Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua kutsua kaveriani lapsineen meille, koska he sotkevat. Sanonko suoraan vai en?

Vierailija
27.04.2012 |

Kaverilla on täysin erilainen siisteyskäsitys kuin minulla. Vaikka minulla on kolme lasta (nyt jo koululaisia), meillä ei ole koskaan ollut päivästä toiseen hirveää sotkua ja likaa. Jos mehu kaatuu lattialle, se siivotaan. Vauvana ei syödä käsin mustikkaa ainakaan sisällä. Murustavia leipiä ei syödä olohuoneessa. Monelle ehkä itsestäänselviä asioita, mutta kaverille ei.

Kaverilla kaksi lasta: 2v ja 5v. Kävelevät kengät jalassa pitkälle kotiin asti, vaikka olisi hirveä mutaloskakeli. Eteinen ei ilmeisesti riitä? Miksei voi jättää kenkiä sinne, miksi pitää kävellä kengät jalassa vielä "käymään vessassa" tai "katsomassa Minnan huonetta".

Kahvipöydässä kaveri antaa molemmille aikuistenkin herkkuja, vaikka olen lapsille erikseen laittanut jotain helposti syötävää, ei sotkevaa ja ei murustavaa. Mutta kaveri lataa lautaselle kaikkea ja antaa syödä käsin. Siinäpä sitten peset jotain mustikkaleivosta pöytäliinasta irti. Ja vaikka on käsin syöty, ei käsiä pestä ruokailun jälkeen. Ja niitä mustikkaisia kädenjälkiä löytyy sitten sohvasta ja lattialta, kaikista leluista ja seinistä.

Likaisia vaatteita ei vaihdeta päivittäin, koska se on luonnon tuhlausta. Juhlissa on puhtaat vaatteet, muuten voidaan mennä vähän likaisissa parikin päivää.

Räkää ei pyyhitä heti, vaan lapset iloisesti pyyhkivät kämmenselkiinsä ja yök - siitä jatkaen sitten joka paikka on räkää täynnä.

Aivan hirveä siivoaminen joka vierailun jälkeen. Aina menee pöytäliina pyykkiin supertahranpoistoaineineen, koko talon lattia pitää imuroida ja pestä uudestaan, matot vähintään tampata kurasta, joskus myös pestä, seinät pitää pyyhkiä, vessat pestä (ai niin, 5v "opettelee" käymään isojen miesten pöntöllä isosti, eli ruikkii pitkin seiniä, huoh..) jne jne.

Viime kesänä en kutsunut heitä kertaakaan sisälle, vaan mentiin aina jonnekin "retkelle" tai oltiin omalla pihalla, eikä menty sisälle. Käytiin Korkeasaaressa ja Suomenlinnassa ja lähipuistossa piknikillä jne. Silloin kaikki sujuu hyvin.

Mitä teen? Sanonko, ettei tulisi lasten kanssa tai sitten alan marmattaa noista asioista vai mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siistiä tarjottavaa koko porukalle ja jättäisit siivoamisen vasta vierailun jälkeen. Jotkut asiat olivat kyllä aika hysteerisen kuuloisia.

Vierailija
22/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla puolestaan sukulaislapset sotkee. Ei ihan noin pahasti, mutta esim lähmivät ikkunat likaisiksi, repivät kirjoja jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni se, että lapsi kuseskelee pitkin pytynvieruksia. Mutta senkin nyt voi sitten luututa jälkeenpäin.

Miksi ihmeessä et kiellä lapsia? Totta kai voit kieltää, jos äitinsä on niin mölö, ettei kiellä.

Eli:"Ota kengät pois, ei kengät jalassa eteistä pidemmälle!" "Tulepa, niin pestään kädet ennen kuin menette takaisin leikkimään!" "Tulepa, niin niistän sinut!"

Miksi ihmeessä lapsille pitäisi olla eri ruuat? Totta kai he syövät samoja kuin aikuiset, jos haluavat. Kun kerran ystäväsi lapset tunnet, miksi sitkeästi teet mustikkapiirakkaa...?

Älä tee noista itsellesi ongelmaa. Sinä määräät kotonasi säännöt, se on täysin selvä asia. Turha kiristellä hampaita tai vältellä kanssakäymistä - sen kun avaat suusi ja kerrot, millä säännöillä teillä ollaan.

Vierailija
24/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siistiä tarjottavaa koko porukalle ja jättäisit siivoamisen vasta vierailun jälkeen. Jotkut asiat olivat kyllä aika hysteerisen kuuloisia.

kesken vierailun ala mitään pestä. Mutta vaikka laittaisin ihan mitä tahansa tarjolle, lapset saavat sotkun aikaan. En enää keksi mitään sotkutonta ruokaa. Vähintään murustavat sen lattialle tai hierovat suoraan pöytäliinaan. Tai kaadetaan mehut pöydälle.

ap

Vierailija
25/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa ylimääräistä siivoamista. Rasittaa nyt jo ihan tarpeeksi, kun miehen lapset eivät koskaan edes pese käsiään ja sitten sitä tahmaa ja likaa on joka paikassa. Eipä ole noille opetettu alkeellisiakaan juttuja..

Vierailija
26/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun mielestäni se, että lapsi kuseskelee pitkin pytynvieruksia. Mutta senkin nyt voi sitten luututa jälkeenpäin.

Miksi ihmeessä et kiellä lapsia? Totta kai voit kieltää, jos äitinsä on niin mölö, ettei kiellä.

Eli:"Ota kengät pois, ei kengät jalassa eteistä pidemmälle!" "Tulepa, niin pestään kädet ennen kuin menette takaisin leikkimään!" "Tulepa, niin niistän sinut!"

Miksi ihmeessä lapsille pitäisi olla eri ruuat? Totta kai he syövät samoja kuin aikuiset, jos haluavat. Kun kerran ystäväsi lapset tunnet, miksi sitkeästi teet mustikkapiirakkaa...?

Älä tee noista itsellesi ongelmaa. Sinä määräät kotonasi säännöt, se on täysin selvä asia. Turha kiristellä hampaita tai vältellä kanssakäymistä - sen kun avaat suusi ja kerrot, millä säännöillä teillä ollaan.

Jos olen itse syömässä ja lapsi nousee pöydästä, minun pitäisi lähteä kakut suussa juoksemaan perään ja pesemään käsiä.

Ennen ei ollut mitään eri ruokia, mutta tämän sotkemistavan jälkeen olen laittanut vähemmän sotkevia tarjottavia lapsille. Mutta sekään ei riitä. Sitäpaitsi, kyllä tosi usein kylässä on vähän paremmat tarjottavat aikuisille ja lapsille sitten lasten pöydässä jotain mehua ja keksejä. Aikuisille esim. haarukoilla syötäviä leivoksia, joita ei ole tarkoitus vetää käsin, varsinkaan lasten käsin.

Tuo kenkäasiakin on usein niin, että olen olohuoneessa, tekevät lähtöä tai ovat juuri tulleet ja lapset juoksevat kengät jalassa suoraan ovelta ties minne ja tietenkin eri paikkoihin. Tosi usein sitten kannan lapsia eteiseen ja olen sanonutkin, että ei mennä kengillä eteistä pidemmälle. Mutta kaverikin menee! Esim. viimeksi isommalla pojalla tuli pissahätä juuri ovella ja juoksivat sitten kengät jalassa vessaan, sekä äiti että poika.

ap

Vierailija
27/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatella, että ottaisit pöytäliinan pois? Meillä on aina kerniliina, jonka voi rätillä pyyhkiä ja välillä koneeseen. Ja kai voit tarjota muutakin kuin mustikkaa :) Muuten kyllä ymmärrän ärtymyksesi.

Vierailija
28/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuossa oli joitain asioita, joista en itsekään pitäisi, mutta eihän nyt lapsille esim. mitään eri tarjottavia laitetan sen takia, etteivät sotkisi!

Älä laita pöytäliinaa, jos pelkäät sen likaantuvan ja pyydä itse lapset käsipesulle ruokailun jälkeen ja ojenna nenäliina kun sellaista mielestäsi tarvitaan.

Tai sitten olet ilman näitä vieraita.

Vierailija
29/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. viimeksi isommalla pojalla tuli pissahätä juuri ovella ja juoksivat sitten kengät jalassa vessaan, sekä äiti että poika.

... kuin että lapselle tulisi pissat housuun. Joo, ehkä on parempi, ettet kutsu kuin niitä, jotka ovat läpäisseet pääsykokeet teille...

Huh, huh!

Vierailija
30/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen itse syömässä ja lapsi nousee pöydästä, minun pitäisi lähteä kakut suussa juoksemaan perään ja pesemään käsiä.

Ennen ei ollut mitään eri ruokia, mutta tämän sotkemistavan jälkeen olen laittanut vähemmän sotkevia tarjottavia lapsille. Mutta sekään ei riitä. Sitäpaitsi, kyllä tosi usein kylässä on vähän paremmat tarjottavat aikuisille ja lapsille sitten lasten pöydässä jotain mehua ja keksejä. Aikuisille esim. haarukoilla syötäviä leivoksia, joita ei ole tarkoitus vetää käsin, varsinkaan lasten käsin.

Tuo kenkäasiakin on usein niin, että olen olohuoneessa, tekevät lähtöä tai ovat juuri tulleet ja lapset juoksevat kengät jalassa suoraan ovelta ties minne ja tietenkin eri paikkoihin. Tosi usein sitten kannan lapsia eteiseen ja olen sanonutkin, että ei mennä kengillä eteistä pidemmälle. Mutta kaverikin menee! Esim. viimeksi isommalla pojalla tuli pissahätä juuri ovella ja juoksivat sitten kengät jalassa vessaan, sekä äiti että poika.

ap

Siihen menee aikaa pari minuuttia, ei tarvitse juosta perässäkään.

Seuraavalla kerralla ystäväsi kenties ymmärtää jo itsekin toimia.

Sinä tekemällä teet nyt asiasta itsellesi ongelman.

Olen jo 45-vuotias ja kulkenut lasteni kanssa kylässä paljon, kertaakaan en ole nähnyt, että lapset pantaisiin syömään jotain huonompaa tarjottavaa. Kerrassaan outo ajatuskin, että heille sitten kelpaisi joku kuiva keksi, kun aikuiset syövät kermaleivoksia!

Kai sinä nyt herranen aika olet eteisessä ottamassa vieraat vastaan/hyvästelemässä heidät? Jos et ole ollut, niin olisikohan korkea aika opetella kohtelias tapa, varsinkin jos tuossa on riski, että lapset hortoilevat kengät jalassa kauemmas.

Ystävääkin VOI ja saa ojentaa: hei, älkää menkö vessaan kengät jalassa, nyt minä joudun imuroimaan koko matkan.

Vierailija
31/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki tuossa oli joitain asioita, joista en itsekään pitäisi, mutta eihän nyt lapsille esim. mitään eri tarjottavia laitetan sen takia, etteivät sotkisi!

Älä laita pöytäliinaa, jos pelkäät sen likaantuvan ja pyydä itse lapset käsipesulle ruokailun jälkeen ja ojenna nenäliina kun sellaista mielestäsi tarvitaan.

Tai sitten olet ilman näitä vieraita.

kenenkään muun kanssa kuin tuon kaverin kanssa. Meillä käy lasten kavereita, sisaruksiani perheineen ja lapsineen, miehen sisaruksia perheineen. Tottakai tulee normaalia sotkua. Eteiseen hiekkaa ja leivänmurusia lattialle, mutta puhunkin NORMAALISTA elämästä. Tuon kaverin kanssa se sotkeminen ei ihan oikeasti ole missään normaalin rajoissa.

Viimeksi esimerkiksi annoin tavallisen pullan 2-vuotiaalle. Ei mitään hilloja, raesokereita, ei mitään. Tavallinen vehnäpulla. Se repi sen palasiksi, heitteli pitkin olohuonetta, puolet siitä mutusti suussa ja poimi sitten puolet syödystä pullasta pois ja laittoi pöytäliinalle, lätsäisi mehumukilla sen littanaksi (siis sen märän mössön). Ja mehu läikkyi siitä tietenkin pöydälle. Kaveri ei sanonut MITÄÄN.

5v otti Domino-keksin ja raapi sen väliaineen sieltä sormiinsa ja lähti pöydästä. Silloin nousin pöydästä ja sanoin, että kädet voisi pestä siitä tahnast pois. Poika lähti juoksemaan ja veti sormiaan pitkin seiniä, eli seiniin jäi tahmavana.

Kun sitten olin ruokailun jälkeen siivoamassa kaikkea törkyä lattialta (pöytään en edes koskenut), 2v oli mennyt laittamaan kuraiset kenkänsä jalkaan ja juossut pitkin alakertaa. Ihan muuten vaan.

Ja kaveri istui sohvalla. 5v kävi sitten vessassa ruikkimassa, ei pessyt käsiään, ei vetänyt vessaa ja oli vetänyt vessapaperirullan kokonaan auki ja lattialle.

Ei ole kyse mistään nipottamisesta, vaan todellisesta sotkemisesta.

ap

Vierailija
32/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaisi hankkiutua ihmisistä kokonaan eroon ja elää omassa kuplassaan.

Vierailija
33/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu. Voit kokeilla mainita että et tykkää sotkemisesta, mutta en tiedä onko apua. Tuolla tahdilla sen kakarat on kuitenkin sottapyttyjä vanhempanakin. Tavat, varsinkin vieraan luona, kuluu kasvatuksen piiriin. Ei sitä voi lähteä puolustamaan sillä että kun "meidän pikku petteri patteri on vasta lapsi jne."

Itse kun olen temperamenttinen niin varmasti palaisi käämit tuollaiseen. Joten älä edes kutsu jos siitä on vain harmia. Veikkaan että ystäväsi on vähän välinpitämätön ja lepsu, mutta häntä ei varmaan haittakaan omassa talossaan lika lattialla tai räkäkokkereet huonekaluissa.

Vierailija
34/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei. Minulla on monta lasta, en todellakaan ole mikään siivousfriikki, mutta en ikinä kehtaisi antaa lasteni käyttäytyä noin kylässä.

Itsekin olen välillä laiska pesemään käsiä ja naamoja ja saavat olla kotona eilisissä vaatteissa jotka eivät ihan täysin puhtaita ole, mutta en sentään kylässä anna tahallaan paikkoja sotkea.

Viimeksi esimerkiksi annoin tavallisen pullan 2-vuotiaalle. Ei mitään hilloja, raesokereita, ei mitään. Tavallinen vehnäpulla. Se repi sen palasiksi, heitteli pitkin olohuonetta, puolet siitä mutusti suussa ja poimi sitten puolet syödystä pullasta pois ja laittoi pöytäliinalle, lätsäisi mehumukilla sen littanaksi (siis sen märän mössön). Ja mehu läikkyi siitä tietenkin pöydälle. Kaveri ei sanonut MITÄÄN. 5v otti Domino-keksin ja raapi sen väliaineen sieltä sormiinsa ja lähti pöydästä. Silloin nousin pöydästä ja sanoin, että kädet voisi pestä siitä tahnast pois. Poika lähti juoksemaan ja veti sormiaan pitkin seiniä, eli seiniin jäi tahmavana. Kun sitten olin ruokailun jälkeen siivoamassa kaikkea törkyä lattialta (pöytään en edes koskenut), 2v oli mennyt laittamaan kuraiset kenkänsä jalkaan ja juossut pitkin alakertaa. Ihan muuten vaan. Ja kaveri istui sohvalla. 5v kävi sitten vessassa ruikkimassa, ei pessyt käsiään, ei vetänyt vessaa ja oli vetänyt vessapaperirullan kokonaan auki ja lattialle. Ei ole kyse mistään nipottamisesta, vaan todellisesta sotkemisesta. ap

Vierailija
35/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kukaan halua tulla tollasen pirttihirmun luo kylään.

voi jeesus mikä akka.

Vierailija
36/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillähän se sitten ratkeaa, oletteko ystäviä vai ette. Minusta ystävälle tai hänen lapsilleen pitää voida huomauttaa törkeästä sotkemisesta (esim. tuo keksin täytteen vetäminen pitkin tapetteja. Kun vieraat tulevat sisälle, voi ihan kädestä pitäen ystävällisesti näyttää, että otapa kengät pois ja voit jättää ne tähän jne. Sen sijaan pissaroiskeista tai pullanmuruista valittaminen pienen lapsen kohdalla on kyllä nipoa.

Vierailija
37/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei. Minulla on monta lasta, en todellakaan ole mikään siivousfriikki, mutta en ikinä kehtaisi antaa lasteni käyttäytyä noin kylässä.

Itsekin olen välillä laiska pesemään käsiä ja naamoja ja saavat olla kotona eilisissä vaatteissa jotka eivät ihan täysin puhtaita ole, mutta en sentään kylässä anna tahallaan paikkoja sotkea.

Viimeksi esimerkiksi annoin tavallisen pullan 2-vuotiaalle. Ei mitään hilloja, raesokereita, ei mitään. Tavallinen vehnäpulla. Se repi sen palasiksi, heitteli pitkin olohuonetta, puolet siitä mutusti suussa ja poimi sitten puolet syödystä pullasta pois ja laittoi pöytäliinalle, lätsäisi mehumukilla sen littanaksi (siis sen märän mössön). Ja mehu läikkyi siitä tietenkin pöydälle. Kaveri ei sanonut MITÄÄN. 5v otti Domino-keksin ja raapi sen väliaineen sieltä sormiinsa ja lähti pöydästä. Silloin nousin pöydästä ja sanoin, että kädet voisi pestä siitä tahnast pois. Poika lähti juoksemaan ja veti sormiaan pitkin seiniä, eli seiniin jäi tahmavana. Kun sitten olin ruokailun jälkeen siivoamassa kaikkea törkyä lattialta (pöytään en edes koskenut), 2v oli mennyt laittamaan kuraiset kenkänsä jalkaan ja juossut pitkin alakertaa. Ihan muuten vaan. Ja kaveri istui sohvalla. 5v kävi sitten vessassa ruikkimassa, ei pessyt käsiään, ei vetänyt vessaa ja oli vetänyt vessapaperirullan kokonaan auki ja lattialle. Ei ole kyse mistään nipottamisesta, vaan todellisesta sotkemisesta. ap

eikä tuo ole ok - MUTTA enemmän ihmettelen silti ap:ta, kun hän ei kiellä eikä puutu. Sen sijaan, että komentaisi lapset käsienpesulle ja sanoisi ystävälleen, että haepa nyt lapsesi siivoamaan nämä sotkut, hän MIELUUMMIN vähentää kanssakäymistä tai rajoittaa sen pelkästään ulkoilmaan.

SITÄ tässä nyt ihmettelin. Totta kai kaverikin toimii huonosti, mutta koska hän ei ole tässä kuulolla, totta kai lähinnä kommentoin ap:lle tuota.

-4-

Vierailija
38/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa käyttäytyä missään. Sotkeminen on luonnollista, kuuluu kyläilyyn, piereskeleminen, lattialle räkiminen ja röyhtäily ovat niin luonnollinen osa vierailukulttuuria, että niistä järjestetään pidemmillä vierailuilla jopa kisoja.

Niin just. Aivan käsittämätöntä, että siisti vieraileminen on jotenkin todella outoa ja olen nipo, jos en halua suursiivota YHDEN PERHEEN jäljiltä.

Enpä kommentoi enää mitään. Sen verran idiootteja ihmisiä taas paikalla. Ystävyys ei ole pöytäliinasta kiinni, mutta voisitte joskus vähän miettiä asioita itsekin.

ap

Vierailija
39/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoa että lapset ei sotke kylässä ja käyttäytyy hyvin ,MUTTA MUTTA, pitääkö meidän lapsille tehdä mustikkapiirakkaa ja vielä kovin valuvaa.Koita siinä sitten suojella sinun vaaleita mattojasi ja mokkatuolejasi koska vaikka miten yritän, lapseni voi tiputtaa mustikkaa, ja sitten sitä on kyllä siellä missä ei pitäisi.

Vierailija
40/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kestäisi minäkään tuollaista. Mulla joskus oli tollanen kaveri, jonka lapset sotki syödessään ja tää kaveri ei viittinyt siivota lastensa vaatteista ruoanjämiä vaan päästi lapset leikkimään. Näitä ruoanjämiä löytyi ympäriinsä mun kotoa vielä viikon päästäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän