Pääsittekö tämän kesän TUETULLE LOMALLE?
Minne olette menossa ja milloin? Millä porukalla?
Kommentit (42)
olalan haetu koko perheelle lomaviikkoa. Perusteina olisi ollut vähävaraisuus (mies yli 2v työttömänä, minä en lapsen vammaisuuden vuoksi tee kuin osa-aikatöitä matalapalkka-alalla), kotona asuvia lapsia neljä, joista erityislapsia kaksi ja yksi alle 3v. Viimeksi ollaan lomailtu ennen tuon nuorimman syntymää... ollaan aika väsyneitä. Toinen noista erityislapsista sitoo aikuisen 24/7, mihinkään ei olla edes miehen kanssa päästy kahdestaan useisiin vuosiin. Oltaisiin todellakin tarvittu tuo lomaviikko :(
olalan haetu koko perheelle lomaviikkoa. Perusteina olisi ollut vähävaraisuus (mies yli 2v työttömänä, minä en lapsen vammaisuuden vuoksi tee kuin osa-aikatöitä matalapalkka-alalla), kotona asuvia lapsia neljä, joista erityislapsia kaksi ja yksi alle 3v. Viimeksi ollaan lomailtu ennen tuon nuorimman syntymää... ollaan aika väsyneitä. Toinen noista erityislapsista sitoo aikuisen 24/7, mihinkään ei olla edes miehen kanssa päästy kahdestaan useisiin vuosiin. Oltaisiin todellakin tarvittu tuo lomaviikko :(
Miks on pitänyt tehä lisää lapsia, jos ne entisetkin sitoo jo niin paljon??
siellä oli vapaaehtoistyöntekijöitä lapsenvahdeiksi ja oltiin täyshoidosssa 5pv hotellissa.
Mukava loma oli ja haetaan toistekin.
Toivon että olet samassa pisteeessä joskus!!! Toivon todella!! Mistä muuten luulet että ne perhesurmat jne muuten kumpuaa???
Nämä asiat ovat tulleet eteen n. kahden vuoden aikana. Jolloin meillä on siis ollut jo tämä määrä lapsia. Yhtään lasta emme ole enää saamassa. Mutta nämä olemassa olevat on hoidettava. Itse, mitään tukea emme ole (pyynnöistä huolimatta) saanet. Tiedän että vammaisten lasten perheille on mm lomituspalvelua olemassa, mutta siihen pitäisi saada kunta mukaan, ja jotkut lapsiperheet voivat saada jopa kotipalvelua. Ja joillakin (terveiden lasten vanhemmilla) on tukiverkkoja niin että pääsevät hetkeksi viettämään laatuaikaa ilman lapsia. Meillä ei ole näistä mitään. Enkä valita, teen työni lasten parhaaksi.
Mutta se tuettu loma me oltaisiin todellakin tarvittu, perheenä.
Ja henkilökohtaisen avustajan lapselle kotiin?
Ja henkilökohtaisen avustajan lapselle kotiin?
Ja kuten jo vastasin, mitään apua emme ole (pynnöstä huolimtta) tähän tilanteeseen saaneet. Mutta oltaisiin nyt edes päästy viikoksi lomalle, pois arjesta. Kyllä sillä olisi taas seuraavat vuodet jaksanut.
Toivon että olet samassa pisteeessä joskus!!! Toivon todella!! Mistä muuten luulet että ne perhesurmat jne muuten kumpuaa???
Nämä asiat ovat tulleet eteen n. kahden vuoden aikana. Jolloin meillä on siis ollut jo tämä määrä lapsia. Yhtään lasta emme ole enää saamassa. Mutta nämä olemassa olevat on hoidettava. Itse, mitään tukea emme ole (pyynnöistä huolimatta) saanet. Tiedän että vammaisten lasten perheille on mm lomituspalvelua olemassa, mutta siihen pitäisi saada kunta mukaan, ja jotkut lapsiperheet voivat saada jopa kotipalvelua. Ja joillakin (terveiden lasten vanhemmilla) on tukiverkkoja niin että pääsevät hetkeksi viettämään laatuaikaa ilman lapsia. Meillä ei ole näistä mitään. Enkä valita, teen työni lasten parhaaksi.
Mutta se tuettu loma me oltaisiin todellakin tarvittu, perheenä.
niin kirkkaasti sulla kruunu loista... Ja mitä muuten tarkoitit tuolla kolmannella lauseellasi?? Meinaatko, että olet kohta siinä pisteessä että tapat perheesi??
.. minä en lapsen vammaisuuden vuoksi tee kuin osa-aikatöitä ...
Lähinnä neuvontaa, juridista apua, lomia?
kaiva kaikki tieto esiin mitä mahdollista. Vain ne saa tukia, jotka osaa hakea, surullista, mutta totta.
en, vaan työssä kodin ulkopuolella.
Hae hyvä ihminen omaishoidontukea. Ja hae uudestaan kun saat kieltävän vastauksen.
Mutta se tuettu loma me oltaisiin todellakin tarvittu, perheenä.niin kirkkaasti sulla kruunu loista... Ja mitä muuten tarkoitit tuolla kolmannella lauseellasi?? Meinaatko, että olet kohta siinä pisteessä että tapat perheesi??
Sinä kirjoituksellasi sanot, että mitä valitan, itsepähän olen lapseni hankkinut? Viittaat siihen että avun pyytäminen olisi väärin? Kun tukiverkkoja ei ole, apuakaan ei ole sallittua pytää? JOS nuo onnettomat perheet olisivat pyytäneet apua, niin olisivatko äidit ja lapset vielä elossa, oletko koskaan ajatellut sitä? Minä olen, paljonkin.
Ja ei, en tietenkään aio tehdä perheelleni mitään! Mutta en voi hävetä sitä että toivoisin joskus apua, vaikka vaan ihan pientä!
kaiva kaikki tieto esiin mitä mahdollista. Vain ne saa tukia, jotka osaa hakea, surullista, mutta totta.
lomotuspalvelua (johon tarvittaisiin kunnan maksusitoumus osaan maksusta) ja tuettua lomaa. Mitään ei olla toistaiseksi saatu. Vammaistuki saatiin kelasta sentään ekalla hakemisella.
Me haettiin solarikselta ja saatiin myönteinen päätös.
Pienten tulojen ja lasten sekä oman sairasteluni vuoksi mutta päätimme sitten että ehkäpä joku muu perhe tarvitsee lomaa kipeämmin kuin me ja peruimme loman.
Toki tarvitsemme lomaa itsekin, mutta tulimme siihen tulokseen että tällä hetkellä kaikkien sairastelijoiden vointi on hyvä, yötkin saadaan nukuttua jne. eli joku muu voi olla huonommassa tilanteessa.
Lapsilta kyseltiin heidän toiveita (e tienneet tuosta lomamahdollisuudesta) ja he toivoivat lomalta uimarantareissuja, retkeilyä, mummolaan pääsyä jne. Ja tivolissa käyntiä. Tivolissa käymme koko perhe sillä rahalla mikä menisi tuettuun lomaan ja bensoihin, ja samalla rahalla ostaa viel kotiin ruokaa ja käy tivolireissun päätteeksi vaikka hesellä.
Toivottavasti saisitte peruutuspaikan! Olette varmasti sen ansainneet!
Pystyisittekö järjestämään jotai pientä lomaa sillä rahlla mikä menisi lomakuluihin ja bensoihin?
Olisiko mahdollista saada lapsia joskus jonkun sukulaisen luoksi vaikka yökylään? Mummolaan? Kummeille?
Missäpäin asutte? Jos voisin vaikka olla avuksi jotenkin?
lomotuspalvelua (johon tarvittaisiin kunnan maksusitoumus osaan maksusta) ja tuettua lomaa. Mitään ei olla toistaiseksi saatu. Vammaistuki saatiin kelasta sentään ekalla hakemisella.
ja pyydä sosiaalijuristin apua.
mitäs se semmoinen tuettu loma on?
Me haettiin solarikselta ja saatiin myönteinen päätös.
Pienten tulojen ja lasten sekä oman sairasteluni vuoksi mutta päätimme sitten että ehkäpä joku muu perhe tarvitsee lomaa kipeämmin kuin me ja peruimme loman.
Toki tarvitsemme lomaa itsekin, mutta tulimme siihen tulokseen että tällä hetkellä kaikkien sairastelijoiden vointi on hyvä, yötkin saadaan nukuttua jne. eli joku muu voi olla huonommassa tilanteessa.
Lapsilta kyseltiin heidän toiveita (e tienneet tuosta lomamahdollisuudesta) ja he toivoivat lomalta uimarantareissuja, retkeilyä, mummolaan pääsyä jne. Ja tivolissa käyntiä. Tivolissa käymme koko perhe sillä rahalla mikä menisi tuettuun lomaan ja bensoihin, ja samalla rahalla ostaa viel kotiin ruokaa ja käy tivolireissun päätteeksi vaikka hesellä.Toivottavasti saisitte peruutuspaikan! Olette varmasti sen ansainneet!
Pystyisittekö järjestämään jotai pientä lomaa sillä rahlla mikä menisi lomakuluihin ja bensoihin?
Olisiko mahdollista saada lapsia joskus jonkun sukulaisen luoksi vaikka yökylään? Mummolaan? Kummeille?
Missäpäin asutte? Jos voisin vaikka olla avuksi jotenkin?
Joku maaseudun.. joku? Vammaisliiton sivujen kautta sieltä ohjattiin hakemaan. Meillä ei oikeasti ole tukiverkkoja, ei ole mummuloita, ei sukulaisia joiden luokse voitaisiin mennä. Ja tuonyhden lapsen vamman vuoksi ei olla oikein toivottujakaan mihinkään (adhd+ liitännäisiä). Ikävämpi puoli on vielä se,että ei vältämättä voida ottaa peruutuspaikkaakaan vastaan; mun töidne vuoksi pitää osata järjestellä tuyövuorot vähintään 4-6 viikkoa etukäteen. Seurakunnan diakoniatyöltä oltaisiinhaettu avustusta tuohon omavastuuosuuteen- tuskin sieltä saa tukea tivoliin tai muuhun lähimaastossa tehtävään.
Mutta elämä on, ja näillä mennään. Joka kesä ollaan jotenkin luovittu, luovitaan tänävuonnakin. Ja koitetaan saada lomaa ensikesänä uudestaan.
Loman saantiin vaikuttaa lainan määrä, WTF? Ensin otetaan liikaa lainaa ja sitten itketään kun ei pääse lomalla. No buuhuu.
Ehka RAY:llä olisi parempiakin kohteita olemassa.
että oman asunnon ostamista tuetaan verovähennyksin ym. Joten kyllä iso asuntolaina (EI liian iso normaaleihin tuloihin nähden - nyt ole hoitovapaalla) mikään suuri synti ole.
Se tuki tulee siis RAY:lta sekä tässä tapauksessa osittain omalta ammattiliitoltamme. EN ole jauhanut paskaa vaan kertonut tilanteestamme (mies hyväpalkkaisessa työssä mutta ei lomaa, iso asuntolaina, arki 4 lapsen kanssa tällä hetkellä vaativaa, itse olen kotihoidontuella). Jos lomajärjestö kaikkien hakemusten joukosta pitää meitä eniten tuen tarpeessa olevana, niin eikö se ole ihan reilua? Lomajärjestöhän ne kriterit päättää.
En väittänytkään että olet jauhanut paskaa vaan ihmettelen suuresti että miten ne päätökset annetaan. Teillä ei sinänsä kai mitään erityistä syytä ole, hyväpalkkainen mies voisi maksaa teidät lomalle.
Esimerkiksi meillä on vakavaa sairautta, lasten oireilua, osa-aikatyö sairastelun takia, kohtuullinen asuntolaina mutta miehellä pienet tulot, ei tukiverkostoa jne jne. mutta lomaa ei olla saatu mistään. Ei viime kesänä, ei sitä edellisenä vaan 2009 ja peruutuspaikalta sekin.
Nyt ei olla enää haettu, kun olen töissä ja meillä on enemmän rahaa kuin silloin.
Lisäksi ollaan oltu allergia- ja astmayhdistyksen sopeutumisvalmennuskursseilla, jotka on osallistujille ilmaisia, mutta vastaavia 5vrk lomia. Tosin niissä on myös luentoja, mutta mukavaa porukkaa ollut molemmissa.
Mistä voi anoa rahaa? Pari viikkoa esimerkiksi Caprilla ois kiva. Onko pakko olla lapsia?