Vauvan kuumeesta ja hampaiden tulosta
Auttakaa esikoisen äitiä!
Koitin haulla etsiä aiemmista kirjoituksista, mutta en löytänyt varsinaisesti tästä aiheesta.
Eli kysymykseni kuuluukin, mikä on vauvalla kuumetta? Olen kuullut niin montaa versiota, toiset sanoo että 37,5 ei ole kuumetta vauvalla, vaan normaali lämpötila.
Meillä on nyt keskiviikko-illasta ollut 9 kk:n ikäisellä pojalla kuumeilua; aluksi lämpö nousi 38:aan, mutta nyt on jo pari päivää ollut välillä 36,5-37,5. Käytiin eilen lääkärissä ihan vain tarkistuttamassa korvat ja muut, kun oli viikonloppukin tulossa. Lääkäri ei löytänyt mitään, eikä osannut oikein selittää syytä kuumeelle. Lääkärin mielestä hampaiden tulo ei nosta kuumetta 38:aan.
Poika on pirteä ja iloinen omaitsensä, pinna vain on välillä aika lyhyt. Yöt ovat nyt pari päivää olleet rikkonaiset, ennen niin hyvin nukkunut poika on halunnut tuttia lukemattomia kertoja yön aikana. On koko viikon kuolannut runsaasti ja sormet ovat kokoajan suussa. Alaleuassa on pari viikkoa pullottanut hampaat, mutta mitään ei vielä näy.
Onkohan nyt kyseessä hampaat, vai mikä? Onko muilla ollut samanlaista?
Olen kiitollinen, jos joku vastaa!
Nalle ja poika 9kk
Taapero kylläkin on jo 1v 4kk kohta ja omistaa 16 hammasta (kaksi kulmaa ihan vasta puhjenneet) mutta olen tuon kuumeilun takia selannut sivuja http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/sprog=4/grp=2/menu=9/. Sivulla on mainittu että normaali aamulämpötila on 37 astetta, ja iltalämpötila vastaavasti 37,5 astetta.
tuolla on lueteltu useita asioita / sairauksia jotka kuumetta voi nostaa ja yksi noista asioista (ei sairaus) on hampaitten puhkeaminen. Minä itse pähkäilin tässä juuri että meillä sitä lämpöä nostaa nuo juuri puhjenneet yläkulmat (ekä, en usko että toiset eli viimeiset maitoposkihampaat olisivat tulossa). Siis siitäkin huolimatta että nuo hampaat ovat tulleet jo läpi, yleensähän hammasoireilu loppuu hampaitten puhkeamiseen.
-minskuliina