Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua kutsua kaveriani lapsineen meille, koska he sotkevat. Sanonko suoraan vai en?

Vierailija
27.04.2012 |

Kaverilla on täysin erilainen siisteyskäsitys kuin minulla. Vaikka minulla on kolme lasta (nyt jo koululaisia), meillä ei ole koskaan ollut päivästä toiseen hirveää sotkua ja likaa. Jos mehu kaatuu lattialle, se siivotaan. Vauvana ei syödä käsin mustikkaa ainakaan sisällä. Murustavia leipiä ei syödä olohuoneessa. Monelle ehkä itsestäänselviä asioita, mutta kaverille ei.

Kaverilla kaksi lasta: 2v ja 5v. Kävelevät kengät jalassa pitkälle kotiin asti, vaikka olisi hirveä mutaloskakeli. Eteinen ei ilmeisesti riitä? Miksei voi jättää kenkiä sinne, miksi pitää kävellä kengät jalassa vielä "käymään vessassa" tai "katsomassa Minnan huonetta".

Kahvipöydässä kaveri antaa molemmille aikuistenkin herkkuja, vaikka olen lapsille erikseen laittanut jotain helposti syötävää, ei sotkevaa ja ei murustavaa. Mutta kaveri lataa lautaselle kaikkea ja antaa syödä käsin. Siinäpä sitten peset jotain mustikkaleivosta pöytäliinasta irti. Ja vaikka on käsin syöty, ei käsiä pestä ruokailun jälkeen. Ja niitä mustikkaisia kädenjälkiä löytyy sitten sohvasta ja lattialta, kaikista leluista ja seinistä.

Likaisia vaatteita ei vaihdeta päivittäin, koska se on luonnon tuhlausta. Juhlissa on puhtaat vaatteet, muuten voidaan mennä vähän likaisissa parikin päivää.

Räkää ei pyyhitä heti, vaan lapset iloisesti pyyhkivät kämmenselkiinsä ja yök - siitä jatkaen sitten joka paikka on räkää täynnä.

Aivan hirveä siivoaminen joka vierailun jälkeen. Aina menee pöytäliina pyykkiin supertahranpoistoaineineen, koko talon lattia pitää imuroida ja pestä uudestaan, matot vähintään tampata kurasta, joskus myös pestä, seinät pitää pyyhkiä, vessat pestä (ai niin, 5v "opettelee" käymään isojen miesten pöntöllä isosti, eli ruikkii pitkin seiniä, huoh..) jne jne.

Viime kesänä en kutsunut heitä kertaakaan sisälle, vaan mentiin aina jonnekin "retkelle" tai oltiin omalla pihalla, eikä menty sisälle. Käytiin Korkeasaaressa ja Suomenlinnassa ja lähipuistossa piknikillä jne. Silloin kaikki sujuu hyvin.

Mitä teen? Sanonko, ettei tulisi lasten kanssa tai sitten alan marmattaa noista asioista vai mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista käyttäytymistä! Tiedän NIIN hyvin miltä susta tuntuu. Itselläni on lähestulkoon prikulleen samanlainen ystävä samanikäisine lapsineen.

Yritän parhaani mukaan puuttua ja jonkin verran onnistun mutta kyllä menee hermot. Oon ihan paskana aina sen vierailun jälkeen, siis henkisesti rauniona. Sen pitäis rentouttaa kun saa ystävän kanssa kahvitella samalla kun lapset leikkii mutta kaikkea muuta!

Välillä jätän vastaamatta puhelimeen kun tiedän että ovat kuitenkin meille tunkemassa. Siltikään en halua ystävästäni luopua. Joskus tavataan ilman lapsia ja on niin mukavaa yhdessä. Olemme myös kummeja toistemme lapsille.

Ehdotan myös että pöytäliina pois kokonaan tai aina heidän vierailujensa ajaksi kerniliina. Isoon ääneen komennusta -"Ei saa mennä keksin kanssa olohoneeseen", "Pöydässä syödään", -Sitten käsipesulle" jne. Ja jos äiti ei reagoi, niinkuin tuskin tekee, niin itse menet ja katsot että homma menee niinkuin komensit. Ja kyllä, vaikka kakut suussa menet.

Auttaa jonkin verran vaikkei vielä pelastakaan kaikkea. Pöntön viereen kuseminen ottaa muakin päähän, mutta sille ei oikein voi mitään.

Siitä olen kyllä eri mieltä että lapsille ja aikuisille omat tarjottavat. Sehän on törkeää! Et voi erotella kuka kahvipöydästä saa ottaa mitäkin.

Ja unohda kaikki marjapiirakat tms. Pullaa ja keksiä vaan. Ise teen myös niin että jos se lapsi ei tottele mua, niin sitten menen ja otan kädestä sen mehulasin tai banaanin ja sanon että syöt/juot nätisti tai laitetaan kokonaan pois.

Vierailija
2/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain hyvät naurut ap kiitos!

höllää pantaa, maailma ei kaadu sun neuroottisuuteen, oot varmasti aivan hulvaton kun opettelt rentoutumaan (ei jalat ristissä sohvalla viinilasin kera tai bodi bampissa)

voi sä oot ihana! Mä tääl aattelen sua jossain metässä telttareissulla parin taaperon ja boheemin aikuisen kanssa...ihana!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua tai kotiasi. Sanoisin ihan suoraan mutta neutraalisti miksi et kutsu kotiisi ja vertaisin muihin vieraisiin kertoisin esimerkit tahalleen sotkemisesta ja ettet jaksa. Ihme ettei äiti tajua hävetä! Jos välit menee niin se tarkoittaa että toinen loukkaantuu kun ei kehtaa myöntää millainen possu on.

Vierailija
4/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkenut heidän muovailuvahansa. Siis värit olivat menneet sekaisin. Hän kun oli nähnyt kovan vaivan, että värit pysyivät erillään.

Vierailija
5/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sotkenut heidän muovailuvahansa. Siis värit olivat menneet sekaisin. Hän kun oli nähnyt kovan vaivan, että värit pysyivät erillään.

oli hyvä:D

Vierailija
6/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ärsyttää se, ettei omat vanhemmat komenna lapsiaan. Ja itsestä se on kuitenkin toistuvasti vähän kiusallista, jos vanhemmat alkavat pitää minua nipona siisteysneurootikkona (kun en esimerkiksi haluaisi sohvatyynyjä otettavan leikkeihin, verhoja revittävän alas) jne.

mutta ei nuo meidän vieraat taida olla edes pahoja sinun banaanaliukastelijoihisi verrattuna.

Älä pyydä noita enää teille niin ei mene välit ystävääsi.

Vierailija
7/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan aloittajaa. Vittumaisia vieraita, hällä väliä vaikka paskan vääntävät lattialle. ohjeeni : ÄLÄ OTA HEITÄ ENÄÄ KOTIISI. ILMOITA ESTEESTÄ. OLET ESIM. TYÖASIOISSA KIINNI, SUKULOIMASSA TAI TULOSSA SAIRAAKSI. EI SINUN OLE MIKÄÄN PAKKO OLLA KILTTI SIOILLE. EI HELMIÄ SIOILLE !

Vierailija
8/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain hyvät naurut ap kiitos!

höllää pantaa, maailma ei kaadu sun neuroottisuuteen, oot varmasti aivan hulvaton kun opettelt rentoutumaan (ei jalat ristissä sohvalla viinilasin kera tai bodi bampissa)

voi sä oot ihana! Mä tääl aattelen sua jossain metässä telttareissulla parin taaperon ja boheemin aikuisen kanssa...ihana!

muussaavat banaanin parketillesi ja leikkivät jäärataa siinä? Hieno juttu. Minusta ei ole hauskaa varsinkaan silloin, kun se sotku ei jää siihen, vaan leviää sukkien kautta koko asuntoon.

Ja metsäreissu on ihan eri asia kuin koti! Voi haloo näitä älykääpiöitä. Voin hyvin olla vaikka viikon käymättä suihkussa, naama mustana mullasta ja teltat sammalta täynnä, jos ollaan TELTTARETKELLÄ. En kuitenkaan halua samanlaista menoa kotiini.

ap

Vierailija
9/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos laittaa 2 vuotiaalle mustikkapiirakkaa ja valkoisen liinan pöytään niin ei voi muuta odottaa kuin että liina menee syömisen jälkeen pesuun.

Vieraiden lapsillekin voi asettaa rajoja. Meillä kengät jätetään eteiseen tai meillä syödään ruokapöydän ääressä.

Vierailija
10/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla samanlainen ystävä.

En mielelläni kutsu tätä porukoineen meille, mutta joskus on "pakko". Silloin olen ottanut sen linjan, että minun ei tarvitse vierailusta kovasti nauttia, vaan keskityss kaverin penskojen vahtimiseen.

Komennan kovalla äänellä, kerron meidän sääntömme jotta tietävät mitä heiltä odotan ja vien suoraan pöydästä käsien (ja naaman) pesuun. Aluksi tuntui ettei kaveri tajunnut mitään olevan "vialla"; mutta nykyään ehkä meillä yrittää väähn skarpata.

En kehdannut suoraan sanoa, mutta sinuna sanoisin jos kehtaat!

Vierailija
11/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jos laittaa 2 vuotiaalle mustikkapiirakkaa ja valkoisen liinan pöytään niin ei voi muuta odottaa kuin että liina menee syömisen jälkeen pesuun.

Vieraiden lapsillekin voi asettaa rajoja. Meillä kengät jätetään eteiseen tai meillä syödään ruokapöydän ääressä.

Vaan kaveri tarjoilee mustikoita vauvasta lähtien käteen. Itse en, koska sitä sotkua ei saa ikinä mistään pois. Eikä meillä ole valkoisia liinoja kuin jouluna.

Vaikka tarjoaisin mitä, sotkua tulee. En oikeasti keksi enää yhtään mitään ruokaa, josta he eivät saisi järjetöntä sotkua aikaiseksi. Pillimehunkin luulin ratkaisseen ainaiset mehulasien kaatamiset, kunnes niitä räjäyteltiin maton päällä tai puristeltiin seinille.

En ole nipo. En todellakaan. Kyse oli nyt vain ja ainoastaan siitä, että sanonko suoraan heille, että he sotkevat vai jätänkö vain kutsumatta kotiin.

ap

Vierailija
12/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei todellakaan ole siistiä, mutta meillä ei myöskään ole likaista.

Meillä saa lelut levittää vaikka koko taloon ja rakentaa majan olohuoneeseen ja vaikka mitä, mutta meillä syödään keittiössä ja pestään kädet ja suu syömisen jälkeen.

Tämän osaa myös nuorimmainenkin, joka osaa nyt kaksivuotiaana käydä itse ruokailun jälkeen pesemässä kädet ja suun vessassa. Näin tehty pienestä pitäen, joten yhtä lailla kun kuuluu syödä, niin kuuluu pestä kädet syömisen jälkeen.

Siedän sotkua ja sitä, että tavarat lojuvat väärillä paikoillaan ja meinaan astua lelujen päälle.

Mutta en voi sietää kuraisia kengänjälkiä lattialla tai leivänmuruja olohuoneessa tai suklaisia sormeenjälkiä ovenkahvoissa.

Näillä on aika tietty ero :)

Mielestäni kylässä kuuluu vielä enemmän katsoa, että lapsi ei sotke, vaikka kotona saisikin sotkea.

Teininä ollessani meitä asui (uusperhe) viisi 15-19-vuotiasta "lasta" vielä kotona yhtäaikaa. Silloin meillä oli ehdoton kielto syödä missään muualla kuin keittiössä. Vanhempamme ostivat jopa telkkarin keittiöön (heh), jotta kukaan ei voinut keksiä tekosyytä syödä olohuoneessa :) Ja tämä tepsi, eikä kukaan edelleenkään "kotona" käydessä syö missään muualla kuin keittiössä.

Ainut tapa, miten ne murut ja astiat pysyivät keittiössä.

Vierailija
13/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pidän taukoa kotiin kutsumisessa ja siivousrumbassa, mutta olisi mukava tavata vaikkapa jossain kahvilassa...

Vierailija
14/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin paljon vaivaa... Mutta yhden asian voisit hankkia: vahakankainen pöytäliina, ainakin jos käy vieraita kylässä, ei tarvi sitten surra tahroja pöytäliinassa. Kyllähän sitä aikuisillakin monesti kahvia yms. läikkyy liinalle...

Vierailija
15/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista on kaverin omassa kotona? Ootko käynyt?

Vierailija
16/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ei meille tollasia ipanoita ihan heti pyydettäis :D huomaa kuinka hyvi äiti pitää kuria lapsilleen :') ketä tahansa suorastaan vituttaa jos koti tullaan sotkemaan noin ja saat puunata lattioita ja seiniä kun kaveri lapsineen lähtenyt. Itse kyllä vahdin omaa lastani, ettei aiheuttaisi missään muutamaa keksinmurua pöydällä / pöydän alla suurempaa siivousta.

Vierailija
17/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pillimehun matolle tai ruikkii sen seinille?? Vai ootko vaan niinkuin ei mitään kaffepöydässä ja syöt sitä aikuisten kakkua jälkiruokahaarukalla??? Mulla spontaani reaktio olisi varmaan ihan kiljaisu, oli se sitten kenen lapsi tahansa. Kai se äiti edes siihen reagoi? Kyllä tuon tason sotkemisesta on sanottava.

Itselläni on yksi kaveri, jolla on neljä vilkasta lasta ja hyvinhyvin erilainen siisteyskäsitys. Meillä mielestäni normisiistiä, heillä Peppi pitkätossun erikoinen, sekainen talovanhus. Siellä ei ehkä tahmatassujen jäljet edes niin erotu, mutta meillä vaaleassa rivarihuoneistossa kyllä erottuu. Olen alkanut miettiä tarjottavat sotkuisuus-asteikolla ja esim. suklaa ja mustikka ja muutkin marjat ovat pannassa. Tarjolla on pullaa, kuivakakkua, omenapannaria (ei tarvi hilloa) jne. Sotkua tulee silti, mutta vähemmän kuin yhden katastrofaalisen mustikkapiirakka-suklaakonvehti-visiitin jälkeen. Olen myös opetellut sanomaan, että meillä syödään vain keittiössä ja menen lasten perään kun lähtevät pöydästä ja annan isommille kosteuspyyhkeet käteen ja pienimmät pyyhin itse. Mulla ei ihan tosissaan ole varaa tai haluja pesettää kaikkia tekstiilejä vierailujen jälkeen. Lelut he levittävät tietenkin aivan kaikkialle, ja niitäkin alan parin tunnin vapaan leikin jälkeen pyytää keräämään paikalleen. Yleensä kun itse on alotteellinen, niin vanhemmat havahtuvat ja paimentavat sitten omiaan. Olen kyllä kieltämättä ihan loppu näiden visiittien jäljiltä ja kaikesta yrityksestä huolimatta aina on paljon siivottavaa.

Vierailija
18/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyytäisin ottamaan heti kengät pois enkä pääästäisi enää kengät jalassa katsomaan minnan huonetta. En myöskään päästäisi lapsia ruoan kanssa pöydästä pois ja pesisin vaikka itse heidän kädet ruoan jälkeen.

Mutta kyllä meillä pöydässä on saaneet lapset syödä mustikkapiirakkaa eikä meillä ole koskaan ollut eri tarjottavia aikuisille ja lapsille. Mulla itselläkin voi tulla sotkua. Jos käytän pöytäliinaa, niin aina sen pesen heti käytön jälkeen. Ei tulisi mieleenkään että sen likaisena ja käytettynä veisin takaisin hyllylle. Tai että se ei saisi sotkeentua.

Ei noi nyt miltään pikkupiruilta kuulostaneet. Meilläkin lapsilla voi tulla asiaa vielä keittiöön jos on jo kengät jalassa. Se on vaan sanottava, että ei kengät jalassa. Ja joskus itsekin kävellyt kengät jalassa kun kukan ei ole näkemässä, kun ei vaan jaksa ottaapois.

Vierailija
19/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on muutaman äidin ja samanikäisten lasten piiri. Tapaamme kohtuullisen säännöllisesti aina jonkun kotona. Meillä on eniten tilaa ja mielelläni olisimmekin meillä, mutta mua tosiaan ahdistaa yhden äidin ja lapsen touhu. Aina kauhea siivo, yleensä suklaata, jota joku vieraista tuo enkä voi jättää tarjoamatta. Lisäksi syösään ympäri kämppää ja sotketaan kaikki paikat mennessään. Suklaiset kädet pyyhitään valkoiseen mattoon jne. Lisäksi tämä kyseinen lapsi aina tönii/lyö muita lapsia, kun aikuisten silmä välttää. Koskaan ei myönnä mitään ja äiti ei edes kysele mitään, vaikka kolme lasta sanoisi, että juuri tuo lapsi tönäisi toisen alas söhvalta tms.

Lapset ovat siis samanikäisiä ja kenenkään muun lapsen/äidin kanssa ei ole mitään ongelmaa. Muut lapset syövät pöydässä ja kädet pestään syömisen jälkeen. Riittää kun siivoan pöydän ja lattian pöydän ympäriltä.

Tämä yksi äitihän kehui aikanaan paljon, kuinka fiksu 1v heillä on, lapsi käy pissalla potalla ja osaa itse tyhjentää potan pönttöön. Mä en tosiaankaan antaisi 1v:n tyhjentää pottaa, aivan varmasti menee enemmän pöntön viereen kuin pönttöön.

Raivostuttava tapaus kertakaikkiaan. Mukava äiti tavata jossain muualla...

Vierailija
20/46 |
27.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on muutaman äidin ja samanikäisten lasten piiri. Tapaamme kohtuullisen säännöllisesti aina jonkun kotona. Meillä on eniten tilaa ja mielelläni olisimmekin meillä, mutta mua tosiaan ahdistaa yhden äidin ja lapsen touhu. Aina kauhea siivo, yleensä suklaata, jota joku vieraista tuo enkä voi jättää tarjoamatta. Lisäksi syösään ympäri kämppää ja sotketaan kaikki paikat mennessään. Suklaiset kädet pyyhitään valkoiseen mattoon jne. Lisäksi tämä kyseinen lapsi aina tönii/lyö muita lapsia, kun aikuisten silmä välttää. Koskaan ei myönnä mitään ja äiti ei edes kysele mitään, vaikka kolme lasta sanoisi, että juuri tuo lapsi tönäisi toisen alas söhvalta tms.

Lapset ovat siis samanikäisiä ja kenenkään muun lapsen/äidin kanssa ei ole mitään ongelmaa. Muut lapset syövät pöydässä ja kädet pestään syömisen jälkeen. Riittää kun siivoan pöydän ja lattian pöydän ympäriltä.

Tämä yksi äitihän kehui aikanaan paljon, kuinka fiksu 1v heillä on, lapsi käy pissalla potalla ja osaa itse tyhjentää potan pönttöön. Mä en tosiaankaan antaisi 1v:n tyhjentää pottaa, aivan varmasti menee enemmän pöntön viereen kuin pönttöön.

Raivostuttava tapaus kertakaikkiaan. Mukava äiti tavata jossain muualla...

mutta ap valitti siitäkin että pöytä pitää aina siivota. No joo, niin se pitää siivota lasten syömisten jälkeen, ainakin meillä. ei enää kouluiässä tarvitse. mutta työmäärä kyllä on toisaalla kasvanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi