Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen lypsykarjatilan emäntä, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
11.04.2012 |

Kommentit (95)

Vierailija
1/95 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Olen entinen lypsykarjatilallinen,nykyään oon tehtaassa töissä,kyllästyin suureen työmäärään ja vaihdoin alaa,kyllä mielestäni kannatti,työtunteja tulee vuodessa noin puolet entisestä vaikka oon normaalissa kokoaikatyössä(5-vuorotyö) On aikaa perheelle,harrastuksille ystäville ja parisuhde kukoistaa.
Oon miettinyt,että maitotiloja kannattais kehittää siten,että luovuttaisiin perinteisistä perhe yrityksistä,ne sopivat hyvin aikaan jolloin oli ns omavaraistalous eikä ollut muuta mahdollisuutta.Eihän nykyään lähihoitajatkaan ota paria vanhusta kotiinsa ja hoida niitä 7pv viikossa vuoden ympäri ois tosi sitovaa,vaan mummot on hoitolaitoksissa Ym.Samoin kannattais laittaa n 1000 lehmän yksiköitä,eli n 40 tilaa yhteen,ja työvuorot niin työajat korkeintaan samat kuin tehtaassa.
Lisäksi vois olla eurooppalainen työnjako,suomi on maitoaluetta pääosin,ei täällä leipävilja kasva kuin etelässä,vietäis maitotuotteita Eurooppaan ja viljaa Ym takas jatkuva kilpailu kasaa pääomat entistä harvemmille,kannattaisi ennemmin keskittää
Ruoan alv pois,kaikkein huonotuloisimmt hyötyisivät
Maataloustuet vain niille jotka oikeasti haluavat tehdä jotain ja saavat tulosta nykyisen mädännäisen järjestelmän sijaan.nykyään esim sellainen lypsykarjatila joka on lopettanut eläintenpidon saa edelleen tukia eläimiin perustuen vaikka navetta on tyhjä ,jos on ollu n30 lypsävää niin tuki 6000€ vuosi.Ja viljanviljelyä tuetaan pohjoisessa vaikka Se kelpaa vain eläinten rehuksi.Siinä muutamia pahimpia epäkohtia,rahat voisi kohdentaa tuottavammin.
t mies 37v

Vierailija
2/95 |
15.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2015 klo 22:25"]

Hei! Olen entinen lypsykarjatilallinen,nykyään oon tehtaassa töissä,kyllästyin suureen työmäärään ja vaihdoin alaa,kyllä mielestäni kannatti,työtunteja tulee vuodessa noin puolet entisestä vaikka oon normaalissa kokoaikatyössä(5-vuorotyö) On aikaa perheelle,harrastuksille ystäville ja parisuhde kukoistaa. Oon miettinyt,että maitotiloja kannattais kehittää siten,että luovuttaisiin perinteisistä perhe yrityksistä,ne sopivat hyvin aikaan jolloin oli ns omavaraistalous eikä ollut muuta mahdollisuutta.Eihän nykyään lähihoitajatkaan ota paria vanhusta kotiinsa ja hoida niitä 7pv viikossa vuoden ympäri ois tosi sitovaa,vaan mummot on hoitolaitoksissa Ym.Samoin kannattais laittaa n 1000 lehmän yksiköitä,eli n 40 tilaa yhteen,ja työvuorot niin työajat korkeintaan samat kuin tehtaassa. Lisäksi vois olla eurooppalainen työnjako,suomi on maitoaluetta pääosin,ei täällä leipävilja kasva kuin etelässä,vietäis maitotuotteita Eurooppaan ja viljaa Ym takas jatkuva kilpailu kasaa pääomat entistä harvemmille,kannattaisi ennemmin keskittää Ruoan alv pois,kaikkein huonotuloisimmt hyötyisivät Maataloustuet vain niille jotka oikeasti haluavat tehdä jotain ja saavat tulosta nykyisen mädännäisen järjestelmän sijaan.nykyään esim sellainen lypsykarjatila joka on lopettanut eläintenpidon saa edelleen tukia eläimiin perustuen vaikka navetta on tyhjä ,jos on ollu n30 lypsävää niin tuki 6000€ vuosi.Ja viljanviljelyä tuetaan pohjoisessa vaikka Se kelpaa vain eläinten rehuksi.Siinä muutamia pahimpia epäkohtia,rahat voisi kohdentaa tuottavammin. t mies 37v

[/quote]

Tuliko sinulle mittavirhe? 1000 lehmän navetta on noin 4 tilan yhteinen, ei suinkaan 40.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, viimeisin kirjoitukseni oli 15.04 eli nro 57

Sitä ennenkin kirjoitteli joku muukin maitotilallinen kuin minä (se jolla oli n. 60 lehmää)

On tosiaan eroja onko pieni tila vai suuri.

Juuri suurella tilalla ajatellaan koko ajan niitä euroja, euroja ja aikaa!

Meillä ajatellaan tosi paljon myös omaa jaksamista ja eläinten yksilöllistä hoitoa.

Joku kertoi, et maalaiset eivät meikkaa

- minä meikkaan joka päivä, saan siitä tosi kivan fiiliksen, että olen huoliteltu, vaikka joku tulisi käymään yllättäen. Hiukset pesen shamppoolla 2 kertaa päivässä.

- en missään tapauksessa käytä mummoalushousuja, tällähetkelläkin on mustat pitsipöksyt

- karvoja ajelen ehdottomasti. kainalot siistit aina ja alapäätä ajelen fiilisten mukaan, mikään majavapehko se ei ole!

Vierailija
4/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka kerta kun haen, olen siellä ihan nolona kun ajattelen, että häiritsen. Isäntä on aina iloinen ja puhelias ja sanoo, että on mukava välillä rupatella, kun työ on muuten yksinäistä. Siinä maidon antamisessa menee n. 5 minuuttia. Heillä on pieni tila, navetassa työskentelee isäntä, emäntä ja teini-ikäinen tytär auttelee joskus. Varmaan eri maailmasta kuin isot tilat ja mun näkökulmasta se on vain positiivista. On ihanaa saada halpaan hintaan tuoretta maitoa ja kermaa. Ja tuottaja saa palkkansa suoraan ilman välikättä. Ap:llekin siis suuret kiitokset!!

kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa? Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.

joka ei tiedä eikä ymmärrä asiasta mitään.

lypsytilalliskokemuksella tinkimaidon myynnistä tiedä? Mikä oli se ratkaiseva virhe, joka herätti sinun asiantuntijuutesi? Totta, jokaisesta maitolitrasta tulee tietysti kirjoittaa myös kuitti kirjanpitoa varten. Se jäi muistuttamatta. Ja kuitti tulee liittää kirjanpitoaineistoon jne. lisätyötä.

Vierailija
5/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja joka kerta kun haen, olen siellä ihan nolona kun ajattelen, että häiritsen. Isäntä on aina iloinen ja puhelias ja sanoo, että on mukava välillä rupatella, kun työ on muuten yksinäistä. Siinä maidon antamisessa menee n. 5 minuuttia. Heillä on pieni tila, navetassa työskentelee isäntä, emäntä ja teini-ikäinen tytär auttelee joskus. Varmaan eri maailmasta kuin isot tilat ja mun näkökulmasta se on vain positiivista. On ihanaa saada halpaan hintaan tuoretta maitoa ja kermaa. Ja tuottaja saa palkkansa suoraan ilman välikättä. Ap:llekin siis suuret kiitokset!!

kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa? Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.

lypsytilalliskokemuksella tinkimaidon myynnistä tiedä? Mikä oli se ratkaiseva virhe, joka herätti sinun asiantuntijuutesi? Totta, jokaisesta maitolitrasta tulee tietysti kirjoittaa myös kuitti kirjanpitoa varten. Se jäi muistuttamatta. Ja kuitti tulee liittää kirjanpitoaineistoon jne. lisätyötä.

mutta aikaisemmin kirjoitin tuosta ostosreissustani. Ei se maitotilallinen tee minun ostokseni takia mitään erillislypsyä, maitonäytettä, ei ole odottelua tai tankin pesua. Aikaa menee se 5 minuuttia. Mitä et itse nyt tässä yhtälössä ymmärtänyt?

Vierailija
6/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ kun käyt siellä tilalla ja oletat, että 5 minuutissa homma olisi selvä? Ei siis mitään tankin tai hanan pesuja, erillislypsyjä, maitonäytteitä, odotteluasi jne. vaan oletat, että se on 5 min ja palkkana 2 euroa? Juuri tuosta syystä tilalta ei kannata myydä maitoa: ostaja ei edes halua tietää, mitä kaikkea erityistä eli normaalilypsystä poikkeavaa pitää tehdä, jotta hän saisi halpaa maitoa. Pienellä harrastajatilalla tuo onnistuu, mutta jos oikeasti haluaa työstään palkkaa, ei tilamyynti kannata.

Tankista lasketaan ja suihkutetaan hana puhtaaksi. Ei mee ylimäärästä. Ja isäntäkin tienaa mahtavati kun maksan 50 snt litra. Meijjeristähän hän saa vain 20 snt.

kilpaileva yritys maksaa tuon tuplasti. Ja siitä hanasta täytyy ottaa bakteerinäyte säännöllisesti, jotta saamasi maito on puhdasta. Ja niistä näytteistä täytyy pitää erillistä kirjanpitoa, koska tilalta on suoramyyntiä. Myös maitohuoneen siisteyteen tulee kiinnittää erityistä huomiota, koska sinne viedään sinne kuulumattomia esineitä eli se sinun maitokannusi. Toivottvasti et lampsi sinne omissa jalkineissasi?

Vierailija
7/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aikaisemmin kirjoitin tuosta ostosreissustani. Ei se maitotilallinen tee minun ostokseni takia mitään erillislypsyä, maitonäytettä, ei ole odottelua tai tankin pesua. Aikaa menee se 5 minuuttia. Mitä et itse nyt tässä yhtälössä ymmärtänyt?

nähtävästi niistä saa poiketa aika rajusti ennen kuin jää tarkastuksessa kiinni.

Vierailija
8/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joo. Eiköhän maitotiloilla oteta bakteerinäytteitä muutenkin. Taidetaan puhua nyt ihan eri asioista ja juu, ihan omat kengät jalassa siellä seison :)

Vierailija
9/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin, että vien sen isännän tai emännän ajasta 5 minuuttia, kun hän täyttää ämpärini. Minä maksan hänelle 50 senttiä litra ja Valio 27 senttiä. He myyvät maitoa ulos ja olen siitä onnellinen. Eivät he tee minun takiani siellä muuta kuin antavat sen maidon. Ei siinä mitään hanoja pestä välillä...

oletko tuosta hinnasta ihan varma? Jos olet, älä osta sieltä enää! Onhan sinunne esitetty bakteerinäytteiden tulokset, rasva- ja valkuaisprosentit?

Vierailija
10/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joo. Eiköhän maitotiloilla oteta bakteerinäytteitä muutenkin. Taidetaan puhua nyt ihan eri asioista ja juu, ihan omat kengät jalassa siellä seison :)

30 vuotta maitoa myynneelle ammattilaiselle.

Vierailija
11/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ottaa maitonsa vain isäntäväki. Jos siitä ei ole tehty säännöllisesti bakteeritutkimusta, jättäisin maidon ostamatta. Maitohuoneeseen ei saa päästää ulkopuolisia omissa jalkineissaan hygieniasyistä, esimerkiksi eläinlääkäri ei mene sinne tutkimaan tilan puhtautta omissa jalkineissaan vaan aina tilan antamissa. Ihan näitä perusjuttuja silloin, kun tilalta myydään maitoa ulkopuolisille.

Vierailija
12/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä ottaa maitonsa vain isäntäväki. Jos siitä ei ole tehty säännöllisesti bakteeritutkimusta, jättäisin maidon ostamatta. Maitohuoneeseen ei saa päästää ulkopuolisia omissa jalkineissaan hygieniasyistä, esimerkiksi eläinlääkäri ei mene sinne tutkimaan tilan puhtautta omissa jalkineissaan vaan aina tilan antamissa. Ihan näitä perusjuttuja silloin, kun tilalta myydään maitoa ulkopuolisille.

Ja emäntä aina huutelee meidän lapsille, että tulkaa silittämään vasikoita. Siis todellakin puhutaan eri maailmoista niin kuin tuolla jo aiemmin epäilin. Mutta en valita :)

Vierailija
13/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto kanttura lypsänee sen 7000 litraa/vuosi. Litrasta tuottaja saa meijeriltä ymmärtääkseni noin 30 senttiä/litra. Näin ollen yhden lehmän vuosituotto olisi 2100 Euroa. 23 lehmää tekisi sitten vajaat 50 000 Euroa. Tukiaisia toki saa hiukan päälle, mutta ei ne nyt mitään jättisummia ole. Tuosta sitten vähentelet lehmien ruuat, lääkärikulut, sähköt (ja sitä sitten meneekin maatalossa), rakennusten ja koneiden huoltamiset jne. Paljonko jää palkkaa työlle, jossa on kiinni joka hemmetin päivä paitsi sen 26 päivää vuodessa, kun saa lomittajan?

Enkä ole ap vaan ihan virkamies kaupungista. Mietityttää vaan joskus, miten ihmiset jaksaa tuota.

Vierailija
14/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja emäntä aina huutelee meidän lapsille, että tulkaa silittämään vasikoita. Siis todellakin puhutaan eri maailmoista niin kuin tuolla jo aiemmin epäilin. Mutta en valita :)

Ihan oikeasti? Ja meijeri muka hakee sieltä maitoa, paskakasojen keskeltä? En usko!

Vierailija
15/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo kirjoitukset (paitsi nro 57) eivät ole minun kirjoituksiani, paitsi jos siinä lukee tuo ap

Eihän kenelläkään ole vasikoita maitohuoneessa, sitä tuskin tuo kirjoittaja tarkoitti.

Kiva, että voit ostaa tilalta suoraan maitoa, tila on varmaan juuri sellainen kuin meillä, eli pieni. Suurilla tiloilla, vaikka on työntekijät erikseen, ei ehditä antamaan edes maitoa....

No, jokainen tekee tyylillään.

Joku laski tuolla meidän tilan tuotoksia ja oli aivan oikeassa, ettei siitä paljoa jää. Mutta se on hyvä, että tulee kuitenkin toimeen.

Meille Valio taitaa maksaa muistaakseni 0,38/litra

Meidän navettaan saavat tulla aivan kaikki, jotka navetassa haluavat käydä. Annamme suojatossut ja päähineet kävijöille. Viime keväänä meillä kävi kaksi koululuokkaa. Siitä tulee lisätyötä, mutta minusta on tosi mukavaa, etteivät aikuiset/lapset vieroudu siitä, mitä maatiloilla tapahtuu.

Jatkossakin meillä saa käydä, myös yllätysvierailut sallitaan, kunhan ne vaan tapahtuvat isäntäväen ollessa mukana ja päiväsaikaan. Pahinta mitä voi tehdä on se, että menee yöaikaan, kun lehmätkin nukkuvat.

Meistä ihmisistäkään ei ole hauskaa, jos joku tulee kesken meidän unien valokuvaamaan meitä!

Joku muuten tiedusteli mitä karjaa meillä on?

Meillä on sekä Friisiläisiä että Ay-lehmiä.

Ap

Vierailija
16/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kos maitohuoneeseen saa lompsia kuka tahansa ja kaikenlaiset naapurin lapset juoksennella navetassa.

Kyllä noihin tiloihin on ulkopuolisilta pääsy kielletty, jos on minkäänlaisesta ammattitoiminnasta kyse.

Vierailija
17/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terv. tyhmä apteekkilainen

Vierailija
18/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös teillä ollut lypsyaika meneillään, vai hoitaako robotti kaiken? Lehmäraukat. Hus töihin siitä.

Vierailija
19/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lehmät nukkuu, onko ne seisaallaan? Jos makaavat, niin miten ylettyvät, kun kaulassa on kahleet?

Tykkääkö ne lypsämisestä? Miltä lehmä näyttää, kun se on tyytyväinen? Onko lehmät surullisia?

Vierailija
20/95 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teidän lehmät pääsee kesäsin ulos?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan