Olen ymmärtäny, että Suomessa TARJOILUPALKKIO on jo laskussa mukana.
Mikä ihme se sitten siinä laskussa on jos se ei kerran ole se tippi?
Miksi maksaisin erikseen uudelleen tarjoilusta?
Kommentit (7)
Ja bisnesihmiset jättävät paljon (kokemuksen mukaan). Itse en kehtaa olla jättämättä, jos olen esim. ravintola-alalla työskentelevien seurueessa.
Kantabaarissa tippaan usein tiettyjä myyjiä, siitä on hyötyy halvemmissa hinnoissa:)
Jos sattuu vielä joku pulma ja tarjoilija hoitaa sen tyylillä saaden asiakkaansa tuntemaan aidosti tervetulleeksi ja tekee kaikkensa illan pelastamiseksi niin hyvinkin voin vaikka 44e:n laskun maksaa 50e:lla ja kuitata tasarahaksi. Ei se iso summa ole, mutta eleenä arvostuksen osoitus.
Jos sattuu vielä joku pulma ja tarjoilija hoitaa sen tyylillä saaden asiakkaansa tuntemaan aidosti tervetulleeksi ja tekee kaikkensa illan pelastamiseksi niin hyvinkin voin vaikka 44e:n laskun maksaa 50e:lla ja kuitata tasarahaksi. Ei se iso summa ole, mutta eleenä arvostuksen osoitus.
tarjoilupalkkio ei ole laskussa, jos ei sitä erikseen niin mainita, mutta kysyinkin Suomen käytännöstä.
Luulin maksaneeni siitä HUVISTA jo siinä laskussa?!
USA:ssa tottakai maksan tipin 10-15 % laskusta, kun se kerran kuuluu niin tehdä, ei ole siinä laskussa mukana!
Suomessa kk- tai tuntipalkkaa. Eivät he tarvitse tippejä toisin kuin kollegansa niissä maissa joissa tarjoilijoiden palkka muodostuu pääosin tipeistä tai on provisiopohjaista (=ei asiakkaita eikä myyntiä, ei liksaa - Suomessa läskin yrmynaamatarjoilijan palkka juoksee vaikka ravintolassa ei olis ainuttakaan asiakasta...)
Esim. jenkeissä tarjoilijoilla on niin paskat liksat, että huonollekin tarjoilijalle jätetään jotain, koska niistä se sen "kunnon" palkka vasta muodostuu. Toista Suomessa, jossa tarjoilija saa oikeaa palkkaa ja lisiä illoista ja pyhistä.