miksi kahviloissa yms. pitäisi itse viedä tarjotin ja roskat?
Minua ärsyttää todella, monissa paremmissakin paikoissa on tämä systeemi. Jos maksaa capuccinosta ja kakkupalasta aika paljon, minusta ei tarvitse alkaa tarjoilijan hommia tekemään. Sitä paitsi olisi parempi, että tarjoilija kävisi hakemassa astiat pöydästä ja pyyhkisi samalla pöydän!
Kommentit (121)
Samaa olen monesti manannut. Halvimmassa karvakäsipizzeriassakaan ei tarvitse itse kuskata tiskejä, mutta hienoissa kahviloissa muka pitäisi.
Mitä enemmän asiakas palvelee itse itseään, sitä vähemmän tarvitaan työvoimaa. Esim. Stockmann on vähentänyt näkyvästi kahvilatyöntekijöitä. Samaan aikaan ilmestyi kahvilan nurkkaan astioiden palautuspiste. Älä siivoa itse, anna ihmiselle työpaikka.
te olette laiskoja... kaikki pitäsi tulla valmiina nokan eteen. Ne kahvilat ei ole mitään kultakaivoksia, ei niillä ole varaa palkata henkilökuntaa vaan siivoamaan pöytiä. Ne siivoukset tehdään sitten kun muilta töitä ehditään. Kuinka mukavaa on sitten kahvintuskissaan mennä sellaiseen kahvilaan, jossa joka ikinen pöytä on täynnä lautasia ja kuppeja? Jos jokainen ne jättäisi pöytään? Ja kuinka vaikeaa on kerätä tavaransa siihen tarjottimelle, ottaa se kaksi askelta ja nostaa se tarjotin siihen vaunuun. Aivan helvetin raskasta, mokomat läskiperseet! Keittäkää itse kahvinne!
kahvilan myyjän työtä tekemällä häntä tarpeettomaksi. Ostan muutenkin paljon palveluita, omaksi ilokseni ja työllistääkseni.
kuinka kukaan pystyy tekemään 10euron tuntipalkalla töitä.
Se on eriasia siellä tippikulttuuriulkomailla, siis asiakkaiden palvelu. Mitä enemmän tippiä, sitä enemmän palkkaa. Täällä kun ei ole tapana jakaa tippejä palvelualojen ammattilaisille, ehkä hyvä niin, ehkä ei. Jos palkka koostuisi suurimmaksi osaksi tipeistä niin ehkä mielenkiinto asiakkaita kohtaan nousisi.
10euron tuntipalkalla teen vain sen välttämättömän. 15euron tuntipalkka on monelle työnantajalle, katsokaas kun niitä kouluttamattomia nuoria saa sillä alle 10euron tuntipalkalla.
Se palvelu maksaa, joissakin ravintoloissa on esim. alkoholi halvempaa itse baaritiskiltä haettuna kuin pöytiin tarjoiltuna. Miettikää sitä. Suomessa on kalliit hinnat, mutta esim. Alv:it eivät ole yrittäjien keksimiä. Kaikki maksaa yritykselle, ne kahvipavut, vuokra, sähkö jne. Ei ne hinnat ihan tuulesta tempaistuja ole.
siis 15euroakin per tunti on jopa liikaa työnantajalle maksaa työntekijästä
Samaa olen monesti manannut. Halvimmassa karvakäsipizzeriassakaan ei tarvitse itse kuskata tiskejä, mutta hienoissa kahviloissa muka pitäisi.
Sama pätee mihin tahansa kaljaräkälään tai hienompaan anniskelupaikkaan. Missään muualla kuin joissakin pikaruokapaikoissa ja KAHVILOISSA ei odoteta asiakkaan siivoavan pöytää itse. Jotenkin muissa paikoissa löytyy aikaa siivota pöydät, vaan ei kahviloissa. Vaikka asiakasmäärä ja työntekijöiden määrä olisi sama.
Se on eriasia siellä tippikulttuuriulkomailla, siis asiakkaiden palvelu. Mitä enemmän tippiä, sitä enemmän palkkaa. Täällä kun ei ole tapana jakaa tippejä palvelualojen ammattilaisille, ehkä hyvä niin, ehkä ei. Jos palkka koostuisi suurimmaksi osaksi tipeistä niin ehkä mielenkiinto asiakkaita kohtaan nousisi.
10euron tuntipalkalla teen vain sen välttämättömän. 15euron tuntipalkka on monelle työnantajalle, katsokaas kun niitä kouluttamattomia nuoria saa sillä alle 10euron tuntipalkalla.
Se palvelu maksaa, joissakin ravintoloissa on esim. alkoholi halvempaa itse baaritiskiltä haettuna kuin pöytiin tarjoiltuna. Miettikää sitä. Suomessa on kalliit hinnat, mutta esim. Alv:it eivät ole yrittäjien keksimiä. Kaikki maksaa yritykselle, ne kahvipavut, vuokra, sähkö jne. Ei ne hinnat ihan tuulesta tempaistuja ole.
mikä työnkuvaani kuuluu. Jos se on myyntiä ja pöytyien siivousta, niin teen sen. Itse asiassa millä tahansa tuntipalkalla, jonka olen itse hyväksynyt, teen mitä työnkuvaani kuuluu. Ihma ajatusmalli, että itse hyväksyt palkkasi allekirjoittaessa työsopimuksen, mutta et viitsi tehdä töitäsi kunnolla kun "palkka on niin pieni".
mikä työnkuvaani kuuluu. Jos se on myyntiä ja pöytyien siivousta, niin teen sen. Itse asiassa millä tahansa tuntipalkalla, jonka olen itse hyväksynyt, teen mitä työnkuvaani kuuluu. Ihma ajatusmalli, että itse hyväksyt palkkasi allekirjoittaessa työsopimuksen, mutta et viitsi tehdä töitäsi kunnolla kun "palkka on niin pieni".
niin en mä ala siellä asiakkaiden tarjottimia roudaamaan. Ymmärrätkö?
Yrittäjä on itse soveltanut yrityksensä säännöt, onko pöytiin tarjoilu vai ei. Niitä noudattaen.
kymmenellä eurolla siis teen sen kahvin, pyyhin pöytiä, morjenstan asiakkaita jne. Mikä työnkuvaani kuuluu. En sen enempää.
Jos palkkani olisi edes keskinvertainen, tai jos tipit edes paikkaisi sen erotuksen niin tottakai työkin olisi mielekkäämpää. Tottakai tekisin sitä ylimääräistäkin sen vuoksi. Harmi vain jos jokainen palvelualalla alkaisi sitä palkan korotusta vaatimaan niin yrittäjät säästävät muista kohteista( mm- itse kahvin kaataminen, automaattiset erikoiskahvikoneet jne.)
palkat ovat paremmat? Siellä vaan se palvelu kuuluu työnkuvaan.
Sama pätee mihin tahansa kaljaräkälään tai hienompaan anniskelupaikkaan. Missään muualla kuin joissakin pikaruokapaikoissa ja KAHVILOISSA ei odoteta asiakkaan siivoavan pöytää itse. Jotenkin muissa paikoissa löytyy aikaa siivota pöydät, vaan ei kahviloissa. Vaikka asiakasmäärä ja työntekijöiden määrä olisi sama.
Harmaa talous. Veljensiskonpojan vaimo töissä ''nimellistä'' korvausta vastaan. Siinäpäs ihmettelette.
Muut työkaverit lähinnä naureskelivat innolleni. Asiakkaiden viihtyvyyttä minä siinä mietin, en palkkaani!
Kyllä kuuluu, ja niinhän kirjoitin, teen mikä työnkuvaan kuuluu. Jos yrittäjä on laskenut että kannatettavammaksi tulee se että asiakkaat roudaavat omat astiansa, ja on siis liike ideana itsepalvelu niin en ala 10euron tuntipalkalla asiakkaiden tarjottimia roudaamaan. Korkeammalla tuntipalkalla voisinkin aivan oma-aloitteisesti jos on hiljaista.
Ja kyllä, hienommissa paikoissa on paremmat palkat. Mutta siihen vaikuttaa ammattitaito,, u know?
Ei mielestäni ole asiakkaan tehtävä alkaa kahvilaa siivoamaan. Suomessa menee kahvilassa enemmän rahaa kuin ulkomailla paikoissa, missä kahvit tarjoillaan pöytään.
Ärsyttää oletus, että asiakas alkaa siivoamaan.
Ei mielestäni ole asiakkaan tehtävä alkaa kahvilaa siivoamaan. Suomessa menee kahvilassa enemmän rahaa kuin ulkomailla paikoissa, missä kahvit tarjoillaan pöytään.
ja roskat pöytään ja häipyä. En ole jotenkin ollenkaan tottunut sellaiseen kuvioon.
Tietty kahvilassa näin on aina tehty viimeisiä vuosia lukuun ottamatta mutta automaattisesti silti aina etsin sitä tarjotintelinettä. Jotenkin kohteliaisuudesta muita asiakkaita ja henkilökuntaa kohtaan, yleisen viihtyvyyden nimissä.
Palvelukulttuuri ei oikein kukoista Suomessa.
ja roskat pöytään ja häipyä. En ole jotenkin ollenkaan tottunut sellaiseen kuvioon. Tietty kahvilassa näin on aina tehty viimeisiä vuosia lukuun ottamatta mutta automaattisesti silti aina etsin sitä tarjotintelinettä. Jotenkin kohteliaisuudesta muita asiakkaita ja henkilökuntaa kohtaan, yleisen viihtyvyyden nimissä. Palvelukulttuuri ei oikein kukoista Suomessa.
Eli pyyhkäisin lähtiessäni vielä servetillä pöydän. =D Pari kertaa, kun jättää pöytään, niin asiaan tottuu. =)
Pitääkin pyytää kahviloissa päällikkö paikalle ja kysyä mitä kuuluu kahvin hintaan. Esim kuuluuko pöydän pyyhkiminen, jos itse vie astiat vai haenko rätin jostain ja pyyhin tahrat pois?
Kyllä kuuluu, ja niinhän kirjoitin, teen mikä työnkuvaan kuuluu. Jos yrittäjä on laskenut että kannatettavammaksi tulee se että asiakkaat roudaavat omat astiansa, ja on siis liike ideana itsepalvelu niin en ala 10euron tuntipalkalla asiakkaiden tarjottimia roudaamaan. Korkeammalla tuntipalkalla voisinkin aivan oma-aloitteisesti jos on hiljaista.
Ja kyllä, hienommissa paikoissa on paremmat palkat. Mutta siihen vaikuttaa ammattitaito,, u know?
Tulipas sieltä purkaus. Mutta kuules, vessanpesuilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että joku toivoo saavansa palvelualalla toimivilta asiakaspalvelijoilta hyvää asiakaspalvelua. Sitä kun on kieltämättä vaikea Suomessa saada.
Suomalaiset varmaan pesisivät nöyryydessään kahvilan vessanpöntönkin, jos vessan seinällä oleva lappu niin kehottaisi. Ja mikäs siinä, ei tarvita enää myyjiä eikä tarjoilijoita, kun asiakas voi maksaa itsepalvelukassalla ja siivota kahviteltuaan omat jälkensä.