Missä olitte kun Lapuan patruunatehdas räjähti.
Kommentit (48)
Olin jo teini-ikäinen, enkä muista varsinaisesti sitä päivää ja uutisia. Siinä iässä kun oli paljon tärkeämpiäkin asioita kuin uutiset ja tapahtumat toisella puolella Suomea.
Jälkeen päin luin lehdistä ja eniten suretti ne lapset, jotka olivat menettäneet äitinsä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lapuan_patruunatehtaan_r%C3%A4j%C3%A4hdys
Olin kotona pienen vauvani kanssa.
Muistan vielä kun hautajaiset televisioitiin, oli pitkä rivi valkeita arkkuja.
Muistan, kun hän kuunteli uutisia radiosta ja katsoi telkkaria ja hyssytteli koko ajan meille lapsille että olkaa hiljaa. En ymmärtänyt mitä on tapahtunut, mutta muistan sen järkytyksen.
En muista tapausta. Siskoni oli vuoden ikäinen, äitini hoiti meitä kotona. Pihassa oli paljon samanikäisiä kavereita, joiden kanssa leikittiin paljon yhdessä.
telkkarista katsottiin uutisia ja maakuntalehdestä luin myös kaikki jutut.
muistan kyllä katselleeni televisiosta hautajaisia, teini-ikäisellä oli muut jutut mielessä kuin joku tehtaan pamaus.
Järkytti erityisesti, koska setäni vaimon sisar kuoli onnettomuudessa.
kun tajusin etten voi estää tulen leviämistä...
Opettaja tuli käsityötunnille kertomaan.
Muistan miten televisiossa näytettiin uhrien hautajaiset.
ja muistan sen järkytyksen, tai tunnelman. Asuimme kaukana paikkakunnasta, mutta äidillä oli joku tuttu ollut siellä töissä ja kuollut. Oli ollut raskaana. Eli hyvin on jäänyt tapaus mieleen vaikka pieni olinkin.
Olin Keuruulla armejassa. Sain komennuksen Lapaualle raivaustehtäviin. Meitä oli useita kymmeniä varusmiehiä sekä kantahenkilökuntaa raivaustehtävissä. Pääsimme pois Lapualta pääsiäiseksi. Vaasan Rannikkopatteriston pojat tulivat vartioimaan aluetta pääsiäisenajaksi.
Olin 3. luokalla ja varmaan vasta herännyt aamulla. Jotenkin koulussa kuviteltiin, että räjähdys tapahtui myöhemmin ja siksi moni oli muka kuullut räjähdyksen :).
Hautajaiset taisi olla pääsiäisen tietämissä; muistan katseleeni niitä tv:stä.
Hankkijan tornin kohdalla (ei ole enää olemassa). Näimme helikopterin taivaalla. Se ei ollut ihan arkipäiväistä.
Myöhemmin kuulimme, mistä oli kysymys.
Sukulaisemme selvisi hengissä. Naarmuilla, mutta hengissä.
ikää tuolloin 3,5 vuotta, mutta kaverin äiti kuoli räjähdyksessä :(
sairaalassa tasan viikon ikäisenä.
Muistan hautajaiset televisiosta.
Olin 11 vuotias ja uutinen järkytti ja pysyi mielessää kauan.
Kutonen, oliko tehtaalla sinun vanhempia tai sukulaisia? minua järkytti nimenomaan onnettomuudessa kuolleidin lasten suru ja kohtalo.