Onko kukaan päässyt vknloppuna päivystykseen keskenmenon vuoksi?
Kipuja ei ole mitenkään älyttömästi, mutta vuotoa on/off perjantaista lähtien, nyt rv 13. Kirkasta verta vain perjantaina ja nyt ruskeaa tuhrua. En vaan usko että kestän henkisesti tätä epätietoisuutta edes huomiseen, onko se peruste päästä päivystykseen tutkittavaksi ja hoidettavaksi? Jotenkin tätä asiaa pitäis vaan päästä käsittelemään heti :(.
Kommentit (34)
Jotkut keskenmenot kai vaativat esim kaavinnan ja/tai voivat aiheuttaa äidille tulehdusvaaraa. Toki isommat toimenpiteet tehtäneen päivystysajan ulkopuolella, jos ei välitöntä ja isompaa vaaraa terveydelle ole.
Tsemppiä.
Jotkut keskenmenot kai vaativat esim kaavinnan ja/tai voivat aiheuttaa äidille tulehdusvaaraa. Toki isommat toimenpiteet tehtäneen päivystysajan ulkopuolella, jos ei välitöntä ja isompaa vaaraa terveydelle ole.
Tsemppiä.
ja edelleen myös muille vastaajille. Vauva.infon sivut kaatui pahimmoilleen, siellä oli hyvä keskenmenopalsta, mutta onneks täältäkin saa yllättäen hyviä vastauksia ja tukea ja apua :).
Nyt vaan odottelen että mies herää esikoisen kanssa päiväunilta ja katsellaan sitten, josko saatais lapselle hoitaja. Yksin en taida uskaltaa sairaalaan lähteä tässä mielentilassa.
ap
Luulisi, että normaali nainen tajuaisi tämän. Ja te minua empatiakyvyttömäksi hirviöksi ym. haukkuneet, oletteko itse yhtään parempia kun täällä solvaatte vaikka olen jo kertonut etten suinkaan ole mikään lapseton sinkku, jolla ei ole tunneälyä? Ap kysyi neuvoja, minä neuvoin- lähipiiriltä pitäisi tulla se henkinen tuki, ei tuntemattomilta joilta kerjätään itkukommenteilla sääliä.
Vielä kerran: älä mene päivystykseen ruuhkauttamaan sitä yhtään enempää. Siellä olevat hoitajat ja lääkärit eivät voi tehdä keskenmenolle yhtään mitään ja varmaan vain määräävät sinut KOTIIN LEPÄÄMÄÄN. Huomenna on maanantai, jolloin voit mennä alueesi synnytyssairaalaan/naistentautien poliklinikalle. Et sinä tulehdusta kehitä yön yli eikä noilla viikoilla ilman ultraa (jota päivystyksessä aniharvoin edes on, huom!) voi edes sanoa varmasti, mikä on tilanne.
t. "tunnekylmä" nainen
Kaikki oli kun olikin hyvin, eikä keskenmeno uhkaa. Sekä lääkäri että hoitaja olivat kuitenkin yhteen ääneen sitä mieltä, että noista ei voi koskaan tietää ja ne on täysin aiheellista tarkastaa. Olin siis täysin oikeassa paikassa ja oikeaan aikaankin. Lääkärillä oli jopa aikaa keskustella keskenmenoista ja vuodoista noin yleensä ja selitti asioita todella pitkään ja hartaasti! On kuulemma tärkeää, että odottaja voi hyvin.
Onneks terveydenhuollossa tunnekylmät ihmiset alkaa näköjään olla vähemmistössä, ehkä jopa historiaa.
ap, joka jatkaa onnellisena odotusta
Minulla on tullut kahdessa raskaudessa kolmesta vuotoa juuri noilla viikoilla. Toisessa raskaudessa vuotoa tuli on/off-tyylisesti 2 viikkoa, välillä kirkasta verta, välillä ruskeaa tuhrua. Kolmannessa raskaudessa vuotoon liittyivät myös kivut. Kumpikaan ei kuitenkaan mennyt kesken ja pääsin molemmilla kerroilla ultraan varmistamaan, että kaikki on ok :)
Neuvolassa tai sairaalassa kukaan ei suhtautunut vuotoihin niin, että olisin ylihysteerinen tai että näillä viikoilla ei saisi vielä pelätä ja olla surullinen, huoltani pidettiin aiheellisena ja siihen suhtauduttiin hienosti. Toisessa raskaudessa otettiin vuodon takia myös monia kokeita ja sain silloin myös lääkeet johonkin tulehdukseen, en enää muista mihin...
Terv: se jolla useita keskenmenoja takana
Oli kyllä tosi rankkaa henkisesti vaikka olinkin jo "tottunut" siihen että raskaus voisi taas mennä kesken. Ja tosiaan siinä on riski että saa pahemman tulehduksen jos kohtu ei lähde tyhjenee itekseen. Mä pääsin kaavintaan seuraavana päivänä. Kerran tehtiin samana päivänä kaavinta kun todettiin että oli mennyt kesken eikä kohtu tyhjentynyt itsekseen. Mä katsoin sitä ruutua kun lääkäri ultrasi. Kyllä noilla viikoilla näkee jo selvästi että ihan pieni ihminenhän siellä on, ei ole mistään ns. solumöykystä kyse. Ja kyllä on aihetta surra asiaa, miten edes voi ajatella että mitäs nyt tuosta, pikkujuttu tyyliin. Ja kyllä siellä päivystyksessä on kaikenlaisia valittajia joilla ei olisi mitään hätää olla kotona ja odottaa voinnin muuttumista. Voimia sinulle Ap! Jos on käynyt huonosti niin joku päivä se helpottaa. Mulla meni monta päivää vähän sumussa, itkin paljon. Ja vielä vuosienkin päästä asia/muistot noista ajoista tuo ikävän tunteen. Mutta yli siitä pääsee.
Kuitenkin on mahdollista että sulla olisi kaikki ihan hyvin. TOIVOTAAN PARASTA!
Minä menin lanssilla sairaalaan rv 11 ja lapsi pelastettiin.
Tämä ei kyllä ollu Suomessa :-( .
koska ei pystytä ultraamaan. Ainoa mitä voidaan tehdä on särkylääkkeen antaminen. Eikä keskenmeno tarvitse päivystystä. Jos menee kesken niin menee kesken, ei sille voi mitään.
päivystyksen sh
keskenmeno raskausviikolla 7+0 (lauantai). Soitin gynepolille ja sanoivat, että kannattaa tulla käymässä, mutta täytyy ensin mennä päivystyksen kautta ja sieltä lähettävät. Menin päivystykseen, mutta siellä lääkäri ei edes tutkinut mitään. Sanoi vain että gynelle vaan suoraan. Gynellä katsoivat ultralla, että kohtu oli jo tyhjentynyt. Lääkäri olisi myös kirjoittanut viikon sairaslomaa, mutta sanoin ettei tarvitse.
Kannattaa kyllä käydä lääkärissä ja ultrassa katsomassa, että kaikki on ok. Voihan kyseessä oll aesimerkiksi kaksosraskaus, jossa toinen on mennyt kesken.
Luulisi, että normaali nainen tajuaisi tämän. Ja te minua empatiakyvyttömäksi hirviöksi ym. haukkuneet, oletteko itse yhtään parempia kun täällä solvaatte vaikka olen jo kertonut etten suinkaan ole mikään lapseton sinkku, jolla ei ole tunneälyä? Ap kysyi neuvoja, minä neuvoin- lähipiiriltä pitäisi tulla se henkinen tuki, ei tuntemattomilta joilta kerjätään itkukommenteilla sääliä.
Vielä kerran: älä mene päivystykseen ruuhkauttamaan sitä yhtään enempää. Siellä olevat hoitajat ja lääkärit eivät voi tehdä keskenmenolle yhtään mitään ja varmaan vain määräävät sinut KOTIIN LEPÄÄMÄÄN. Huomenna on maanantai, jolloin voit mennä alueesi synnytyssairaalaan/naistentautien poliklinikalle. Et sinä tulehdusta kehitä yön yli eikä noilla viikoilla ilman ultraa (jota päivystyksessä aniharvoin edes on, huom!) voi edes sanoa varmasti, mikä on tilanne.
t. "tunnekylmä" nainen
Ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on ihan oma päivystys naistentaudeille ja ihan eri sairaalassa kuin missä nämä flunssa/mahapöpö -sairaat ruuhkauttavat päivystyksiä ja hakevat sairista.
Ohjeet pääkaupunkiseutulaisille:
Kätilöopiston/Naistenklinikan päivystys
"
Naistentautien päivystykseen tuleva potilas tarvitsee lähetteen. Ilman lähetettä voivat tulla raskaana olevat, joilla on runsas alkuraskauden verenvuoto ja/tai voimakkaat kivut ennen toista ultraäänitutkimusta."
Niin siis pääkaupunkiseudulla ennen 1. ultraa tapahtuvat alkuraskauden verenvuodot ja mahdolliset (uhkaavat) keskenmenot on keskitetty Kätilöopiston sairaalaan, naistentautien poliklinikalle. Poli on auki virka-aikoina ja sinne kannattaa soittaa ennen kuin menee käymään.
Virka-ajan ulkopuolella Naistenklinikalla päivystyksinä hoidetaan vain ja ainoastaan tilanteet, joissa vuoto on niin runsasta, että se uhkaa äidin henkeä ja/tai kivut ovat niin kovat, ettei kotona kipulääkkeiden avulla pärjää. Ja AINA soitto päivystykseen ennen lähtöä! Päivystyksessä ei siis hoideta "tilannetarkistuksia", vaikka kuinka henkisesti kuluttavia tuollaiset tilanteet ovatkin. Ei ole resursseja, ikävä kyllä. Jos nyt kuitenkin päivystykseen joutuu tulemaan, kannattaa varautua usean tunnin odotusaikaan.
Ja ei, henkilökunta ei odotuta tai käännytä potilaita ilkeyttään vaan juurikin resurssipulan vuoksi. Kylmä fakta on se, että jos keskenmeno on tullakseen niin se tulee, teki kuka tahansa mitä tahansa.
Milloin sitten tutkitaan onko tyhjentynyt kunnolla tai onko vauva kuollut jos ne käännyttää joka paikasta pois "kun on niin vähän viikkoja"? :'(
Olet harvinaisen kylmä tai katkeroitunut ja kova ihminen, jos kuoleman tai unelman romahtamisen voi ohittaa tuosta vain tai sitten empatiakyvytön eli säälit vain itseäsi sillä hetkellä kun paha sattuu juuri sinulle. Et joko muista miltä se tuntui tai et kykene asettumaan toisen asemaan. Suurin osa suree niitä epäonnistuneita raskauksiaan, vaikka kaikki eivät sitä halua näyttää kovin avoimesti. Itse tunnen suurta myötätuntoa AP:ta kohtaan, muistan miten kamalaa oli elää epätietoisuudessa ja sitten menettää lapsi ja unelma. Toivottavasti et käy laukomassa näitä elämäntotuuksiasi ääneen ihmisille. t. 3 lapsen äiti ja takana 4 keskenmenoa.