tehdä lyhempää työpäivääkään.

Vierailija
44/50 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toinen vanhempi sitten joustaa tai palkataan ulkopuolista apua.

Jos ulkopuolinen hakee lapsen, onhan se sitten "hoidossa" vaikka 11 tuntia. LS-tapaus? Täällä on nyt vissiin joku LS-buumi menossa.

Vierailija
45/50 |
03.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

<a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239">http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239</a&gt; 4 § (3.6.1988/486) Päivähoito järjestetään osapäivä- ja kokopäivähoitona. Kokopäivähoidossa lapsen hoitoaika saa yleensä jatkua yhtäjaksoisesti enintään kymmenen tuntia vuorokaudessa ja osapäivähoidossa viisi tuntia.

ettei ymmärrä lain sisältöä. Lapsen päivähoito aika ei saa ylittää pääsääntöisesti kymmentätuntia. Jos lapsi on esim vuoropäiväkodissa pikän päivän+ yön niin hän on luonollisesti sitten myös vapaalla pitemmän päitkän. Vuoropäiväkodeissa voidaan pyyttää liatsa vanhemman työvuoroista jos vaikuttaa siltä, että lapsen päivähoidoajat littävät toistuvasti 50 viikkotunnin rajan. Sama on ns tavan päivkodeissa, lapsi ei saa olla toistuvasti / pääsääntyöisesti yli 10 tuntia hoidossa. (50 viikkotuntia, luulisi kyllä riitävän yleisen vuoajan ollessa max 40 viikkotuntia)

Vierailija
46/50 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidossa.

Työaikani on klo 7-15.30 (sis. 30min ruokatauko)

Matkoihin menee 1,5h.

Pakko se on töissä käydä,eikä kaikki työnantajat suostu työpäivän lyhennyksiin.

Minulle kuitenkin kertyy pekkasia ja silloin lomaillaan lapsen kanssa yhdessä.

Ei varmasti kukaan turhan takia pidä lapsiaan hoidossa noin pitkiä päiviä.

Vierailija
47/50 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat hoidossa joko 6:30-16:30 tai 7:30-17:30. Työpaikkani on kuitenkin vain 5 km:n päässä päiväkodista, mutta työaikani on 8,5 tuntia (sis. 30 min ruokiksen), jolloin pitää olla työpaikalla työvaatteissa. Tarkoittaa, että työpaikalla pitää olla jo ennen työajan alkamista ja vähän sen jälkeen.

Sen lisäksi bussimatkat kestävät n.20 min suuntaansa + kävelymatkat siihen päälle, koska bussipysäkit eivät ole päiväkodin tai työpaikkani vieressä. Yleensä bussin tuloakin joutuu odottelemaan, koska aikataulut eivät ole synkronoitu työaikani kanssa, joten voi mennä n.45 min työajan loppumisesta siihen että olen päiväkodilla.

Vierailija
48/50 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän yhteiskunnassa ei siedetä työttömiä taikka kotiäitejä. Sanotaan että töissä pitää käydä vaikka mikä olisi. Tai sitten pitää mennä kouluun ja opiskella jotain mikä auttaisi työllistymään. Mä en nyt tajuuuuuuu.

Jos ja kun työ taikka opiskelupaikka ei sijaitse lähistöllä ja lapselle tulee tämän takia pitkät hoitopäivät niin miksi vanhemmat tuomitaan tämän takia huonoiksi vanhemmiksi? Ei kukaan varmaankaan huvikseen käy missään kauempana töissä? Se on muuten tosi raskasta... Ja on paljon vuorotyöpaikkoja ja sellaisia hommia joissa on oltava koko työvuoro. Jos alat urputtaa vuoroistasi niin kenkää tulee, tilallesi löytyy heti uusi tekijä!

Jos jäät kotiin hoitamaan lastasi niin olet luuseri. Jos olet työtön, olet luuseri. Olet huono vanhempi jos viet lapsen hoitoon ja joudut tekemään pitkää päivää.

Hoh-hoijaaaaaa

Vierailija
49/50 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat käy töissä, ei hyvä.

Jos maataan kotona, ei hyvä.

Itse olen tällä hetkellä työtön, mutta alallani on työpäivät 8h + 30min ruokatunti.

Joten kun toivottavasti kohta työllistyn, tulee myös minun lapsilleni 9,5-10h hoitopäiviä.

Ei varmasti ole hyvä asia työhaastattelussa/työsopimuksen allekirjoituksessa ilmoittaa, että teenkin vain 7h päiviä.Kyllä varmasti jää työpaikka saamatta.

Vierailija
50/50 |
02.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten palkkaatte hoitajan kotiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän