Olen lypsykarjatilan emäntä, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (95)
Ihminen saa kaiken kasviksista. Miksi tuollaista kuningasten ruokaa on edes alettu aikanaan tuottaa
Kummasti vaan sitä kysyntää on. (ei ap)
Kyllä jos minusta olisi kiinni, lopettaisimme lehmien pidon heti. Miehelle se on elämäntapa ja hän ei tiedä "paremmasta" elämästä mitään.
Onhan siellä vähän vielä järjen hiventä jäljellä. Olen itse lähtöisin lypsykarjatilalta, ei vielä ole sellaista hulluuskohtausta tullut, että sinne olisi pakko palata (tuotanto lopetettu tosin jo erinäisiä vuosia sitten).
Todettakoon tuohon myös, että etenkin kesäaikaan maalla kyllä jaksaa töitä painaa paljon paremmalla tarmolla ja pitempään kuin näitä toimistotöitä. Sen verran se raitis ilma ja säännöllinen fyysinen työ vaikuttavat.
Ihminen saa kaiken kasviksista. Miksi tuollaista kuningasten ruokaa on edes alettu aikanaan tuottaa
se verinen naudan sisäfilee vain on niin hyvää.
Juotteko vastalypsettyä maitoa tai käytättekö sitä muuten?
en ole pyykkimuija tai psykomamma. Joku muukin sitä kysyi! Missäs se sellainen esiintyy?
Lypsylämmintä maitoa en kyllä juo!
Maitohan menee putkia pitkin tankkiin, jossa on jäähdytyslaite. Se jäähdyttää maidon aika äkkiä viileäksi. Maito menee suurimmaksi osaksi Valiolle. Toki käytän sitä itse kotona leivontaan ja ruoanlaittoon.
Pieni vanha navetta ei ole tulevaisuutta. Mies luuhaa jossain maailmalla eikä edes ota osaa töihin. Kaikkialla painotetaan ja painostetaan, että tilan pitää olla todella iso, että se kannattaa. Mutta mites ihmisten jaksaminen? Pienellä tilalla pienet tulot ja pienet menot, isolla tilalla isot tulot, mutta myös isot menot! ja miten henkinen jaksaminen suurten velkojen kanssa? Entä jos sairastuu? Meidän tilalla voi lypsää kaikki yksinkin, jos toinen sairastuu.... Minun mieheni ei juoksentele pitkin kyliä, vaan tekee työtään, joka liittyy maatalouteen ja joka ikinen aamu ja ilta on kanssani navetalla lehmiä lypsämässä. Yhden ainoan kerran olen lypsänyt yksin kaikki, silloin mies oli puimassa viljaa. Vaikka navettamme on pieni, vain 23 paikkaa, lisäksi mullikkatilat ja vasikkatilat, on navettamme kuitenkin nykyaikainen, eli kaikki koneet on, mitä on mahdollista olla. Muistan jokaisen lehmän korvanumeron ja nimen ulkoa ja tunnistan jokaisen eläimen laitumella. Minusta se jo kertoo paljon. Ei iso ole aina kaunista?
Isolla tilalla on varaa palkata työvoimaa eikä tarvi kokoajan mennä selkä väärässä. Laatukin parempaa kun uudemmat koneet ja laitteet. Voi isäntäkin lopettaa kylällä luuhaamisen ja keskittyä eläntenhoitoon. Robotit lypsyssä nykyaikaa jo.
ei kai kukaan ternimaitoa viemäriin kaada!!!!
Ternimaito on vasikalle elintärkeä juoma/ruoka. Ensin saa vasikka ja sitten jos jää yli, sitä käytetään itse tai myydään.
Siitä voi tehdä uunijuustoa tai pannaria tai lettuja tmv.
maksaa noin 140 000 euroa, joten, montako laitetaan???
Saa olla aika nuori emäntä ja isäntä, että kannattaa noita robotteja hommata.
Meidän iällä ei saa koskaan maidolla noita robottirahojaan lypsettyä.
Nehän ovat vähän halvempia :)
Joskus on tullut kyseltyä hintoja ja kyllä ne silloin muistaakseni oli paljon kalliimpia.
täytyy ahkeria emäntiä ja isäntiä jotka jaksavat pitää ns. pieniä tiloja!!
tulen aina muistamaan kun haettiin mummolan naapurista tonkalla kylmää,tuoretta maitoa! ja sainpahan ratsastaa vasikallakin!:)
että tsemppiä kovasti!
ei kai kukaan ternimaitoa viemäriin kaada!!!!
Ternimaito on vasikalle elintärkeä juoma/ruoka. Ensin saa vasikka ja sitten jos jää yli, sitä käytetään itse tai myydään.
Siitä voi tehdä uunijuustoa tai pannaria tai lettuja tmv.
tuo uunijuusto on ihanaa ,saadaan sitä joskus maitotilalta.
olen maatilalta syntyisin, nykyään asun pääkaupunkiseudulla ja veli onneksi suostui jatkamaan tilaa. Sitä vaan, että arvostan työsi tosi korkealle. Minusta ei noin sitovaan työhön olisi, vaikka tiedän, että hommassa on myös hyvät puolensa.
Tsemppiä!
tuotakin työtä, että saamme suomalaista lähimaitoa ja lihaa ja kananmunia ja voita. Ettei kaikkea tarvitse tuoda jostain Puolasta tms.
ei kai kukaan ternimaitoa viemäriin kaada!!!! Ternimaito on vasikalle elintärkeä juoma/ruoka. Ensin saa vasikka ja sitten jos jää yli, sitä käytetään itse tai myydään. Siitä voi tehdä uunijuustoa tai pannaria tai lettuja tmv.
Ternimaitoa menee viemäriinkin, koska sitä on niin paljon eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
Ternimaitoa menee viemäriinkin, koska sitä on niin paljon eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
...ilman asianmukaisia lupia myydä sitä ternimaitoa suoraan kuluttajille?
[Ternimaitoa menee viemäriinkin, koska sitä on niin paljon eikä käy edes pienessä mielessä ryhtyä sitä myymään.
[/quote]
Laittakaa kujan päähän kyltti, jossa lukee, että annetaan ternimaitoa, ettei tarvi kaataa viemäriin. Siitä voi keittää ihanaa juustokeittoakin, puhumattakaan pannareista ja letuista. Meillä kotona oli ennen aina tinkiläisiä, jotka hakivat ennenkaikkea ternimaitoa :) Nami!
...ilman asianmukaisia lupia myydä sitä ternimaitoa suoraan kuluttajille?
No eipä tietenkään, mutta maistuis varmaan sullekin!
-ohis-