Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

voiko minulla olla masennus ?

Vierailija
30.04.2012 |

herään joka aamu ahdistukseen, vatsa on sekaisin ja kaikki "pelottaa" vaikka oikeasti ei ole mitään pelättävää. tätä on jatkunut kohta 4 viikkoa. o

len saanut muutaman paniikkikohtauksen, mutta välillä on ihan normaaleja päivä ja pystyn elämään ihan mukavaa elämää. en pysty syömään oikeastaan mitään ja se alkaa jo haittaamaan jokapäiväistä elämää. ruoka ei maistu ja olen poissaoleva ja itkuinen.

mistä oikein voin hakea apua ? lääkkeitä en haluaisi alkaa syömään, enkä ikinä uskonut että minulle voisi tulla tällaisia tunteita. lapset eivät ole vauvoja enää, ja olen yksinhuoltaja. olen koettanut syödä terveellisesti, ottaa lisäravinteita ja liikkua, mutta mikään ei vie ahdistusta pois.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko elämässäsi siis mitään joka voisi selittää ongelman, jotain stressitekijöitä? Näitä voi olla esim. uusi työpaikka, ero, unettomuus tms. Jos sellaisia on, voi olla kyse ihan luonnollisesta reaktiosta, mutta toki silloinkin pitää hakea apua jos ei jaksa.

Jos selittäviä tekijöitä ei ole niin kannattaa käväistä lääkärissä. Myös jotkut fyysiset syyt, esim. kilpirauhasen liikatoiminta, voivat aiheuttaa tuollaista hermostollista yliaktivaatiota ja ahdistavaa oloa. Ja tietysti sitten on mahdollisia nämä perinteiset sisäsyntyiset masennukset/ahdistuneisuushäiriöt, jotka voivat johtua joko jostain psyykensisäisestä asiasta tai sitten ihan "satunnaisesta" aivokemian häiriöstä.

Vierailija
2/4 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi hoidan lapset jatkuvasti yksin ja olen epävarma tulevaisuudesta. kaukan tällainen reaktio voi kestää ? minulta on tutkittu kilpirauhanen.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi hoidan lapset jatkuvasti yksin ja olen epävarma tulevaisuudesta. kaukan tällainen reaktio voi kestää ? minulta on tutkittu kilpirauhanen. ap

Reaktion kestosta sinänsä ei voi välttämättä sanoa mitään, riippuu monesta asiasta. Toiset pääsevät jaloilleen nopeammin ja toiset hitaammin.

Sinulla on iso asia käsiteltävänä nyt psyykkisesti, uusi tilanne johon et ole itse halunnut vaan sinut on siihen heitetty vastoin tahtoasi ja nyt sinun pitää vain pärjätä - yksin. Ja vastuullasi on vielä lapset ja heidän hyvinvointinsa.

On ihan normaalia että pelottaa ja ahdistaa. Mieti ihan rauhassa pelkosi ja epävarmuutesi läpi, vaikka se ahdistaakin. Etsi niihin käytännön ratkaisumalleja aina kun voit, se antaa varmuutta etteivät vaikeatkaan tilanteet olekaan toivottomia vaikka olisit yksinhuoltaja. Itsekin olen kahden lapsen yh vastoin tahtoani ja olen miettinyt ihan läpi kaikki että mitä jos sairastun, mihin lapset saa jne. Mutta paljon on toki asioita joihin ei voi valmistautua, ja lopulta täytyy vain alkaa luottaa elämään ja itseensä, kun ei muutakaan voi. Rankka liikunta voi myös laukaista ahdistusta mutta yh:n mahdollisuudet sitä harjoittaa ovat usein valitettavan pienet.

Sinänsä sitä lääkevaihtoehtoakaan ei tarvitse missään nimessä pelätä, jos tuntuu että millään ei itse selviä ja esim. lastenhoito alkaa kärsiä ahdistuksen takia. Lääkettä voi käyttää tilapäisesti kriisin ajan eikä se tarkoita että olet "mielisairas" loppuikäsi. Mutta moni selviää kyllä ilmankin toki, niin minäkin selvisin, vain satunnaiset viinilasilliset stressin laukaisijana.

Vierailija
4/4 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän tehdä ...Terveyskeskuslääkäri tunkee rauhoittavaa nappia.