Mitenpitkää päivää päiväkodin työntekijöillä?Mitä eroa lastenohjaajan ja lähihoitajan opinnoilla?
Olen pph, nyt lomalla. Olen miettinyt jos tulevaisuudessa, kun omat lapseni kasvavat lukisin lasten ohjaajaksi tai lähihoitajaksi, jotta saisin päiväkotipätevyyden. Mutta mietin, että mihin aikaan sitten olisin iltapäivästä kotona jos olisin töissä päiväkodissa? Ja mitä eroa on noilla lähihoitajan ja lastenohjaajan opinnoilla?
Kommentit (9)
kelpaavat lastenhoitajan tehtäviin päiväkodissa.
Päiväkodin päivät ovat Helsingin kapungilla 7h 39min (venyvät usein ja joka suuntaan + vaihtuvat lyhyelläkin varotusajalla).
Jos päiväkoti aukeaa klo 6.15 ja olet ekassa vuorossa niin pääset kotiin 13.54. Jos päiväkoti sulkeutuu 17.30 ja olet viimeisessä vuorossa niin pääset silloin (tosin vanhemmat voivat tulla myöhässä).
En tiedä lähihoitajan ja lastenohjaajan koulutusohjelmien sisältöä.
Lastenohjaajan koulutukseen kuuluu kristillinen kasvatus. Lastenohjaaja saa siis pätevyyden myös kirkon virkaan.
Eli turhaan opiskelet. Henkilökunnastahan on hirveä pula. Itse teen 6h työpäiviä. Olen sopinut niin.
Eli turhaan opiskelet. Henkilökunnastahan on hirveä pula. Itse teen 6h työpäiviä. Olen sopinut niin.
Äällä vaaditaan tutkinto.
saat monipuolisemman koulutuksen ja mahdollisuuden työskennellä myös muualla kun päiväkodissa, jos joskus kyllästyt.
Esim. mun kaveri on suuntautunut lapsiin ja nuoriin, mutta nyt tekee töitä vanhuspuolella.
Täällä päin lastenhoitajille on aika huonosti töitä, lähinnä ne on lyhyitä sijaisuuksia tai sellaisia,että soitetaan jos joku sairastuu.
Meillä lähihoitajat tekevät 8h työpäiviä ja yhtenä päivänä viikossa on lyhennys (viikkotuntimäärä muistaakseni 38h20min).
Riippuu tietenkin päiväkodista, miten töistä pääsee kun aukioloajat saattavat vaihdella paljonkin kunnallisen ja yksityisen välillä, ja etenkin jos on vuorohoitoa pk:ssa.
Lähihoitajaopinnot ovat mielestäni avarakatseisemmat, tulee tutuksi muutkin osa-alueet kuin lapset, viimeinen vuosi menee suuntautumisensa kanssa..(Asiakaspalvelu ja tietohallinta,Ensihoito,Kuntoutus,Lasten ja nuorten hoito ja kasvatus,Mielenterveys- ja päihdetyö,Sairaanhoito ja huolenpito,Suun terveydenhoito,Vammaistyö,Vanhustyö)
Lastenhoitajan koulutuksesta en osaa tarkemmin kertoa.
se riippuu täysin siitä millainen päiväkoti on kyseessä, moneltako se menee kiinni jne. Eli voi olla että olet töissä vuoropäiväkodissa ja teet kolmivuorotyötä tai sitten päiväsi loppuu 14-17 välillä tai ihan milloin vain.
päiväkodeissa työpäivä päättyy 14-17.30 välillä, työvuorosta riippuen. Esim. meillä kaksi vuoroa peräkkäin samaa vuoroa, kaksi aamuvuoroa jolloin pääsee 14-15, kaksi iltavuoroa jolloin pääsee n.17 ja kaksi välivuoroa jolloin pääsee 15.30-16. Vuorohoitoa tarjoavissa päiväkodissa onkin sitten ihan omat kuvionsa.