Miksei Asperger saa läheskään yhtä paljon tukea ja ymmärrystä kuin esim AD/HD?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
"Mikä se ero hyvätasoisen autismin ja aspergerin välillä siis on, ja missä se raja mielestäsi kulkee?"
selittää kovin hyvin. Meille eroa selitti lastenneurologi, vaikka itsekin ero on kyllä huomattu. (Meillä kaksi lasta, asperger ja hyvätasoinen autisti.)
Aspergeria leimaa erityiset mielenkiinnon kohteet ja tietyt käyttätymispiirteet, kun autismissa taas kyse on rutiineista, poikkeavasta kommunikoinnista ja vuorovaikutusongelmista. Toki aspergereillakin on noita edellämainittuja ongelmia, mutta mittakaava on niin eri. Autismissa on niin paljon isompia kontaktivaikeuksia ja kommunikointivaikeuksia, ja niin paljon enemmän normaalista poikkeavia rutiineja.
Lapsuusiän autismissa on myös kaksi laatua: High functional autiam ja Low functional autism. Edellä mainittu tarkoittaa lievää ja oireet voi jopa lähennellä Aspergeria. Asperger ei ole automaattisesti nerouden merkki, eikä kaikki klassiset autistit ole kehitysvammaisia. Eroavaisuuksia on puheen kehityksessä, sosiaalisuudessa ja aistiyliherkkyksissä. Asperger voi siis luonteeltaan olla sosiaalinen, muttei ymmärrä eleitä ja ilmeitä, kun autistinen on syrjäänvetäytyvä. Normaaliälyisiä HFA-autistejakin, esim. Temple Grandin, joka ei pienenä ollut kykeneväinen puhumaan, mutta silti se nainen on professori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukee niin kaikkea muuta kuin ymmärretään! Tukitoimia kyllä tarjolla.
ADHD voidaan jättää yksin kaveriporukasta, heillä usein vaikeuksia sosiaalisissa kontakteissa. Eli kyllä ADHD altistaa kiusaamiselle. Ja onhan semmoista kiva kiusata kuka varmasti reagoi ja niin ADHD tekee.
Inhottaa tämmöinen leimaaminen. ADHD voi olla hyvinkin kiltti. Huomaan selkeää asenteellisuutta.
ADHD diagnoosi on ylivilkkaus, tarkkaavaisuus, hahmottamis- ja impulssiivisuusdiagnoosi. impulssiivisuus noista harvemmilla.
ADHD tarvitsee oikeanlaisen ja tukevan kasvatuksen, tukitoimia jne. jotta käyttäytymishäiriöitä ei ala tulla. Ne eivät liity itse diagnoosiin vaan ovat liitännäisoireita.
Minusta kuitenkin adhd nähdään paljon paremmassa valossa kuin Asperger tai lievä autismi. Aivan sama, vaikka se autistinen tai Asperger olisi älykkö. En väitä, että kyseessä on automaattisesti nerouden merkki, mutta kyllä tuonne näyttää niitä ääripäitä mahtuvan älyllisistä kehitysvammaisista alkaen ja keskikastiakin mahtuu.
On minulla serkkutyttö, jolla on tuo adhd. On joo häntä kiusattu ja haukuttu vammaiseksi, mutta vielä enemmän häntä on taidettu ylipainon takia kiusata kuin diagnoosin. Osasi hän toki yläkoulussa näyttää pahimmalle kiusaajalle, ettei välitä. Verbaalista taitoa hänellä on enemmän, mitä muistelen hänen puolustaessa minua, kun pari rinnakkaisluokkalaista tuli utelemaan yhtä asiaa minulta. Ystäviäkin oli koulussa ja pärjäsi sosiaalisella, topakalla ja vilkkaalla luonteella, vaikkei mikään koulun priimus ollut. On nykyään ammatiltaan lähihoitaja, jossa pärjännee hyvin.
Sitten taas minä, jolla on mahdollisesti enemmänkin AS (tiedän, ei tehdä tätä diagnoosia nykyään, mutta kyllä se puhekielessä vielä toistuu) kuin piirte isyyttä, en ole oikein ollut pidetty. Enemmän kiinnostikin videopelit tai historiasta lukeminen kuin olla juomassa nuorten kanssa eli minulla oli juuri ne "nössön" piirteet. Itse viihdyn paremmin töissä kuin kotona. No, parisuhteessa ollessa toki miehen kanssa viihtynyt ja miesten kanssa muutenkin viihdyn parhaiten.
Äly ei ole se ominaisuus, joka vetoaa ihmisiin. Serkkusi kuulostaa reilulta ja myötätuntoiselta, kun on puolustanut sinua kiusaajille.
Voi olla, että pyrit vain objektiivisesti listaamaan erojanne. Minun korvaani kuulostaa ikävältä, kun ruodit hänen älynlahjojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä palstaa kun lukee niin kaikkea muuta kuin ymmärretään! Tukitoimia kyllä tarjolla.
ADHD voidaan jättää yksin kaveriporukasta, heillä usein vaikeuksia sosiaalisissa kontakteissa. Eli kyllä ADHD altistaa kiusaamiselle. Ja onhan semmoista kiva kiusata kuka varmasti reagoi ja niin ADHD tekee.
Inhottaa tämmöinen leimaaminen. ADHD voi olla hyvinkin kiltti. Huomaan selkeää asenteellisuutta.
ADHD diagnoosi on ylivilkkaus, tarkkaavaisuus, hahmottamis- ja impulssiivisuusdiagnoosi. impulssiivisuus noista harvemmilla.
ADHD tarvitsee oikeanlaisen ja tukevan kasvatuksen, tukitoimia jne. jotta käyttäytymishäiriöitä ei ala tulla. Ne eivät liity itse diagnoosiin vaan ovat liitännäisoireita.
Minusta kuitenkin adhd nähdään paljon paremmassa valossa kuin Asperger tai lievä autismi. Aivan sama, vaikka se autistinen tai Asperger olisi älykkö. En väitä, että kyseessä on automaattisesti nerouden merkki, mutta kyllä tuonne näyttää niitä ääripäitä mahtuvan älyllisistä kehitysvammaisista alkaen ja keskikastiakin mahtuu.
On minulla serkkutyttö, jolla on tuo adhd. On joo häntä kiusattu ja haukuttu vammaiseksi, mutta vielä enemmän häntä on taidettu ylipainon takia kiusata kuin diagnoosin. Osasi hän toki yläkoulussa näyttää pahimmalle kiusaajalle, ettei välitä. Verbaalista taitoa hänellä on enemmän, mitä muistelen hänen puolustaessa minua, kun pari rinnakkaisluokkalaista tuli utelemaan yhtä asiaa minulta. Ystäviäkin oli koulussa ja pärjäsi sosiaalisella, topakalla ja vilkkaalla luonteella, vaikkei mikään koulun priimus ollut. On nykyään ammatiltaan lähihoitaja, jossa pärjännee hyvin.
Sitten taas minä, jolla on mahdollisesti enemmänkin AS (tiedän, ei tehdä tätä diagnoosia nykyään, mutta kyllä se puhekielessä vielä toistuu) kuin piirte isyyttä, en ole oikein ollut pidetty. Enemmän kiinnostikin videopelit tai historiasta lukeminen kuin olla juomassa nuorten kanssa eli minulla oli juuri ne "nössön" piirteet. Itse viihdyn paremmin töissä kuin kotona. No, parisuhteessa ollessa toki miehen kanssa viihtynyt ja miesten kanssa muutenkin viihdyn parhaiten.
Äly ei ole se ominaisuus, joka vetoaa ihmisiin. Serkkusi kuulostaa reilulta ja myötätuntoiselta, kun on puolustanut sinua kiusaajille.
Voi olla, että pyrit vain objektiivisesti listaamaan erojanne. Minun korvaani kuulostaa ikävältä, kun ruodit hänen älynlahjojaan.
Kuten kirjoitin niin autismissa ja aspergerissakin on ne ääripäät, mutta kyllä sinne keskikastiakin mahtuu. Enkä ole pitänyt itseäni nerona, ja olenhan nainen, joten aika harvinaista oman sukupuolen keskuudessa älykkyyden ääripäät.
Kyllä minä serkkuni kanssa olen tullut toimeen ja vaikkapa vihamiesten kanssa, jos niin vaaditaan. Valitettavasti en ole välttämättä saanut samaa kohtelua kaikilta, vaikken olisi alkanut kitisemään, etten tuon kanssa mitään tee saati teitä.
Serkun älyllisiä kykyjä en väheksy, jos on ihan lähihoitajaksikin päässyt. Sellaisessa työssä pitää olla vähintään keskinkertainen. Jos hänellä on luovuuttakin, niin sekin jo jotain kertonee. Meissä on kyllä se ero, että oma aika menee lukiessa politiikasta, kulttuurista ja historiasta ja tarvittaessa haen tietoa omaan työhön liittyen, kun taas serkku nauttii enemmän ihmisläheisyydestä. Olen enemmän kirjoittajatyyppiä, kun taas serkku on puhenaisia.
Sitten taas minä, jolla on mahdollisesti enemmänkin AS (tiedän, ei tehdä tätä diagnoosia nykyään, mutta kyllä se puhekielessä vielä toistuu) kuin piirteisyyttä, en ole oikein ollut pidetty. Enemmän kiinnostikin videopelit tai historiasta lukeminen kuin olla juomassa nuorten kanssa eli minulla oli juuri ne "nössön" piirteet. Itse viihdyn paremmin töissä kuin kotona. No, parisuhteessa ollessa toki miehen kanssa viihtynyt ja miesten kanssa muutenkin viihdyn parhaiten.