Miten joku lihoo raskausaikana jopa 20-30kiloa?
Järkihän sen sanoo, että noista on hankala päästä sitten eroon.
Kommentit (58)
Kummallista, että pitää mättää kaikkea mitä tekee mieli. Ihan tarpeetonta. Ei se energiantarve raskausaikana nouse niin paljon. Itse olen nyt rv 20 ja painoa on tullut kilo lisää, en voi ymmärtää, miten jotkut ovat tähän mennessä keränneet jo jopa kymmenen kiloa... Ja kyllä, sitä järkyttävää pahoinvointia on ollut minullakin - mutta kas, kun tarpeeksi pahoin voi, niin ei pysty syömään mitään.
Järkihän sen sanoo, että noista on hankala päästä sitten eroon.
Mutta se johtuu varmasti siitä, että mulle itselleni ei ole tullut raskauksissa kiloja kuin ne välttämättömät: ekassa 8kg ja toisessa 12 kg. Vaikka ikääkin on ollut raskauksissani 34v ja 39v. Ja varmasti söin aivan normaaliin tahtiin ja vähän enemmänkin.
Myöskään mitään turvotuksia ei tullut kummassakaan raskaudessa. Sormukset pyörivät löysinä sormissani.
En tiedä miksi minulla oli painon nousun kanssa niinkin ihanteelliset raskaudet. Enkä sen vuoksi luekaan sitä omaksi ansiokseni :)
tuli ekassa raskaudessa 19,5kg jotka lähtivät 6kk kokonaan pois. Toisessa raskaudessa 18,5kg jotka sain karistettua 8kk pois. Vauvojen syntymäpaino oli pieni eikä synnärille muutenkaan jäänyt montaa kiloa, ehkä 7kg yhteensä.
Olin hoikka raskauksien alussa, painoin 53kg kummallakin kerralla raskautuessani. Yli raskauden puolivälin kestänyt raskauspahoinvointi pakotti napostelemaan jatkuvasti koska vatsan ollessa tyhjä oli todella paha olo. Ekassa raskaudessa myös supisteli ja oksetti kun edes kävelin ripeästi joten liikunta jäi vähälle raskauden aikana.
Mutta eipä jäänyt noista kiloista onneksi muistoksi kuin muutamat raskausarvet ;)
Melkein kun olisin itse kirjottanut, tosin toinen raskaus vasta alussa. Ekassa tuli 22kg, puolessa vuodessa lähti 25kg. Raskauden puolesta välistä pelkkä kävely teki kipeää supistelua. Nyt viikko 16, ja jo tuntuu supistelua.. Painon tuloa en hävennyt, mutta nyt toivon, että pystyisin liikkua paljon loppuun saakka.
Vauvan sukupuoli tai vauva ylipäänsä ei siihen turvotukseen vaikuta, vaan raskaus itsessään eli sen tuomat muutokset elimistössä (esim. aineenvaihdunnassa, hormonitoiminnassa jne)
l Lapsikohtaista vielä kuulemma. Jotkut turvottavat ( pojat kai eniten) todella loppumetreillä niin,...
Joillakin naisilla paino nousee raskausaikana todellakin 20-30 kg järkevästä syömisestä huolimatta. Kyseessä on turvotus, joka on eri asia kuin rasvakudoksen lisääntyminen lihoessa. Turvotus tyypillisesti katoaa nopeasti synnytyksen jälkeen, kun taas voimakkaasti lisänntyneestä rasvakudoksesta voi olla todella vaikea päästä eroon.
tuli 27kg,eikä itseä haitannut yhtään,tiesin että saan kilot pois..nyt poika 6kk ja kiloja about 5-6 pitäis vielä pudottaa.
Painoa tuli ihan huomaamatta se 20 kiloa, mutta yhtä lailla se lähti imetysaikana ilman että piti tehdä yhtään mitään.
Joillakin naisilla paino nousee raskausaikana todellakin 20-30 kg järkevästä syömisestä huolimatta. Kyseessä on turvotus, joka on eri asia kuin rasvakudoksen lisääntyminen lihoessa. Turvotus tyypillisesti katoaa nopeasti synnytyksen jälkeen, kun taas voimakkaasti lisänntyneestä rasvakudoksesta voi olla todella vaikea päästä eroon.
Mun 18 kiloa lähti viidessä viikossa pois. Eli ei voinu olla läskiä, vaan turvotusta. Olin todella pahasti turvonnu
Miksikö? No koska olin n. 6-7 kk pahoinvoiva ja varsinkin alkuun täytyi syödä koko ajan pitääkseen kaikkein huonoimman olon poissa.
Toinen syy on kesän turvotukset, joita oli n. 10 kg. Ne lähtivät pois heti sairaalasta lähtemiseen mennessä.
Vauvaa (+tykötarpeita, kuten istukkaa, lapsivettä jne.) oli n. 5-6 kg.
Joten loppujen lopuksi LIHOIN 10 kg, jotka ovat edelleen tallella ja niitä nyt yritän karistella pois :/
Ei ollut edes turvotusta, koska synnärille jäi vain joku 6kg ja senkin jälkeen lähti aluksi nihkeästi. Söoin myös kuin hevonen ja herkuttelin paljon.
Ensimmäisestä lähti 4kk kaikki ja muutama ekstrakilo. Toisesta lähti 7kk:ssa kaikki ja taas muutama ylimääräinen kilo. Nyt tämä kolmas on 7kk ja vielä pari kiloa jäljellä, mutta jos nekin lähtee, painoindeksini tipahtaa taas alipainoiseksi. Ihan itsestään ovat kaikki lähteneet. Tiedostan toki kyllä sen ettei ole terveyden kannalta järkevää syödä epäterveellisesti raskauden aikana. Itselläni raskaudet olleet vaikeita, liikkuminen kivuliasta ja tuntui, että joka kerta jouduin luopumaan omasta elämästäni. Syöminen sentään jäi.
ennen raskaaksi tulemista, alipainoa oli n.15kg ja aina kadehdin vielä laihempia enkä syönyt juuri mitään ja liikuin tosi paljon. sitten tulin ei-toivotusti raskaaksi, päätin pitää lapsen ja aloin syödä enemmän, vaikka itseni olisin voinut laihduttaa hengiltä, en voinut olla vastuussa lapseni näännyttämisestä. kiloja jäi synnytyksen jälkeenkin se 30. sitten imetin yli vuoden, jolloin söin ja hotkin myös paljon, jotta maitoa tulisi ja vauva saisi kaikki tarvittavat aineet siitä.
eli koin, että oma ruumiini palveli lastani, ei itseäni.
Mä olen nyt puolivälissä ja kiloja on tullut yksi. Kärsin yli 10 viikkoa kamalasta pahoinvoinnista, tosin sellaisesta etten pystynyt syömään mitään ja laihduinkin aluksi. No, kaipa niitä kiloja tästä vielä kertyy...
ja kiloja on "tullut" yksi, se tarkoittaa sitä, että oot laihtunut koko ajan, et vain aluksi.
Minulla nousi paino ekassa raskauksessa 22 kiloa, 54 kilosta 76 kiloon. Jouduin olemaan aika hissukseen, koska jouduin saikulle jo puolivälissä raskautta kovan supistelun takia. Kroppaan kertyi nestettä ja iso osa tuosta olikin turvotusta.
Synnytyksen jälkeen paino putosi 59 kiloon parissa viikossa. Hikoilin tosi paljon öisin, nilkat kaventuivat melkein silmissä, turvotus lähti.
Loput viisi lähtivät muutaman seuraavan kuukauden aikana ihan itsestään, ilman sen kummempia laihdutuskuureja.
25 kg molemmista lapsista. Syynä oli koko raskausajan kestänyt todella voimakas pahoinvointi jota hieman helpotti se että söi jatkuvasti.
Mulla ihan sama syy. Ei mennyt montaakaan kuukautta niin olin entisissä mitoissa ilman erityistä syömisten tarkkailua, koska pahoinvointi oli poissa eikä tarvinnut enää olla kokoajan syömässä.
enemmän kuin normaalipaino näytti vaaka kummassakin raskauksissani. Molemmissa paino palautui kolmessa kuukaudessa normaaliksi tavallisella ruokavaliollani, joka ei ollut missään vaiheessa muuttunut. Kilot olivat pääasiassa vettä, turvotus oli järkyuttävä molemmissa. Piti loppuvaiheessa käyttää mieheni sukkia, kun omat eivät mahtuneet enää jalkaan, ja jopa nekin jättivät kipeät painaumat nilkkoihin. Sormukset jouduin ottamaan pois jo toisella raskauskuulla.
tyhmiä kyselee. Kohta varmaan laitat kuinka ihanan hoikkana olet itse pysynyt raskausaikana. Jotkut lihoo ja jotkut ei. Kaikki ei jaksa nipottaa joka suupalasta raskauden aikana.
Mä olen nyt puolivälissä ja kiloja on tullut yksi. Kärsin yli 10 viikkoa kamalasta pahoinvoinnista, tosin sellaisesta etten pystynyt syömään mitään ja laihduinkin aluksi. No, kaipa niitä kiloja tästä vielä kertyy...
Ootsä kyllä hyvä mamma, ehkä jopa huippu, kun oot niin ihqun hoikka vaikka oot jo puolivälissä! Taitaa olla esikoinen tulossa, no onnea täydelliseen odotukseen. Niin ja aaltoja!
tähän vaikuttaa myös sekin, että toiset nyt vaan lihoo helpommin, toiset myös laihtuu helpommin, toisilta ne kilot putoo itsellään, toiset joutuu laihduttamaan... kaikki on niin yksilöllistä ja joillakin suurin osa sitä turvotusta... helposti jos esim pahoinvointia saa kontrolloitua syömällä, tulee mössytettyä ja jos on jotain ennenaikaisia supistuksia tms. ettei vaan kertakaikkiaan saa liikkua niin se on jo helposti sitten siinä. mulla ei ainakaan verenpaine nousssut yhtää, vaan oli koko raskauden läpi erittäin hyvä, vaikka lihoinkin reippaasti enkä raskauden puolivälin jälkeen päässyt juurikaan liikkumaan.