Siis, "saako" lapset olla hoidossa 10-12 tuntisia päiviä?
Ei ole varmaankaan mikään hyvä ratkaisu lapsen kannalta mutta aina ei voi hommata taikka saada työpaikkaa/opiskelupaikkaa läheltä päiväkotia. Mutta onko tästä joku ihan "laki" olemassa. Jäi mietityttää kun luin tuota yhtä ketjua...
Kommentit (50)
eiköhän niissä töissä ole pakko aikuisten pysyä juuri lastensa vuoksi, jotta lapset saavat ruokaa ja katon päänsä päälle. Ei kai tämä yhteiskunta edes toimi, jos kaikki heittäytyisivät työttömiksi.
meinaatko, että sellaisten vanhempien lapset otetaan kaikki huostaan, jotka eivät voi itse vaikuttaa työaikoihinsa...
joka hoitaa lapset paremmin. Kyllä tuo on laiminlyönti, jos työ ja raha ajavat täysin lasten edelle.
vaan päinvastoin ollaan tyytyväisiä, kun sekä isä että äiti tekevät töitä. Liittyy varmaan ikivanhaan työmoraaliin, että perhe elätetään itse, vaikka sitten joskus olisi vuosi tai pari tiukempaa töissä.
meinaatko, että sellaisten vanhempien lapset otetaan kaikki huostaan, jotka eivät voi itse vaikuttaa työaikoihinsa...
alkaa vaikuttaa siltä, että ylipäätään työssäkäyvien vanhempien lapset otetaan huostaan..
Jos vanhemmat käy töissä, ei hyvä.
Jos maataan kotona, ei hyvä.Itse olen tällä hetkellä työtön, mutta alallani on työpäivät 8h + 30min ruokatunti.
Joten kun toivottavasti kohta työllistyn, tulee myös minun lapsilleni 9,5-10h hoitopäiviä.Ei varmasti ole hyvä asia työhaastattelussa/työsopimuksen allekirjoituksessa ilmoittaa, että teenkin vain 7h päiviä.Kyllä varmasti jää työpaikka saamatta.
kyl ajattelin kysyy voisinko tehä nelipäivästä viikkoo
en tajuu miks niit lapsii tehää jos ei haluu viettää niide kans aikaa..aika monella olis mahollisuuksia järjestellä asioita nii et olis enempi aikaa lapsille...mut tää on tää kulttuuri et vanhempien oikeudet ja heti jos kyseenalaistaa ni syyllistämistähä se on...eikös sen älähtämisen pitäis kertoo jotain..et suunnan pitäis muuttuu..hetken ne on lapsia vaan..
kyl ajattelin kysyy voisinko tehä nelipäivästä viikkoo en tajuu miks niit lapsii tehää jos ei haluu viettää niide kans aikaa..aika monella olis mahollisuuksia järjestellä asioita nii et olis enempi aikaa lapsille...mut tää on tää kulttuuri et vanhempien oikeudet ja heti jos kyseenalaistaa ni syyllistämistähä se on...eikös sen älähtämisen pitäis kertoo jotain..et suunnan pitäis muuttuu..hetken ne on lapsia vaan..
jokaisen on oma perhe elätettävä
Aivan turhaan saarnaat et 'miksi tuli lapsia tehtyä'
voi voi, miksi joku synnytti sinun kaltaisen ihmisen tähän maailmaan
et tiedä asioista mitään ja istut muita tuomitsemassa
Mites esim poliisien työajat. Taitavat tehdä 12 h vuoroja. Jos molemmat vanhemmat on poliiseja, järjestyykö lastenhoito päiväkodissa mitenkään?
Mites esim poliisien työajat. Taitavat tehdä 12 h vuoroja. Jos molemmat vanhemmat on poliiseja, järjestyykö lastenhoito päiväkodissa mitenkään?
Ja tuossa laissa sana "yleensä" antaa lain toteuttajille aika lailla vapaat kädet...
30 no se lasten isä lyhentää päiväänsä.Tai sitten palkkaatte hoitajan kotiin.
Sillä isälläkin voi olla työ, jossa ei voi lyhentää tai liukua. Ja todellisuudessa aika harvalla tavis-työläisellä on varaa palkata hoitajia.
Kyllä se 10h hoitopäivä on vain hyväksyttävä.
ei ehdi nähdä arkisin juurikaan vanhempiaan???
jos ajatellaan lasta.
Lyhennetty työaika on lakisääteinen ja väitän, että lähes jokaisessa kahden palkansaajan perheessä se on taloudellisesti mahdollista.
Tulojen pienentyessä 20% myös veroprosentti laskee huimasti, lisäksi kela maksaa osittaista hoitorahaa.
Varsinkin pienipalkkaisella ero nettotuloissa saattaa olla vain muutaman satasen luokkaa. Ja jos tekee 4 päiväistä viikkoa niin myös työmatkakulut pienenevät ja päivähoitomaksuista saa alennusta.
Uskon että monikaan ei ole vaivautunut edes laskemaan miten työajan lyhennys vaikuttaisi omiin tuloihin.
Oma bruttoni on n. 2500€ ja nettona menetän alle 300€ kun teen 30h viikkoa. Teen työtä 5 päivänä viikossa ja jos siirtyisin 4 päivän viikkoon niin ero jäisi vielä pienemmäksi.
Kyllä on säälittävää jos 5 kilsan (yht. 10 kilsan) matka vie teillä melkein 2 tuntia!
Hanki polkupyörä vaikka tai kävele.
Lapset ja nuoret voivat huonosti. Päiväkoti on ainoa läheinen ihmiskontakti pienelle lapsella (ja päiväkoti tarkoittaa lukemattomien vaihtuvien ihmisten joukkoa). Opettaja on nuoren ainoa aikuinen (joka tuskin istuu vierelle kuuntelemaan murheita ja huolia)ja kauppakeskuksen vaksi on teinin ainoa välittävä aikuinen.
mistä lähtien oman perheen elättämisestä on tullut syyllistettävää toimintaa?
mutta ihan uteliaisuudeta kysyn, että käveleekö tai pyöräileeko tämä 28:lle kommentoinut todella viisi kilometriä alle 20 minuutin?
<a href="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239" alt="http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239">http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730239</a>
4 § (3.6.1988/486)
Päivähoito järjestetään osapäivä- ja kokopäivähoitona. Kokopäivähoidossa lapsen hoitoaika saa yleensä jatkua yhtäjaksoisesti enintään kymmenen tuntia vuorokaudessa ja osapäivähoidossa viisi tuntia.
joka on ympäripyöreä termi. Tietääkö joku onko olemasa yhtään ennakkotapausta tämän pykälän ylityksestä. Tuskin tarha tekee ls-ilmoituksen, jos vanhempi käyttää aikansa töihin ja työmatkoihin. Eri asia jos kotona makaa ilman sairauksia ja sitten pitää lasta tarhassa yli 10h.
jos ajatellaan lasta.
Lyhennetty työaika on lakisääteinen ja väitän, että lähes jokaisessa kahden palkansaajan perheessä se on taloudellisesti mahdollista.
Tulojen pienentyessä 20% myös veroprosentti laskee huimasti, lisäksi kela maksaa osittaista hoitorahaa.
Varsinkin pienipalkkaisella ero nettotuloissa saattaa olla vain muutaman satasen luokkaa. Ja jos tekee 4 päiväistä viikkoa niin myös työmatkakulut pienenevät ja päivähoitomaksuista saa alennusta.
Uskon että monikaan ei ole vaivautunut edes laskemaan miten työajan lyhennys vaikuttaisi omiin tuloihin.
Oma bruttoni on n. 2500€ ja nettona menetän alle 300€ kun teen 30h viikkoa. Teen työtä 5 päivänä viikossa ja jos siirtyisin 4 päivän viikkoon niin ero jäisi vielä pienemmäksi.
mutta työnantajan ei tarvitse suostua lyhennettyyn työaikaan, jos sille on hyvät perustellut.
"Työntekijällä on mahdollisuus tehdä lyhennettyä työaikaa sosiaalisista tai terveydellisistä syistä. Mitään ehdotonta oikeutta ei työntekijälle ole saada työaikaansa lyhennetyksi. Työnantajan on kuitenkin pyrittävä järjestämään työ niin, että työntekijä voi tehdä osa-aikatyötä. Työnantaja ei voi kieltäytyä tarjoamasta osa-aikatyötä pelkästään haluttomuudestaan lyhentää työaikaa, vaan hänellä tulee olla kieltäytymiselleen hyväksyttävä syy."
Kotona porvarisäidin helmoissa ilman huolta huomisesta?
Minä olin lapsena pitkiä päiviä tarhassa. Vanhempieni oli pakko olla töissä, jotta koti pysyisi ja lapset saataisiin ruokittua. Vaihtoehtoja ei ollut. Silti en muistele lapsuuttani mitenkään kamalana. Mielestäni oli kivaa olla tarhassa, siellä oli kavereita ja leluja.
Kumpaa te oikeastaan puolustelette, lapsianne vai omaa haluanne olla lastenne kanssa? Varmasti vanhempani olisivat mielellään tehneet lyhyempää päivää ja olleet minun sekä sisarusteni kanssa, mutta siihen aikaan eikä niihin töihin ollut mitään sovellettua työaikaa saati etätyömahdollisuutta. Yhdessä oltiin sitten iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Edelleen on lämpimät välit kaikilla perheenjäsenillä enkä koskaan jäänyt vaille vanhempieni rakkautta.
Meillä ainakin tulee vähintää olemaa se 10h,itsellä alkaa työaika klo 7.00 ja mun pitää kuudelta jo lähteä kotoa ,työmatkaan menee tunnin verran. Lapsi menee hoitoon seitsemäksi jossa mieheni vie sen ja minä haen lapsen kun pääsen klo 15 töistä matkaan menee se taas tunti että olen päiväkodilla vähän ennen viittä. Iltavuorossa kun meen vien lapsen vasta yhdeksään aamulla ja mies hakee sitten kun pääsee töistä viiteen mennessä. Minä pääsen vasta yhdeksältä illalla olen kymmenen jälkeen kotona. Mies hoitaa lapsen nukkumaan jne,aamuvuoroissa hoidetaan yhdessä ellei toisella ole ylitöitä,vapaa päivinä pidän lapsen kotona :)) ja viikonloppuisin mies saa hoitaa kun minä töissä...
kokoonpanotyössä ja meillä tehdään tiimityötä, jos joku on pois tai tekisi lyhyempiä päiviä,niin koko tiimin työt suoraansanottuna kusee.
Hetkellisesti toki työt onnistuu jos joku sairastuu,mutta ei meille palkata ketään joka ei pysty täyttä 8h päivää tekemään.
jos lapsi on jatkuvasti hoidossa yli 10-tuntisia päiviä. Siinä on kuitenki iso ero jo esim. 8-tuntiseen päivään verrattuna. Koko perheelle kamala tilanne, jos molempien vanhempien työhön kuluu 11-12h/päivä. Miten siinä ehtii enää mitään muuta? Lapsi viedään hoitoon klo 7 ja haetaan klo 19, klo 20 unille?
Olen tosi tyytyväinen, että meillä hoitopäivät ovat n.8 tuntia. Sekin tuntui välillä pitkältä ajalalta.