Fakta on ettei työpaikat riitä kaikille. Työttöminä on ihmisiä jotka haluaa töihin. Töissä on ihmisiä, jota haluaa töistä pois.
Siis täähän on maailman helpoin yhtälö ratkaistavaksi: työstä pois haluavat vapaaehtoisesti työttömiksi jonkinlaisen velvoitteettoman te-korvauksen eli käytännössä kansalaispalkan varaan ja työhön haluavat työttömät tilalle niihin töihin, toki osaamisensa mukaan.
Työttömiä tulee joka tapauksessa aina olemaan, joten eikös tuossa voittaisi kaikki?
Kommentit (11)
Töissä olevat raakile haluaa eläkkeelle, ei kortistoon. Mutta erittäin vaikeaa päästä.
Jos siirryttäisiin 4-päiväiseen työviikkoon niin riittäisi kaikille. Työstä pois 20%, samoin palkasta.
En ole korvaamaton, mutta teen työni kuitenkin niin paljon työtöntä paremmin, että ansaitsen yksinkertaisesti korkeamman tulotason ja enemmän työtä.
No siis vuorotteluvapaahan oli kuin tuo Ap:n ehdotus. Eli vuorotteluvapaalainen sai työttömyyskorvauksen verran rahaa vapaansa ajalta ja työtön työnhakija sai työpaikan. Hyvä systeemi, joka tärveltiin sekin nykyhallituksen toimesta. Toivottavasti tulevat hallitukset palauttavat vuorotteluvapaan!
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi kierrättää niitä töitä. Ole sinä tämä viikko töissä, niin minä olen ensiviikon.
Hyvä idea! Voisko toimia sellainen juttu että työntekijä voisi halutessaan valita itselleen sijaisen tai vuorottelijan, jonka suoriutumisesta hän olisi kuitenkin itse vastuussa. Näin ihan ketä tahansa ei voisi ottaa lomittajaksi. Eli näin työntekijä voisi tehdä vaikkapa puolet vuodesta töitä ja lomailla loput, ilman että työnantajalla olisi siihen mitään sanomista.
Loputkin työpaikat häviää seuraavan kahden perskokkelivuoden kuluessa. Sen pituinen se,
Riittäisi jos naisetkin perustaisivat yrityksiä joihin palkataan väkeä.
Mutta ei, ne loisii julkkarilla
Vierailija kirjoitti:
Helpointa olisi kierrättää niitä töitä. Ole sinä tämä viikko töissä, niin minä olen ensiviikon.
Helpointa olisi ottaa Ruotsin tai Tanskan demarit tänne, noissa maissa talouskasvu hoitaa työllistymisen ongelmat. Siellä tiedetään, ettei lakkoilulla saavuteta mitään, pitäisi pystyä sopimaan, eikä mennä lakkoon järjettömistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
Riittäisi jos naisetkin perustaisivat yrityksiä joihin palkataan väkeä.
Mutta ei, ne loisii julkkarilla
No eikös yksi perustanut mehubaarin joka työllistää satoja nuoria naisia? Toinen perusti puhefirman, jossa siinäkin työntekijöitä useampi.
Vierailija kirjoitti:
Jos siirryttäisiin 4-päiväiseen työviikkoon niin riittäisi kaikille. Työstä pois 20%, samoin palkasta.
Ei toimi pienituloisissa hommissa.