Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teet siskonmakkarakeittoa?

Vierailija
16.04.2012 |

Sellaista pitäis nyt saada aikaiseksi, enkä ole koskaan tehnyt. Makkarat jääkaapissa ja keittojuurekset tulee suraan pussista. Miten siis etenen tästä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kaikki juurekset/kasvikset pyöräytän öljyssä, sitten mausteet + vesi. veden kiehuessa laitan siskonmakkarat, koska niiden pitää kypsyä.

Vierailija
2/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita, sipulia, pippuria ja hieman lihaliemikuutiota(ei kokonaista, tulee helposti liian suolaista). Sitten keittelet perunat puolikypsiksi, lisäät siskonmakkarat pursottaen palloja kuoresta kattilaan ja lisäät keittojuurekset. Keität vielä hetken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömm. Minä olen aina tehnyt tuoreista juureksista, näin: Litra vettä hellalle isoon kattilaan ja sekaan liemikuutio tai vastaava määrä fondia (liha- tai kasvis) ja puoli tusinaa musta- tai valkopippuria. Juurekset järjestyksessä sipuli ja lanttu, porkkana, palsternakka ja selleri. Antaa noitten kiehua sen aikaa kun kuorii ja paloittelee perunat (ja purjon). Ne sinne joukon jatkoksi, ja kun juurekset ovat melkein kypsiä, puristellaan se siskis sinne palleroiksi, lisätään vettä jos tuli turhan sakeaa (yleensä tuli), ja annetaan muhia kymmenisen minuuttia. Ja viimeiseksi persiljasilppua päälle jollei se taas kerran unohtunut ostaa.

Vierailija
4/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lähtee nyt tekemään soppaa vaikka ei sitä itse syökään. En voi nimittäin sietää siskonmakkarakeittoa. Karmeita kumipalloja ne makkaranpalat. Yöks. No, mutta mitä nainen ei tekis peheensä eteen?!

Vierailija
5/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mun äitini ollut ainoa, joka on tehnyt siskonmakkarakeiton, jossa on vaan perunoita, sipulia, makkarat, mausteet ja maitoa? Tai siis niin minäkin sitten opin keiton teon, mutta mies sitä aina ihmettelee :) Kyllä mekin tehdään sitä nykyään myös noin "tavallisen" makkarakeiton tapaan, mutta tulipa nyt mieleen :D

Vierailija
6/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoon tehtyä siskonmakkarasoppaa. Yritin kerran itse tehdä ja lopputulos oli karmea.

Vierailija
7/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi kiehumaan, sekaan lihaliemikuutiota. Kuoritaan ja pilkotaan perunat. Kun vesi kiehuu, sekaan perunat sekä keittojuureksia pakasteesta (tykkään itse isoista keittojuurespaloista). Annetaan kiehua 5-10 min. Pursotetaan sekaan siskonmakkarat, kiehautetaan. Kansi päälle ja jätetään kypsymään pariksi minuutiksi. Lopuksi soppa maustetaan parilla puristetulla valkosipulinkynnellä sekä curryjauheella tai -tahnalla.

Ei ihan perinteinen siskonmakkarasoppa mutta hyvää meidän perheen mielestä. Ja Wurstin siskonmakkarat on parhaita.

Vierailija
8/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kattilaan vettä, liemikuutio, kokonaisia pippureita, perunoita ja keittojuurekset. Siskonmakkaroista pursotan pieniä palloja keiton joukkoon. Mausteeksi keittoon ketsuppia ka vaikka persiljaa.

Vierailija
9/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin kädetön, että kaikki muut ruokalajit sujuvat mutta keitot eivät jostain syystä halua minulla valmistua. Niinpä sanonkin aina miehelleni, että haluan lihakeittoa/siskonmakkarakeittoa/makkarakeittoa, ja kas, sitähän sitten järjestyy nokkani eteen. Taianomaista.

Meillä päin muuten siskonmakkarakeittoa kutsutaan kikusopaksi.

Vierailija
10/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen näin:

Perunat kiehumaan veteen. Samalla laitan sinne 1-2 sipulia kiehumaan mukaan ja antamaan makua. Sekaan juureksia, mitä milloinkin sattuu olemaan ja yksi luomu kasvisliemikuutio. Kesällä sitä ei tarvi, kun pihalta saa lipstikkaa, joka on ihan paras mauste tähän keittoon. Lisäksi vielä pari puristettua valkosipulin kynttä ja yrttimaustetta sekä paprikajauhetta. Hetken kuluttua pusotan makkarat ja lopuksi pieni loraus maitoa. Tulee todella hyvä ja sakea liemi ja ihana keitto!

Vierailija
11/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ainoa makkara, joka nimen omaan EI ole kumimainen, vaan ihanan pehmeä ja samalla kiinteä. Mahtaakohan olla makkaran laaduissa eroja, vai keittääköhän ap makkarat ihan "yli"?

Vierailija
12/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistän kattilaan, heitän lihaliemikuutioita ja pilkottuja tuoreita juureksia (porkkanoita, selleriä, palsternakkaa). Kun alkaa kiehua, puserran makkarapallot sinne sekaan ja viiden minuutin päästä siitä vähän makaronia. Maustan aika usein yrttimausteilla, persiljalla ja pippurilla. Keittelen perunat kypsiksi.

Vierailija
13/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pursottaa ne makkarat paistinpannulle ja hivenen ruskistaa niitä. tulee hyviä. sit vaan keittopohjan joukkoon.

Vierailija
14/19 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paloittelu, lyön ne kattilaan ja keitän n. 15-20 min. Suolaa tässä vaiheessa.

Pakastevihannessekoitus kattilaan, liemen maustaminen maun mukaan, siskonmakkaroiden annostelu ja kypsennys keitossa.

Keittoaika perstuntumalla ja voilà.

Vierailija
15/19 |
22.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivoin tämän ylös, kun mietin, että onko kukaan tehnyt siskonmakkarakeittoa siten, että on ensin keittänyt makkarat kypsäksi ja paloitellut ne veitsellä? Ajattelin että olisi helpompi tapa, kuin sutata sen raa'an massan kanssa?

Vierailija
16/19 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla aika vaikea saada kuoret irti, jos kypsänä leikkaa, mutta toiset syövät kuorineen. Itse en pysty. Jos makkaroista tulee kumipallomaisia, ne ovat kypsyneet liian kauan. Itse keitän kasvikset miedolla lämmöllä, nostan sitten lämpöä ja makkarat vaan muutamaksi minuutiksi pursottaen.

Vierailija
17/19 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä siskonmakkaroissa on muuten laadussa eroa, ja ihan halvimpia ei kannata ostaa. Täällä kelpuutan ainoastaan Wigrenin makkarat.

Vierailija
18/19 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistakaa ne makkarat ensin, tulee pirun paljon parempaa. Olisi sitten valmiiksi pilkotut pakaste rehut tai ihan "aidot".

Vierailija
19/19 |
28.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 sisko jauhelihana makkaraan tarkoitettuun suolikuoreen ja siitä lypsät sitten keittojuuresten sekaan pikku palleroita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan