Tarkkailetko koskaan, minkälaisia vaatteita muiden lapsilla on?
Esim. kaupassa päiväkodissa. Tarkoitan siis merkkiä, onko sävy sävyyn vai riitelevät värit jne. Itseäni edelleen ihmetyttää, miksi joillakin lapsilla on niin resuiset vaatteet päiväkodissa. Ja kyllä, minä pidän lastenvaatteista, kaikki eivät piittaa.
Kommentit (52)
tykkään pukea lapseni nätteihin lapsekkaisiin vaatteisiin (en siis halua, että näyttävät käveleviltä muotinukeilta tai pikkuaikuisilta)
Mutta todellakin ostelen heille paljon vaatteita ja kyllä tulee kiinnitettyä toisten lasten vaatteisiin huomiota, hiuksiin yms. :) Mutta ei mitenkään pahassa mielessä!
Mutta mutta.. nyt on omalla kuopuksella melkoinen vaatekausi menossa.. nytkin on neiti 4vee lähdössä kerhoon ja valitsi itse vaatteet päälle.. pinkit sukkahousut, violetti raita paita ja päälle kukikas mekko, sellainen mielestäni aika kamala, siinä on jotain timanttejakin ja siis aivan järkky. Mutta antaa lapsen laittaa. So what, vaatteitahan ne vaan on..
JOs on ns. neutraalisti puettu, mulle ei jää minkäänlaista muistijälkeä lapsen vaatteista enkä kiinnitä huomiota niihin. Ääripäät toki huomioin: jos on jotain erityisen söpöä tai sitten likaista/rikkinäistä (en kyllä muista koska olisin sellaisen lapsen nähnyt, valitettavasti ainoa tapaus on mieheni tytär, jonka äitinsä lähetti säännönmukaisesti täysin epäasiallisissa vaatteissa meille -huolimatta siitä että yritimme hankkia uutta ja siistiä tilalle :/).
Meidän naapurin nainen pukee kyllä lapsensa huomiotaherättävästi. Värit ovat unisexejä: keltainen, oranssi, vihreä, musta, punainen ja violetti ovat päävärejä ja usein näitä kaikkia näkyy kerralla samassa asussa. Nainen tykkää tehdä käsitöitä mutta mielestäni häneltä puuttuu esteettinen silmä ja ne myssyt joita hän on lapsille tehnyt, ovat aika epämääräisen mallisia ja tahattoman hassuja. Näihin lapsiin kiinnittyy katse väkisinkin, toisaalta ovat vähän mauttomasti puettu, toisaalta veikeästi. Vanhempi tyttö vähän säälittää kun monesti on jutellut kuinka tykkää niin pinkistä/vaaeanpunaisesta, mutta äiti ilmeisetsi inhoaa väriä eikä sellaisia vaatteita ole hankkinut, koska niitä ei voi pikkuveljelle kierrättää.
Ei todellakaan kiinnosta vaatteissa muu kuin niissä on lämmin ja hyvä olla.
Kaupassa viimeksi kaksi jätkää (18-20-v.) arvosteli tyyliäniKIN vaan kun ei tuollanen pintaliito vaan nappaa. Ittekseni mietin avautuisinko ja nolaisin ne tyypit muttei kiinnosta.
Lapsille ostan jos jotain tahtoo, muttei kiinnosta minua lähtökohtasesti mikä on joku merkki tai mitä vaan.
Katsos kun ihmisillä on paljon erillaisia motiiveja ja asioita mielessä kuin vaan tuo mikä sinulla.
Minua kiinnostaa lapseni, ei vaatteet mitä on päällä, riittää että ne toimii ja lapset niistä pitää.
Kaikenlaista arvostelua sitä saa sietääkin.. Anteeksi että ollaan elossa.
Järkyttävää kulutusta pestä ulkovaatteita heti kun ovat vähän likaantuneet. Tämä tarkoittaisi meillä kurakeleillä käytännössä jokaisen ulkoilun jälkeen.
Älytöntä kuluttamista!
Meidän lapsella on kaksi haalaria ja kaksi kaksiosaista ulkoilupukua. En halua pukea likaisiin/pinttyneisiin vaatteisiin vaan tykkään siitä että on aina puhdasta päällepantavaa. Ihan kokoajan en ehdi olla pyykkäämässä, siksi siis vähän reilummin ulkovaatetta. Hyvin lähtee lika pois kun pyöräyttää ulkovaatteet pikaohjelmalla ja laittaa vain tpan pesuainetta. ohis...
Lähinnä, jos on liian pieniä vaatteita tai puuttuu esimerkiksi ulkoiluhousut puoli talvea. Päiväkodissa eräs poika pisti pitkään silmään: tukka leikkaamaton, lenkkarit räjähtäneet jalkaan, puuttui ulkoiluvaatteita ja kulki päikyn lainahanskoissa (tunnistin, koska ne kerran lainattiin omallekin) jne. Sitten yhtäkkiä pojalla olikin siistit vaatteet, tukka leikattu ja uudet saappaat ja Remun haalari. Oikein pisti silmään uudet vermeet ja siistiytynyt olemus. Myöhemmin huomasin, että lapsi oli huostaanotettu... Siinäpä syy vaatteisiin, kun sijaisvanhemmat puki kunnolla.
Meidän lapsella on kaksi haalaria ja kaksi kaksiosaista ulkoilupukua. En halua pukea likaisiin/pinttyneisiin vaatteisiin vaan tykkään siitä että on aina puhdasta päällepantavaa. Ihan kokoajan en ehdi olla pyykkäämässä, siksi siis vähän reilummin ulkovaatetta. Hyvin lähtee lika pois kun pyöräyttää ulkovaatteet pikaohjelmalla ja laittaa vain tpan pesuainetta.
ohis...
Tuskin niillä olisi enää noin paljon ulkovaatetta :)
Minä pidän kauniista vaatteista, mutta rahan- ja ajanpuutteen vuoksi, lapset voivat välillä kulkea vähän resuisimmissakin vaatteissa. Yritän kitkeä itsestäni pois sen ajatuksen, että lasten tulisi olla aina kauniisti puettuja. Tärkeintä on käytännöllisyys ja säänmukaisuus.
meillä tytön vaatteiden likaantuminen lisääntyi eksponentiaalisesti siinä 4 v iässä eikä vielä ole asettunut (aloittaa syksyllä koulun). Märällä säällä tykkää leikkiä kuraleikkejä ja kuivemmallakin vaatteet saavat vähintään hiekkapölyä ja/tai ruohotahroja ja ovat likaiset jo ekan ulkoilun jälkeen. En näe mitään järkeä pestä ulkovaatteita joka ulkoilun jälkeen, koska seuraavana päivänä ovat ihan saman näköiset. Pahimmat kurat pyyhkäisen kostealla rätillä pois rapasäillä, mutta muutoin saa käyttää samoja ulkovaatteita useamman päivän elleivät ole ihan älyttömän likaiset.
Kiinnostaa vaatteet, millaisia hyviä ja raikkaista yhdistelmiä voi keksiä.
Minä annan lasten valita kyllä kaupasta mieleisensä vaatteet, mutta en anna kasata niistä kauheita yhdistelmiä. Voin kysyä haluaako päälleen mekon A vai puseron B, mutta kun kaikkiin vaatteisiin on sopivat ylä- ja alaosat, niin käytetään ne yhdessä.
Toki kuuntelen ehdotukset, ja joskus lapset ovat itse keksineet hauskoja ja ihan kivoja uusia yhdistelmiä, joihin oma mielikuvitus ei olisi riittänyt.
Moni on jo kirjoittanut, että kaunis pukeutuminen vaatii enemmän vaivaa kuin rahaa. JA SILTI, taas seuraava kirjoittaa, että "meillä ei tuhlata rahaa merkkivaatteisiin". Huoh.
Lapsen päiväkodissa tuntuu olevan joka päivä mustikkakeittoa tms., tai ainakin niinä päivinä kun erehdyn laittamaan jonkin sievemmän paidan hänelle päälle, joka kerta hihat ja kaula-aukon tuntuma violettina. Siispä meillä on erikseen päiväkotivaatteet, jotka on ihan kivoja ja ihan siistejä, joissakin voi olla pysyviä tahroja mutta useimmissa ei. En yksinkertaisesti pidä niin paljon puolen tunnin tahranpoistosessioista, että haluaisin lapseni joka päivä niihin parempiin vaatteisiin pukea :). Viikonloppuisin ja kylässä lapsella on sitten ne merkkivaatteet päällä (kyllä, rakastan retrokuoseja!).
Kiinnitän muiden lasten vaatteisiin huomiota, jos ne ovat erityisen nätit (kysyn silloin mistä on ostanut ja milloin = olisiko minullakin vielä mahdollisuutta samanlaista hommata) tai erityisen rumat. Harvemminpa niitä erityisen rumia edes näkeekään.
tyttö on nyt 3,5-vuotias ja lähes kaikki vaatteet pitäisi olla pinkkiä. Violetti on toinen mistä tykkää. Just tein nettikaupoista tilausta ja sai olla mukana valitsemassa värejä.
Esikoisella, poika 7v, on nyt kausi että kaikki pitäisi olla mustaa tai harmaata. Yhtään ei saisi olla värejä. Itse tykkää väreistä myös pojilla (ja meillä aikuisillakin) mutta omasta lapsuudesta muistan sen trauman mikä jäi hiekanvärisiä housuja kohtaan. Mun äiti osti meille tytöille AINA juhlahousuiksi hiekanväriset housut ja mä niin vihasin niitä. Edelleenkään en suostu pukemaan sen värisiä vaatteita päälleni. Siksi en pakota lapsianikaan laittamaan päälle vaatetta mistä eivät pidä.
Meille tuli tytölle jossain vaiheessa vahva pinkkikausi.
Itse en väristä tykkää, mutta kun muistan miten minua ärsytti kun äiti ei ostanut vaatteitani niissä väreissä mistä MINÄ tykkäsin niin mieluusti suon tytölle sen ilon että saa mieluisan värisiä vaatteita.ohis
kiinnitän huomiota siihen, onko vaatteet valittu sukupuolen mukaan stereotyyppisesti. Viimeksi päiväkodissa KAIKKI tytöt oli puettu pinkkiin ja pojilla taas oli päällä oikein rumaa: harmaata, armeijavärejä, murrettuja värejä jne.
Järkyttävää kulutusta pestä ulkovaatteita heti kun ovat vähän likaantuneet. Tämä tarkoittaisi meillä kurakeleillä käytännössä jokaisen ulkoilun jälkeen.
Älytöntä kuluttamista!Meidän lapsella on kaksi haalaria ja kaksi kaksiosaista ulkoilupukua. En halua pukea likaisiin/pinttyneisiin vaatteisiin vaan tykkään siitä että on aina puhdasta päällepantavaa. Ihan kokoajan en ehdi olla pyykkäämässä, siksi siis vähän reilummin ulkovaatetta. Hyvin lähtee lika pois kun pyöräyttää ulkovaatteet pikaohjelmalla ja laittaa vain tpan pesuainetta. ohis...
Lapsi on 2,5 vuotias. Viestini oli vähän harhaanjohtava. Esim. haalareiden metariaali on sellaista, ettei se lika niihin kovin rumasti tartu, monesti ravistelemalla + kostealla mikrokuituliinalla pyyhkäiseminen riittää. Mutta me ulkoillaan paljon ja esim. kosteassa metsässä rymytessä haalari voi olla todella likainen + siihen tarttuu savunhajua kun istumme nuotion äärellä -> pyykkiin vaan!
Kurahousuja meillä ei käytetä ollenkaan, mielestäni ne ovat hiostavia ja epäkäytännöllisiä.
Meidän lapsella on kaksi haalaria ja kaksi kaksiosaista ulkoilupukua. En halua pukea likaisiin/pinttyneisiin vaatteisiin vaan tykkään siitä että on aina puhdasta päällepantavaa. Ihan kokoajan en ehdi olla pyykkäämässä, siksi siis vähän reilummin ulkovaatetta. Hyvin lähtee lika pois kun pyöräyttää ulkovaatteet pikaohjelmalla ja laittaa vain tpan pesuainetta.
ohis...