Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te pystytte yhdistää työn ja perhe-elämän?

Vierailija
26.04.2012 |

Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, mutta ahdistaa jo ihan pirusti työhönpaluu. Yhden lapsen kanssa se oli vielä jotenkin ok, mutta nyt kun pitäis kaksi lasta viedä tarhaan, kuljetella vanhempaa erityislasta terapioihin (nämä saattaa tosin jäädä hyvässä lykyssä pois siinä vaiheessa, kun palaan töihin) ja yrittää vielä työnsä tehdä kunnolla, niin pelkään, miten oikein selviän. Työnantajakin vaatii koko ajan enemmän, pitäisi antaa siellä kaikkensa, mikään ei tunnu riittävän (olen töissä pankissa) ja ylitöitäkin pitäis tehdä aina välillä... aargh.

Niin että miten te muut olette pärjänneet? Tottuuko siihen kiireeseen vaan ja ikäänkuin turtuu? Ja kai se helpottaa vuosien kuluessa, vai helpottaako? Onko kouluikäisten vanhemmilla jo helpompaa?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on yrittäjä ja silti me limitämme ja lomitamme lasten kuskaamiset.

Nimenomaan yrittäjähän saa leasing-auton järkihintaan - ja siivoojakin on ihan normiasia. Eihän se edes maksa nimenomaan yrittäjälle juuri mitään, kun tämä voi käyttää aikansa mieluummin sen omaan työhönsä senkin ajan.

Vierailija
22/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vielä on vuorotyö... ja meidän kuopuksen asperger ilmeni vasta hoitoon mennessä, oli tosi vaikeaa se sopeutuminen tarhaan. Koko ajan oli tunne, että rääkkään lasta, kun joudun viemään hänet hoitoon - ja sitten siihen päälle melkein vuoden kestänyt tutkimusprosessi.

HUH.

Mutta näin jälkeenpäin ja homman kestäneenä voin sanoa, että hyvä oli, että menin duuniin. Ties kuinka pitkään lapsen as olisi jäänyt huomaamatta muuten, kotona kun se on vähäoireinen ja oman lapsen omalaatuisuuksiin ikään kuin kasvaa ja sopeutuu.

Kannattaisikohan sinun ap heti ottaa osittaista hoitovapaata? Helpottaisi ainakin tuossa alussa.

Kannattaa myös ulkoistaa rahavarojen salliessa ainakin siivous.

Ja viimeistään tuossa vaiheessa voi hommata robotti-imurin ja kuivausrummun, ne helpottavat kotitöitä aika lailla, sen voin omasta kokemuksesta kertoa. On mukava tulla kotiin imuroituun huusholliin - robo ei toki korvaa viikkosiivousta, mutta pitää isommat pölyt ja roskat aisoissa. Kuivuri helpottaa pyykkirumbaa ja vähentää silittämisen tarvetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieheni on yrittäjä ja silti me limitämme ja lomitamme lasten kuskaamiset.

Nimenomaan yrittäjähän saa leasing-auton järkihintaan - ja siivoojakin on ihan normiasia. Eihän se edes maksa nimenomaan yrittäjälle juuri mitään, kun tämä voi käyttää aikansa mieluummin sen omaan työhönsä senkin ajan.

Ja se toinen ei ole, vaan on ns. normi työajassa. Niin silloin ei paljon limitellä. Varsinkin jos se yrittäjä tekee töitä jossain kaukana ja millon missäkin.

Miten kodin siivous on muka yrittäjälle halvempaa? Sehän on kuittikauppaa, jos yrität muiluuttaa omia talousmenojasi yrityksen kirjanpitoon.

Leasing auto on suurin huijaus ikinä, vähän kuten leasin tietokoneet.

Laskepa paljonko menee rahaa hukkaan.

Vierailija
24/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se siivous on paljon halvempaa, kun yrittäjä tienaa samalla ajalla omassa työssään moninkertaisesti enemmän.

Minäkin laskutan omasta työstäni 500 - 1000 euroa päivä, mieheni 2000 - 3000, siivoojamme ottaa 84 euroa netto.

Ja yrittäjähän määrää itse päivänsä ja paikkansa. Meilläkin minun toimistoni sijaitsee lasten koulun naapurissa.

Vierailija
25/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voi opettaa omatoimisiksi kouluiässä, ei siis kuskailla kouluun ja harrastuksiin vaan menevät bussilla/kävellen/pyörällä.

Kiire on aina ja yksi vaikeimmista asioista oli aikoinaan yksinhuoltajana ehtiä 16.45 tarhalle kun pk meni kiinni. Sain aina pyyhkeitä kun pomo oli tuonut viimetipassa lisätöitä ja olin tarhalla vasta 5 jälkeen...

Väsymyksestä en ole päässyt vieläkään yli vaikka 3 on jo aikuisia:)

4:n äiti

Vierailija
26/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se siivous on paljon halvempaa, kun yrittäjä tienaa samalla ajalla omassa työssään moninkertaisesti enemmän.

Minäkin laskutan omasta työstäni 500 - 1000 euroa päivä, mieheni 2000 - 3000, siivoojamme ottaa 84 euroa netto.

Ja yrittäjähän määrää itse päivänsä ja paikkansa. Meilläkin minun toimistoni sijaitsee lasten koulun naapurissa.

Kaikki yrittäjät ei tienaa tuollaisia summia. Eli puhu vaan omalta kohdaltasi.

Itsekin olen yrittäjä mutta eipä noita summia ole näkynyt eikä myöskään siivoojaa :-DD

Mutta toimiihan nuo sun neuvot sellaiselle, joka on samassa onnekkaassa asemassa kuin sinä

Vierailija
27/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kiellä yrittämästä. Sitähän se yrittäjän vapaus juuri on!

Vierailija
28/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle, kun olet onnistunut noin hyvin elämässä, mutta suurin osa yrittäjistä ei todellakaan ansaitse tuollaisia summia päivässä, kaikki ei edes kuukaudessa. Eikä lapsen tarhan vierestä toimiston saaminen ole mikään helppo juttu, ymmärrätköhän yhtään muiden perheiden tilannetta, jos teidän elämä on sinusta ihan normaalia? Olette todella hyvätuloisia ja onnekkaita, ei kaikilla ole noin.

Vierailija
29/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan kiellä yrittämästä. Sitähän se yrittäjän vapaus juuri on!

Hän ei kaiketi kumminkaan paljoa hyödy siitä, että sinä tienaat isosti, vai miten muka?

(en ole 17, sinä vaan tunnut typerimmältä taivastelijalta, jota olen pitkään aikaan palstalla nähnyt)

Vierailija
30/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ollut se, joka rupesi paasamaan yrittäjyydestä alun perinkään...

Vierailija
31/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 muksua ja neljäs tulossa toukokuussa. Kaksi vanhinta harrastaa paljon ja kuskauksia ja turnauksia riittää miltei jokaiselle päivälle. Molemmat vanhemmat pääosin töissä ja toki siellä vaaditaan, mutta mitäs tässä valittamaan. Nää on omia valintoja ja ratkaisuja, joiden kanssa täytyy tulla toimeen. Niin, on tässä vielä toki raksahommatkin jälleen suunnitelmissa. Puuhaa piisaa, mutta mitä sitten. Olisiko totaalisen joutilaanakaan kovin onnellinen. Lainaisin tässä Dave Lindholmia..."joku vinkuu, et pitää tehdä liikaa, ne ei tajuu et jokaisel on hommaa"...annetaan siis kitaran laulaa vaan. No worries ja ilon kautta eteenpäin.

Vierailija
32/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ollut se, joka rupesi paasamaan yrittäjyydestä alun perinkään...

Vierailija
33/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on kummallinen asia. Sitä vain "suorittaa" pakkohommat. Vie lapsen, menee töihin, antaa kaikkensa, hakee lapsen, antaa ruokaa, leikkii lapsen kanssa, pesee pyykkiä ja pyllyjä, laittaa nukkumaan, valkkaa seuraavan pvän vaatteet, menee nukkumaan ja koko rumba alusta.

Vältin tätä mahd. pitkään ja olin kotona 3 vuotta. (tai 2,5v - mies 0,5 v). Asiantuntijatehtävät vievät kyllä mehut, työelämä on aika kamalaa tällä hetkellä.

Mutta sitä toimii niin kuin juna. Menee vaan. Parempi rakastaa arkea. Jos niin ei tee, sekoaa...

Kun lapsi menee kouluun, avautuu toinen maaailma monessakin mielessä, mutta se tarhaan kuskaaminen ja hakeminen loppuu. IHANAA!

Vierailija
34/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arki on kummallinen asia. Sitä vain "suorittaa" pakkohommat. Vie lapsen, menee töihin, antaa kaikkensa, hakee lapsen, antaa ruokaa, leikkii lapsen kanssa, pesee pyykkiä ja pyllyjä, laittaa nukkumaan, valkkaa seuraavan pvän vaatteet, menee nukkumaan ja koko rumba alusta.

Vältin tätä mahd. pitkään ja olin kotona 3 vuotta. (tai 2,5v - mies 0,5 v). Asiantuntijatehtävät vievät kyllä mehut, työelämä on aika kamalaa tällä hetkellä.

Mutta sitä toimii niin kuin juna. Menee vaan. Parempi rakastaa arkea. Jos niin ei tee, sekoaa...

Kun lapsi menee kouluun, avautuu toinen maaailma monessakin mielessä, mutta se tarhaan kuskaaminen ja hakeminen loppuu. IHANAA!

Vierailija
35/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi siivoojan käyttäminen on nimenomaan yrittäjälle fiksua.

En vastannut ap:lle lainkaan...

Vierailija
36/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

et nyt edes tiedä, mistä tässä on kyse.

Vierailija
37/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajatteleppa, jotkut meistä tekee tämän kaiken YKSIN eli ilman sitä puolisoa.

Ei se helppoa ole mutta kaikkeen tottuu, varsinkin kun on pakko.

Vierailija
38/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa kyllä huomattavasti, jos on hyvä organisoija ja ajankäyttäjä. Näin olen itse toiminut:

- Töissä alisuoriutuja. Pystyn kyllä parempaan kuin monet keskimäärin, mutta kaikki kyvyt ei käytössä eli säästyy paukkuja perhe-elämällekin, samaten aikaa

- Osa-aikaisuutta, mutta se kaatui omalla kohdallani siihen ettei hommat vähentyneet kuitenkaan, aika ja palkka kylläkin

- Turha iltajuoksut pois eli kyläilyt ja muut viikonlopuille

- Ei lähde lasten kanssa älyttömään harrastusrumbaan (yksi harrastus/ lapsi)

- Välillä valmisruokia jos siltä tuntuu ja yleensäkin kokatessa kerralla isoja satseja joista osa pakkaseen

- Ei aina turhan tarkka siivouksesta

- Jos väsyn, niin lojun sohvalla ilman huonoa omaatuntoa. Siten välttää loppunpalamisen ja muille äksyilyn

- Kaikki osallistuvat kotitöihin

- Mies mukaan kaikkeen

Vierailija
39/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi siivoojan käyttäminen on nimenomaan yrittäjälle fiksua.

En vastannut ap:lle lainkaan...

että se on nimenomaan yrittäjälle fiksua, koska sinä tienaat saatanasti.

Miten se edes SIIHEN liittyy? Mitä se yrittäjyys ylipäätään liittyy mihinkään, ansiotulostahan se on kiinni, ei siitä, miten sen massinsa täyttää.

Ei perhana, kinaa nyt vaan siinä ihan yksiksesi. Olet tosi nolo, etkä edes itse huomaa. :-(

Vierailija
40/61 |
26.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne ratkaisee myös paljon. Ja pitää osata sanoa ei ja karsia turhaa. Mielestäni on ollut helpompaa olla työssä käyvä äiti kuin kotiäiti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi