Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kestovaippailijat! Pesettekö samassa koneellisessa vaippojen kanssa muuta pyykkiä?

Vierailija
30.04.2012 |

Minä pesen, ja asia tuli puheeksi erään sukulaistädin kanssa, joka vieraili luonamme viikonloppuna. Hän siis päivitteli kestovaippailuamme ja siitä aiheutuvaa pyykkäilyä. Totesin sitten, että pesen samassa koneessa yleensä harsoja, pyyhkeita ja lakanoita, joten en koe pyykkäilyä ongelmaksi. Hän vielä tarkensi, että "siis pyyhkeet SAMASSA koneessa kakkavaippojen kanssa!?" No joo-o, mielestä 60 asteen lämpötila riittää irrottamaan pöpöt vaipoista niin, ettei niitä siirry muihin pyykkeihin.

Hetken päästä keskustelusta täti kävi vessassa ja kuulin, kun käsienpesun jälkeen rullasi reilusti vessapaperia. Ei ilmeisesti iljennyt pyyhkiä käsiään käsipyyhkeeseen, kun ajatteli niissäkin olevan vauvan kakkaa :D

Onko täti siis hysteerikko vai eletäänkö me nyt kamalan epähygieenisesti?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se syö hajut tosi hyvin. Kukaan vieras ei varmasti tiedä, että vessan kaapissa lilluu ämpärillinen kakkavaippoja, kun eivät haise. Ehkä se tuhoaa tosiaan myös jotain pöpöjä..?

ap

Vierailija
2/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitan etikkaa pesukoneeseen. Ajattelin tuota liottamista, mutta jotenkin musta tuntuu ällöltä ajatukselta laittaa käsi sinne liotussankoon :) Uskon kyllä, että se liotus on ihan hyvä juttu. Huuhdeltujen vaippojen sankoon laitetaan teepuuöljyä.

Meillä huuhdellaan kakkavaippa heti, pissavaippa saa odottaakin huuhtelua. Kakkavaippaan pannaan aina sappisaippuaa. Meillä haisee vessassa ainoastaan kertakäyttövaipparoskis, koska käytämme yöllä kertisvaippoja.

Muuten, miten usein teillä pestään vaippapyykki? Meillä pestään nykyään joka päivä. Kun vauva oli pienempi ja käytimme harsoja, pyykki pestiin joka toinen pvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaipat menee ensin huuhteluohjelmaan ja sen jälkeen lisään loput pyykit ja 1/2 normaalisti suositellusta pesujauheen määrästä.

Olen tehnyt näin jo melkein neljä vuotta ja kaikki olemme puhtaita ja terveitä:D

Vierailija
4/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alussa jopa joka kolmas päivä, mutta kiinteiden syömisen jälkeen huomasin, että vaipat jäävät ummehtuneen hajuisiksi, jos venyttää pesuväliä pidemmäksi kuin joka toinen päivä. Nyt vauva siis 7kk.

Vierailija
5/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liota, enkä käytä etikkaa, koska se haurastuttaa PUL-kangasta. Pestään joka toinen päivä.

Vierailija
6/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis 7 kk. Me pestään joka päivä, koska muuten vaipat ei oikein tahdo riittää.

Kivaa kuulla muiden kestovaipattajien käytännöistä :) Vielä pakko kysyä, että mitä vaippoja käytätte? Meillä käytetään enimmäkseen sisätäyttövaippoja, taskuvaippoja ja paksumpia sisävaippoja on myös.

Kosteussuojana meillä on villahousut.

Vierailija
7/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En liota, enkä käytä etikkaa, koska se haurastuttaa PUL-kangasta. Pestään joka toinen päivä.

Meillä on jonkin verran PUL-taskuvaippoja, ja pannaan lähes aina koneeseen etikkaa.

Vierailija
8/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että liotin harsot etikkavedessä ämpärissä, sitten pesin satsin parin päivän välein, muun pyykin seassa. Enkä heittänyt sinne veteen kakkaisia vaippoja, vaan huuhtelin tietty kakat pois käsisuihkulla pöntön päällä.

Joskus pesin sitten satsin 90 asteessa ja välillä taas lilluttelin kloriittivedessäkin

Vierailija
9/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaipoissa on semmoinen tasku, mihin imu laitetaan. Täyte on sellainen mopin imun näköinen froteejuttu. Vaippoja saa myös pienennettyä neppareilla, mutta nyt käytetään jo ilman pienennystä.

ap

Vierailija
10/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes harsoja samassa vaipoojen kanssa..

Olen kyllä miettinyt että olisi kätevämpää kun saisi työntää silloin vaipat nopeamin koneeseen, nyt seisovat likaisina pyykkisankossa, kun pesen vaippapyykin vain 1-2krt viikossa.

En usko että on katastrofi pestä kuten sinä teet, mutta jotenkin teen ite kumminkin näin.. olen ite hysteerikkö muuten pyykin kanssa, värien ja lämpötilojen ja pesuaineiden.. ehkä juontuu siitä että olen tarkka pesusta vaikka ei oikeasti edes tarttis.

Vierailija
11/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattialuutut ja astiapyyhkeet yms saa pestä samassa koneellisessa, jos lämpö 60 tai yli.

Nykykoneet ovat hyviä ja tehokkaita. Jos tätisi on niitä jotka liottavat ja nyrkkipyykkäävät sukat ennen koneeseen pistämistä... (anoppi teki näin ja yritti minulle samaa tapaa opettaa)

Vierailija
12/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmetyttää nämä jutut missä vanhemmat ihmiset ihmettelee kestovaippoja, kun ovathan he itsekkin niitä lapsillaan käyttäneet. Oma mummoni ei koskaan oikein hyväksynyt kertakäyttövaippoja, hänen mielestään harsot oli parempia jo ennen tätä kestovaippabuumia. Ja äitini mielestäkään nykyisissä kestovaipoissa ei ole mitään vaivaa, kun hän itse on joutunut puusaunalla pyykkipadassa vaippapyykin pesemään. Eihän se nyt ole mikään juttu heittää vaippoja koneeseen.

Vierailija
13/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan hengissä ollaan ja puhtaita vieläpä

Vierailija
14/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän muuten pystyykö kestovaippojen kanssa käyttämään sitä jotain Oxy action-jauhetta, minkä pitäisi tuhota mikrobeja? Kun joissain vaipoissa on suositus että ei sais pestä kuin 40 asteessa.

Vierailija
15/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se kakka on vain tätisi mielessä - hän ei kylläkään ole ainoa sellainen ihminen. Monelle se ajatus kakasta lillumssa pesukoneessa on vain liian kauhea, järki katoaa ja alkukantaiset ällötykset tulevat päälle eikä sille sitten mitään mahda.

Onneksi meidän perheessä kukaan ei ole kakkahysteerikko. Lapsista ehkä joku voisi olla jos tulisi asiaa ajatelleeksi, mutta viisaasti ovat ajattelematta, koska vaihtoehtona on että saavat alkaa ihan itse pestä kaikki omat pyykkinsä ;-)

Vierailija
16/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan astiapyyhkeet olen jättänyt pois vaippapyykistä :)

Semmoisia vaippoja en ostaisi, joissa pesulämpötila on 40. Nuo 60 asteessa pestävätkin pesen silloin tällöin 90 asteessa.

Vierailija
17/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan astiapyyhkeet olen jättänyt pois vaippapyykistä :)

Semmoisia vaippoja en ostaisi, joissa pesulämpötila on 40. Nuo 60 asteessa pestävätkin pesen silloin tällöin 90 asteessa.

Bumgeniuksiin on tullut tällainen ohje että 40 asteessa. Olen niitä kyllä pessyt korkeammassa, eikä ole siitä miksikään menneet, mutta takuu ei ole voimassa jos ei pese oikein. Nuo oli omia lempparivaippoja ekalla lapsella ja nyt mietin että hankinko niitä kakkoselle.

Vierailija
18/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän etikkaa kestovaippapyykissä. Mitään erityisiä jauheita tai muitakaan kemikaaleja en halua vaippapyykkiin laittaa. Meillä pestään kaikki pyykki Ecover zerolla.

Sekä kakka- että pissavaipat huuhdellaan ennen pesua.

Vierailija
19/19 |
30.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ko. tädin (viisikymppinen) ollessa vauva ei kertakäyttövaippoja ollut varmaan olemassakaan! Eli on silloinkin varmaan samassa padassa/koneessa pesty muitakin tekstiilejä. Pitääpä kysäistä asiasta seuraavalla kerralla, kun tapaamme ;)

Oman lapsen kakkaan suhtautuu varmasti luontaisestikin eri tavoin kuin muiden ihmisten eritteisiin. Jossain lukemassani romaanissa päähenkilö-isä kummasteli, kuinka kynnen alta löytyvä oman vauvan kakka ei aiheuta mitään tuntemuksia, mutta jos vahingossakaan koski toisen lapsen kakkavaippaan, yökkäysreaktio oli varma :D Tunnistin niin itseni tuosta kuvauksesta, joten siksikin ajattelin, että eletäänkö me nyt hirveän ällöttävää elämää eikä vaan tajuta sitä itse.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän