Parhaat kirjat lapsuudestasi/nuoruudestasi?
Toi Pimeä nousee -ketju innoitti muistelemaan. Nopeasti mietittynä mulla jääneet mieleen myös:
Maria Gripe: Vieras aikojen takaa, Salaisuus varjossa, Pörriäinen lentää hämärissä
Enid Blyton: Seikkailu-sarja, Viisikot, Salaisuus-sarja
Lois Lowry: Anastasia-kirjat, 100 syytä pitää Carolinesta
Sempe ja Goscinny: Nikke-kirjat
Uspenski: Fedja-setä
Kaikki Lindgrenit, erityisesti Mio, Leijonamieli ja Ronja
Marita Lindqvist: Maleena-kirjat
Merri Vik: Lotta-kirjat (oi, ne oli ihania!)
Tuija Lehtinen: Mirkka-kirjat
Marjatta Kureniemi: Onneli ja Anneli
Kätkijät-kirjat
Maija Poppanen -kirjat
Oho, tulipas pitkä lista, ja vieläkin varmaan jatkuu, kunhan vaan jatkan muistelemista...! Lukeminen oli/on ihanaa!
Kommentit (42)
ja runotytto kirjat on ehdottomat edelleen. Luen niita aina uudestaan.
Lisäksi luin Enid Blytonin kaikki kirjat ja pidin eniten Seikkailu-sarjasta.
Neiti Etsivät ja Kolme etsivää-kirjat eivät niin uponneet, vaikka kumpaakin sarjaa luin (varmaan ainakin 10 kirjaa). Tiinojakin luin pari kirjaa, mutta en oikein tykännyt.
Pikku naisia ja Runotyttö-kirjat taas upposivat, samoin Sininen linna (ihana).
Maria Gripeäkin luin jonkin verran.
Christien koko tuotannon luin kahdesti teini-iässä.
Hiukan nuorempana luin Melukylän lapsia ja Pekka töpöhäntää, ja niitä olen lukenut omille lapsillenikin.
Matkalla kotiin -kirjat olivat ahdistavia. VArsinkin kannet. Luin kyllä kaksi.
Rakastin Rauha S. Virtasen Selja-sarjaa. Huippu!
Nuoruuden kirjoja tulee joskus selailtua, mutta tätä en lukisi uudestaan, ettei lukumuisto mene pilalle. Epäilen nimittäin, ettei se enää olisi niin ihana :)
niistä Anu Jaantilan kirjoista puhun.
vähäkatekismusta ja raamattua, muita kirjoja lapsuudenkodissamme ei suvaittu.
Tinka
Tinka ja Tiikeri
Tinka ja tummat vuoret
Jotkut senkun häipyy
Joillein senkun sattuu
Kiehtovaa teinielämää. Olin kade päähenkilöiden poikaystävistä.
Myös:
Tahdotko nähdä nätin napani
Kämppikset-sarja
Matkalla kotiin -kirjan kannessa oli lapset kuvattu ilman kasvoja. Olikohan niitä lapsia kolme ja niiden äiti hylkäsi ne autoon jonnekin kaupan parkkipaikalle. Ne lapset lähti kävellen etsimään mummoaan. Toinen kirja oli siitä kun ne lapset asu sen mummon kanssa.
Kolmas kirja (Yksinäinen kitara?) oli niitten lasten kaverista, tai oikeastaan sen vanhimman "johtajatytön" poikakaverista.
The Baby-sitters club
Neiti Etsivät ja oliko samalta tekijältä joku toinenkin etsiväsarja
Bertit :)
luin mä paljon muutakin, mutta en muista mitä. Kaikki suomalaiset yms. ja sit oli hirvee kynnys siirtyä lastenosastolta nuoriso-osastolle ja sieltä aikuisiin. Olin kirjaston suurkuluttaja, ja oon kyllä vieläkin.
Lisäksi luin Enid Blytonin kaikki kirjat ja pidin eniten Seikkailu-sarjasta.
Neiti Etsivät ja Kolme etsivää-kirjat eivät niin uponneet, vaikka kumpaakin sarjaa luin (varmaan ainakin 10 kirjaa). Tiinojakin luin pari kirjaa, mutta en oikein tykännyt.
Pikku naisia ja Runotyttö-kirjat taas upposivat, samoin Sininen linna (ihana).
Maria Gripeäkin luin jonkin verran.
Christien koko tuotannon luin kahdesti teini-iässä.
Hiukan nuorempana luin Melukylän lapsia ja Pekka töpöhäntää, ja niitä olen lukenut omille lapsillenikin.
Matkalla kotiin -kirjat olivat ahdistavia. VArsinkin kannet. Luin kyllä kaksi.
Rakastin Rauha S. Virtasen Selja-sarjaa. Huippu!
vähäkatekismusta ja raamattua, muita kirjoja lapsuudenkodissamme ei suvaittu.
irrottautumaan lapsuudenkodista, vai oliko tehtävä jokin selkeä pesäero tms.
Roald Dahlin kirjoista
Stephen Kingistä (Kuudennella luokalla luin ensimmäisen, piti piilottaa äidiltä =D)
Luin myös heppakirjoja, nti Etsivää, noh.. Vähän kaikkea=)
Mutta fantasia ja kauhu olivat jo pienenä parhautta=)
Jali ja suklaatehdas
Matilda
Jaakko ja jättipersikka
ja vähän vanhempana: Rakkaani, kyyhkyläiseni
Tai Taru Mäkisen Salama (?) -sarjaa? Siinä oli lapsilla joku salapoliisikerho muistaakseni.
Luin kans Neiti Etsiviä, Tinka-sarjaa, Sannan jenkkivuosi oli ihan paras, Tuija Lehtisen Mirkka-sarjaa myös.
Kissan kuolema käytiin katsomassa leffateatterissakin :)
Tiinoja en ole lukenut, enkä oikein muitakaan perinteisiä klassikkoja kuten Pikku naisia tai Lindgreniä Ronjaa lukuunottamatta.
Minä tykkäsin mm. Aarresaaresta, L.M. Montgomeryn kirjoista Sininen linna ja Anna ystävämme. Pieni talo preerialla -sarjan omistan edelleen. :)
F.H. Burnettin Salainen puutarha tuli luettua aika moneen kertaan myös. Hurjimpia kertomuksia edusti ainakin Winnetoun kosto. Muistan pelänneeni juonen kulkua ja lukeneeni kirjaa kuitenkin nenä melkein tekstissä kiinni. :))
Eniten viehätyin kuitenkin etsiväsarjoista noin +/- 10-vuotiaana: Viisikko, Neiti Etsivä, Kolme Etsivää, Sos,- Seikkailu -ja Salaisuus-sarjat olivat pitkään pop. Sen jälkeen, noin 13-kesäisenä, tykästyin totaalisesti "Poirotteihin" ja Miss Marpleihin. :)
Paljon on hyviä kirjoja ja kirjasarjoja tullut vastaan ajan saatossa, ei ole ollut valittamista.
Enid Blytonin kirjat, Viisikot, Seikkailu- ja Salaisuus -sarjat. Suosikkikirjani noista oli sirkus-aiheinen Seikkailu-sarjan kirja.
Runotyttö-sarja, Anna-sarja ja Alcottin Pikku naisia ja niiden jatko-osat. Runotyttö-sarjasta koin läheiseksi päähenkilön kirjallisen kutsumuksen, Anna-sarja taas oli muuten symppis. Muistan olleeni järkyttynyt, kun Pikku naisia -sarjan päähenkilö Jo ei valinnutkaan sitä pitkään tuntemaansa nuorta miestä, joka oli rakastunut häneen, koko loppuajan vaan ootin niistä kirjoista, että päätyvät yhteen. Alcott ei kai koskaan päätynytkään naimisiin ja sen vuoksi hänellä oli erilainen idea miehen ja naisen suhteesta kuin Montgomeryllä, joka kirjoitti nuo Annat ja Runotytöt.
Luin kymmenvuotiaana paremman puutteessa kesämökillä taidemaalari Auguste Renoirin elämäkertaa. Jännä miten selvät muistot siitä on vieläkin. Se ei ole ihan lasten kirja mutta aukeni omalla tavallaan, osittain kai pidin sitä vähän tylsänä.
Anni Swanin kirjat, L. M. Montgomeryn tuotanto, Enid Blytonin Viisikko-kirjat, Louisa M. Alcottin kirjat.
ja kirjasarjat :D
Olin ihan hirvee lukutoukka.
Mutta tuon kakkosen mainitseman Vieras aikojen takaa oli semmonen kirja, jonka luin aikuisena uudestaan. Ja mennessäni kirjastoon mä muistin vaan sen kirjan juonen noin suurinpiirtein. Ja jukupliut. Se kirjastotäti kaivoi sen kirjan mulle jostain!! :O Oli muuten ihan yhtä kiehtova edelleen ;)
Vitsit, että oli joskus ihana! Ponyboy ja Sodapop!
Ihania muistoja tullut tässä ketjussa. Maleena-sarjasta pidin kovasti.
Ja muistan ala-asteella, kun oli jännää lukea tuota jonkun mainitsemaa Tahdotko nähdä nätin napani. Siellä oli tietty sivu, jonka kaikki luki moneen kertaan ja sitten oltiin niin isoja, et tiedettiin vaikka mitä...hih.
Anni Swanin kirjat, L. M. Montgomeryn tuotanto, Enid Blytonin Viisikko-kirjat, Louisa M. Alcottin kirjat.
Burnettin Salaisen puutarhan - sen luin monta kertaa.
Nuoruuden kirjoja tulee joskus selailtua, mutta tätä en lukisi uudestaan, ettei lukumuisto mene pilalle. Epäilen nimittäin, ettei se enää olisi niin ihana :)