Epätoivo kuivaksiopettelussa
Mä alan olee epätoivoinen pojan kuivaksi opettamisessa/opettelussa.
Poika siis 3v 2kk ja potalle/pöntölle ei saa ku ehkä kerran päivässä ja sillonki istuu sen 5sek ja heti pitää saada vaippa.
Ollaan laitettu neuvolan ohjeen mukaan pikkarit vaipan sisään. Kun kastuvat tuntuu ilkeeltä ja lapsi oppis tunnistaa koska pissa tulee, mutta ei auta.
On tilattu harkkavaippoi kestovaippakaupasta, ja nekää ei auta.
Tuntuu että poika ei reagoi laisinkaan märkiin housuihin.
Mikä avuksi?
Kommentit (12)
En ole tavannut ainuttakaan lasta, jolla olisi 3-vuotiaana vaipat.
Minä en lainkaan hoppuillut asiassa. Kyllä vaan minunkin lapseni ihan itsestään sen sitten oppi. Odotas vaan. Ei kiirettä. Todella pitkään meilläkin kesti. Kun lapsi on siinä iässä, että hänen kanssaan pystyy asiasta keskustelemaan kunnolla, hän motivoituu opettelemaan kuivaksi.
Omani oli 3v6kk, kun alkoi oppia kuivaksi. Siis tuli vielä noin 4 vahinkoa seuraavana puolena vuotena. Kakan teki pottaan 2v11kk iästä asti aina ihan omasta päätöksestään.
Ei se lapsesi enää yläkoulussa vaippaa käytä, jos on terve ihminen. Eli odota rauhassa, kyllä se oppii.
pelkoa vilustumisesta, vaikka olisi lähes koko päivän märissä pöksyissä, niin vaipat pois. Kun vaippapaketti alkaa loppua, niin näytä lapselle, että ei ole enää montakaan vaippaa. sitten kun vaipat loppuu, niin et osta enää uusia. Kaupassa sinun täytyy käydä ilman lasta, jotta huijaus onnistuu. Aina sanot, että kaupasta vaivat loppu.
toinen tähän yhdistettävä keino: pissajuhlat ja kakkajuhlat. osta pissaava nukke. Pissata nukke pottaan. Kun pissa tulee, niin pidä juhlat. laittakaa herkkuja ja ilmapalloja. nukke voi myös saada lahjan, esim vaatteen. Lupaa pojallesi, että kun hän saa pissat pottaan/pyttyyn, niin hänellekin järjestetään juhlat ja hän saa itsevalitsemansa lahjan.
Tai saako lapsi aina esim pastillin, kun istuu pytyllä?
On olemassa myös soivia pottia. Potta siis soi, kun sinne tulee jotakin.
Meillä poika täyttää ensi viikolla 3 v., ja vaipoissa edelleen. Ollaan kyllä koitettu jättää vaippa pois, mutta sotkua tulee vaan, ei tunnista hätäänsä, eikä mene ajoissa potalle tai pöntölle. Potalla ollaan käytetty yksivuotiaasta, aika harvoin siihen on tehnyt, usein ei suostu edes potalle/pöntölle, alkaa vaan huutaa ja raivota, juoksee karkuun yms.
Meinattiin että ensi kesänä vaippa lähtee- ollaan paljon ulkona, lorotelkoot siellä sitten, niin ei ainakaan mene matot ja sohvat pilalle. Poika menee yli 3 v. ryhmään syksyllä päiväkodissa, ja sinne en todellakaan enää lastani vaipoissa laita.
Tsemppiä sinulle, itsekin olen lohduttautunut sillä, että kovinkana moni terve lapsi ei kouluun vaipoissa mene. :-)
Me lahjottiin. En tiedä onko kasvatustietäjien mielestä sallittu tapa, mutta toimi. Pistettiin seinään kartonkitaulu, johon sai aina tarran onnistuneesta potalla käynnistä. Ei tarvinnut sen jälkeen tapella potalle menosta.
Märät tai kakkaisetkaan housut eivät tuntuneet ollenkaan tyttöä haittaavan. Noin 3v6kk alkoi pissat tulla vihdoin pottaan, mutta kakat teki silti aina housuun. Lopulta päätyivät lahjomaan tytön. Sai aina tarran kun kakka tuli pyttyyn. Todella nopeasti jäi housuun kakkaaminen sen jälkeen.
Ei auta lahjontakaan enää.
Aluksi oli juurikin tuo "tarraseinä" jonne sai laittaa pissasta ansaitseman tarransa (sai itse päättää 200tarrasta minkä halusi). Kun tarrat ei toiminu, siirryttiin pikkuautoihin. Ja nekään ei enää tuota tulosta. Sai siis yhden pikkuauton aina illanpäätteksi.
No ei ole oikeasti varmaan suuri ongelma, mutta mä tunnen itseni jotenkin huonoksi kun kaikkien muiden tuttujen lapset on kuivia jo ennen 2v jnejnejne.
ap.
Kesällähän on tosiaan helppo opetella olemaan ilman vaippaa, kun ei pihalla haittaa nuo vahingot. Meillä täytti tyttö juuri 3-vuotta ja ihan vasta on oppinut olemaan kokonaan ilman vaippaa, enkä ole ajatellut että olisi kovasti jäljessä muita. Ja tuokin on tapahtunut vähän itsestään. Potta on ollut tyrkyllä ja noita tarroja on annettu, mutta sen kummemmin ei olla koko asiaan oikeastaan kiinnitetty huomiota. Itse se on sen oppinut ilman sen kummempaa opettamista.
Dr Philin pottakoulua. Aluksi tuntui että se on uusi kiva leikki mutta kyllä se siiitä sitten aukesi. ja aina kun tuli pissa lattialle niin kiikutettiin potalle. Googleta dr phil potta training
meillä vaan poika pissatti nukkea hetken aikaa mutta innostui sitten itsekin
tässä vinkki. Itse laitoin salaa vettä pottaan
Ei siinä ole mitään epätoivoista. Hyvin epätodennäköistä on, että kouluun vaippoja laittaa!