Pitäisikö tästä tehdä lastensuojeluilmoitus?
Kävin lauantai-iltana paikkakunnan keskustassa grillillä hakemassa hampurilaisen ja makkaraperunat.
Grillin omistaa maahanmuuttajapariskunta. Olen usein jutellut miehen kanssa mukavia tilausta odotellessani.
Pariskunnalla on nelikuinen tyttövauva ja n. 4-vuotias poika. Lapset ovat usein mukana töissä heillä, poika katsoo jotain videota grillin sisätiloissa, tyttö on vaunuissa.
Lapset olivat paikalla nytkin kun kävin, siis yhdentoista aikaan illalla.
Ja nyt sitten tämä lastensuojeluasia mitä mietin: odottaessani tilausta äiti kuritti pikkupoikaa ensin läpsimällä häntä käsille (aika kovaa ja monta kertaa), jolloin poika läppäisi äitiä takaisin. Silloin äiti otti poikaa tosi kovaa korvasta kiinni ja veti. Poika alkoi itkeä ja peitti molemmat korvansa. Äiti vielä huusi jotain kielellä jota en tietenkään ymmärrä. Pojan korva oli pitkään tulipunainen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö tästä ottaa yhteyttä jonnekin? Suomessa on ruumiillinen kuritus kuitenkin laitonta, ja tuo näytti ainakin minusta pahalta ja tuli paha mieli pojan vuoksi.
Kommentit (37)
Vuosien myötä, se ei koskaan lievene ELLEI jokin asia siihen herättele tai pakota avaamaan silmiä.
Itse asiassa LAIN mukaan sulla on VELVOLLiSUUS tehdä se lastensuojeluilmoitus, rikoksen silminnäkijänä! Myös omatunto vaatiisi sen tekemään. Kukaan ei suojele tuota pientä poikaa, jonka paikka EI edes ole olla iltamyöhään VÄSYNEENÄ mukana vanhempiensa töissä!
Todella kurjaa hänellä! Epäoikeudenmukaista!Miksi ei äiti ollut koton lasten kanssa, mies pärjätköön grillillä yksin , iltaisin on lapsella OIKEUS lepoon ja hyvään hoitoon!
Nimettömänä saa tehdä, totta. En tiedä onko siitäsitten mitään lisäarvoa että jättäisi nimensä tiedoksi. Itse olen kerran tehnyt ja tokihan ainkin sosiaalityöntekijälle kerroin nimeni.
Ja ilmoituksesta oli hyötyä, perhe sai neuvoja, ymmärrystä Suomen laista ja tarpeellista pelotteluakin, uhkaa jonka edessä miettivät uudestaa kajotako lapseen. Ja joo,silloinkin,i kyseessämaahanmuuttajaperhe.
Tuollaiset raaistavat lapsenkasvatusmallit on hyvä saada katkeamaa, etteivät ne jatkua ja raa'istu sukupolvelta toiselle.
Älä epäröi, tee se niin pojan olo ja elämä helpottuu!
Ja aikanaan tytönkin, tiedä sitten missä iässä kokevat että vauvaa/ taaperoa jo saisi lyödä hui!
joten siitä yksinään en tekisi johtopäätöksiä.
lasten grillilläolo iltaisin on perheen sisäinen asia, mutta lyöminen ei.
Siitä teet lastensuojeluilmoituksen. Perheen on saatava tietää, että lapsen lyöminen on Suomessa rikos.
Itse olen kerran nähnyt vastaavan tapauksen kaupungilla ja koska äiti ja lapsi kulkivat ohi, pysäytin äidin ja kerroin tämän, en ollut varma ymmärsikö suomea mutta tajusi ehkä mistä on kyse.
ap lastensuojeluimoituksen tekemistä jos pariskunta olisi kantasuomalainen?
Miksi ei miettisi? Mikä tilanteessa muuttuu, jos tekijä olisi kantasuomalainen? Pahoinpitely on pahoinpitely tekijästä riippumatta.
Ei ymmärrä.
Miksi ei miettisi? Mikä tilanteessa muuttuu, jos tekijä olisi kantasuomalainen? Pahoinpitely on pahoinpitely tekijästä riippumatta.
Ei ymmärrä.
Miksi tässä aloituksessa on tehty niin suuri numero siitä että olivat maahanmuuttajia? Mä luulen, että tämänkin aloituksen pointti oli taas kerran päästä mollaamaan mamuja.
Ei ymmärrä.
Miksi tässä aloituksessa on tehty niin suuri numero siitä että olivat maahanmuuttajia? Mä luulen, että tämänkin aloituksen pointti oli taas kerran päästä mollaamaan mamuja.
Minusta ap lähinnä puolusteli ko. perhettä sillä perusteella että ovat mamuja. Itse sain ainakin sen kuvan että ap harkitsi ls-ilmon tekemistä, mutta empi koska tuollainen "lastenkasvatus" voi olla kulttuurisidonnaista.
Todennäköisesti heillä jo onkin lastensuojelun asiakkuus, mutta ei haittaa vaikka ilmoittaisit turhaan.
-Sosiaalialan ammattilainen
Totta kai, kaikesta kannattaa aina tehdä ilmoitus. Voi V..TTU!
Ettekö tosiaan tajua millaiseen pyöritykseen se perhe joutuu? Se jos joku on lasten kannalta todella vahingollista.
Sosiaali tädit on kuin kärpäsiä, niistä ei pääse eroon edes myrkyllä.
Todennäköisesti heillä jo onkin lastensuojelun asiakkuus, mutta ei haittaa vaikka ilmoittaisit turhaan.
Ettekö tosiaan tajua millaiseen pyöritykseen se perhe joutuu? Se jos joku on lasten kannalta todella vahingollista.
Sinulla taitaa olla omakohtaista kokemusta lastensuojelun asiakkuudesta, enkä yhtään ihmettele...
tarina on tosi, toivon ko. grilliyrittäjä-perheelle menestystä, jotta voivat tulevaisuudessa palkata kioskiinsa apua ja viettää enemmän perhe-elämää kotona.
Uskon silti, että voivat nytkin olla onnellinen perhe, heidän kulttuurissaan pieni korvasta tukistaminen tuskin on rikos. Heidän kulttuurissaan perheensä elättäminen ja lastensa itse hoitaminen ovat varmasti arvostettavia asioita... Lapset varmasti nukkuvat yhtä paljon kuin suomalaiset ikätoverinsa, mutta eivät välttämättä juuri samana kellonaikana.
Ap syö mielellään näitä halpoja hampurilaisia, mutta jostain nyt pitää kuitenkin valittaa. Haluatko että grilli suljetaan? Valitatko sitten, että ko. mamut ovat työttömiä? Haluatko, että perheeltä otetaan lapset pois? Luuletko että lapset olisivat oikeasti onnellisempia jossain vuoropäiväkodissa tai lastenkodissa ilman omia, luultavasti rakastavia vanhempiaan?
Sano heille, että Suomessa tuo on rikos, kerro se ystävällisesti.
Ehdota, että palkkaavat iltavuoroon ulkopuolista apua, kysy olisiko mahdollista...
ps. Itse olen ollut lapsena sukulaisten mukana töissä, ja ne ovat hyviä rakkaita muistoja, kun sain olla mukana, osallinen ja tuntea olevani avuksi ja hyödyllinen (tosin minua ei läpsitty)
tarina on tosi, toivon ko. grilliyrittäjä-perheelle menestystä, jotta voivat tulevaisuudessa palkata kioskiinsa apua ja viettää enemmän perhe-elämää kotona.
Uskon silti, että voivat nytkin olla onnellinen perhe, heidän kulttuurissaan pieni korvasta tukistaminen tuskin on rikos. Heidän kulttuurissaan perheensä elättäminen ja lastensa itse hoitaminen ovat varmasti arvostettavia asioita... Lapset varmasti nukkuvat yhtä paljon kuin suomalaiset ikätoverinsa, mutta eivät välttämättä juuri samana kellonaikana.Ap syö mielellään näitä halpoja hampurilaisia, mutta jostain nyt pitää kuitenkin valittaa. Haluatko että grilli suljetaan? Valitatko sitten, että ko. mamut ovat työttömiä? Haluatko, että perheeltä otetaan lapset pois? Luuletko että lapset olisivat oikeasti onnellisempia jossain vuoropäiväkodissa tai lastenkodissa ilman omia, luultavasti rakastavia vanhempiaan?
Ehdota, että palkkaavat iltavuoroon ulkopuolista apua, kysy olisiko mahdollista...
ps. Itse olen ollut lapsena sukulaisten mukana töissä, ja ne ovat hyviä rakkaita muistoja, kun sain olla mukana, osallinen ja tuntea olevani avuksi ja hyödyllinen (tosin minua ei läpsitty)
väkisin vääntää rasistia! Minusta tässä aloituksessa ei ollut mitään rasismiin viittaavaakaan!
Pelottavaa on se, että sinun ja kaltaistesi mielestä laki on erilainen maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille!
"Uskon silti, että voivat nytkin olla onnellinen perhe, heidän kulttuurissaan pieni korvasta tukistaminen tuskin on rikos. Heidän kulttuurissaan perheensä elättäminen ja lastensa itse hoitaminen ovat varmasti arvostettavia asioita..."
On samantekevää mikä heidän kulttuurissaan on rikos ja mikä ei, nyt ollaan SUOMESSA, ja täällä eletään SUOMEN lakien mukaan.
Hyväksytkö tyttöjen ympärileikkaukset tai kunniamurhatkin? Nekin ovat joissain kulttuureissa hyväksyttyjä...
Ei hyvää päivää!!
Sinulla taitaa olla omakohtaista kokemusta lastensuojelun asiakkuudesta, enkä yhtään ihmettele...
että joku urpo sanoo noin, meinasin eka kirjoittaa ettei sitten ola asiakkaita jos jne.
Idiootteja kasvaa näköjään joka oksalla.
Ei ole oikein läpsiä lasta, mutta ei ole myöskään oikein laitta perhettä sellaisen koneiston hampaisiin josta ei ole ulospääsyä moneen vuoteen pelkä yhden todistetun havainnon perusteella.
Se että lasta pidettiin korvasta kiinni on aika pientä verrattuna siihen mitä oikeasti vaikeuksissa olevat lapset vrt. huumeäitien lapset kokevat.
Nämä teidän typerät ilmoitukset vievät vain resursseja niiltä oikeasti apuatarvitsevilta.
Ja mistä tiedän mitä siellä rattaissa tapahtuu... olen seurannut yhden syyttömän perheen taistelua lapsestaan ihan liian läheltä.
Toivottavasti teiltäkin joskus viedään lapset ja saatte taistella oikeudessa niitä takaisin.
Kävin lauantai-iltana paikkakunnan keskustassa grillillä hakemassa hampurilaisen ja makkaraperunat.
Grillin omistaa maahanmuuttajapariskunta. Olen usein jutellut miehen kanssa mukavia tilausta odotellessani.
Pariskunnalla on nelikuinen tyttövauva ja n. 4-vuotias poika. Lapset ovat usein mukana töissä heillä, poika katsoo jotain videota grillin sisätiloissa, tyttö on vaunuissa.
Lapset olivat paikalla nytkin kun kävin, siis yhdentoista aikaan illalla.Ja nyt sitten tämä lastensuojeluasia mitä mietin: odottaessani tilausta äiti kuritti pikkupoikaa ensin läpsimällä häntä käsille (aika kovaa ja monta kertaa), jolloin poika läppäisi äitiä takaisin. Silloin äiti otti poikaa tosi kovaa korvasta kiinni ja veti. Poika alkoi itkeä ja peitti molemmat korvansa. Äiti vielä huusi jotain kielellä jota en tietenkään ymmärrä. Pojan korva oli pitkään tulipunainen.
Mitä mieltä olette, pitäisikö tästä ottaa yhteyttä jonnekin? Suomessa on ruumiillinen kuritus kuitenkin laitonta, ja tuo näytti ainakin minusta pahalta ja tuli paha mieli pojan vuoksi.
kyllähän virkavalta puuttuu jos puuttuu...
Ja toisaalta tuo varmaan on heidän kulttuurissaan ihan hyväksyttävää lastenkasvatusta... Ja pidän heistä noin muuten... Mutta silti teki pahaa katsoa lapsen kuritusta. Miten tuollainen ilmoitus tehdään ja tutkitaanko sitä edes jos tekee nimettömänä?
eletään kuitenkin Suomen lakien mukaan.
Lastensuojelun nettisivuilta löydät ohjeet nimettömän ilmoituksen tekemiseen.
kuinka tuomittavaa tuo kuritus täällä on? ehkä heillä on normaalia selkäsaunatkin mutta täälä ymmärtäneet että niin ei tehdä, ei he vältätämättä tiedä tämän olevan pilkun ******* maa. ei se lapsi tuosta kuole
jos vedät korvan nipistämisen samaan nippuun tyttöjen silpomisen ja kunniamurhan kanssa...
on vaikea keskustella ihmisten kanssa joilla ei ole suhteellisuuden tajua ja moraali on tuolla tavalla absoluuttista.
Mielestäni monille perheille tehdään hallaa ja jopa tieten tahtoen tahallista kiusaa saattamalla heidät ls-koneiston pariin. TÄssä lisämausteena on tosiaan vielä tämä kulttuurinen aspekti, eivät taatusti ymmärtäneet että korvasta kiinni ottaminen on rikos, koska tuskin olisivat rikosta tehneet asiakkaan nähden.
Monissa kulttuureissa naurettaisiin tälle suomalaiselle käytännölle että pieni tukistaminen on rikos isolla r:llä. Ei mittään, annetaan juosta auton alle, jollei sanallinen pyyntö tepsi, mutta kiinni en ota, koska se ois rikos, ihan kunniamurhaan verrattava sellainen, just juu. Kyllä mä tukistaisin omaa ja vierastakin, rikoksen uhalla, jos voin sillai estää esim. vakavan onnettomuuden ;)
Uskon silti, että voivat nytkin olla onnellinen perhe, heidän kulttuurissaan pieni korvasta tukistaminen tuskin on rikos. Heidän kulttuurissaan perheensä elättäminen ja lastensa itse hoitaminen ovat varmasti arvostettavia asioita... Lapset varmasti nukkuvat yhtä paljon kuin suomalaiset ikätoverinsa, mutta eivät välttämättä juuri samana kellonaikana.Ap syö mielellään näitä halpoja hampurilaisia, mutta jostain nyt pitää kuitenkin valittaa. Haluatko että grilli suljetaan? Valitatko sitten, että ko. mamut ovat työttömiä? Haluatko, että perheeltä otetaan lapset pois? Luuletko että lapset olisivat oikeasti onnellisempia jossain vuoropäiväkodissa tai lastenkodissa ilman omia, luultavasti rakastavia vanhempiaan?
ps. Itse olen ollut lapsena sukulaisten mukana töissä, ja ne ovat hyviä rakkaita muistoja, kun sain olla mukana, osallinen ja tuntea olevani avuksi ja hyödyllinen (tosin minua ei läpsitty)väkisin vääntää rasistia! Minusta tässä aloituksessa ei ollut mitään rasismiin viittaavaakaan!
Pelottavaa on se, että sinun ja kaltaistesi mielestä laki on erilainen maahanmuuttajille ja kantasuomalaisille!
"Uskon silti, että voivat nytkin olla onnellinen perhe, heidän kulttuurissaan pieni korvasta tukistaminen tuskin on rikos. Heidän kulttuurissaan perheensä elättäminen ja lastensa itse hoitaminen ovat varmasti arvostettavia asioita..."
On samantekevää mikä heidän kulttuurissaan on rikos ja mikä ei, nyt ollaan SUOMESSA, ja täällä eletään SUOMEN lakien mukaan.
Hyväksytkö tyttöjen ympärileikkaukset tai kunniamurhatkin? Nekin ovat joissain kulttuureissa hyväksyttyjä...
Ei hyvää päivää!!
Ja luukulla oli muitakin (nuorisoa) kuin minä...