Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tulossa, kolme lasta, muutto miehen talosta...

Vierailija
22.04.2012 |

Pohdin, että olisiko järkevämpää ostaa oma asunto vai vuokrata aluksi? Vuokrat on kuitenkin aika "suolaisia" ja sillä rahalla maksaa jo omaakin. Toinen mitä laskelmoin täällä, että olisiko sitten järkevämpi vielä vuosi säästää kaikki raha mitä voi ja tehdä sitten vasta se ratkaiseva askel eron suhteen.

Palkkani ei päätä huimaa, 2400 euroa/kk. Ja tosiaan 2 ala-asteella olevaa ja yksi eskariin menevä lapsi. Eli menoja kyllä riittää.

Talo on miehen nimissä, osti kun olimme seurustelleet n. 3 vuotta. Olemme naimisissa olleet 10 vuotta, kotiäitinä olin muutaman vuoden. Mies jää taloon ja minä muutan lasten kanssa. Miehen mielestä minulle ei kuulu mitään, ei edes huonekalut yms. kodinkoneet, joita olen ostanut.

En tiedä, jaksanko edes alkaa vaatimaan mitään vai muutanko vain vähin äänin pois ja toivon, että lapsista ei olisi tarvetta taistella. Mies kyllä rakastaa lapsia, mutta ei ole ikinä osannut heistä ottaa sellaista vanhemman vastuuta. Eli jos on ollut tarvetta lääkäriin, neuvolaan yms. minä olen aina hoitanut ajanvaraukset. Mies on voinut kyllä käyttää sitten. Jos on ollut tilanne, että pitää lapsia katsoa, esim. kuopuksesta kun olin synnärillä ja mies oli lomalla, niin ei se itse katsonut vaan anoppi tuli hoitamaan lapsia, jotta mies pääsi vapaalle...

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä asianajajaan. Hän neuvoo miten tulee toimia, ja varmaan kertoo myös että jos haluat hiljaisuudessa lähteä vain jonain päivänä ilman että kerrot siitä etukäteen, miten saat omaisuuden säilytettyä niin ettei mies sitä hukkaa ennen ositusta, ja mitä voit ottaa mukaasi jo lähtiessäsi. Sitten lähdet, laitat eropaperit vetämään ja asianajajasi ottaa yhteyttä mieheen ositusasioissa ja lasten huolto- ja tapaamisasioissa.. Siitä se lähtee pyörimään se homma.

Vierailija
22/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen mallin annat lapsillesi jos et pidä puoliasi?

Riitely ja asiallinen itsellensä kuuluvan vaatiminen ovat eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä antaa periksi helposti. Niin on antanut moni tuttuni. Ja kaikille nousi sitten myöhemmin katkeruus, kun mies vei kaiken.

Tarvitset ihmisen, joka pitää puoliasi kun sinä itse et jaksa.

Vierailija
24/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ottaa sellaisen asiaansa ajamaan. Edessä on varmaankin tunti- tai päiväkausien työmaa. Toimiiko ne yleensä tuntipalkkaisina vai? Hmm, millaisiahan on sellaiset kaupungin onko ne nyt oikeusavustajia, joilta voi kysyää apua, siis onko heistä apua?

Vierailija
25/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ottaa sellaisen asiaansa ajamaan. Edessä on varmaankin tunti- tai päiväkausien työmaa. Toimiiko ne yleensä tuntipalkkaisina vai? Hmm, millaisiahan on sellaiset kaupungin onko ne nyt oikeusavustajia, joilta voi kysyää apua, siis onko heistä apua?

mutta kun ajattelee, minkä arvoinen asunto on, niin juristi kannattaa, oli taksa mitä tahansa.

Vierailija
26/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusaputoimisto on asianajotoimisto siinä missä muutkin. Siellä vain homma toimii niin, että sinun tulojesi mukaan lasketaan, minkä suuruisella prosentilla maksat niistä heidän palveluistaan. Kuka tahansa voi siis saada sieltä apua, mutta varallisuuden mukaan lasketaan palvelulle hinta.

Vierailija
27/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä koe olevani yksinkertainen, kuten joku ehdotti, vaan ihan kertakaikkisen väsynyt tähän elämäntilanteeseemme. Toisaalta tiedän, että minun kuuluu saada osani elämästämme. Toisaalta vaan mietin juurikin omaa jaksamista sekä lasten jaksamista ja sitä, missä määrin jaksan alkaa taistella kaikesta. Koska sen tiedän, että sota syntyy, kun mies saa tietää, että todellakin aion erota. En uskalla etukäteen sanoa, koska eihän sitä tiedä, mitä tapahtuu, tiedä vaikka sekoaa...

On aivan sama, milloin mies on talonsa ostanut. Nyt otat yhteyttä juristiin ja nopsaan sittenkin, ennenkuin noi miehen tekemiset jyrää sut ja lapset. Sinun ei tarvitse taistella, juristi tekee sen sun puolesta.

Vierailija
28/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole avioehtoa niin ensimmäisenä teette osituksen, josta ilmenee teidän kummankin omaisuus sekä miten aiotte jakaa irtaimiston, jos ette tätä pysty tekemään sovinnossa niin kalliiksi tulee ottaa asianajat (jotka muuten tekee sen osituksenkin myös, meillä ositus maksoi n.500 euroa) ja jakaa tavarat omaisuus puoliksi. Miehesi nimissä oleva talo vaan yksinkertaisesti puolitetaan ja saat siitä puolet! Sen olisi pitänyt aikoinaan tehdä avioehto suojatakseen omaisuus. Jos teillä kummallakin on yhtä suuri omaisuus niin silloin ei kumpikaan saa mitään vaan pidätte omat omaisuudet, onko sinulla omaisuutta?

Tiedän tapauksia jossa ositukseen on merkattu haarukatkin! kaikkihan siihen voi laittaa mutta kirjaamiseen menee aikaa ja se taas maksaa, ellette tee lakimiehelle valmista listaa miten jako menee. Me tehtiin alustavasti kaikki itse ja lakimies teki sen pohjalta sen viralliseksi.

Ositus on tärkeämpi miehellesi, sen takia että sinä et voi pyytää rahoja kahteen kertaan. Osituksen jälkeen et voi enää valittaa omaisuuden jaosta.

Vierailija
29/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä pieni esimerkki jossa ei ole avioehtoa ja omaisuus toisen kokonaan omistama:

jos miehesi talo olisi 200 000€ ja miehelläsi olisi vaikka 20 000 € hintainen auto ja sinulla olisi vaikka 40 000€ hintainen auto. Muuta omaisuutta teillä ei olisi.

Näin miehesi omaisuus on on 220 000€ ja sinun 40 000€ ja sinä saisit mieheltäsi 90 000 euroa.

(220 000 - 40 000 = 180 000 ja tämä jaetaan kahdella.

Vierailija
30/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sain sen vielä silloin kotitalousvähennykseksi.

Ei ne nyt varmaan tuon kalliimpia ole. Me ei menty käräjille, vaan saimme asianajajani avulla soviteltua osituksen asianmukaisin paperein. Kyllähän mies nurisi, mutta asianajaja osasi aina vetää pykälät esiin ja riita jäi paljon lyhyemmäksi, suorastaan kuivui aina kasaan.

Siis KANNATTAA hankkia asianajaja!!! Jaksat paljon enemmän muita asioita, kun jätät sille osan murehdittavista asioista.

Vierailija
31/31 |
22.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullahan ei omaisuus päätä huimaa, oma auto, säästöjä jonkin verran pankkitilillä ja parin perikunnan osallinen olen (näistä on kyllä tulossa omaisuutta enemmänkin, mutta perinnöt taitaa olla vähän eri asioita, kuin yhteisen elämän aikana tienattu omaisuus).

Taidanpa tehdä tässä pikku hiljaa listauksen meidän kaikesta omaisuudesta. Paitsi haarukoita en taida alkaa laskea... ;) Mutta isommista. Onpahan sitten jotain valmiina..