auttakaa...lapsi 2,5 vuotta, joka ilta sama painajainen..
eli alkaa 8-9 aikaan kitinä, pissahätä,nälkä, jano...pitkään jaksan olla vieressä ja antaa huutaa kunnes annan periksi.
Joka ilta jatkuu huuto jos poistun huoneesta, ja joka kerta sama loppu:koko sänky yrjötään.
Niin kova stressi vai mikä?
apua.
Kommentit (50)
mutta kuinka kauan menee että lapsi nukahtaa?
Olen useina öinä mennyt sänkyyn jo 9 aikaan lapsen kanssa.
Ei ole apua,lapsi nukkuu kun kello on n.puoli 12.valvoo vierellä.pelkää että joutuu nukkumaan yksin=(
ap
sun viereesi. Laitat selkänojan puolelle, ettei näe telkkua, jos se on auki. Koita yks ilta, jos menis ilman oksentamisia..
toimisikohan, jos ostaisitten jonkun kivan, lapselle mieluisen unikaverin ja uni/yövalon huoneeseenne? Tämä auttoi meillä.. Kaupassa poitsu sai itse valita unikaverin, jolle tehdään samat iltarutiinit kuin lapsellekin sekä yövalon, jonka hän itse laittaa päälle joka ilta enne iltasatua, ja tämän valon annetaan olla päällä koko yön :D Näin lapsi kokee, ettei ole yksin kun nukahtaa, onhan turvana kiva pehmolelu ja himmeä valo...
siirtäisin lapsen sängyn omani viereen. ja ottaisin yhteyttä lasten psykologiin. eihän vaan ole mitään refluxia että on psykosomaattinen oire? ei todellakaan kannata nyt miettiä mitään että kuka antaa periksi, tuo on yökauhua. jo se että on sua lähellä voi auttaa, mutta selvittäisin asiaa ammattilaisen kanssa. kuulostaa kamalalta
tullut nyt niin stressaava kuvio tuosta nukkumaanmenosta molempien osapuolten kannalta, että se hermostuttaa äitiä ja lasta.
Mikä on isän rooli nukuttamisessa? Auttaisiko välillä vaihtaa nukutus toiselle, joka voisi ottaa asian rauhallisemmin?
aloittaisin vaikka ihan kunnon lastenlääkäriltä - se kun voi olla fyysistäkin - juurikin esimerkiksi refluksia tai sen tapaista. Ystävälläni alkoi se iässä 42 v, piti hankkia erikoissänky ja tietyn kellonajan jälkeen ei voi syödä, koska oksensi aina kaiken ulos makuuasentoon mennessä illalla. Kannattaa siis sekin vaihtoehto tarkistaa ja jos se oksentaminen on tällaista fyysisestä syystä johtuvaa, se saattaa olla syy itkuun ja siihen ettei halua nukahtaa. Oletan, että olet myös kovasti keskustellut muulloin kun nukkumaan mennessä asiasta, selvitellyt pelottaako joku vai miksi ei halua nukkumaan tai miksi haluaa sinut siihen lähelle. Uskoisin, että ihan joku syy on eikä vain että "lapsi haluaa pompottaa".
ainakin pariksi kuukaudeksi.
Onhan lapsi illalla väsynyt? Oletteko käyneet ulkona. Puhuisin lapselle että nyt tiukasti että ei jää koskaan yksin ja äiti nukkuu tässä vieressä. Kyllä sitä ehtii sitten isompana taas muuttamaan niitä nukkumis järjestelyitä.
Ihmeellisisä vastauksia olet saanut. Monikaan ei ole lukenut että lapsi nukkuu teidän vieressä...
Me kyllä istuttiin lapsen huoneessa välillä 1,5h miehen kanssa vaihdellen ja pidettiin kättä lapsen selällä, että rupes nukkumaan. Tätä kesti 6kk, jonka jälkeen lapsi rupes luottamaan ja pikkuhiljaa nukahtamaan nopeammin ja yksin. Nyt kohta 5v. ja nukkunut yöt hyvin jo 3v, viemällä vaan sänkyyn ja lukemalla iltasadun. Huudattaminen ei tuo hyviä yöunia, lapsen on saatava nukahtaa rauhassa ja turvallisella mielellä.
Huudattaminen EI AUTA temperamenttisen lapsen kanssa, USKO POIS!!!!
Siihen ei auta kuin aika ja saatu luottamus.
Nyt ei muu auta kuin unohtaa iltahommat ja keskittyä tuohon lapsen nukuttamiseen. Ja turhia tuollaiset nukuta sohvalla vinkit, en suosittele, teet hallaa vaan enemmän sekä itsellesi että lapselle. Aina sama aika ja PAIKKA sille nukuttamiselle. Sitten istut sen 1,5h jos se sen vaatii, kyllä se kantaa hedelmää jossain vaiheessa.
MUTTA tuota ei yksin kyllä jaksa, ja siksi suurin kysymys on, auttaako isä lapsen nukuttamisessa? Mä en olis jaksanut ilman miehen tukea ja sitä, että kaikki tehtiin puoliksi, eli joka toinen ilta saatiin aina "oma rauha". Mutta tuo temperamenttinen lapsemme olikin esikoinen, ja siten kaikki helpompi järjestää. Onneksi toiset lapsemme ovat olleet ihan erilaisia.
Rauhoita se ilta paljon aikaisemmin. ja nukkumaankin aikaisemmin. Niin aikaisin että ei tule varmasti kiire missään vaiheessa. Ja että lapsi ei varmasti ole yliväsyny.
Meillä on aina käyny niin, että jos unet jää vähiin niin sitte illalla ei tule uni. Vauvasta 10-vuotiaaseen! 10-v tekee vielä niin että mitä myöhempään menee nukkuun sen aikaisemmin herää aamulla... ja kierre on valmis!
Kylläpäs täällä on taas superäidit vastaillut kivasti alottajalle...
Mun mielestä kuulostaa että oot ihan oikeilla jäljillä ton stressireaktion suhteen. Mä sun tapauksessa juttelisin neuvolassa tai lastenlääkärille mikäli et ole niin tehnyt.
On myös sairaalaunikouluja joista voi olla apua.
Meillä on ollut nukahtamisen kanssa monenlaisia vaiheita, joskus kun nukahtaminen on ollut vaikeampaa ollaan useita kuukausia nukutettu vieressä (joskus meni yli tunti illassa nukahtamiseen). Ja sitten kun alkoi rauhottua tilanne, taas vähitellen vaihettiin taktiikkaa (esim. ensin siliteltiin ja laulettiin se tunti, sitten vaan oltiin vieressä mutta ei kiinnitetty lapseen huomiota ja sitten lopulta poistuttiin kokonaan huoneesta).
Ei vaan toisen lapsesta voi sanoa yhtään mitään, luota vaan omiin tuntemuksiisi...
Yks mikä meillä auttaa joskus vaikeita iltoja on antaa lapsen vaan valvoa ja köllötellä sohvalla vanhempien kanssa ja antaa nukahtaa siihen.
mutta kuinka kauan menee että lapsi nukahtaa?
Olen useina öinä mennyt sänkyyn jo 9 aikaan lapsen kanssa.
Ei ole apua,lapsi nukkuu kun kello on n.puoli 12.valvoo vierellä.pelkää että joutuu nukkumaan yksin=(
ap