Maksan syönti...
Tarvittas jelppiä!
Minulla on tällä hetkellä rv 13 menossa.
Tulin käymään sukulaisilla syömässä ja ruokana oli lihamureketta. Jälkeenpäin sitten alettiin miettimään että olikohan siinä maksaa? Mureke oli kaupasta ostettua. En kuitenkaan syönyt sitä kuin muutaman haarukallisen pottumuussin kera. Osaisiko kukaan sanoa voiko tuollaisista määristä olla haittaa sikiölle tai mikä yleensäkkään on se maksan saanti"suositus" raskausaikana? Tosiaan varmaa tietoa ei edes ole siitä oliko mureke maksasta tehtyä mutta ainakin avopuoliso sanoi että maistui hiukan maksalta.
Kommentit (5)
Kiitos vastauksista! Selvisi, ettei murekkeessa ollut maksaa... Onneksi. Nyt sitä vain kun tietää saavansa pian jotain ihanaa, niin yrittää varjella sitä kaikelta mahdolliselta.
Hyvä ettei murekkeessa ollut maksaa...
Mutta vaikka aikaisemmin kirjotin, että pieniä määriä voi syödä, niin en missään nimessä suosittele syömään... Että jos maksaruokia tekee mieli niin suosittelen kysymään neuvoa neuvolasta!
kyllä pieniä määriä saa maksaa syödä.olikohan se 2 ohutta siivua maksamakkaraa päivässä. nää on ne suositukset jotka tuli 5v sitten.itse olen raskauden aikana syönyt pari kertaa puoli rasiaa maksalaatikkoa.tosin mulla on ollut jo 10v rajoitus noiden suhteen kun hemoglobiini meinaa olla aika korkea
Päivittäin maksamakkaran rajoitus esimerkiksi on 30 g.. Eli koska maksan syöntirajoituksessa takana on A-vitamiinin liiallinen saanti, ymmärrät varmaan itsekin ettei yksi kerta edes voi tehdä hallaa. Toinen asia on ruoka-aineissa joista voit saada listerian, siinä yksikin palanen "saastunutta" ruokaa on vaaraksi. Tässä maksan tapauksessa kumminkin kerääntyminen ja pitkäaikainen käyttö
Meillä ei semmosia harrasteta..
Mutta siis joo maksan syöntiä suositellaan vältettäväksi raskauden aikana liiallisen A-vitamiini pitoisuuden takia (voi aiheuttaa sikiöpoikkeamia).. Mutta pieniä määriä maksaa voi syödä, koska on esim. ihmisiä joilla on himo maksalaatikkoon tai maksamakkaraan raskausaikana. Että pienestä määrästä ei ole haittaa, jos kerran koko raskausaikana syö, eriasia olisi jos söisit laatikollisen maksalaatikkoa joka päivä! Ja se että on maistunut maksalle ei tarkoita sitä, että siinä olisi maksaa ollut... Se on kuiteskin ollut kaupan valmismureketta niin sehän voi maistua ihan mille vaan...