Kun lapsi ei halua mennä etävanhemmalle...
Meillä on sellainen tilanne, että teini-ikäinen ei haluaisi enää mennä etävanhemmalleen viikonloppuisin. Olemme tähän mennessä noudattaneet erittäin säännöllisiä tapaamisia periaatteella joka toinen viikonloppu ja lomia päälle mutta nyt teini pistää hanttiin.
Etävanhemmalla on kuulemma kireä tunnelma, siellä koko ajan vaaditaan tekemään jotain mitä ei haluaisi, siellä hermostutaan pienistäkin asioista. Teinille puhutaan kuin pikkulapselle eikä etävanhempi halua huomata, että lapsi on jo niin iso ettei joka asia mene vain käskemällä vaan pitää osata neuvotella.
Lisäksi teinillä on jo omiakin menoja eikä haluaisi siksikään lähteä ihan toiseen kaupunkiin viettämään koko viikonloppua.
Mitä minä lähivanhempana teen? Ymmärrän etävanhemman halun nähdä lapsensa ja ymmärrän teiniä. En haluisi lähteä mihinkään valehteluun, esim. että nyt on sairaana eikä voi tulla. Etävanhempi ei hyväksy kovin helpolla ettei teini halua tulla.
Antakaa viisaat neuvoja, yritän parhaani mukaan toimia lapseni parhaaksi mutta nyt olen vähän hukassa...
Kommentit (35)
Kerroin vain kokemuksestani. Ja mistäs me tiedetään vaikka tilanne olisikin sama, että ap kokee olevansa oikeassa ja isä paska. Voihan se olla niinkin, ei minunkaan tarinassa äiti koe olevansa lainkaan väärässä vaan kaikki vika isässä.
Olen 14-vuotias ja minulla on täysin samanlainen tilanne. En haluaisi mennä etälle, mutta etä pakottaa minut tulemaan. Olen joskus ollut perjantain viettämässä iltaa kotikaupungissa(2 kertaa 7 vuoden aikana).Olen hyvissä väleissä etäni kanssa ja en haluaisi pilata sitä, vaikka en välillä yhtään jaksaisi mennä sinne.Toivon, ettei välit kiristy. Nyt tiedän kuitenkin mitä sanoa eli vetoan, että yli 12v saa päättää missä asuu.Tiesin tämän aikaisemmin, mutta en ollut varma asiasta ja etsin netistä tietoa. Nyt löysin sitä.
Päätöksiä tekevät aikuiset. Sitten kun olet 18 v, voit päättää asioista.
hyvä kertomus siitä, kun etävanhempi jää etävanhemmaksi lapsen elämässä. Ei heille kasva luonnollista sidettä ja sitten ilmapiiri on kireä ja vanhempi ei osaa nähdä lapsen kasvua.
Ettekö te voi vaihdella viikonloppuja yms. että teinin menot sitten osuis lähivanhemman viikonlopulle. Tosin teinikin voisi olla järkeävä sopia juttujaan fiksummin.
miksei sairaana voi mennä etävanhemmalleen? kyllä hänelläkin on oikeus joskus nauttia niistä kurjistakin hetkistä lapsen elämässä.
Vähän aikaa sitten täällä oli ketju jossa muistaakseni 12- vuotias halusi isälleen asumaan niin kappas silloin KUKAAN ei puolustanut tätä lasta vaan kaikki olivat sitä mieltä ettei lapsi saa päättää missä asuu ja kenen luona vierailee..
Mielipiteet muuttuu sitä mukaa kuka ap on ja miten ap saataisiin lyötyä lyttyyn:)
tarvitse mennä etävanhemmalle. Yli 12 vuotiaalla on päätäntävalta missä asuu. Etävanhemman olisi syytä katsoa peiliin, ei ole kovin rakas teinille, jos teini ei tahdo nähdä.
Häntä on kuultava asiassa, mielipide selvitettävä. Lisäksi tapaamisoikeutta ei enää panna täytäntöön, jos lapsi vastustaa.
olen etä-äiti ja kävin juuri viemässä 15 vuotiaan poikani lentokentälle. Hän sanoi lomailun aikana ettei halua tulla kun täällä kaikki on päin helvettiä ja kun asiasta juteltiin niin tulihan se sieltä että isä ja isän tyttöystävä kilpaa sanovat ettei ole pakko mennä jos ei halua ja että hänen ei tarvitse noudattaa äidin kodissa vallalla olevia sääntöjä. Kuitenkin iso poika tarrautui äitiin kiinni halatakseen useaan otteeseen täällä olon aikana ja kysyi miksen muuta lähemmäs. Oli ihan tavallista teiniagstia täällä olon aikana mutta alkoi loppua kohti ymmärtämään ettei voi kaikkea jättää muiden tehtäváksi kun otin asian puheeksi. Kerroin ihan ensiksi että en ole mikään siivoja tai sisäkkö ammatiltani ja vaikka oliisnkin niin hänellÄ ei ole varaa maksaa siivouspalvelusta. Vaikka laki sanoo että 12 vuotias on tarpeeksi vanha kertomaan missä haluaa asua niin ei se ihan niin yksinkertaista ole jos ajatellaan lasta itseään. 12 vuotias poikani muutti meille heti kun sai valita mutta tottakai ikävöi myös isäänsä. Oli kuitenkin sen verran rohkea että luopioksi nimittelyn uhallakin sai sanottua isälleen että haluaa asua äidin luona.
Mua itketti viedä poika kentälle. Fiksu poika jonka isä luulee olevansa teini vielä itsekin. Kun tämän järjestelyn monta vuotta sitten teimme sovimme että pojat tulevat jossain vaiheessa mun luo asumaan. Isä manipuloi poikien mielipidettä heidän ollessaan pienempiä ja se ilmeni sitten poikien tullessa, kun jää murtuu pitkän näkemättömyyden jälkeen niin lasten suusta se totuus tippuu kuin vesi kraanasta. Niin ja 15 vuotias pelkää että niin isä kuin kaverit hylkäävät hänet jos hän muuttaa tänne.
Niin että kyllä se haluttomuus nähdä syntyy muustakin syystä kuin että ei olisi rakas, mutta niinhän monet lähivanhemmat tekevät tapaamiset mahdottomiksi puhumalla lapsille paskaa ja tehden keskustelun mahdottomaksi. Keksimällä syitä jo lasten ollessa pieniä mikseivät voi tulla. Mä aikani ennen omaa eroa katsoin miten mun naispuoliset ystävät käyttivät lapsiaan hyväksi manipuloimalla isän tapaamisia (kyllähän ne tapaamiset sitten sujuu jos etävanhempi ottaa lapset kun pitää lähteä paanalle tms. tai lupaa maksaa ihan kaikki)Luulin ettei mun ex mies alentuisi tuolle tasolle mutta niin vaan kävi.
Valetta, pitäskö jonkun lukea vähän laki kirjaa :-) Ei kannata selittää mitään jos ei oo varma.
Vierailija kirjoitti:
vaikuttaa tapaamisiin. Muistaakseni näillä liittojen sivuilla on suositeltu, että teinien kohdalla yritetään neuvotella ja ollaan valmiita joustamaan. Kaverit on siinä iässä vaan niin tärkeitä. Itsekin muistaa, ettei sitä vanhempia ikinä ikävä ollut vaan kavereita. Suosittelisin, että puhuisit etälle järkeä ja toisaalta etä voisi jutella teinin kanssa jotain kompromissia. Saa ottaa kaverin mukaan, on vain yhden yön jne.
Me on aikoja sitten jo annettu miehen nyt 16v. pojan itse säädellä käymisiään. Mies aina soittelee ja kysyy, koska haluaisi tulla. Aika säännöllisesti tulee ja esimerkiksi lomilla itse ilmoittaa, koska siirtyy takaisin äidilleen. Tyyliin tulee perjantaina ja samalla puhutaan alustavaa aikataulua. Kutsutaan aina jäämään, mutta ei painosteta. Usein kysyy lomallakin 3-4 päivän jälkeen, että "ei kai iskä loukkaannu, jos mä menisin takaisin äitille, kun se "Matti-kaveri"..." Juu, ei loukkaannuta. Kutsutaan vaan uudelleen nopeasti. Pääasia, että kokee täällä olevan toisen kodin ja irtaantumassahan tuo on jo kummastakin vanhemmasta. Tärkeää olisi, että se etä kuitenkin osoittaisi kiinnostusta ja soittelisi. Pyytäisi kylään, muttei leikkisi marttyyriä tai painostaisi.
Juuri näin, teini ei ole mikään pieni lapsi joka menee pakolla ja kellon lyömällä.
Miksi nostatte näitä vanhoja ketjuja, on tämäkin lapsi jo aikuinen.
Teinillä on oikeus itse päättää. Se on lapsen oikeus tapaamiseen ja pakko ei ole mennä.
Varmaan kannattaisi pitää esim. parin kuukauden tauko etävanhemman tapaamisessa. Saattaisi selvittää tilanteen niin lapsen vastenhakoisuuden kuin etävanhemman liiallisen tiukkuudenkin suhteen. Sen jälkeen joko palaaminen entiseen tai sitten väljempään tapaamismalliin vaikka lapsi laittaisikin vastaan. Jos laittaa vastaan niin varmaan sitten väljempi malli parempi. Selvähän se on että tuon ikäisellä alkaa olla omia menoja joten ei ehdi eikä tahdo vanhempien mielen mukaan toimia. Kävisikö entiselle puolisollesi että esim puolen vuoden ajan tapaamiset olisivat vain päivätapaamisia esim. jonkin harrastuksen merkeissä? Sitten asia uudelleen harkintaan.
Hei,
otatteko huomioon, että lapsen positiivinen suhtautuminen etävanhempaan on monessa tapauksessa vioittunut hänestä johtumattomista syistä: siitä, että lähivanhempi manipuloi, vaikka hän ei missään sitä tunnustakaan!
Turha on täällä haukkua etävanhempia, ja heidän huonoutta.
Etenkin lähivanhemmat, katsokaa peiliin. Teillä on päävastuu lapsen hyvinvoinnista, ja aika suuri vastuu myös siitä, että lapsella on hyvä mennä etävanhemman luokse!
On olemassa laki lapsen huoltoa ja tapaamisoikeutta koskevan päätöksen täytäntöönpanosta...
...jos lapsi (12v) - tai nuorempikin - ei halua mennä toiselle vanhemmille niin ei tarvitse. Ja tuo on laki. Siitä ei kävele yli äidin puolella oleva lastenvalvoja tai äidin ilmainen lihava ja äkäinen 4 kertaa eronnut oikeusavustajakaan...
tämän vuoksi miehen teinit eivät juuri käy meillä enää, kun meillä joutuu jopa viemään astiat koneeseen, laittamaan roskat roskikseen ja huomioimaan muut ihmiset. Kotona äidin kanssa saa kuulemma tehdä mitä lystää, koti on kuin kaatopaikka ( on totta, olen käynyt siellä kerran ) ja siellä saa olla vapaasti kun äiti harrastaa työn lisäksi 5 kertaa viikossa ja tulee kotiin aina noin klo 21-22.
No, mulle aivan sama jos eivät tule meille enää säännöllisesti, tapaavat sitten isäänsä muuten, pk-seudulla asutaan kaikki.