Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hevonen Suomen vaarallisin nisäkäs? Taas yksi nuori ratsastaja kuoli

Vierailija
26.04.2012 |

Hevonen on hieno eläin mutta itse olen niitä aina pelännyt. Lähes kaikilla ratsastusta harrastavilla kavereillani on sattunut sairaalahoitoa vaatineita tapaturmia.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/hevonen-vauhkoontui---ratsastajanaine…

Kommentit (69)

Vierailija
61/69 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen on vaarallinen. Historiankirjoitus tuntee useita tapauksia varsinkin keskiajalta, joissa hullu hevonen on pitänyt kokonaista kylää kauhun vallassa. Huhuttiin niiden jopa syövän ihmisiäkin.

Tammat olivat kuulema kiima-aikaan tuossa pahimpia, jos ei siitosoria kylästä löytynyt. Kiimaisen tamman kostoa pelättiin ja niiden hyökkäyksiä vastaan kehiteltiin kaikenlaisia linnoituksia ja aseita. Joskus harvoin vapaana juoksahteleva ori saattoi yrittää myöskin murtautua kaupunginportin lävitse raivoissaan.

Vierailija
62/69 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helmikuun alussa kiiri maailmalle brittiläisen asiantuntijakomitean puheenjohtajaprofessorin hieno päätelmä: Ekstaasin käyttäminen ei ole sen vaarallisempaa kuin ratsastus. Pitääkö tästä päätellä, että ratsastus on hullunrohkeaa vai että ekstaasin käyttö on kuin karkkeja söisi?

Britanniassa hevosia on enemmän kuin kukaan osaa laskea ja kuninkaallisista alkaen koko porukka viettää aikaansa enempi vähempi satulassa istuen. Jopa Lontoon keskuspuistossa rikkaat karauttelevat laukkaa köyhempien iloksi ja jokaiseen juhlakulkueeseen on ympätty toinen toistaan koreampia hevosia.

Britanniassa kuolee vuosittain 10 ihmistä hevosonnettomuuksissa ja hevoset aiheuttavat noin 100 liikenneonnettomuutta. Samaan aikaan ekstaasihuumeen käyttäjiä kuolee n. 30. Ei aavistustakaan kuinka moni melkein kuolee, ja kuinka monta liikenneonnettomuutta sekavat huumekuskit aiheuttavat, mutta 30 iloista juhlijaa päätyy mullan alle pelkän ekstaasin käytön takia.

Tästäpä nokkela englantilainen professori David Nutt päätti vetää aasinsillan kahden vaarallisen harrastuksen välille: Ekstaasi ei ole sen pahempaa kuin ratsastus. Nutt johtaa komiteaa, jonka tarkoituksena on antaa hallitukselle neuvoja huumeiden väärinkäytöstä. Hänen ilmeinen neuvonsa onkin, että hallituksen tulisi kieltää ratsastuksen kaltainen vaarallinen harrastus.

Kuulostaa todella vaarattomalta verrattuna alkoholiin.

Mistä noita hulluja professoreita sikiää? Vai että ekstaasin käyttöä ja hevosharrastusta vertaa toisiinsa oikein.. Miksi hemmetissä noille maksetaan palkkaa mielenvikaisista lausunnoistaan ja tutkimuksistaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/69 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siellähän voi olla vaikka mitä vaaratekijää ja hevosen säikyttäjää

Minäkin olen säikyttänyt hevosen niin, että tyttö putosi ratsailta. Hiihdin rauhallisesti kaupungin ladulla, se riitti.

Vierailija
64/69 |
10.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kaksi kertaa purtu. Yhden kerran sormiin ja yhden kerran kaulan lähelle. Sitten mua on myös kaksi kertaa potkaistu. Yhden kertaa reiteen ja yhden kerran vatsaan, josta tuli sairaalareissu. Ja lukemattomia kertoja mua on litistetty seiniä vasten... lopetin ratsastuksen koska en pystynyt luottaa hevosiin ja aloin pelätä niitä, sillä ne aina yrittivät satuttaa mua. Olen myös pudonnut satulasta monta kertaa, mutta olen selvinnyt vähällä. Lopetin myös sen takia ratsastuksen koska aloin välittää myös enemmän eläimistä ja aloin ymmärtää että ratsastuskoulut, este, ravi, jne olevat kisat ja koulut johon hevoset pakotetaan on eläinrääkkäystä. Olen myös nähnyt kuinka joku ammattilainen harjoitteli este kisoihin upealla hevosella, ja kuinka kovaa ne meno isoista esteistä, kunne se hevonen säikähti sitä kun maneesin ovesta tuli lauma lapsia, ja sitten se hevonen juoksenteli kiitolaukkaa maneesissa, pukitteli, nousi takajaloille... ja sen hevosen riehumisen aikana se ratsastaja oli osittain pudonnut satulasta, mutta vasen jalka oli jäänyt jalustimeen ja siinä se roikkui pää laahaa maata ja samalla hevonen potki sitä ratsastajaa ja litisteli sitä seiniin ja esteisiin. Se sitten monen minuutin päästä se jalka irtosi jalustimesta ja jäi liikkumattomana maahan samalla kun hevonen pillastuneena juoksi kauempana. En muista enkä tiedä mitä sille ratsastajalle sitten lopuksi kävi. Olen myös nähnyt sellaisen tilanteen kuinka iso aikuinen nainen, joka osasi olla hevosten kanssa ja oli menossa ratsastustunnille yhden purija hevosen kanssa ja oli menossa harjailee ja laittamaan satulaa kunnes se hevonen oli mennyt puraisee sen naisen sormia ja siinä sitten myös lähti muistaakseni 1 tai 2 sormea. Olin silloin pieni enkä muista muuta kuin että se nainen istui penkillä pitäen kättään pyyhkeen sisällä ja kuinka se nainen oli kauhuissaan. En tiedä saiko se niitä sormen/sormiaan takaisin, mutta tallilla sitä ei enää näkynyt.

Vierailija
65/69 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratsastuskouluissa on paljon hevosia, jotka ei sinne sovi. Riippuu niin yrittäjästä, viitsiikö sijoittaa kunnon poneihin ja hevosiin. Ratsastuskouluissa ei saisi olla esim aloittelijoille säikkyjä hevosia. Joo tiiän et kaikki hevoset pkaoeläimiä, mutta varmasti kaikki tietää mitä tarkoitan.

Ratsastuksessa kuolemiin johtaneet onnettomuudet maailmalla mm estekisoissa, joissa mennään lujaa. Varsinkin poneilla,kun ovat lylleröitä, ja ehkä niitä ei ole treenattu tarpeeksi esteille tai koviin käännöksiin kun aikuiset eivät voi edes ratsuttaa niitä. Luin juuri, mitä voi tehdä vaaratilanteissa. Esimerkki se Emilian kuoleminen estekisoissa. Miksi niin pienille j a nuorille ratsastajille opetetaan vetämään toisesta ohjasta enemmän käsi ulkona hevosesta niin, että ponin/hevosen kaula kääntyy esteen jälkeen jyrkästi haluttuun suuntaan. Poni varsinkin kupsahtaa siinä helposti nurin ja ja ihminen jää alle ja pahin, mitä Emilialle tapahtui, kuolee sinne ponin rutistuksiin. Taitavat esteratsastajat käyttävät tuota hevosen nopeaan kääntämiseen, mutta ihmettelen jos ratsastuskouluissa opetetaan tuollaista vaarallista käännöstä nuorille ratsastajille. Onko tätä asiaa tutkittu, että mistä Emilia oli oppinut sen? YouTube videoista vai ratsastus koulusta. Tiedän, koska koulutan hevosta ja näin kuvan netissä Emiliasta ja hän käyttää ohjaa juuri sillä tavalla, että saa ponin varmasti kumoon ja päälleen. Noin pienet ratsastajat eivät saisi noin rajuja ns. niitä norsupidätteitä käyttää, koska niissä on suuret riskinsä. Tässä hyvä selostus pidätteistä. Tuota toisen ohjan vetoa käsi esim ulkona hevosestä kääntää vauhdissa pään jopa 90 asteeseen ja jos on laukassa, niin hyvin todennäköisesti poni kaatuu ja se on hengenvaarallista. Ei monetkaan ratsastus koulujen hevoset kykene sellaisiin käännöksiin. YouTube-videoissa, joissa Mm-tason tai sinne päin, hevosille tehdään näitä norsukäännöksiä, ovat sitä harjoitelleet vuosia. Niillä hevosilla on täysin eri kyky nopeisiin käännöksiin, koska ihminen kouluttaa niitä vuosia siihen. Että voittavat kisat. Ratsastuskoulujen hevoset ja ponit ovat ihan liian kömpelöitä ja osaamattomia esim tuollaisiin käännöksiin, joita Emilia käytti. Opastakaa lapsianne ja ratsastuskoululaisia. Pitäkää ratsastuskouluilla teoriaopetusta turvallisuudesta, siis ihan ilman hevosia. Ilmaiseksi vaikka, koska se on pieni panostus etsää loukkaantumisia ja kuolemakin.

Vierailija
66/69 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
67/69 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hevonen on upea eläin, mutta ratsastus on vaarallinen harrastus.

Vierailija
68/69 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ratsastajat, vuorikiipeilijät, laskuvarjohyppääjät, koiranomistajat, mehiläistenhoitajat tietävät harrastuksensa riskit.

Vierailija
69/69 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salibandy vaarallisinta

Vuonna 2009 vaarallisimmat lajit olivat:

1. Salibandy (9-13)

2. Jalkapallo (6-10)

3. Jääkiekko (6-9)

4. Lentopallo (5-9)

5. Ratsastus (3-5)

6. Juoksu (3-4)

7. Aerobic (3-4)

8. Kuntosaliharjoittelu (3-4)

9. Hiihto (1-2)

10. Kävely (1)

Suluissa vammojen määrä/1000 harrastettua tuntia.

Määrällisesti eniten tapaturmia sattui jalkapallossa.

Mitä jos nyt eroteltaisiin kuolemaan johtavat tapaukset ja  muut loukkaantumiset. En usko että salibandyssa kovin moni kuolee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yhdeksän