Missä vaiheessa ylipaino on vaaraksi terveydelle?
olen 36-vuotias, 165 cm ja painan noin 75 kg. Kilot ovat enimmäkseen kertyneet reisiin, takapuoleen ja lanteille. Vyötärönympärykseni on hoikimmasta kohtaa n. 83 cm.
Haluaisin pysyä mahdollisimman terveenä, mahdollisimman pitkään. Suvussani on rasitteena esim. 2 tyypin diabetes.
Olen yrittänyt laihduttaa, mutta se ei minulta valitettavasti onnistu. Vaikka söisin ihan terveellisesti ja ei-kituuttaen, mutta jos vähänkin ajattelen/toivon laihtumista, jossain vaiheessa sorrun ahmimiseen ja menetetyt kilot palaavat nopeasti.
Sen sijaan tässä painossa pysyn helposti, ja kun en edes ajattele laihduttamista, ei ahmimiskohtauksiakaan tule.
Pystynköhän kompensoimaan ylipainoni aiheuttamat terveysriskit liikunnalla? Jos ryhtyisin harrastamaan monipuolista liikuntaa noin joka toinen päivä, 0,5 - 1 h kerrallaan. Tiedän, että liikunta ei juurikaan laihduta, joten sitä en odota tapahtuvan. Tähänkin saakka olen kausittain liikkunut tuon verran, mutta on ollut myös pitkiä aikoja, jolloin liikunta on jäänyt hyötyliikunnan tasolle. Kuten nyt viimeisen puolen vuoden ajan.
Muutenkin ajattelin yrittää lisätä ruokavaliooni kasviksia. Alkoholia en juuri käytä, enkä tupakoi.
Mitä sanotte, pystynkö näin pitämään itseni terveenä mahdollisimman pitkään, vaikka ylipainoa on ja se pysyisikin?
(jotenkin tämä asia nyt vaan pyörii päässä, kun alan pikkuhiljaa lähennellä neljääkymppiä)