auttakaa...lapsi 2,5 vuotta, joka ilta sama painajainen..
eli alkaa 8-9 aikaan kitinä, pissahätä,nälkä, jano...pitkään jaksan olla vieressä ja antaa huutaa kunnes annan periksi.
Joka ilta jatkuu huuto jos poistun huoneesta, ja joka kerta sama loppu:koko sänky yrjötään.
Niin kova stressi vai mikä?
apua.
Kommentit (50)
ainakin 2,5-vuotias on keksinyt hyvän tavan saada huomiota, juurikin tuo oksentaminen. Eli tahallaan köhii ja yskii niin kauan että se oksennus tulee. Ja samalla katsoo mun päälle oikein tutkivasti, mitä olen mieltä...
Meillä muuten noi iltahommat rauhoittui huomattavasti sillä kun tyttö ei enää nuku päiväunia ollenkaan. En jaksanut taistella joka päivä ensin päikkäreiden kanssa ja sitten illalla nukkumaanmenon kanssa ja päätin et kokeillaan tyyliin viikko miten menee ilman päikkäreitä. Nykyään jaksaa tosi hyvin koko päivän, iltapäivällä lievä väsy mut sit levätään, luetaan kirjoja tai muuta rauhallista ja illalla nukahtaa ilman mutinoita omaan sänkyyn klo 20.30-21
ja meillä toi oksentaminen liittyy ihan selvästi siihen jos kiellän tai komennan jotain
t:11
kotona ei vkl koskaan.
Silti sama tarina joka ilta.
Kysyin sitten kerran hoidossa että voisko lapselta jättää päiväunet pois että nukkuis paremmin illalla.
Vastaus oli ehdoton ei.
Se ei kuulema ole edes hyväksi.
ap
että alkaa olla hermot tosi tiukalla ja olen joutunut koventamaan otteita.
Siitäkin paha mieli jo kun pitää hermonsa menettää ja huutaa.
ei vaan jaksa.
Eli jos kaikki tarpeet on oikeasti tyydytetty, niin nukkumaan menon jälkeen ei tule minkäänlaista palvelua. Uutta vettä, haloo. Jos ei vanha kelpaa niin olkoon ilman. Kyllä ne nopeasti oppii että ahaa, äiti ei enää teekään mitä pyydän, mutta alkuun voi olla tosi hankalaa. Pysy lujana!
ei ehkä oo hyväksi mut piru vie mulla ei ainakaan oo aikaa nukuttaa lasta kotona 2-3 tuntia päiväunille, varsinkin kun pärjää tosi hyvin ilmankin. Meillä on 11kk ikäinen toinen lapsi joten valitettavasti meillä se vaan menee näin :)
Ja jostain luin et 2-3-vuotiaat nukkuis vuorokaudessa 12-14 tuntia joten meidän yöunet ainakin menee kevyesti siihen haarukkaan, lapsi nukkuu öisin n. 13 tuntia.
Luulen että meillä tulee muutos varmaan hoidossa joka alkaa kesäkuussa että tyttö menee varmaan siellä nukkumaan päikkäreitä...
Onko teidän hoitopaikka päiväkoti, ryhmis vai pph? Jos siellä on isompiakin lapsia, pitääkö kaikkien nukkua vai riittääkö pelkkä lepo sängyssä tyyliin 30 min?
eiköhän kaikki ongelmat lopu siihen.
ihan sairasta, että noin pientä huudatetaan yksin ja kohdellaan noin. hyi.
Aika rajulta kuulostaa! Kannattaa ottaa neuvolaan yhteyttä.. Meillä 2v4kk on mennyt samoilla rutiineilla aina nukkumaan. Klo 19. On jo väsynyt silloin. Ja hän tietääkin jo aina etukäteen, mitä tulee tapahtumaan, eikä hangoittele.
Miten teidän lapset menee nukkumaan jo noin aikaisin!? Meillä yhdeksän aikaan ja herätys puoli seitsemältä.
siis meillä tuo alle 3v vaan on jo väsynyt klo 19. Ja heräsi tänäänkin kuitenkin vasta klo 8. Yleensä herätys on jo hieman yli klo 7. Vauva kun oli, niin nukkumaanmenoaika oli klo 20, mutta siinä aika pian kävi niin, että viimeinen tunti oli yhtä kiukkua, kun väsytti niin kovin. Nykyään ei päikkyjä enää nuku. Meillä on ollut hyvin tarkat rutiinit melkein vastasyntyneestä lähtien.
en todellakaan hae sitä uutta vettä..
eikä se ole mitään HYI huudatan pientä, vaan hänen oma sänky on myös meidän huoneessa, ei koskaan nuku siinä.
Koitan olla itse viereisessä huoneessa makuuhuoneen ovi auki jotta ei pelottaisi, mutta ei sekään auta vaan lapsi tulee aina luokseni koska en ole vieressä.
ap
itkeä ja huutaa niin kauan, että hän OKSENTAA? Tuosta pitäisi tehdä jo lastensuojeluilmoitus!! Mikset mene viereen makoilemaan, ota syliin, lueskele mukavassa hengessä riittävän pitkään?
Raukka lapsesi saa tuosta vaan traumoja, kun huudatat.
voi jeesus mitä keinottomuutta! oot pihalla kuin lumiukko. nauttisitko itse "nukutuksesta", jossa auktoriteettiasemassa oleva aikuinen huutaa ja raivoaa ja vihaisena mulkoilee sinua kädet puuskassa, kun itket henkesi hädässä jos et vielä osaa nukahtamisen taitoa. toivon, että naapurisi tekee sinusta ilmon!!
ja ratkaisu löytyi juuri päiväunien lopettamisesta. Vasta sitten lapsi oli iltaisin niin väsynyt, että meni mielellään nukkumaan.
Teidän pitäisi saada katkaistua tuo touhu nyt jollain tavalla. Entä jos kokeilette vaan valvottaa lasta illalla, niin että lapsi itse kokee olevansa väsynyt. Sitten yrittää keksiä jonkun kivan asian nukkumaanmenon yhteyteen. Niin että unohtuu tapa kiukuta ja nukkuminen alkaa yhdistyä johonkin ihan mukavaan asiaan. Sitten kun homma alkaa pelata, siirrätte nukkumaanmenoaikaa takaisin normaaliin aikaan.
voi olla ihan vaan seuraus tuosta pitkästä itkusta.
lapsi aistii, jos vanhempaa vituttaa/pelottaa/ahdistaa/väsyttää jokin tilanne (teillä nukkumaanmeno). Tilanne muuttuu kunhan alat itse nauttia nukuttamisesta. Siis oikeesti nauttia, ajattelet että juuri nyt en kaipaa mitään tv:n paskasarjaa enkä astianpesukonetta tms. vaan haluan halia tässä pientä lastani, eikä mikään muu maailmassa ole niin tärkeää juuri nyt. Jos saat tämän muutoksen itsessäsi aikaan, takaan että myös sitä omaa aikaa iltaisin jää, koska sitten lapsi nukahtaa nopeammin ilman oksennusrumbaa.
vaikka tämän palstan mukaan se yleensä on ihan hirveä tapa ja sillä menetelmällä lasta nukutetaan vielä armeijaiässäkin. ;)
Loikoilin vieressä ja kuuntelin kuulokkeilla musiikkia tai äänikirjaa. Siitä tuli ihanan rauhallinen puolituntinen kun asennoiduin siihen niin että se oli itsellekin kivaa (tuo ei tietenkään toimi jos perheessä on muita lapsia joita ei voi jättää itsekseen tuoksi aikaa ja sattuu olemaan yksin heitä hoitamassa)
Meni ehkä puoli vuotta niin lapsi päätti että "nukkuu ite". Tuo nukutaminen merkitsi meillä myös kokonaisia ja rauhallisia yöunia. Huudatettu lapsi ei pystynyt nukkumaan kunnolla yöllä.
Tuo oksentaminen saattaa olla ihan huomionhakua sillä lapsi tajuaa että kun sänky on oksennuksessa niin se on pakko tulla siivoamaan. Aikuinen ei voi sanoa ei siinä tilanteessa. Ei olisi ensimmäinen lapsi joka tekee tuota ihan "tahallaan"
tuossa vaiheessa minä nukutin lasta ihan suosiolla vaikka tämän palstan mukaan se yleensä on ihan hirveä tapa ja sillä menetelmällä lasta nukutetaan vielä armeijaiässäkin. ;)
Kuopuksemme nukahti vielä 2-vuotiaana itsekseen, mutta 2,5-4-vuotiaana hänet nukutettiin pitkän kaavan mukaan. Sitten taas nukkui mielellään itsekseen.
Molemmat lapsemme oksentavat helposti ja käytännössä kova itku johtaa aina oksentamiseen varsin nopeasti. He myös oksentavat jos yskittää tai on nuha. Lapsiamme ei siis todellakaan ole voinut jättää itkemään Supernannyn tapaamn.
Viikonloppuna ei nuku päiväunia, mutta sama homma silti?
Jos tämä tarina on tosi, niin oikeasti pitäisi kokeilla, jos joku muu saisi lapsen nukkumaan paremmin.
Arvaan jo, että lapsen isä ei ole maisemissa, ei ole myöskään mummeja eikä kummeja. Löytyisikö edes neuvolasta jotain sopivaa tukihenkilöä?
ls ilmo!!Että tän saa kun apua pyytää...
Aika helposti tekisitte ilmoituksia jotka on ihan turhia!!
Kyllä tämä juttu on aina sama.Jos en nuku vieressä niin huuto on niin kauan kun itekin nukahdan.
ja olen koittaut jo kaikkea sylissä pitämistä yms.
Ihmeellisiä kommentteja täytyy sanoa...
ap
supernannya tms?
Siellä laitetaan lapsi huoneeseen ja ovi kiinni.
odotellaan kunnes lapsi menee sänkyyn ja nukahtaa.
kukahan tästä supernannystä tekis ilmon?Sehöän on ammattilainen.
meillä lsamanikäinen lapsi nukutetaan edelleen niin että (yleensä) isä on vieressä kunnes lapsi nukahtaa. Isä kokee tämän itsekin tärkeäksi eikä ole halunnut tilannetta muuttaa vaikka toisinaan aikaa menee lähemmäs tunti. Minusta se ei vaurioita lasta että ollaan siinä lähellä -lapsen on hyvä siihen nukahtaa.
no on tietenkin saanut!Iltapalan jälkeen normaalit rutiinit, sitten sänkyyn. lapsi nukkuu meidän vanhempien kanssa.Siksi tässä on aika kova työ saada lapsi edes sänkyyn ENNEN meitä, eikä aina yhtä aikaa.
otin vesilasinkin viereen mutta lapsi vaatii hakemaan UUTTA VETTÄ se ei kelpaa.Juoksutusta.
Oksentaminen tulee pitkän itkun jälkeen.Mielestäni stressireaktio?
ap