Missä olitte kun Lapuan patruunatehdas räjähti.
Kommentit (48)
eli kysytääs nyt tämmöstä kun täällä tätä ikäneitoa pyörii. Missä olitte sillon?
muistan samana päivänä ruutua hyppiessäni miettineeni niitä lapsia, jotka jäi kokonaan orvoiksi siinä onnettomuudessa.
Olimme koko perhe aamupalalla keittiössä, kun paineaalto paukahti seinään n. 36 km Lapuanjoen yläjuoksulle. Ihmettelimme ja aavistimme pahaa. En muista seuranneeni asiaa mediasta, olin 11 v. Tai ehkä olen unohtanut.
ei mitään tietoa olin 5 kk ikäinen tuolloin.
kuinka työkaverit ryhtyivät keräämään rahaa. Minä en antanut, koska ajattelin tämän patruunatehtaan muita viattomia uhreja!
Vierailija kirjoitti:
Muistan hautajaiset televisiosta.
Samat muistikuvat itsellänikin niistä hautajaisista, jotka tulivat televisiosta suorana lähetyksenä, ja meillä oli silloin vielä mustavalkea-televisio. Oli kamalaa katseltavaa, kun Lapuan kirkon edessä pihalla oli niin monta valkoista arkkua vierivieressä.
Itse tapahtumapäivästä en niinkään muista, mutta olin silloin oppikoulun viimeisellä luokalla, joka oli juuri samana vuonna muutettu peruskoulu-uudistuksen myötä peruskoulun yläasteen 9. lk:ksi.
Yksityiset oppikoulut muutettiin tuon kyseisen lain puitteissa peruskouluiksi.
Täytyykin kaivella sen vuotinen Teinikalenteri, olenko sinne mitään kirjoittanut tuosta ikävästä Lapuan patruunatehtaan räjähdystapahtumasta?
Tänään radiouutisista kuunneltuani tuosta traagisesta tapahtumasta Lapualla silloin neljäkymmentä vuotta sitten, niin ihmettelin vaan, että eipä senkään syytä ole saatu selvitettyä kunnolla, että miksi niin tapahtui, kuka teki virheen, ja mikä räjähdyksen aiheutti?!?
itseasiassa olin lapualla. kahdenkymmenen kilometrin päässä keskustasta, karhunmäen kristillisessä kansanopistossa. kuulin räjähdyksen.olimme opiston ulkopuolella kävelemässä toiseen rakennukseen ruokailemaan ja ihmettelimme, mitä oli tapahtunut.opettaja tuli itkien kertomaan mitä oli tapahtunut. vieläkin muistan että etenkin se päivä oli kammottava