Olen lypsykarjatilan emäntä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (95)
[Ternimaitoa menee viemäriinkin, koska sitä on niin paljon eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
Laittakaa kujan päähän kyltti, jossa lukee, että annetaan ternimaitoa, ettei tarvi kaataa viemäriin. Siitä voi keittää ihanaa juustokeittoakin, puhumattakaan pannareista ja letuista. Meillä kotona oli ennen aina tinkiläisiä, jotka hakivat ennenkaikkea ternimaitoa :) Nami!
Tämä on yritystoimintaa, ei harrastus. Minulla ei ole aikaa myydä sitä maitoa kaikkien määräysten mukaisella tavalla. Halvempaa kaataa viemäriin, jos ei vasikoille enempää mene.
Oikeasti vasikka juo sitä ja nytkin meillä on jo 6 nimeä listalla, jotka haluavat sitä ostaa, jos sitä vaan olisi/tulisi!
Kyllä sitä saa myydä pieniä määriä eteenpäin ilman ns.lupia
Se määrä on kyllä niin iso, että meillä ei täyty kyllä koskaan. Ehkä niillä täyttyy, joilla on vara viemäriin sitä kaataa!
Jos meillä jää ns. välimaitoakin yli, niin pakastamme sen kaiken vasikoille, ettei niille tarvitse sitä maitojauhetta juottaa.
Ja joku kysyi, harrastammeko seksiä navetassa, niin täytyy sanoa, että, kun meillä on noita pieniä lapsia ja ei aina kotona pääse "hommiin" niin kyllä me navetan vessassa usein olemme sekstailleetkin. Ei kuitenkaan ihan navetan puolella hygieniasyistä.....
Virkistää aika mukavasti....
että ehottomasti pitäisi tuottajille maksettavia maksuja nostaa, kaupoille vähemmän sitten katetta.
Ja ehdottomasti pitäisi palata pienempiin tilakokohoin, tulisi enemmän työpaikkoja.
Lisäksi pitäisi ehdottomasti poistaa energiavero biokaasulta, siinä olisi sitten yksi enemmän työpaikkoja tuova lisäbisnes maaseudulle.
eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
Vierailija - 11.4.2012 15:34 (59/59)
Miksei?
Lainaus:
eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
Jos haluaa jaksaa tätä työtä, pitää rönsyt karsia pois ja keskittyä olennaiseen. Pieni tila voi olla harrastus, siellä voi olla maitoa myymässä pitkin päivää, mutta isommalla tilalla ei kannata hyppiä paikasta toiseen muutaman euron perässä. Se kun olisi loppupelissä kaikki pois karjanhoidosta.
ja joka kerta kun haen, olen siellä ihan nolona kun ajattelen, että häiritsen. Isäntä on aina iloinen ja puhelias ja sanoo, että on mukava välillä rupatella, kun työ on muuten yksinäistä. Siinä maidon antamisessa menee n. 5 minuuttia.
Heillä on pieni tila, navetassa työskentelee isäntä, emäntä ja teini-ikäinen tytär auttelee joskus. Varmaan eri maailmasta kuin isot tilat ja mun näkökulmasta se on vain positiivista.
On ihanaa saada halpaan hintaan tuoretta maitoa ja kermaa. Ja tuottaja saa palkkansa suoraan ilman välikättä.
Ap:llekin siis suuret kiitokset!!
isäntää samoin ottein kun lehmien utareita?
Maalaisnaiset kulkevat mummomallisissa alusvaatteissa, eivät meikkaa juurikaan, eivät ajele karvojaan esim..? Hänellä oli ennen minua 3 maalta kotoisin olevaa morsian ehdokasta.
Maalaisnaiset kulkevat mummomallisissa alusvaatteissa, eivät meikkaa juurikaan, eivät ajele karvojaan esim..? Hänellä oli ennen minua 3 maalta kotoisin olevaa morsian ehdokasta.
Ja miksi ihmeessä hän ei ostanut niille tangoja?
ja joka kerta kun haen, olen siellä ihan nolona kun ajattelen, että häiritsen. Isäntä on aina iloinen ja puhelias ja sanoo, että on mukava välillä rupatella, kun työ on muuten yksinäistä. Siinä maidon antamisessa menee n. 5 minuuttia. Heillä on pieni tila, navetassa työskentelee isäntä, emäntä ja teini-ikäinen tytär auttelee joskus. Varmaan eri maailmasta kuin isot tilat ja mun näkökulmasta se on vain positiivista. On ihanaa saada halpaan hintaan tuoretta maitoa ja kermaa. Ja tuottaja saa palkkansa suoraan ilman välikättä. Ap:llekin siis suuret kiitokset!!
kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa?
Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.
[Tämä on yritystoimintaa, ei harrastus. Minulla ei ole aikaa myydä sitä maitoa kaikkien määräysten mukaisella tavalla. Halvempaa kaataa viemäriin, jos ei vasikoille enempää mene.
No tee ihmeessä mitä teet sen kanssa. Voihan sen kyltin noutaa poiskin sieltä kujanpäästä, jos kyllästyy. Ja tuskinpa kukaan loppupeleissä sitä ilmaiseksi ottaisikaan, varmasti kaikki haluaisivat maksaa ternimaidosta. Meillä kotona äiti ainakin tykkäsi, kun ihmisiä kävi ihan kaupungistakin asti maitoa ostamassa. Ja vaikka hänellä olikin 4 pientä lasta hoidettavana. Ja vaikka tuolloin meillä ei ainakaan ollut mitään robotteja ja tv-valvontaa navetassa. No, tuolloin ei myöskään ollut niin hyviä maataloustukia, kuin tänä päivänä ja siksi kaikki laskettiin, myös noiden tilalta suoraan maitoa/ternimaitoa ostamaan tulleiden markat.
En tiedä oliko täällä nyt kaksikin maitotilanemäntää vastailemassa, koska yksi vastasi teernimaidosta taas näin: "Kyllä sitä saa myydä pieniä määriä eteenpäin ilman ns.lupia
Se määrä on kyllä niin iso, että meillä ei täyty kyllä koskaan. Ehkä niillä täyttyy, joilla on vara viemäriin sitä kaataa!"
Meillä kotona äiti ainakin tykkäsi, kun ihmisiä kävi ihan kaupungistakin asti maitoa ostamassa. Ja vaikka hänellä olikin 4 pientä lasta hoidettavana. Ja vaikka tuolloin meillä ei ainakaan ollut mitään robotteja ja tv-valvontaa navetassa. No, tuolloin ei myöskään ollut niin hyviä maataloustukia, kuin tänä päivänä ja siksi kaikki laskettiin, myös noiden tilalta suoraan maitoa/ternimaitoa ostamaan tulleiden markat.
mikä ei ole mikään ihme, kun sun kokemukset maataloudesta on jostain vuosikymmenien takaa. Mutta maatalous on tosiaan kehittynyt eteenpäin. Ei se ole jäänyt sinne vanhaan aikaan.
Maatilat toimivat aivan eri mittakaavassa nykyään. Ne ovat myös niin monialaisia, että kuten joku sanoi, niin noille rönsyille ei enää ole aikaa. Silloin sun lapsuudessa toimeentulon sai niistä muutaman lehmän lypsämisestä. Sillä elätti perheen ja se yhdelle perheelle annetun maidon hinta oli jopa jonkinlainen prosenttiosuus koko päivätuotannosta. Nykyisillä lehmämäärillä tuotantomäärät ovat sellaisia, että sieltä kun yhdelle äidille myy tinkimaitoa, niin se on päivätuotannosta vain promilleluokkaa. Ei sellainen siis kerta kaikkiaan kannata.
Samaan aikaan hygieniasäännökset ovat tiukentuneet aivan eri luokkaan, eikä sitä tinkimaitoa enää kauhaista tonkasta ihan niin vain.
Tuo maataloustukiheitto taas on jo niin alkeellinen, että kannattaa tosiaan totustua sunkin mitä rajoituksia maatalouteen on tullut ja miten niiden aiheuttamaa tappiota pyritään tuilla kompensoimaan.
Meilläkin tuli vastaan ladon pohjaa siivotessa jokin 40 vuotta vanha lannoitesäkki. Ne typpi- ja fosforimäärät, jotka lannoitteissa silloin oli, olivat aivan tähtitieteellisiä. Ihmekös se olikin, että viljelyllä eli silloin koko perhe, kun lantaa laitettiin maat turvoksiin.
No nyt ei lannoiteta samassa määrin, mikä on tietenkin hyvä juttu vesistöille. Mutta on sitten viljelijän tulotkin tiukassa ja sellaista viljatilaa enää tuskin onkaan, missä toinen puoliso ei olisi kodin ulkopuolella töissä hankkimassa perheelle sitä elantoa, jota maatalous ei pysty antamaan.
No innostuinpa ternimaidosta. Aina vaan välillä huomaa tuota, että ihmiset tekevät oletuksia tiedoilla, jotka ovat peräisin isoäidin ajalta ja siten täysin soveltumattomia nykyaikaan. Maito toki edelleen tulee lehmästä ja vilja kasvaa pellolla. Mutta millä keinoin kaikki tapahtuu onkin jo aivan eri asia.
ja joka kerta kun haen, olen siellä ihan nolona kun ajattelen, että häiritsen. Isäntä on aina iloinen ja puhelias ja sanoo, että on mukava välillä rupatella, kun työ on muuten yksinäistä. Siinä maidon antamisessa menee n. 5 minuuttia. Heillä on pieni tila, navetassa työskentelee isäntä, emäntä ja teini-ikäinen tytär auttelee joskus. Varmaan eri maailmasta kuin isot tilat ja mun näkökulmasta se on vain positiivista. On ihanaa saada halpaan hintaan tuoretta maitoa ja kermaa. Ja tuottaja saa palkkansa suoraan ilman välikättä. Ap:llekin siis suuret kiitokset!!
kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa?Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.
Siis tarkoitin, että vien sen isännän tai emännän ajasta 5 minuuttia, kun hän täyttää ämpärini. Minä maksan hänelle 50 senttiä litra ja Valio 27 senttiä. He myyvät maitoa ulos ja olen siitä onnellinen. Eivät he tee minun takiani siellä muuta kuin antavat sen maidon. Ei siinä mitään hanoja pestä välillä...
#68 yrittää nyt ihan turhaan briljeerata pienillä näppärillä vastauksillaan.
Eikös teillä ollut lypsyaika meneillään, vai hoitaako robotti kaiken? Lehmäraukat. Hus töihin siitä.
[
kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa?Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.
Tankista lasketaan ja suihkutetaan hana puhtaaksi. Ei mee ylimäärästä. Ja isäntäkin tienaa mahtavati kun maksan 50 snt litra. Meijjeristähän hän saa vain 20 snt.
joka ei tiedä eikä ymmärrä asiasta mitään.
ja tunnen suurta sympatiaa sitovan työn vuoksi.
myötätunnosta, sitä tarvitaan!
ap
Missäs päin asutte ? Ja mitä rotua kasvatatte ? Friisiläistäkö ? (: