Pitäisikö tästä tehdä lastensuojeluilmoitus?
Kävin lauantai-iltana paikkakunnan keskustassa grillillä hakemassa hampurilaisen ja makkaraperunat.
Grillin omistaa maahanmuuttajapariskunta. Olen usein jutellut miehen kanssa mukavia tilausta odotellessani.
Pariskunnalla on nelikuinen tyttövauva ja n. 4-vuotias poika. Lapset ovat usein mukana töissä heillä, poika katsoo jotain videota grillin sisätiloissa, tyttö on vaunuissa.
Lapset olivat paikalla nytkin kun kävin, siis yhdentoista aikaan illalla.
Ja nyt sitten tämä lastensuojeluasia mitä mietin: odottaessani tilausta äiti kuritti pikkupoikaa ensin läpsimällä häntä käsille (aika kovaa ja monta kertaa), jolloin poika läppäisi äitiä takaisin. Silloin äiti otti poikaa tosi kovaa korvasta kiinni ja veti. Poika alkoi itkeä ja peitti molemmat korvansa. Äiti vielä huusi jotain kielellä jota en tietenkään ymmärrä. Pojan korva oli pitkään tulipunainen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö tästä ottaa yhteyttä jonnekin? Suomessa on ruumiillinen kuritus kuitenkin laitonta, ja tuo näytti ainakin minusta pahalta ja tuli paha mieli pojan vuoksi.
Kommentit (37)
Vapaa kasvatus ei saa ku pahaa aikaan.
kyllähän virkavalta puuttuu jos puuttuu...
Ja toisaalta tuo varmaan on heidän kulttuurissaan ihan hyväksyttävää lastenkasvatusta... Ja pidän heistä noin muuten...
Mutta silti teki pahaa katsoa lapsen kuritusta.
Miten tuollainen ilmoitus tehdään ja tutkitaanko sitä edes jos tekee nimettömänä?
Vapaa kasvatus ei saa ku pahaa aikaan.
mutta ei väkivaltaa silti tarvitse käyttää.. -ap
Todennäköisesti heillä jo onkin lastensuojelun asiakkuus, mutta ei haittaa vaikka ilmoittaisit turhaan.
-Sosiaalialan ammattilainen
kulttuurissa, suomessa se on laitonta ja täällä asutaan. Mulle olis ihan sama onko suomalaisia vai maahanmuuttajia, jos noin kovakouraista kuritusta näkisin tekisin ilmoituksen. Lastensuojelu sitten tekee omat ratkaisunsa.
kuuluu tehdä lastensuojeluilmoitus. Ei mitään tulkinnan varaa tässä asiassa.
Ja toisaalta tuo varmaan on heidän kulttuurissaan ihan hyväksyttävää lastenkasvatusta... Ja pidän heistä noin muuten...
Mutta silti teki pahaa katsoa lapsen kuritusta.
Miten tuollainen ilmoitus tehdään ja tutkitaanko sitä edes jos tekee nimettömänä?
Varmasti kuuluu kulttuuriin, sitä en epäile, mutta kotoutumiseen kuuluu myös Suomen lakien noudattaminen. Ja ilmoituksia tutkitaan kyllä nimettöminäkin. Voit soittaa oman kaupungin lastensuojeluun huolesi.
Ajattele lasten parasta :) Todennäköisesti perhe tarvitsee tukea, mutta ei osaa sitä hakea. Teet palveluksen heille.
-sosiaalialan ammattilainen
on muuten Suomessa laitonta?
Joo ja on lastensuojeluilmoituksen paikka. Ei se, että joku asia on jossain kulttuurissa ok, tarkoita, että se silti oilisi täällä (tai oikeasti välttämättä missään) ok. (ja kun palstapersu kuitenkin on asialla niin todettakoon, että minä olen erittäin maahanmuuttopmyönteinen ja tunnen monta monen väristä maahanmuuttajaa, joista on meille huomattava hyöty, mutta lasten lyöminen on aina ja kaikkialla väärin)
ihmettä? siis nuo vastaukset täällä on jotain tosi typeriä... totta kai ilmotat! Ei tuossa pitäis ees miettiä kahta kertaa..
ja olsin älähtänytt tuon tilanteen nähdessä. Suomessa lapsen kurittaminen on kielletty.
Oon nähny (arabi)äidin purevan lapsiaan ja lyövän vyöllä.
maahanmuuttajat kyseessä? Kiusa se on pienikin kiusa?
Se ei ole rasismia jos puuttuu siihen että joku rikkoo lakia, värillä ei siinä ole väliä.
on muuten Suomessa laitonta?
Joo ja on lastensuojeluilmoituksen paikka. Ei se, että joku asia on jossain kulttuurissa ok, tarkoita, että se silti oilisi täällä (tai oikeasti välttämättä missään) ok. (ja kun palstapersu kuitenkin on asialla niin todettakoon, että minä olen erittäin maahanmuuttopmyönteinen ja tunnen monta monen väristä maahanmuuttajaa, joista on meille huomattava hyöty, mutta lasten lyöminen on aina ja kaikkialla väärin)
niin raukka vai mitä mutta en osannut puuttua tilanteeseen. Asia jäi kuitenkin vaivaamaan : (
-ap
Jos maahanmuuttaja tekee rikoksen ja hän saa siitä rangaistuksen, onko rankaiseminen rasismia. Ilmeisesti monen mielestä on.
Rasismia on se jos kaikilla ei ole samat oikeudet, mutta myös samat velvollisuudet koskevat kaikkia.
PITKÄÄN oli korva punainen? Taisitte oikein yöpyä siellä grillillä! Mutta huono provo,keksi parempi!
Lapsen pahoinpitelyhän ei voi olla lain mukaan edes lievä, vaan tavallinen tai törkeä. Joten kyseessä ei ole pikkurikos, vaikka korvatillikka olisi teko.
Minusta on velvollisuus tehdä ls-ilmoitus. Myös rikosilmoituksen voi suoraan tehdä, mutta ls joutuu se tekemään itse sitten.
kun grillillä viivyin (yht ehkä 25 min). Tapaus sattui melkein heti kun siihen tulin. En jäänyt vahtimaan kestikö punoitus koko yötä...
Ihmetyttää lähinnä se miksi luulet tätä provoksi?
-ap
Vuosien myötä, se ei koskaan lievene ELLEI jokin asia siihen herättele tai pakota avaamaan silmiä.
Itse asiassa LAIN mukaan sulla on VELVOLLiSUUS tehdä se lastensuojeluilmoitus, rikoksen silminnäkijänä! Myös omatunto vaatiisi sen tekemään. Kukaan ei suojele tuota pientä poikaa, jonka paikka EI edes ole olla iltamyöhään VÄSYNEENÄ mukana vanhempiensa töissä!
Todella kurjaa hänellä! Epäoikeudenmukaista!
Miksi ei äiti ollut koton lasten kanssa, mies pärjätköön grillillä yksin , iltaisin on lapsella OIKEUS lepoon ja hyvään hoitoon!
Nimettömänä saa tehdä, totta. En tiedä onko siitäsitten mitään lisäarvoa että jättäisi nimensä tiedoksi. Itse olen kerran tehnyt ja tokihan ainkin sosiaalityöntekijälle kerroin nimeni.
Ja ilmoituksesta oli hyötyä, perhe sai neuvoja, ymmärrystä Suomen laista ja tarpeellista pelotteluakin, uhkaa jonka edessä miettivät uudestaa kajotako lapseen. Ja joo,silloinkin,i kyseessämaahanmuuttajaperhe.
Tuollaiset raaistavat lapsenkasvatusmallit on hyvä saada katkeamaa, etteivät ne jatkua ja raa'istu sukupolvelta toiselle.
Älä epäröi, tee se niin pojan olo ja elämä helpottuu!
Ja aikanaan tytönkin, tiedä sitten missä iässä kokevat että vauvaa/ taaperoa jo saisi lyödä hui!