Tarkkailetko koskaan, minkälaisia vaatteita muiden lapsilla on?
Esim. kaupassa päiväkodissa. Tarkoitan siis merkkiä, onko sävy sävyyn vai riitelevät värit jne. Itseäni edelleen ihmetyttää, miksi joillakin lapsilla on niin resuiset vaatteet päiväkodissa. Ja kyllä, minä pidän lastenvaatteista, kaikki eivät piittaa.
Kommentit (52)
tarkkailen. Lapsi likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa ei ole kiva näky. Monesti ihmettelen miksi lapsi puetaan niin, siis mielessäni. Kuka meistä aikuisista suostuisi pukeutumaan kirpparin huonoimpiin vaatteisin vain siksi, että ne oli halvimmat?
niin monesti ne voi olla illalla aivan likaiset, vai seisooko teidän lapset ulkona kuin tatti? Mielummin sellaiset vaatteet, joissa saa leikkiä vaapaasti, kuin jotkut hienosteluvaatteet.
Kyllä niistä vaatteista näkee onko ne aamulla likantuneet vai jo viime viikolla. Koskee niin sisävaatteita kuin ulkovaatteita, usko pois.
tarkkailen. Lapsi likaisissa ja rikkinäisissä vaatteissa ei ole kiva näky. Monesti ihmettelen miksi lapsi puetaan niin, siis mielessäni. Kuka meistä aikuisista suostuisi pukeutumaan kirpparin huonoimpiin vaatteisin vain siksi, että ne oli halvimmat?
niin monesti ne voi olla illalla aivan likaiset, vai seisooko teidän lapset ulkona kuin tatti? Mielummin sellaiset vaatteet, joissa saa leikkiä vaapaasti, kuin jotkut hienosteluvaatteet.
Kyllä niistä vaatteista näkee onko ne aamulla likantuneet vai jo viime viikolla. Koskee niin sisävaatteita kuin ulkovaatteita, usko pois.
tartuu niin tiukkaan vaatteisiin että eivät pesussa poistu.
t_ohis
valitsee aika usein itse päiväkotiin vaatteensa. Ja valinta voi olla esim. violetit leggingsit, punaiset sukat ja keltaisen tunikan. Mä olen itse aika tarkka värien suhteen ja kun valitsen lapsilleni päälle vaatteita, niin valitse ne sävysävyyn. Mutta en mä näe mitään syytä kieltää 5-vuotiasta itse valitsemasta itselleen kaapista vaatteita, vaikka värit eivät oikeastaan koskaan sovi yhteen. Tyttö tietää kuitenkin, ettei mitään juhlamekkoja hoitoon laiteta, vaan ihan perusarkivaatteita. Tyttö on tosi tyytyväinen, kun saa valita itse kaapista vaatteensa.
Ja mitä taas tulee tuohon 5-vuotiaaseen poikaan, niin häntä eivät vaatteet kiinnosta. Jos pyydän häntä valitsemaan itse vaatteensa, niin ottaa pinon päällimmäiset vaatteet. Ja aika paljon pojan kaapissa on tummansävyisiä vaatteita, joita olen saanut ystävältäni. Ihan hyväkuntoisia vaatteita, mutta suurin osa tummansinisiä ja mustia vaatteita. Itse ostan pojalle yleensä jotain kirkkaamman värisiä vaatteita, kuten kirkkaan vihreää, mutta ei halua jättää käyttämättä noita ilmaiseksi saatuja hyväkuntoisia vaatteita vain siksi, että ovat niin tummia. Tuntuvat kelpaavan pojalleni, joten miksipä en niitä käyttäisi.
Ja en erityisemmin kiinnitä huomiota muiden lasten vaatteisiin, paitsi joskus, kun näen jonkun ihanan kuosin.
Mutta ei nyt mitenkään arvostelevassa mielessä, kukin mielenkiintonsa jne. mukaan.
Me on saatu paljon käytettyjä vaatteita edullisesti, joten en ole rahallisesti panostanut, mutta yritän kyllä miettiä sitten noita yhdistelmiä. Tosin mies pistää aina ne uusiksi:)
Välillä tulee vastaan tosi kivoja vaatteita, niistä sitten kysäisenkin mistä on löytynyt, esim. småfolkin, maxomorran ja meandin vaatteet miellyttää.
Ja koska niitä käytetyjä vaatteita on paljon, niin voin sitten ostella välillä nättejä uusiakin ilman että konkurssi uhkaa.
Ja noihin ulkovaatteisiin minäkin panostan, ne on ostettu uusina oikeastaan kaikki, kun käytetyissä jo alkaa vedenpitävyys jne. kärsiä. Tosin niitäkin käytetään välillä rymyvaatteita, mitä ei tarvii yhtään varoa!
että panen merkille, jos on pikkulapset puettu vimpan päälle oikein näyttelyesineiksi. Ihan sairasta, että näkee pikkuvauvoja kireissä farkuissa ja jotkut slipoverit päällä... Vielä epäkäytännöllisempiä tuollaiset vaatteet ovat taaperoilla ja leikki-ikäisillä. Meidän lasten suosikkeja ovat aina olleet collegehousut ja muut mukavat vaatteet, samoin oli itselläni lapsena. Tietysti kauniisti puetaan, jos tilanne sitä vaatii, mutta joku kauppareissu...
seuraan lasten muotia ja siksi katson mielenkiinnolla myös muiden lasten vaatteita. Tunnistan yleensä aina vaatemerkit ja jos näen jotain kivaa, jonka merkkiä en tiedä se herättää mielenkiintoni.
Lapselle ostamistani vaatteista noin puolet ovat käytettyjä.
On hauskaa katsoa millaisia vaatteita esim. lapseni päiväkotiryhmässä käytetään ja päätellä siitä millaisia lasten vanhemmat ovat, vaatteilla viestitään kuitenkin monia asioita.
siisteihin ja yhteensopiviin vaatteisiin.
Kannustan lapsia kuitenkin omatoimisuuteen joten saavat pääsääntöisesti valita itse vaatteet kaapista. Lopputulos on monesti karmea mutta en välitä, lapsilla on kuitenkin päällä mieleisensä vaatteet vaikka eivät ehkä niin yhteensopivat. Mukavuus on pääasia, lapset eivät ole nukkeja.
Meillä on kolme poikaa ja housuja rikkoontuu sitä tahtia etten pysy perässä, monesti huomaan illalla että jollain on jalassa housut missä on polvet rikki.
Meillä ei mene viikkoakaan ettei jollain ole polvet puhki housuista.
Kengät ja ulkovaattet ovat aina sopivat ja kunnolliset, niiden käytöstä päätän minä.
Lähdettiin suoraan pihasta autolla kotiin, kun kotimatkalla tajusin että ei ole maitoa kotona. Poikettiin lähimpään kauppaan, joka matkalla sattui olemaan Prisma. Voi luoja sitä tuijotuksen määrää!! Lapsella oli iloisesti nuhjuuntunut haalari päällään, pipossa pari hiekkajälkeä ja kumpparit jalassa ja meitä katsottiin niiiiin pitkään!
Kaikenmaailman lastenvaatekyttääjien vuoksiko kauppaa varten pitäisi vaihtaa jotkut kauppavaatteet? Kyllä meillä aina ollaan siisteissä ja kivannäköisissä vaatteissa, mutta auta armias tuota em. kauppareissua! Kerättiin niin sääliviä katseita.
Mutta ne arvota ihmisiä heidän vaatteiden mukaan.
vauvoille tai taaperoille. Monesti tulee kehuja lasten vaatteista tyyliin, voi kun ihanat yms. Mitä siihen sitten vastaisi? Yleensä olen hiljaa, sillä en ole ostanut vaatteita muita varten ja pitäisikö sanoa, että niin onkin..juu ei todellakaan! Eikä edelleen merkillä ole väliä vaan kuosilla. Esim. harmaata ja mustaa en lapsillani käytä, mutta itse pukeudun aika paljon mustaan.
En vaan käsitä, miksi lapsille ostetaan halvimmat kirppariryysyt ja vanhemmilla on sitten kaikki huippumerkit vaatetuksenaan. Tokihan lapset likaavat vaatteita, mutta meillä on ainakin hyvä pesukone, -aine + tarv. tahranpoistoaine->ja puhdasta on. Rumpuun en lastenvaatteita laita. Olen päiväkodissakin sanonut, että minua ei todellakaan haittaa likaiset vaatteet. Lapseni saavat olla lapsia, vaikka äiti tykkääkin kauniista (ja toki käytännöllisistä) lastenvaatteista.
ap
Kunhan ovat mukavia päällä, niin sama mitä merkkiä tai mistä ostettu :D
Lähinnä ääripäät kiinnittää huomion. Eli jos on joko tosi likaiset/resuiset tai sitten hienostelevat. Ja nämä kiinnittää huomion ainoastaan tilanteesta riippuen eli esim. jos joku on likaisissa vaatteissa juhlissa tai joku mokkasaapikkaissa kuraleikeissä.
Evvk merkit ja muoti. Käytännöllisyys, mukavuus ja nätteys on mun lastenvaatefilosofian kulmakivet.
Ja mitä siihen resuisuuteen tulee, niin päiväkodissa menee äkkiä resuisen näköiseksi.
Ja meillä on kuopuksella välillä myös värien sinfoniaa, koska on putken viimeinen ja käyttää pois kaikenlaista perittyä. Eli haalari, pipo ja hanskat eivät enää välttämättä ole samaa settiä, vaikka ovatkin ehjiä ja hyväkuntoisia kaikki.
vauvoille tai taaperoille. Monesti tulee kehuja lasten vaatteista tyyliin, voi kun ihanat yms. Mitä siihen sitten vastaisi? Yleensä olen hiljaa, sillä en ole ostanut vaatteita muita varten ja pitäisikö sanoa, että niin onkin..juu ei todellakaan! Eikä edelleen merkillä ole väliä vaan kuosilla. Esim. harmaata ja mustaa en lapsillani käytä, mutta itse pukeudun aika paljon mustaan.
En vaan käsitä, miksi lapsille ostetaan halvimmat kirppariryysyt ja vanhemmilla on sitten kaikki huippumerkit vaatetuksenaan. Tokihan lapset likaavat vaatteita, mutta meillä on ainakin hyvä pesukone, -aine + tarv. tahranpoistoaine->ja puhdasta on. Rumpuun en lastenvaatteita laita. Olen päiväkodissakin sanonut, että minua ei todellakaan haittaa likaiset vaatteet. Lapseni saavat olla lapsia, vaikka äiti tykkääkin kauniista (ja toki käytännöllisistä) lastenvaatteista.
ap
Ja en kyllä ymmärrä miten se kauniisti pukeutuminen tekee lapsesta pinnallisen? Siis eihän se ole mitenkään pois siitä, että lapsi voi oppia arvostamaan muutaKIN kuin ulkoisia asioita. Sehän on vanhempien kasvatuskesta kiinni. Ei kai kukaan pue lapsiaan vain siksi, että oppisivat arvostamaan kauniita merkkivaatteita . Minä en ainakaan. Kyllä ne muut asiat ovat tärkeämpiä, mutta ei kai voi olla haitallista että niiden muiden asioiden lisäksi ymmärtää jotain pukeutumisestakin?
että panen merkille, jos on pikkulapset puettu vimpan päälle oikein näyttelyesineiksi. Ihan sairasta, että näkee pikkuvauvoja kireissä farkuissa ja jotkut slipoverit päällä... Vielä epäkäytännöllisempiä tuollaiset vaatteet ovat taaperoilla ja leikki-ikäisillä. Meidän lasten suosikkeja ovat aina olleet collegehousut ja muut mukavat vaatteet, samoin oli itselläni lapsena. Tietysti kauniisti puetaan, jos tilanne sitä vaatii, mutta joku kauppareissu...
Meillä laitetaan "paremmat" vaatteet kauppaankin. Ulkoiluun on omat remuvaatteensa ja kun mennään "ihmisten ilmoille", jota myös kauppa on, pukeudutaan siististi. En mene itsekään likaisissa vaatteissa kauppaan. Ja kyllä, minä seuraan jotenkin automaattisesti muidenkin lasten pukeutumista. Johtuu varmasti siitä, että olen muutenkin kiinnostunut vaatteista, niin aikuisten kuin lastenkin.
Lähinnä sen vuoksi, kun oma lapsi on niin kranttu vaatteiden suhteen; katselen aina mitä kavereillaan on päällä ja kyselen/kommentoin tyyliin "olipa sillä kiva tunika, tykkäisitkö sinä jostain tuollaisesta". Yleensä vastaus on: "en tykkäis, aivan kauhea". Lapselle tosi vaikea ostaa vaatteita vaikka olisi mukanakin kaupassa.
Tunnustan, että ylitin ehkä sopivuuden rajan erään tuttavan lapsen suhteen. Kun lapsi oli meillä hoidossa, vaihdoin hälle päälle vaihtovaattena olevan bodyn ja laitoin sen päällä olevan kaapin perälle jemmaan. Ellei äitinsä kysele sitä bodya, en aio palauttaa, sillä se on niin kauhea kulahtanut riepu joka jättää toisen olkapään paljaaksi kun kaula-aukko on niin venynyt. Jostai syystä lapsella on tuo riepu lähes aina päällä, vaikka tiedän hänellä olevan ihan kauniitakin vaatteita. Siis ihan tavallisia bodyja, mutta kauniita ja sopivia eikä mitään venyneitä riepuja.
Näin kokemattomana äitinä pidän silmällä, mitä muilla on päällä. Ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että näin saan vähän vinkkiä, mikä voisi olla sopivan lämpöistä/kätevää tms. omalle lapselle.
Joskus myös silmään sattuu joku erityisen kivasti puettu lapsi tai erityisen kiva vaate. Mutta siis aktiivisesti en seuraa. Omalla lapselle huolehdin päälle aina puhtaat ja ehyet vaatteet, mutta arkena en ole erityisen tarkka väreistä tms.
niin monesti ne voi olla illalla aivan likaiset, vai seisooko teidän lapset ulkona kuin tatti?
Mielummin sellaiset vaatteet, joissa saa leikkiä vaapaasti, kuin jotkut hienosteluvaatteet.