auttakaa...lapsi 2,5 vuotta, joka ilta sama painajainen..
eli alkaa 8-9 aikaan kitinä, pissahätä,nälkä, jano...pitkään jaksan olla vieressä ja antaa huutaa kunnes annan periksi.
Joka ilta jatkuu huuto jos poistun huoneesta, ja joka kerta sama loppu:koko sänky yrjötään.
Niin kova stressi vai mikä?
apua.
Kommentit (50)
Onko siinä mitään hapanta, esim hedelmiä? Ruokatorvi palaa vatsahapoista aika nopeesti, ja toi on oikeesti sellanen juttu mikä pitäs tutkia. Kukaan ei oksenna huvikseen, eikä huomiosta.
Ja vesi tietyst oksentamisen jälkeen auttaa kirvelyyn.
Voivoi...
Vie lapsonen lääkäriin edes vasrmistaaksesi, ettei näin olisi.
Mieti trakkaan, mitä syö iltaisin? Onko liian ähkytäynnä jolloin oksu tulee helpommin
Jne. Sun tehtävä aikuisena on auttaa lastasi...
Selvitä googlesta se refluksi.
Iloista kevättä!
vaan selvä stressireaktio, koska se tulee vain sen itkun yhteydessä kun huutaa kurkku suorana.
Iltapalana puuroa, leipää jogurttia tms.
ap
Ei millään malttanut nukahtaa, ja joka ilta valvoi tunnin-pari sängyssä. Tämä alkoi jo varmaan parivuotiaana ja jatkui kouluikään asti.
Joka ilta sama rumba: huuteli sängystä mitä milloinkin, oli jano tai nälkä (iltapalasta ehtinyt kulua jo muutama tunti ) ja tietysti pissatti. Tai sitten oli jotain mukamas tärkeää asiaa. Joka ilta toistui sama. Minä yritin pysyä rauhallisena, mutta hermot meni silloin tällöin.
Myöhemmin kouluikäisenä todettiin sairaus ja aloitettiin psyykenlääke. Ja kas, nukahtamisongelmat hävisivät samantien.
Olen myös kuullut, että monet lapset, joilla on nukahtamisongelmia, söisivät silloin tällöin melatoniinia. Kuulemma auttaa nukahtamiseen tosi hyvin. En tiedä, miten pienelle voi antaa, mutta tässä olisi siis yksi vaihtoehto, jota ap voi jossain vaiheessa kokeilla, jos muut keinot on jo käytetty.
Itsekin olisin kokeillut aikoinaan, jos olisin tiennyt melatoniinista.
Että kyseessä siis lapsi,jolla mm. ylivilkkautta eli ei siis tavallista pompottamista ollut todellakaan. Ei vaan malttanut rauhoittua nukkumaan ja jo pk- iässä yöunet saattoi jäädä alle 7tuntiseksi vaikka 10 oli minimitavoite.
Toivottavasti ap saatte apua ongelmiin. Meillä kesti tuo avun saaminen / hakeminen monta vuotta, kun luulin, että vika on pelkästään vanhemmissa ja kasvatuksessa (ja näin ei siis ole)
kirjaa sänkyyn, ja laittaa lukuvalon yöpöydälle? Aapinen mukaan. Anna lapsen "lukea" kirjoja. Kun on nukahtanut, ota kirjat pois. Osaa lukea oikeesti tällä systeemillä alle 5 vuotiaana. Etkö itse lue iltaisin. Miksi se lapsi itkee, oikeesti?
Oletko puhunut neuvolassa? Minäkin haluaisin sulkea selvät fysiologiset syyt pois. Voiko olla allergiaa, keliakiaa tai muuta ruoansulatuksen ongelmaa?
Lapsi ilmeisesti osaa puhua, koska osaa pyytää "uutta vettä". Mitä hän itse kertoo syyksi tähän? Siis päivällä, turha tuosta on jutella, kun tilanne on päällä.
Lapsemme ovat4-vuotta, 2,5 vuotta ja reilu 1-vuotta. Meillä kaikki lapsemme nukkuvat meidän kanssa. Heidät nukutetaan yhtäaikaa viereen iltasadun jälkeen. 4-vuotias ja 1-vuotias nukkuvat meidän sängyssä ja 2.5 vuotias sivuvaunussa sänkymme vieressä. Meillä on tosi iso sänky, johon kaikki mahtuvat.
Olen itsekin joskus yrittänyt laittaa lasta omaan sänkyyn ja nukuttaa siellä. Tämä ehkä ensimmäisen kohdalla. Olen kuitenkin huomannut, että se on ihan turhaa ja lähinnä älytöntä. Meille sopii se, että lapset saavat olla vieressä ja kyllä he itse sitten haluavat mennä omaankin sänkyynsä. Iltahetki meillä on ihana ja lämminhenkinen nykyisin.
Sama juttu kaikkien pukemisten, syömistenyms. kanssa. Me autamme lapsia pukemisessa ja syömisessä...kylläpänuo näyttää muualla sellaiset asiat osaavan, vaikka kotona saavat palvelua. 1-vuotias nyt ei vielä niin hyvin osaakaan pukea.
Viestini on siis minulta, että älä sressaa ja nauti lapsesta. Ota lähelle ja jos voitte nukkua vaikka samassa sängyssä asiat voivat selvitä itsekseen.
Meilläkin poika joskus oksentaa, jos tarpeeksi kauan huutaa/raivoaa/yskii ja yökkii, lapsesi luultavasti oksentaa sen huutamisen takia.
Mutta siihen nukkumiseen: milloin tuo yksin nukkumisen pelko on alkanut? Onko korvatulehdus pois suljettu asia? Sehän voi olla oireilematta muutoin, paitsi että on inhottavaa käydä makuulle ja nukkumaan, kun tuntuu painetta ja korva jyskyttää.
Jos uskot, ettei kyse ole mistään fyysisestä, miksi yrität nukuttaa yksin? Siitä on tullut lapselle ahdistavaa, ja pakottamalla se ahdistus ei poistu. Lapsi kaipaa turvaa ja varmuutta sinun läsnäolostasi. Itse purkaisin asiaa niin, että ottaisin uudeksi tavaksi jonkin lyhyen, mukavan kirjan iltasaduksi, jota luettaisiin yhdessä sängyssä ihan rauhassa, ja sitten yhdessä sammutettaisiin valot ja ehkä kuunneltaisiin jotain rauhoittavaa musiikkia. Vähän silittelyä ja vieressäoloa, ja vaikka aluksi voikin mennä aikaa nukahtamiseen, lapsi nukahtaa pian jo nopeammin ja nopeammin, kun tapa rutinoituu ja hänelle tulee varmuus siitä, miten ilta sujuu.
Meillä on lapsilla (3,5 vuotta ja 1v 8kk) aina ollut rutiinit, ja vaikka välillä on noita erilaisia kausia ollut, ne ovat menneet aika pian ohitse. Meillä muuten nukutetaan lapset edelleen... Ei vanhempaa lasta tarvitsisi, hän menee päiväunillekin ihan itsekseen, mutta meistä nukuttaminen on mukavaa. Yleensä mies nukuttaa vanhemman lapsen, ja he lukevat jotain kirjaa ja juttelevat päivän asioita. Minä nukutan nuoremman lapsen, katsotaan kirjaa, vähän ehkä hassutellaan ja kikatellaan, silitellään ja pusutellaan. Nukuttaminen on sen verran rutiinihomma, että siitä selviää yleensä 15-20 minuutissa. Mukava yhteinen hetki vanhemmalle ja lapselle, eikä tarvitse itkien nukahtaa, eikä yksin.
Varmasti kaikki nukkuvat paremmin, kun jää hymy huulille ja suukko poskelle :)
mutta kuinka kauan menee että lapsi nukahtaa?
Olen useina öinä mennyt sänkyyn jo 9 aikaan lapsen kanssa.
Ei ole apua,lapsi nukkuu kun kello on n.puoli 12.valvoo vierellä.pelkää että joutuu nukkumaan yksin=(
ap
Kyllä siitä yleensä selvitään puolessa-tunnissa eli selvästikään meidän tilanteet eivät ole vartailukelpoisia:( Hyviä vinkkejä olet saanut, kannattaa tosiaan selvitellä somaattiset syyt ja halea sitten psykologista apua tarvittaessa.
Joku ehdotti yövaloa, itse henkilökohtaisesti ihmettelen noita yövaloja -lapselle opetetaan pelkäämään pimeää ennen kuin ymmärtää edes itse pelätä. On luonnotonta nukkua valoisassa ja omat "unihormoonit" toimivat tehokkaasti kun on ihan pilkkopimeää.
siis vastusteli nukkumaanmenoa, kiukutteli, itki ja oksensi. Mies kertoi tehneensä samaa lapsena.
Lapsen oksentaminen loppui kuin seinään, kun miehen kehotuksesta en tehnyt siitä numeroa. Tyynesti vain putsasin oksennuksen, annoin vettä suun huuhtelua varten, peittelin sänkyyn ja annoin iltasuukon.
Aiemmin siis luulin lapsen olevan kipeä, annoin limpparia, otin viereen nukkumaan jne.
Onko teillä lapsi hoidossa ja aikainen aamuherätys?
Onko tää asia ilmennyt lähiaikoina vai kestänyt jo pitkään?
Millaiset iltarutiinit? Niiden luominen vie aikaa, mutta kun ne saa toimimaan, illan rauhoittaminen on paljon helpompaa. Esim. minä alan n. 19.30 aikaan, iltapalalle mennessä jutustelemaan, "oletko miettinyt mitä haluaisit tänään iltasaduksi" - eli jotain kivaa mitä odottaa nukkumaanmenohetkeltä, jonka hän saa itse valita. syödään iltapala yhdessä, eli en vain hääräile siellä keittiössä vaan todellakin syön lasten kanssa, jonka jälkeen iltapesut ja -pisut ja iltasatua lukemaan. Iltasadun jälkeen halit, pusut, saa vielä hetken, noin 5min pitää valot jonka jälkeen ne sammutetaan. Jos hyppyrumba alkaa, sovellan Supernannyn vinkkejä; 1.kerran vien sänkyyn ja sanon, nyt nukutaan, hyvää yötä. 2.kerralla vain "nyt nukkumaan", 3.kerralla vain vien. Useimmmiten ei tarvi palautella, paitsi jos on ollut erityisen vilkas päivä tai nukkumaanmeno on venähtänyt liian myöhään.
Aika rajulta kuulostaa! Kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä.. Meillä 2v4kk on mennyt samoilla rutiineilla aina nukkumaan. Klo 19. On jo väsynyt silloin. Ja hän tietääkin jo aina etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, eikä hangoittele.
Aika rajulta kuulostaa! Kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä.. Meillä 2v4kk on mennyt samoilla rutiineilla aina nukkumaan. Klo 19. On jo väsynyt silloin. Ja hän tietääkin jo aina etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, eikä hangoittele.
Miten teidän lapset menee nukkumaan jo noin aikaisin!? Meillä yhdeksän aikaan ja herätys puoli seitsemältä.
Jos joku lapsistani ei nukahtanut ilman nukutusrumbaa sänkyyn iltasadun jälkeen, otin lapsen kainaloon sohvalle nukahtamaan ja kannoin sitten omaan tai meidän sänkyyn unia jatkamaan, missä nyt kenenkin nukkumapaikka oli.
Enpä olis tuollaista jaksanut.
Meillä on lapset nukkuneet pitkään myös yhteisessä sängyssä, siis sisarukset keskenään. Ja hyvin on nukkunut meillä kaikki.
Miksi hän oksentaa? Aika raju reaktio. Pelottaako häntä? Onko huone pimeä?
Näin kaukaa tuntuisi, että jotain pitää joka tapauksessa muuttaa. Antaa vaikka ensin nukahtaa syliin ja siirtää sänkyyn. Sitten antaa nukahtaa omaan sänkyyn niin, että itse pitää kädestä ja etääntyä pikku hiljaa.
Mutta jos kyse ei olekaan pelosta vaan jostain muusta - mistä?
Oletko kysynyt rauhallisena hetkenä, päivällä, mikä häntä vaivaa nukkumaanmenossa?
kyse siitä että ei vaan halua mennä nukkumaan. Meillä aika usein menee kanssa nukkumaanmeno sirkukseksi, kun ei millään malttais mennä nukkumaan. Nykyään kun hyvissä ajoin aletaan kertomaan mitä tapahtuu seuraavaksi niin on helpottanut..
Meillä oli tuo oksentaminen vähän aikaa sitten iltapuuron yhteydessä, kun keksi että jos oksennan niin sit ei tarviikkaan syödä enää iltapuuroa...
onko saanut ruokaa ja juomaa ja käynyt pissalla???
Jos ei niin varmasti oksentaa jos hänen tarpeitaan ei huomioida. Joku pelkoreaktiohan tuo oksentaminen on. Tai sitten hän voi olla sairas. (Diabetes?) Kannattaisi käydä lääkärillä.
Ehkä hän näkee painajaisia eikä uskalla mennä nukkumaan. Nukkuuko yksin/omassa huoneessa?
Voisiko syynä olla myös jokin mitä hän illalla syö? Allergia?
Vaikuttaa kyllä siltä että hän ei halua jäädä yksin. Eikö voisi nukkua kanssanne (jos siis nukkuu eri huoneessa)? Laita myöhemmin nukkumaan niin kyllä se väsymys hoitelee loput.
edelliselle lohduttavasta viestistä.
Aika outoja syytöksiä täällä kyllä jaettu=(
Eilen illalla tapahtui kait ihme, lapsi nukahti viereeni lähes heti.
Sai sitten äitikin illalla omaa aikaa.
tämä on todella raskasta ja onneksi on ymmärtäviäkin ihmisiä täällä eikä vaan näitä TOIVOTTAVASTI JOKU TEKEE LS-ILMON tyyppejä.
ap