+40vn elämää
Onko muita +40v, joiden elämä on vaan työtä, kauppaa, kotia, siivousta, pyykkäystä, pihatöitä, joskus joku matka?
Mä luulin, silloin kun lapset oli pieniä, että on vaikeaa lähteä viihteelle eikä usein pääse.
Pah! Se oli helppoa tähän päivään verrattuna. Aina oli mummo tai mummi, joka riemumiellä tuli yöksi tai kahdeksi tai otti tenevat luokseen.
Nyt kun lapset on teinejä, ei kukaan viitsi tulla niitä vahtimaan ja odottamaan, että ne kömpivät kotiin sovittuun aikaan. Tai kukaan ei viitsi olla puhelimen äärellä autonavaimet valmiina, jos teini soittaa että on hätä.
Äiti (ja isä) joka ilta ja joka viikonloppu, kuukaudesta ja vuodesta toiseen vaan. Ei ole +40v äidillä muuta elämää :( Juhlapyhätkin menee samalla kaavalla, äiti vahtii ja on valmiina.
En voi oikeasti ymmärtää, että mun elämä on tällaista loputtomiin.
Ei koskaan ravintolailtaa, ei tanssia, ei matkoja, ei pubikierrosta, ei mitään. Ja en kaipaa kommenttia, että kyllä sitten taas, kun lapset lentää pesästä, kuka 6-kyppinen enää viitsii ravintolailtaa viettää.....
Kommentit (54)
Olen ap:n kanssa lasten iän puolesta ihan vastaavassa tilanteessa. Musta tuntuu usein ihan vangilta. Isompi on vastuuntuntoinen ja hänellä on vaikka mitä meneillään ja omat menot ja yksinkin on jo uskallettu jättää eikä kotibileita ole tullut. Nuoremman kanssa on vaikeaa: uutena piirteenä tuli aiemmin tänä vuonna päihdekokeilut jotka nyt onneksi jääneet mutta muita vaikeuksia tuli tilalle. Hän tarvitsee tosi paljon tukea eikä voisi olla il¨man meitä myöhään illalla. Ajattelen että tämä on se ikä jolloin ei kannata hellittää van tuke ja vahtia ja tukea. Se saattaa sitten aikuisempana palkita kun toivon mukaan pärjää omillaan. Tsemppiä ap:lle!
Lähes kaksikymmentä vastausta tässä ketjussa, joissa lähes jokaisessa kerrotaan, että meidän perheessä ei ole samaa ongelmaa. Siis teistä kukaan ei ole koskaan kaivannut omaa aikaa, ei edes silloin kun lapset olivat pieniä? Ja baariinhan ei yli 40 voi haikailla, koska Suomessahan se tarkoittaa automaattisesti sitä, että vedetään persekännit ja sehän olisi hyi hyi.
Lapsiperheen arki on raskasta, mutta sitähän ei saa myöntää!
Mä kanssa luen melkein oksetus kurkussa näitä uskomattomia tekopyhiä hymistelyjä ja yläviistosta annettuja neuvoja. Voi v... mutta av:lla sataa aina sitä taattua tavaraa aloittajan niskaan.
Olen elämäni valinnut, eikä ole itkua ravintoloihin. Itsellä se aika elämässä oli voimakkaana monet vuodet aikoinaan.
Hirveää itkua täällä aikuisilta naisilta.
Johtuuko tämä siis siitä, että olet lentänyt ensin nelikymppiseksi ja sitten biologinen kello on pakottanut sinut hätäpäissä pykäämään pari lasta?
Onko teidän lapset säännöllisesti hädässä viikonloppuisin? Ei ihme, ettei kukaan halua tulla vahdiksi. Ja varmaan nämä mummitkin ovat jo 80+.
Toki myöhäistä todeta nyt tämä jälkiviisaus, mutta kannattaa ainakin yrittää kasvattaa lapset niin, että kontrolli toimii myös etänä eivätkä he nojaa vanhempien hätänoutoihin, vaan raportoivat menemisistään ja seurastaan, noudattavat kotiintuloaikoja, osaavat käyttää julkisia ja harrastuksia on muitakin kuin ryyppääminen.
Vaikkei tuossa iässä pitäisi vielä istua pelkkää sukkaa kutoen, niin kun lukee yli 40v aikuisen itkevän, ettei pääse baareihin, niin kyllähän tässä tulee huvittunut olo ja käy miltei sääliksi.
Onkohan elämä rakennettu vähän...
ja villi kakkonenkin on aina tullut sovitusti kotiin, ilmoittanut yöllä jos jostain syystä tulo viipyy, vastasi aina viesteihin, söi yöpalaa kanssani. Käyttäytyi hyvin jne. Nyt yli kaksikymppisenä kertoi, että joi tosi tosi paljon ja usein.
En tiedä miten vaikuttanut poikaan, onneksi sai itsensä jaloilleen, opiskelee ja tekee töitä, on ahkera. Kyllä nuoret tekevät mitä haluavat, vaikka sitten niiden rajojen puitteissa mitä annetaan. Erään tutun tytär tuli raskaaksi 17 vuotiaana, vaikka tytöllä erittäin tiukat rajat, ei yökyliä ja aikaiset kotiintuloajat.
Mutta pakko noihin nuoriin on luottaa edes sen verran, että voi itse elää. Uskon, että hyvän suhteemme takia meillä edelleen hyvä yhteys ja nuorella valoisa tulevaisuudenkuva.
ja rakentaa luottamus. Aina se ei onnistu ja kaikkea sattuu.
Sori vaan, mutta mielestäni nämä 40+ bilettäjähimoiset ovat todella naurettavaa porukkaa.
kesän kavereiden kanssa ulkomailla, kaverin tytär samoin. Kun kasvattaa lapset itsenäisiksi ja omatoimisiksi saa itselleen apua ja aikaa!
Jopa tuo 10v selviää pari tuntia tarvittaessa itsekseen jos olemme asioilla:D
26
Luulen että osa ap:n ongelmaa on siinä että hän ei anna nuorille edes mahdollisuutta olla luottamuksen arvoisia! Jos asenne on se että "en voi mennä mihinkään koska te olette niin mahdottomia", aivan varmasti ovatkin. Meillä jo nuoremmatkin ovat olleet keskenään kotona ja huom: osaavat käydä kaupassa, osaavat laittaa ruokaa, tarvittaessa vahtivat jopa perheen nuorinta kun käyn asioilla. Ja poikia ovat! Keskustelin tästä ketjusta 16v. kanssa ja hän pudisteli päätään ja totesi: pitäisköhän mun laittaa vähän palautetta sinne....miksi se isä ei muuten voi vahtia niitä lapsia välillä??? (minullakin on omaa aikaa vaikka olen yh! Ei ole edes joka-toinen-viikonloppu-vapaita.Ja tapaan ihmisiä kyllä ihan muualla kuin baarissa.)
Juu tottakai jokainen kaipaa sitä omaa aikaa mutta kyllä ap ja miehensä ovat osaltaan itse aiheuttaneet tilanteen omalla kasvatustyylillään.
Moni nuori asuu jo ITSENÄISESTI 15-16v. iässä kun lähtee muualle opiskelemaan!!!!!
Harrastan liikuntaa, lukemista ja jonkin verran kulttuuritapahtumia. En halua ravintolaelämää muuten kuín käymällä ruokaravintoiloissa. Jos haluaisin, voisin toki mennä ravintolaankin. Mies voisi hoitaa lapset. Mutta en todellakaan mene.
Vanhin on kesällä aikuinen ja kaksi muutakin pärjäisi kotona yhden yön keskenään (12 ja 9), mutta emme ole kokeneet mitään tarvetta millekkään yöelämälle. Ei kakskymppisenä eikä nytkään.
Iltatähti on meidän kaikkien ilo =)
jos vaikka on teinillä jokin hätä.
Miten voi siinä vaiheessa olla äidillä oman menofiiliksen ajatukset päässä jos lapsella on hätä? Jos taas tarkoitit, että ei ole oikea hätä vaan humalassa töppöillyt, niin sitä enemmän luulisi, että sinun ykkösmurheesi ei ole viihteelle pääseminen vaan lapsen alkoholinkäytöstä huolehtiminen.
Tässä viestissä ei ole kyse äidin virkistyksen mahdollistamisesta vaan sekä vanhemman että lapsen syvemmistä asioista. Jos lapsella on kaikki kunnossa, ei häntä tarvi odotella kotiin ties missä kunnossa tai joutua hakemaan. Normaalit kotiintuloajat pätevät.Jos äidillä on kaikki kunnossa, hän ei lapsensa hädän edessä harmittele omien menojensa peruuntumista.
yhtään kaipaakaan baariin tai juhlimaan, ei vaan enää kiinnosta sellainen, viihdyn kotona oikein hyvin. Ainoa mikä välillä harmittaa on se, että usein pe ja la iltaisin täytyy valvoa puoleen yöhön, jotta olen teiniä vastaanottamassa kun se tulee kotiin.
Mutta totta on, että tylsähän tällainen varmasti on sellaisesta, joka tahtoisi joskus mennä ja tavata ihmisiä. Meillä olisi kyllä mummin, joka tulisi teinin kanssa meille ihan mielellään yöksi, mutta itse en tahdo sitä, tunnen paremmin teinin ja sen metkut, minua se ei harhauta kuten mummille voisi tehdä (ei ehkä tekisi mitään, mutta omista teinivuosistani oppineena tiedän, ettei mummia voi vaatia ottamaan vastuuta teinistä, joka saattaa tehdä typeryyksiä - kaikki teinithän ei toki sellaisia tee).
Mutta yritä vaan jaksaa, kyllä se palkka tulee sitten, kun teinit kasvaa vähän, ja ihan varmasti viisi- ja kuuskymppisetkin nykyään jaksaa ja viitsii mennä ravintolaan, ihan samalla tavalla kuin nelikymppisetkin.
kesän kavereiden kanssa ulkomailla, kaverin tytär samoin. Kun kasvattaa lapset itsenäisiksi ja omatoimisiksi saa itselleen apua ja aikaa!
Jopa tuo 10v selviää pari tuntia tarvittaessa itsekseen jos olemme asioilla:D
26
ja ei olla vahdittu enää pitkään aikaan. Täyttää ensi kuussa 18v ja on jo pitkään ollut kotona viikonkin itsekseen, katsoo nuorempia sisaruksiaan jos meillä on menoa jne. En mä jaksais kytätä vuositolkulla nuoren menoja ja nuorenkaan ei aina tartte yömyöhään jossain kukkua. Tyttökaveri rauhoitti meidän nuorenmiehen menoja jonkin verran, istuvat meillä katsomassa leffoja tai käyvät kavereiden luona jne. Tsemppiä ap, kyllä se vielä siitä!