kokemuksia "humautuksesta"?
Onko siinä tosiaan ihan kanttuvei? Olen siis menossa humautuksessa tapahtuvaan toimenpiteeseen, mulla on hirveä toimenpidekammo ja pelkään että mitä jos sittenkin olen ihan tolpillani siinä ja saan taas lisää traumoja. Entisissäkin on tarpeeksi.
Kommentit (31)
jos nukutetaan niin tottakai opiaattia. Ei kipua salissa millään aspirinilla hoideta. Morfiini, fentanyyli, alfentaniili jne.
Opiaattiko yksin riittää viemään kivun?
Täällä puhutaan ihan höpöjä. Riippuu miksi "humautetaan". Jos tehdään sydämen rytminkääntö, niin ei siinä kipulääkkeitä anneta. Eikä varmasti gastroskopiassakaan anneta. Taju on varmasti kankaalla, kun toimenpide tehdään, jos humautus on luvattu tehdä. Sen aikana kuulema näkee oikein mukavia unia. ;)
[/quote]
Kerros miksi isoja leikkaksia ei tehdä humautuksessa?
[/quote]
kun anestesialääkärit ei jaksa ventiloida niin pitkään kuin toimenpiteet kestää.. Siksi kytketään koneeseen joka hoitaa potilaan hapettamisen.
Taju on kankaalla eikä minulla ole itse toimenpiteestä minkäänlaisia muistikuvia. Herätessä olo ihan ok. Aivan kuin olisi nukkunut.
jos nukutetaan niin tottakai opiaattia. Ei kipua salissa millään aspirinilla hoideta. Morfiini, fentanyyli, alfentaniili jne.
Mitä muuta sinä antaisit? Vai haetaanko tässä opiaatin ja opioidin eroa?
20 min mun elämästä :). Ei tuntoa, kipua, muistikuvaa tms
Mitä muuta sinä antaisit? Vai haetaanko tässä opiaatin ja opioidin eroa?
Suoli tähystettiin humautuksessa jännitti kamalasti. Mutta kun lääke meni, keuhkoissa tuntu niinko etikkahöyryä olis hangittäny. Siihen sammuin. Lääkäri kerto että oli kesken avannut silmät, mutta mulla ei onneksi ole mitään muistikuvaa.
Jokavuosi on tapauksia joissa potilas on ollut tajuissaan toimenpiteiden aikana , ja ovat tunteneet kaiken.
Monitorointi on parantunut,mutta edelleen siellä on ihminen sotkemassa asioita joskus.
terv. toinen anest.hoitsu
Minulle tehtiin pieni leikkaus humautuksessa. En muista nukahtamisen hetkeä, mutta yhtäkkiä vaan heräsin leikkauksen ollessa ohi. Hoitaja kyseli, että nukuinko minä. Lepäilin ehkä tunnin ja sain syödä ennen kotiin lähtemistä. Olo oli hyvä, ehkä vähän väsynyt. Mitään pahoinvointia ei ollut.
Mitä kipua gastroskopiassa hoidetaan?