Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetanko lapselle kielen jota olen opiskellut?

Vierailija
29.04.2012 |

Olen miettinyt pitkään, että kun saan ensimmäisen lapseni syksyllä, tahtoisin lapsesta kaksikielisen. Olen yksinhuoltaja, puhun suomea äidinkielenä, mutta olen opiskellut 6 vuotta saksaa, ja pärjään kielellä hyvin. Haluaisin kovasti, että lapsenikin oppisi saksan jo lapsena, mutta kun en kuitenkaan itse sitä äidinkielenä puhu, niin voiko lapsi oppia kielen väärin, ja kun en kuitenkaan osaa joka ikistä sanaa, niin jääkö lapselle puutteellinen sanavarasto? Olen tottakai ajatellut, että laitan lapseni saksankieliseen päiväkotiin ja myöhemmin -kouluun. Mitä te ajattelette tästä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en osaa sanoa miten lapsen kielitaito kehittyy, mutta kuulostaa kyllä hyvältä, uuden kielenoppiminen lapsena on aina helpompaa :)

Vierailija
2/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tarkoitit, että puhuisit sitä lapsellesi siis ainoana kielenä - no totta ihmeessä se oppii sen väärin!

Mutta tämän on pakko olla trolli...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet opiskellut sitä yläasteella ja lukiossa niin en kyllä niillä taidoilla alkaisi sitä lapselle puhua. Jos taas olet lukenut sitä yliopistolla ja olet saksan ope niin tilanne on täysin toinen. Joka tapauksessa äidinkieli on ihmisen tunnekieli ja sen puhumista lapselle suositellaan.

Vierailija
4/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten edellä jo todettiin. Sanavarasto, haastavammat rakenteet, kielen pienet sävyt ja sivumerkitykset, tunnekieli ja tietysti myös ääntäminen ovat perusteluina ekana mielessä. Hyvä äidinkielen taito on paras pohja myöhemmille kieliopinnoille. Voithan ottaa vaikka saksankieliset lorut ja laulut suomenkielisten rinnalle, kun lapsi on isompi. Ja opettaa saksaksi sanoja jne., kunhan oma äidinkieli "kulkee edellä". Nämä pika-ajatukset tuli puheterapeutin päästä :)

Vierailija
5/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle pitäisi puhua omaa äidinkieltään, se on se tunnekieli ja tärkeä perusta kielen oppimiselle.

Kyllä se lapsi sen kielen oppii, jos päiväkodissa ja koulussa sitä käyttää. Sä luultavasti myös tosiaan opettaisit kielen hälle väärin.

Toki lauluja voi saksaksi laulaa ja loruja lukea. Mut en sen pidemmälle menis.

Vierailija
6/6 |
29.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta laittaisin hänet saksankieliseen päivähoitoon ja kouluun. Kotona voi tukea saksankieltä satujen ja lastenohjelmien kautta, vaikka kotikieli muuten suomi olisikin. Toinen vaihtoehto olisi muuttaa joksikin aikaa Saksaan, jos se töiden puolesta on mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi