Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Parhaat kirjat lapsuudestasi/nuoruudestasi?

Vierailija
14.04.2012 |

Toi Pimeä nousee -ketju innoitti muistelemaan. Nopeasti mietittynä mulla jääneet mieleen myös:

Maria Gripe: Vieras aikojen takaa, Salaisuus varjossa, Pörriäinen lentää hämärissä

Enid Blyton: Seikkailu-sarja, Viisikot, Salaisuus-sarja

Lois Lowry: Anastasia-kirjat, 100 syytä pitää Carolinesta

Sempe ja Goscinny: Nikke-kirjat

Uspenski: Fedja-setä

Kaikki Lindgrenit, erityisesti Mio, Leijonamieli ja Ronja

Marita Lindqvist: Maleena-kirjat

Merri Vik: Lotta-kirjat (oi, ne oli ihania!)

Tuija Lehtinen: Mirkka-kirjat

Marjatta Kureniemi: Onneli ja Anneli

Kätkijät-kirjat

Maija Poppanen -kirjat

Oho, tulipas pitkä lista, ja vieläkin varmaan jatkuu, kunhan vaan jatkan muistelemista...! Lukeminen oli/on ihanaa!

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden kirjoja tulee joskus selailtua, mutta tätä en lukisi uudestaan, ettei lukumuisto mene pilalle. Epäilen nimittäin, ettei se enää olisi niin ihana :)

Vierailija
22/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja runotytto kirjat on ehdottomat edelleen. Luen niita aina uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi luin Enid Blytonin kaikki kirjat ja pidin eniten Seikkailu-sarjasta.

Neiti Etsivät ja Kolme etsivää-kirjat eivät niin uponneet, vaikka kumpaakin sarjaa luin (varmaan ainakin 10 kirjaa). Tiinojakin luin pari kirjaa, mutta en oikein tykännyt.

Pikku naisia ja Runotyttö-kirjat taas upposivat, samoin Sininen linna (ihana).

Maria Gripeäkin luin jonkin verran.

Christien koko tuotannon luin kahdesti teini-iässä.

Hiukan nuorempana luin Melukylän lapsia ja Pekka töpöhäntää, ja niitä olen lukenut omille lapsillenikin.

Matkalla kotiin -kirjat olivat ahdistavia. VArsinkin kannet. Luin kyllä kaksi.

Rakastin Rauha S. Virtasen Selja-sarjaa. Huippu!

Vierailija
24/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruuden kirjoja tulee joskus selailtua, mutta tätä en lukisi uudestaan, ettei lukumuisto mene pilalle. Epäilen nimittäin, ettei se enää olisi niin ihana :)

niistä Anu Jaantilan kirjoista puhun.

Vierailija
25/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäkatekismusta ja raamattua, muita kirjoja lapsuudenkodissamme ei suvaittu.

Vierailija
26/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinka

Tinka ja Tiikeri

Tinka ja tummat vuoret

Vierailija
27/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut senkun häipyy

Joillein senkun sattuu

Kiehtovaa teinielämää. Olin kade päähenkilöiden poikaystävistä.

Myös:

Tahdotko nähdä nätin napani

Kämppikset-sarja

Vierailija
28/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkalla kotiin -kirjan kannessa oli lapset kuvattu ilman kasvoja. Olikohan niitä lapsia kolme ja niiden äiti hylkäsi ne autoon jonnekin kaupan parkkipaikalle. Ne lapset lähti kävellen etsimään mummoaan. Toinen kirja oli siitä kun ne lapset asu sen mummon kanssa.

Kolmas kirja (Yksinäinen kitara?) oli niitten lasten kaverista, tai oikeastaan sen vanhimman "johtajatytön" poikakaverista.

Vierailija
29/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

The Baby-sitters club

Neiti Etsivät ja oliko samalta tekijältä joku toinenkin etsiväsarja

Bertit :)

luin mä paljon muutakin, mutta en muista mitä. Kaikki suomalaiset yms. ja sit oli hirvee kynnys siirtyä lastenosastolta nuoriso-osastolle ja sieltä aikuisiin. Olin kirjaston suurkuluttaja, ja oon kyllä vieläkin.

Vierailija
30/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi luin Enid Blytonin kaikki kirjat ja pidin eniten Seikkailu-sarjasta.

Neiti Etsivät ja Kolme etsivää-kirjat eivät niin uponneet, vaikka kumpaakin sarjaa luin (varmaan ainakin 10 kirjaa). Tiinojakin luin pari kirjaa, mutta en oikein tykännyt.

Pikku naisia ja Runotyttö-kirjat taas upposivat, samoin Sininen linna (ihana).

Maria Gripeäkin luin jonkin verran.

Christien koko tuotannon luin kahdesti teini-iässä.

Hiukan nuorempana luin Melukylän lapsia ja Pekka töpöhäntää, ja niitä olen lukenut omille lapsillenikin.

Matkalla kotiin -kirjat olivat ahdistavia. VArsinkin kannet. Luin kyllä kaksi.

Rakastin Rauha S. Virtasen Selja-sarjaa. Huippu!

Vierailija
31/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähäkatekismusta ja raamattua, muita kirjoja lapsuudenkodissamme ei suvaittu.

irrottautumaan lapsuudenkodista, vai oliko tehtävä jokin selkeä pesäero tms.

Vierailija
32/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roald Dahlin kirjoista

Stephen Kingistä (Kuudennella luokalla luin ensimmäisen, piti piilottaa äidiltä =D)

Luin myös heppakirjoja, nti Etsivää, noh.. Vähän kaikkea=)

Mutta fantasia ja kauhu olivat jo pienenä parhautta=)

Vierailija
33/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jali ja suklaatehdas

Matilda

Jaakko ja jättipersikka

ja vähän vanhempana: Rakkaani, kyyhkyläiseni

Vierailija
34/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai Taru Mäkisen Salama (?) -sarjaa? Siinä oli lapsilla joku salapoliisikerho muistaakseni.

Luin kans Neiti Etsiviä, Tinka-sarjaa, Sannan jenkkivuosi oli ihan paras, Tuija Lehtisen Mirkka-sarjaa myös.

Kissan kuolema käytiin katsomassa leffateatterissakin :)

Tiinoja en ole lukenut, enkä oikein muitakaan perinteisiä klassikkoja kuten Pikku naisia tai Lindgreniä Ronjaa lukuunottamatta.

Vierailija
35/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkäsin mm. Aarresaaresta, L.M. Montgomeryn kirjoista Sininen linna ja Anna ystävämme. Pieni talo preerialla -sarjan omistan edelleen. :)

F.H. Burnettin Salainen puutarha tuli luettua aika moneen kertaan myös. Hurjimpia kertomuksia edusti ainakin Winnetoun kosto. Muistan pelänneeni juonen kulkua ja lukeneeni kirjaa kuitenkin nenä melkein tekstissä kiinni. :))

Eniten viehätyin kuitenkin etsiväsarjoista noin +/- 10-vuotiaana: Viisikko, Neiti Etsivä, Kolme Etsivää, Sos,- Seikkailu -ja Salaisuus-sarjat olivat pitkään pop. Sen jälkeen, noin 13-kesäisenä, tykästyin totaalisesti "Poirotteihin" ja Miss Marpleihin. :)

Paljon on hyviä kirjoja ja kirjasarjoja tullut vastaan ajan saatossa, ei ole ollut valittamista.

Vierailija
36/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enid Blytonin kirjat, Viisikot, Seikkailu- ja Salaisuus -sarjat. Suosikkikirjani noista oli sirkus-aiheinen Seikkailu-sarjan kirja.

Runotyttö-sarja, Anna-sarja ja Alcottin Pikku naisia ja niiden jatko-osat. Runotyttö-sarjasta koin läheiseksi päähenkilön kirjallisen kutsumuksen, Anna-sarja taas oli muuten symppis. Muistan olleeni järkyttynyt, kun Pikku naisia -sarjan päähenkilö Jo ei valinnutkaan sitä pitkään tuntemaansa nuorta miestä, joka oli rakastunut häneen, koko loppuajan vaan ootin niistä kirjoista, että päätyvät yhteen. Alcott ei kai koskaan päätynytkään naimisiin ja sen vuoksi hänellä oli erilainen idea miehen ja naisen suhteesta kuin Montgomeryllä, joka kirjoitti nuo Annat ja Runotytöt.

Luin kymmenvuotiaana paremman puutteessa kesämökillä taidemaalari Auguste Renoirin elämäkertaa. Jännä miten selvät muistot siitä on vieläkin. Se ei ole ihan lasten kirja mutta aukeni omalla tavallaan, osittain kai pidin sitä vähän tylsänä.

Vierailija
37/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Swanin kirjat, L. M. Montgomeryn tuotanto, Enid Blytonin Viisikko-kirjat, Louisa M. Alcottin kirjat.

Vierailija
38/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kirjasarjat :D

Olin ihan hirvee lukutoukka.

Mutta tuon kakkosen mainitseman Vieras aikojen takaa oli semmonen kirja, jonka luin aikuisena uudestaan. Ja mennessäni kirjastoon mä muistin vaan sen kirjan juonen noin suurinpiirtein. Ja jukupliut. Se kirjastotäti kaivoi sen kirjan mulle jostain!! :O Oli muuten ihan yhtä kiehtova edelleen ;)

Vierailija
39/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit, että oli joskus ihana! Ponyboy ja Sodapop!

Ihania muistoja tullut tässä ketjussa. Maleena-sarjasta pidin kovasti.

Ja muistan ala-asteella, kun oli jännää lukea tuota jonkun mainitsemaa Tahdotko nähdä nätin napani. Siellä oli tietty sivu, jonka kaikki luki moneen kertaan ja sitten oltiin niin isoja, et tiedettiin vaikka mitä...hih.

Vierailija
40/42 |
14.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anni Swanin kirjat, L. M. Montgomeryn tuotanto, Enid Blytonin Viisikko-kirjat, Louisa M. Alcottin kirjat.

Burnettin Salaisen puutarhan - sen luin monta kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme