Olen lypsykarjatilan emäntä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (95)
Enkä ole ap vaan ihan virkamies kaupungista.
Onko arvon virkamies kaupungista kuullut koskaan sanaa lähiruoka? Päivitä hyvä ihminen tietosi tähän päivään ja ala toimia sen mukaisesti. Se on tulevaisuudessa ihmisten elinehto.
En löytänyt sun kommentistasi mitään yhtymäkohtaa virkamiehen vastaukseen.
just joo. Eiköhän maitotiloilla oteta bakteerinäytteitä muutenkin. Taidetaan puhua nyt ihan eri asioista ja juu, ihan omat kengät jalassa siellä seison :)
kos maitohuoneeseen saa lompsia kuka tahansa ja kaikenlaiset naapurin lapset juoksennella navetassa.Kyllä noihin tiloihin on ulkopuolisilta pääsy kielletty, jos on minkäänlaisesta ammattitoiminnasta kyse.
Navetta, josta käyn hakemassa maitoa on pieni, en tiedä lehmämäärää, ehkä joku 10-15, nyt on 3 vasikkaa lisäksi. Suoraan ulko-ovesta mennään pieneen huoneeseen, jossa on tankki josta isäntä maidon antaa. En siis todellakaan vaihda jalkineitani, kun sen kaksi askelta siihen huoneeseen astun.
Enkä ole ap vaan ihan virkamies kaupungista.
Onko arvon virkamies kaupungista kuullut koskaan sanaa lähiruoka? Päivitä hyvä ihminen tietosi tähän päivään ja ala toimia sen mukaisesti. Se on tulevaisuudessa ihmisten elinehto.
En löytänyt sun kommentistasi mitään yhtymäkohtaa virkamiehen vastaukseen.
Virkamies kaupungista ei kannata maidon, tai ternimaidon myyntiä suoraan tilalta. Ihan kakkapäinen virkamies.
Kyllä noihin tiloihin on ulkopuolisilta pääsy kielletty, jos on minkäänlaisesta ammattitoiminnasta kyse.
Eläimesi on pilalle jalostettu jos eivät kestä normaaleja bakteereja. Kyllä ennenvanhaan oli navetan ovet kaikille auki eikä lehmät sairastaneet
Kyllä noihin tiloihin on ulkopuolisilta pääsy kielletty, jos on minkäänlaisesta ammattitoiminnasta kyse.
Eläimesi on pilalle jalostettu jos eivät kestä normaaleja bakteereja. Kyllä ennenvanhaan oli navetan ovet kaikille auki eikä lehmät sairastaneet
Nykyään nyt kuitenkin tavoitellaan, että kuluttajille saataisi salmonellatonta maitoa, lihaa, kananmunaa. Tähän asti sitä on pidetty upeana asiana, että Suomi on yksi niistä harvoista maista, jotka noita pystyy tarjoamaan. Mutta tietenkin av-mammasta sekin on huono asia.
Mun mielestä navetassa voi vierailla varsin hyvin kaupunkilaiset ja sellaiset joilla ei ole omaa maatilaa. Mistä he silloin sen salmonellan tmv. sinne meidän navettaan toisivat? Ja sellaisetkin, joilla on maatila, voivat tulla, kun kuitenkin kaikki käyttävät suojajalkineita. Meidän navetassa ei ole koskaan ollut salmonellaa eikä listeriaa tmv. Bakteereita tutkitaan aivan säännöllisesti.
Umpipuikkoja käytetään silloin, kun lehmä aiotaan laittaa umpeen eli kun poikiminen lähestyy. Tissit laitetaan umpeen vähitellen ja viimeisen lypsyn jälkeen laitetaan umpipuikot. Normaalit, jos koko lypsykaudella ei ole ollut soluja tai tulehduksia ja ab-puikot, jos on ollut soluttaja lehmä.Sen jälkeen tissit eivät valuta maitoa.
Meillä lehmiä rapsutellaan ja harjaillaan, rapsutetaan korvien takaa, jutellaan, niiden nimet muistetaan. Lehmät ja kaikki yli 2kk:n ikäiset eläimet ovat kesät ulkona. Säiden mukaan. Suunnilleen kesäkuun alusta lokakuun alkuun.
Kesällä lehmämme käyvät lypsyllä navetassa, kaikki muut ajat ovat ulkona, myös yöllä, jos ei ole hallaöitä. Eilen harjasin taas kaikki lehmät ja leikkasin hännistä saksilla likaiset karvat pois. Lehmät nukkuu makuullaan, vaikka niillä on kahleet, on niiden pakko päästä makaamaan ja ne yltävät kyllä tehdä vaikka mitä, meillä ne on säädetty ainakin tosi isolleen. Ja kaikilla tiloilla lehmät voivat maata. Lehmät vaativat lypsyä ja kun meillä on totuttu hyvin säännölliseen rytmiin, ne ovat hyvin levottomia, jos jostain kumman syystä lypsy myöhästyy vaikka tunnilla. Ne alkavat huudella ja katsovat silmiin "etkö näe minua, lypsä!"
Kyllä tyytyväisen lehmän tunnistaa ja surullisenkin. Joskus,v arsinkin kesällä, lehmillä voi tulla vaikka joku kivi jalkapohjaan ja sitten jalka tulee kipeäksi. Lehmä on silloin varmasti surullinen. Rapsutan erästä hiehoa aivan säännölliseti, joka päivä. Se oikein tuo päänsä siihen rapsutettavaksi ja sitten nauttii....kerran anoppi sanoi,et tuo hieho on vihainen, aina meinaa puskea häntä päällään! Minä sanoin, että ei se sua muuten "puske" mutta se vaatii niitä rapsutuksia myös sinulta, kun on tottunut niitä minulta saamaan! Sillä on ihana "permanenttitukka" ja sitä on ihana pitää hyvänä. Uskon, että isoilla tiloilla ei yksilöllistä hoitoa niinkään saa, siellä on koneharjat, jotka eläimiä harjaa. Hyvähän sekin tietysti on, parempi kuin ei mitään.
Minä olen lihakarjatilan emäntä. Lypsykarjatilaa en taida koskaan haluta :)
Tässä ihan riittävästi :)
en ole onlinen pyykkimuija :)
Meillä on tosiaan pieni navetta, joten mitään erillisiä sosiaalitiloja lomittajien kahvitukseen ei ole.
Eipä minulla mitään harrastuksia nykyään ole ja juuri sen takia, että kaikki tuppaavat alkamaan tuossa 17-19 välillä. Kuitenkin pitäisi vielä suihkussakin ehtiä käymään. Tuohon klo 19 ehtii, jos vähän aikaistaa menoa navetalle ja tekee vaan pakolliset työt.
Olen muuten kaupunkilainen, joka muutti tänne maajussinsa perässä. Ensi alkuun tuntui tosi ihmeelliseltä, että joulunakin piti mennä navettaan, tapaninpäivänä, uudenvuodenaattona ja uudenvuodenpäivänä, sunnuntaina, pääsiäisenä, vappuna, juhannuksenakin!
Lehmät pitää lypsää siis joka päivä! Ystäväni eivät tahdo sitä vieläkään ymmärtää. He luulevat, että saan lomittajan tuosta vaan parin päivän varoitusajalla. Eihän se niin ole, heilläkin on työvuorolistat.
Ja se minulle oli itselleni uutta, että, kun jäin äitiyslomalle, niin itse piti maksaa se äitiysajan lomittaja (samoin sairaustapauksissa) ja että äitiyslomaa sai pitää vain 8-9kk vauvan syntymästä. Olisin halunnut jäädä kotiin pidemmäksi ajaksi. 100 päivää sitä olisi voinut vielä jatkaa, mutta sitten se tuntihinta oli niin korkea, ettei meidän taloudessa siihen enää raha riittänyt.
En ole sitä koskaan laskenut, enkä sitä tiedä.
Siihen vaikuttaa, miten se lasketaan?
Pelkkä maitomäärä?
Vähennetäänkö kulut?
Tosi vaikea laskea.
Voiko lypsykoneen kiinnittää naiseen?
Voiko lypsykoneen kiinnittää naiseen?
Jaahas, eipä ole tullut kokeiltua, mutta varmaan onnistuiskin. Siinä on vaan 4:lle utarelle paikka. Voishan tuota kokeilla illalla, jos vaikka tulppaisi ne ylimääräiset paikat.
Heh heh...
Pieni vanha navetta ei ole tulevaisuutta. Mies luuhaa jossain maailmalla eikä edes ota osaa töihin.
Pieni vanha navetta ei ole tulevaisuutta. Mies luuhaa jossain maailmalla eikä edes ota osaa töihin.
Kaikkialla painotetaan ja painostetaan, että tilan pitää olla todella iso, että se kannattaa.
Mutta mites ihmisten jaksaminen? Pienellä tilalla pienet tulot ja pienet menot, isolla tilalla isot tulot, mutta myös isot menot! ja miten henkinen jaksaminen suurten velkojen kanssa? Entä jos sairastuu? Meidän tilalla voi lypsää kaikki yksinkin, jos toinen sairastuu....
Minun mieheni ei juoksentele pitkin kyliä, vaan tekee työtään, joka liittyy maatalouteen ja joka ikinen aamu ja ilta on kanssani navetalla lehmiä lypsämässä. Yhden ainoan kerran olen lypsänyt yksin kaikki, silloin mies oli puimassa viljaa.
Vaikka navettamme on pieni, vain 23 paikkaa, lisäksi mullikkatilat ja vasikkatilat, on navettamme kuitenkin nykyaikainen, eli kaikki koneet on, mitä on mahdollista olla.
Muistan jokaisen lehmän korvanumeron ja nimen ulkoa ja tunnistan jokaisen eläimen laitumella. Minusta se jo kertoo paljon.
Ei iso ole aina kaunista?
tuorein vasikka, robotti vai ei, mitä ihmettä teette talvella, kun ei ole maataloustöitä :-)
saanut talvella kaupasta maitoa ja tuoretta lihaa ym? sitä me maanviljelijät teemme talvella.Terveisin lihantuottaja.
työmäärään nähden? Kun raataa selkä vääränä, siitä saa vain... väärän selän, vain väärän selän, laulettiin ennen.
Miten henkinen jaksaminen jaksaa sen, että pitää tehdä kahta työtä? Missä iässä ajattelitte laittaa pillit pussiin? Nimittäin suostuisin tuohon ehkä jos pääsisin 45-vuotiaana eläkkeelle.
Toki on ihmisiä, joille työ on tärkeämpää kuin siitä saatava palkkio, näitä tyyppejä on tosin aina vain harvemmassa.
työmäärään nähden? Kun raataa selkä vääränä, siitä saa vain... väärän selän, vain väärän selän, laulettiin ennen. Miten henkinen jaksaminen jaksaa sen, että pitää tehdä kahta työtä? Missä iässä ajattelitte laittaa pillit pussiin? Nimittäin suostuisin tuohon ehkä jos pääsisin 45-vuotiaana eläkkeelle. Toki on ihmisiä, joille työ on tärkeämpää kuin siitä saatava palkkio, näitä tyyppejä on tosin aina vain harvemmassa.
ennen kuin kuluttaja maksaa 2 euroa maitolitrasta ja 1.5 euroa menee tuottajalle eikä kaupalle.
Kaikkialla painotetaan ja painostetaan, että tilan pitää olla todella iso, että se kannattaa.
Mutta mites ihmisten jaksaminen? Pienellä tilalla pienet tulot ja pienet menot, isolla tilalla isot tulot, mutta myös isot menot! ja miten henkinen jaksaminen suurten velkojen kanssa? Entä jos sairastuu? Meidän tilalla voi lypsää kaikki yksinkin, jos toinen sairastuu....Minun mieheni ei juoksentele pitkin kyliä, vaan tekee työtään, joka liittyy maatalouteen ja joka ikinen aamu ja ilta on kanssani navetalla lehmiä lypsämässä. Yhden ainoan kerran olen lypsänyt yksin kaikki, silloin mies oli puimassa viljaa.
Vaikka navettamme on pieni, vain 23 paikkaa, lisäksi mullikkatilat ja vasikkatilat, on navettamme kuitenkin nykyaikainen, eli kaikki koneet on, mitä on mahdollista olla.
Muistan jokaisen lehmän korvanumeron ja nimen ulkoa ja tunnistan jokaisen eläimen laitumella. Minusta se jo kertoo paljon.
Ei iso ole aina kaunista?
Isolla tilalla on varaa palkata työvoimaa eikä tarvi kokoajan mennä selkä väärässä. Laatukin parempaa kun uudemmat koneet ja laitteet. Voi isäntäkin lopettaa kylällä luuhaamisen ja keskittyä eläntenhoitoon. Robotit lypsyssä nykyaikaa jo.
työmäärään nähden? Kun raataa selkä vääränä, siitä saa vain... väärän selän, vain väärän selän, laulettiin ennen. Miten henkinen jaksaminen jaksaa sen, että pitää tehdä kahta työtä? Missä iässä ajattelitte laittaa pillit pussiin? Nimittäin suostuisin tuohon ehkä jos pääsisin 45-vuotiaana eläkkeelle. Toki on ihmisiä, joille työ on tärkeämpää kuin siitä saatava palkkio, näitä tyyppejä on tosin aina vain harvemmassa.
Kyllä jos minusta olisi kiinni, lopettaisimme lehmien pidon heti. Miehelle se on elämäntapa ja hän ei tiedä "paremmasta" elämästä mitään.
Monta kertaa ihmiset vaan kadehtivat maanviljelijöiden tukia, eivätkä ymmärrä, että ne rahat oikeasti menevät siihen viljelyyn ja eläinten hyvinvointiin.
Eikä ne rahat todellakaan helpolla tule.
Mutta nyt pitää rientää päiväkäynnille, hajut ottamaan!
keskustelun tyssääjiä.HUS HUS . Meillä kans lihakarjatila pieni ja elinkelvoton direktiivien mukaan ,ei jatkajaa koska lapset muissa töissä,ei kyllä ole tätä heille tyrkytettykään. Teemme tätä vielä 2-3 vuotta ja sitten lopetamme ja jäämme eläkkeelle.Tila on velaton joten voisimme lopettaa vaikka heti. Tsemppiä niille jotka vielä jaksavat tuottaa maitoa,