Lukuvinkkejä fantasian ystävälle?
Kaksi tämän hetken lempisarjaani, George R R Martinin Jään ja tulen laulu ja Patrick Rothfussin Kingkiller Chronicles ovat jäissä ja seuraavia osia saakin odotella ainakin vuoteen 2014 saakka...
Olen lukenut puutteeseeni Ursula LeGuinia (uudelleen) ja Robin Hobbia (uudelleen), mutta uuteen kirjaan, etenkin tuoreeseen sellaiseen, tarttuminen kiinnostaisi kovasti. Paranna siis päivääni (ja muiden fantasian ystävien päivää) ja vinkkaa lempikirjaasi tai lempikirjasarjaasi. :)
(Myös sarja-, leffa- ja blogivinkit sekä yleinen off topic -fantasiahehkutus kelpaavat, olen kroonisessa fantsupuutteessa. ;p)
Ps. Onko kukaan lukenut China Meivilleä tai Joe Abercrombien The First Law - sarjaa? Kannataisiko?
Kommentit (31)
tarkoitan niita lemmenleikkeja parkkihallin usvissa. Valitan taalla, kun en tieda, missa muualla sen tekisin.
Muuten paras on tama vauvan saitti!
minakin siis ihan koukussa. kaikki muu jaa, kun naita kirjoittelen.
taalla. joskus onnistun murtamaan mieheni asentaman parenta control -salakoodin ja livahtamaan saitille. olin jo kerran sairaalassakin riippuvuuden takia, joten tilanne o hyvin vakava. ope olin ennen.
koska palstahengaan varmaan melkein koko loppuillan. Ei oo juuri kehittävämpääkään tekemistä kun on yksin kotona toipilaana ja kirjat on jo luettu. Huomenna tai viimeistään ylihuomenna voit sit trollata jollekulle muulle.
Jos jaksat trollata myös fantsuvinkkejä, sekin olisi kiva.
Paitsi hauskoja ne on myös älyttömän fiksuja ja jännittäviä. Plussaa vielä siitä että Discworld-sarjaa on 30+ osaa, ei lopu heti!
Karen Maitlandilta ovat ainakin
- "Company of Liars"
- "The Owl Killers"
- "Falcons of Fire and Ice" (tämä viimeinen vasta tulossa, ilmestyisikö syksyllä 2012).
Varmaan kävit nuo jo bongaamassa wikin tai muun vastaavan kautta, mutta muistutan nyt kuitenkin. :) Oon kyllä ilahtunut tästä löydöstäni, kun olin jo jonkin aikaa ollut ilman fantasiaa ja kaipasin kauheasti jotain _viihdyttävää_ tarinaniskemisen hengessä kirjoitettua juttua, jota lukiessa ei tarvitsisi niin kovin syvissä ja henkevissä vesissä uiskennella (kiva joskus vain lipua mukana). Näistä Maitlandin juonenkäänteistä tulee jopa sellainen kunnon lapsuusaikojen "luen, kunnessa aamu sarastaa" -imu. Jes.
Isabel Abedi: Lucian
Liam Hearn: Otorin klaanin tarina
Paolini: Inheritance -sarja (Eragon, Eldest, Brisingr, Inheritance)
Jan Guillou: Tie Jerusalemiin ym. (seikkailu- ja rakkaustarina Ruotsin valtakunnan keskiaikaisessa historiassa ja osa tarinasta tapahtuu Jerusalemissa Temppeliritarien mukana; vaikuttava, hienosti kerrottu, moniulotteinen tarina)
Weiss & Hickmanin muu tuotanto, esim. Kuolemanportti-sarja. Ja iki ihana Tarina vailla loppua.
Aikuisempaan makuun suosittelen Scott Lynchin Herrasmiesroistot sarjaa. Ainakin ensimmäinen osa, Locke Lamoran valheet, on käännetty suomeksi. Muistuttaa hieman game of thronesia.
vaikka aikamoista hömppää välillä ovatkin :3 Matkantekijä-sarjan spin-offit lordi Johnista ovat myös koukuttavia