+40vn elämää
Onko muita +40v, joiden elämä on vaan työtä, kauppaa, kotia, siivousta, pyykkäystä, pihatöitä, joskus joku matka?
Mä luulin, silloin kun lapset oli pieniä, että on vaikeaa lähteä viihteelle eikä usein pääse.
Pah! Se oli helppoa tähän päivään verrattuna. Aina oli mummo tai mummi, joka riemumiellä tuli yöksi tai kahdeksi tai otti tenevat luokseen.
Nyt kun lapset on teinejä, ei kukaan viitsi tulla niitä vahtimaan ja odottamaan, että ne kömpivät kotiin sovittuun aikaan. Tai kukaan ei viitsi olla puhelimen äärellä autonavaimet valmiina, jos teini soittaa että on hätä.
Äiti (ja isä) joka ilta ja joka viikonloppu, kuukaudesta ja vuodesta toiseen vaan. Ei ole +40v äidillä muuta elämää :( Juhlapyhätkin menee samalla kaavalla, äiti vahtii ja on valmiina.
En voi oikeasti ymmärtää, että mun elämä on tällaista loputtomiin.
Ei koskaan ravintolailtaa, ei tanssia, ei matkoja, ei pubikierrosta, ei mitään. Ja en kaipaa kommenttia, että kyllä sitten taas, kun lapset lentää pesästä, kuka 6-kyppinen enää viitsii ravintolailtaa viettää.....
Kommentit (54)
Jos olet nyt 40 + ikäinen ethän ole kuin 50 kun lapsesi ovat täysi-ikäisiä?
Nyt oon +30 eikä baarit nyt kauheesti kiinnosta
Kiitos vastauksista.
Olen pahoillani, jos viestistäni sai sen kuvan, että baariin olisi päästävä usein.
Nin ei todellakaan ole. Mutta edes joskus, tai jollekin keikalle (kai tän ikäiset saa käydä rock-konserteissa tms), tai teatteriin jne.
Ja voidaan vuorotella miehen kanssa, näin on tehtykin, mutta olisi TOSI KIVA joskus sen oman kullan kanssakin mennä.
Lapseni ovat siis jo 17v ja 14v. 17v vois yksin yötä ollakin, vaarana tosin salabileet kotona. Mutta toi 14v, ei halua isovanhamman seuraa, mut yksinkään ei uskalla olla yötä.
meillä tuo on siis vasta edessä. Voin hyvin kuvitella, että mummot eivät halua vahtia teinejä eivätkä teinit välttämättä halua viikonlopuksi mummolaan pois kaverien luota. Voisko teinin/teinit kuitenkin vaan ihan käskeä sinne edes kerran vuodessa? Vai eivätkö mummot huoli edes omaan kotiinsa?
t. se 33 v
p.s. minusta äidit saavat käydä baarissa, enkä mitenkään saanut sitä kuvaa, että kävisit "liian usein"!
Kiitos vastauksista.
Olen pahoillani, jos viestistäni sai sen kuvan, että baariin olisi päästävä usein.
Nin ei todellakaan ole. Mutta edes joskus, tai jollekin keikalle (kai tän ikäiset saa käydä rock-konserteissa tms), tai teatteriin jne.Ja voidaan vuorotella miehen kanssa, näin on tehtykin, mutta olisi TOSI KIVA joskus sen oman kullan kanssakin mennä.
Lapseni ovat siis jo 17v ja 14v. 17v vois yksin yötä ollakin, vaarana tosin salabileet kotona. Mutta toi 14v, ei halua isovanhamman seuraa, mut yksinkään ei uskalla olla yötä.
ne voi olla kahdestaan kotona? Ettehän te siellä teatterissa tm mitään koko yötä olisi vaan tulisitte varmaan jo puolenyön jälkeen kotiin. Vuoden päästähän vanhempi jo muuttaa varmaan pois ja nuorempi pitää viedä psykologille jos ei 15 v uskalla olla iltaa yksin.
Kiitos vastauksista.
Nin ei todellakaan ole. Mutta edes joskus, tai jollekin keikalle (kai tän ikäiset saa käydä rock-konserteissa tms), tai teatteriin jne.Ja voidaan vuorotella miehen kanssa, näin on tehtykin, mutta olisi TOSI KIVA joskus sen oman kullan kanssakin mennä.
se kännykkä sielläkin toimii. Ja pääset nopeasti hätiin, jos kotoa soitetaan. Tarvittaessa taksilla, jos haluatte ottaa drinksua.
17-vuotiaan voi lahjoa olemaan koti-aikuisena, jos joudutte kauemmas lähtemään noita juttuja varten.
Ei toi ole niin vaikeaa, oikeasti. Moralisoimaan en ainakaan minä tarkoittanut ollenkaan ryhtyä, kyllä me kalkkiksetkin saamme baarissa käydä ;-)
-9-
kyllä luulis että jo 17v on sen verran järkeä päässä että voi jättää kotiin yksin. Meidän esikoinen lähtee ulkomaille opiskelemaan sen ikäisenä.
Onkohan pidetty liian lapsina liian kauan ja kapinoivat nyt huonolla käytöksellä turhan lyhyttä napanuoraa.
Moni nuori asuu jo ITSENÄISESTI 15-16v. iässä kun lähtee muualle opiskelemaan!!!!!
Minä en kyllä tiedä omasta tuttavapiiristäni ketään, joka jo noin aikaisin olisi muuttanut pois kotoa. Siinä parinkympin kohdalla ovat useimmat lähteneet.
Miten teinit voivat olla niin avuttomia, ettei voi yksin jättää kotiin? Meillä ainakin jo 12v on niin vastuuntuntoinen, että voi olla kotona kun menemme esim. teatteriin tai kutsuille.
vapaudesta ja vastuusta.
Itselläni saman ikäiset pojat ja pääsen helposti teatteriin, keikoille, joogakursseille yms., sillä tuon ikäiset pärjäävät illan kyllä omillaan; suorastaan toivovatkin sitä, että saavat olla kotona rauhassa ilman mutsia :)
Ehkä teidän pitää malttaa odottaa vielä muutama vuosi, mikäli haluatte lähteä miehen kanssa pidemmälle reissulle. Tai voisiko nuorempi yöpyä joskus jonkun kaverinsa luona? Ja vanhemmalle tiukka puhuttelu kotibileistä ja mahdollisten salabileiden seuraamuksista.
Tsemppiä, kyllä se siitä!
Monet teinit jopa itse voivat toimia lapsenvahteina :)
Kuulostaa ihan itse tehdyltä ongelmalta tuo ap:n tilanne.
Töitä 6kk/vuosi, lomaa 6kk/vuosi, aina pääsee mihin vaan... ja siivotakaan ei tarvitse itse. Mutta ai niin , olin kaukaa viisas ja jätin lapset tekemättä!
Hyvin on jaksanut valvoa pienten lasten yöheräämiset ja "ulkoilemaan" olen päässyt ihan just sen verran kuin olen halunnutkin. +40-vuotiaana voinkin jo tehdä ihan mitä huvittaa, kun nuorinkin on täysi-ikäinen minun täyttäessä 42. Ei tartte enää teinivahdiksi ketään kysellä! (No vähän ehkä kärjistin ja provosoin, mutta noinhan se suurinpiirtein on.)
Peesi. Minusta aloitusviesti vaikutti eniten siltä, että sen on kirjoittanut joku myöhään lapset saanut, joka yrittää todistella, että "kannattaa mennä ja elää ennen lapsia, koska niiden syntymän jälkeen se vastuu ei lopu koskaan" vaikka oikeasti harmittaa, ettei tullut tehtyä lapsia nuorena niin olisi omaakin elämää jäljellä vielä lasten lennettyä pesästä.
Töitä 6kk/vuosi, lomaa 6kk/vuosi, aina pääsee mihin vaan... ja siivotakaan ei tarvitse itse. Mutta ai niin , olin kaukaa viisas ja jätin lapset tekemättä!
.. ja nyt olet salaa katkera, koska koet elämäsi tyhjäksi. Siitä nuo tuollaiset viestit nousevat.
Mun teinit on osanneet tulla kotiin sovittuun aikaan jo 15v-> lähtien, eikä ne oo mihinkään karanneet tai tehneet mitään typerää, sillä aikaa kun mä oon ollut tanssahtelemassa.
Vanhemmat on vahtineet nuorempiaan ja lapsenvahteja ei ole tarvittu.
Mitäs päästät teinisi iltamyöhällä ulos. Meillä teinitkin tulevat kiltisti kotiin viimeistään yhdeksäksi.
Siis kyllähän tuon ikäisten pitää pärjätä ilta (tai vaikka yökin) kotona keskenään, jos vanhemmat on jossain ulkona tai yökylässä tms. Oletkohan paaponut kersat pilalle?
Monta asiaa kyseessä. Meillä esikoinen on 11 ja vanhempien kanssa reissaaminen ei kiinnosta. Vastahakoista penskaa pitää sitten raahata mukana. On aina kotona ja kavereita on vähän, kotibileet eivät ole todennäköisiä. Mutta uppoaa sängyn pohjalle älypuhelimensa kanssa. Reissulla totesimme, että itkeskelee vain siksi että on huonossa kunnossa, eikä jaksa. Vaatteista pitää tapella, huppari ja farkut helteellä jalassa ja sitten äidin syy, kun on kuuma.
Menen kohta keskustelemaan lapsen kanssa aiheesta. Se auttaa hetken.
Hyvä ratkaisu lapsen itsenäistämiseen on erilaiset harrasteleirit, on hetken valvoituissa oloissa pois kotoa.
Itse olin kauhuteini, muut sisarukset olivat kilttejä. Lähinnä luuhasin kylillä viikollakin klo 23 saakka. Äitini lukitsi alakerran sisäovia ja teki kaikkia mahdollisia ikäviä temppuja. Oli niin iltauninen.
Omat riennot. Omat irtiotot liittyvät nykyisin urheilutapahtumiin. Niihin voin ottaa jatkossa lapset mukaankin :-) Talkootöihin festareille ja näin.
Ai niin, joku sai teininsä järkevöitymään sillä, että kirjoitti sille kirjeen.
Kolme tyttölasta 12-, 15- ja 17-vuotiaat ovat joko kolmistaan kotona tai sitten kuopus menee kaverilleen yökylään.
Mamma saa bilettää halutessaan rauhassa - lapset eivät dokaa ja polta. Esikoinen on juonut alkoholia muutaman kerran eikä se ole kuulemma hänen juttu.
Luotto ja avoimuus pelaa puolin ja toisin - ei ongelmia :-)
Itse olen 33 ja lapset vielä alle kouluikäisiä, mutta ihan hyvin päästään miehen kanssa harrastuksiin ja baariin lähes aina kun halutaan, vaikka lapset on tosi vähän ulkopuolisessa hoidossa. Ok, meillä kyllä on myös hyvä hoitoverkosto, eli olemme onnekkaita, mutta suurin osa menoistamme hoituu niin, että toinen vanhemmista menee menoihinsa ja toinen hoitaa. Luulin, että tuo käy vielä paremmin 8-10 v päästä kun lapset ei enää valvota yöllä.
Kahdenkeskisten matkojen suhteen tuo voi tosiaan olla ongelma, mutta muuten en ymmärrä ongelmaa. Luulisi tosin, että aiemmin lapsia hoitaneet mummot tms. voisivat edes kerran vuodessa ottaa teinit hoiviinsa vaikka viikoksi, että vanhemmat pääsevät matkalle.