Kudostyyppi HLA-B27 ja tulehdukselliset autoimmuunisairaudet, kokemuksia?
Onko täällä ketään, jolla tuo kudostyyppi olisi positiivinen ja riesana esim. reumasairauksia? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen?
Kommentit (41)
Mä sain tietää keväällä että mulla on tuo kudostyyppi. Menin lääkäriin ranteiden kipeytymisen vuoksi, selkä on ollut kipeä aina. Jotain SI-nivelen ohentumaa tms löytyi röntgenikuvista, Kilpirauhasen vajaatoiminta diagnosoitiin vuonna 2010. Selän olen saanut nyt hyvään kuntoon salitreenillä ja parilla kiropraktikkokäynnillä. Maastaveto ja muut selän lihaksia vahvistavat liikkeet pitävät selän kivuttomana, heti jos jää treeni väliin alkaa särky ja kipuilu.
Mulla myös sama kudostyyppi. Löytyi, kun tutkittiin niveltulehdusta, jonka syytä yritettiin selvittää. Niveltulehdus parani itsestään muutamassa kuukaudessa, eikä ole tullut sen koommin takaisin. Ei myöskään mitään muita oireita. Aikaa tuosta on nyt mennyt hiukan vaille 20 vuotta.
Minullakin on tuo kudostyyppi, vuosien varrella tulehdus ollut mm. ranteessa, rintalastassa, olkapäässä. Lisäksi polvi naksuu ja poksuu, leukanivelet samoin. Lonkka ajoittain kipeä. Selkärankareuman mahdollisuutta tutkittiin joskus, ei diagnoosia.
Miehelläni on tuo kudostyyppi, ja vuosien vuosien tulehduskierteiden ja kipujaksojen jälkeen tuli vihdoin diagnoosiksi nivelpsoriasis. Oireilee käytännössä kuin reuma, mutta reumatekijä negatiivinen ja s iksi vaikea dg koska miehellä ei iho-oireita lainkaan.
Minulla reuma sidekudoksissa. Oireet ja vaivat loppuivat kun jätin pois viljatuotteet, maituotteet, käsitellyn sokerin ja muut prosessoidut ja kemikaaleja täynnä olevan ruuan.
Jos on tuo kudostyyppi, niin ei siihen diagnoosiin kovin kauan mene. Pakollinen seuranta-aika taitaa olla 6kk.
Sain juuri positiivisen tuloksen, mutta odottelen vielä radiologin lausuntoa natiiviröntgeneistä ja mahdollisia magnettiikuvia. ap
Olisiko nyt paikalla ketään, jolla on omakohtaisia kokemuksia?
Hep. Paikalla. Itsellä hla-27 ja on kilpirauhasen vajaatoiminta, nivel- ja suolisto-oireet. Oireita ollut noin 12 vuotta.
Täällä! Selkärankareuma riesana vuodesta -90. Onneksi ollut melko rauhallinen viime vuosina kuitenkin :)
15% suomalaisista on HLAB27 positiivisia. Näistä positiivisista vain n 3-4 % sairastuu esim. selkärankareumaan. Suurimmalle osalle ei siis tule mitään. Tuo kudostyyppi on vain ominaisuus kuten esim. punahiuksisuus.
Minulla on. Ensimmäiset niveloireet tuli rankan infektion jälkeen. Oireet esiintyi jatkossakin vain flunssien yms.infektioiden yhteyksissä. Sitä kesti noin 20 vuotta. Nyt nivelet ovat jatkuvasti jäykät ja kipeät. On ollut pakko vähentää liikunta minimiin. Tulehduskipulaakkeet kuurina on ollut ainoa hoito. Reumaa ei ole todettu. Diagnoosi tuli nopeasti. Tiesin sen olevan suvussa, molemmin puolin.
Kiitoksia, kiva kun tuli jo vastauksia! Tiedän googlen perusteella, että 14%:lla suomalaisista tämä kudostyyppi on, mutta omalta osaltani se voisi vahvistaa juuri selkärankareumadiagnoosia. Suvussani on myös autoimmuunisairauksia.
TK-lääkäri ei ollut oikein varma S-I-kuvien, jalkaterien ja rangan röntgenkuvien tulkinnasta. Arveli, että on ainakin kulumaa ja jonkinlaista luupiikkiä/ kalkkeumaa. Odotan siis röntgenlääkärin kantaa.
Olisi kyllä huojentavaa saada jonkinlainen selitys kivuille, turvotuksille. Tällä hetkellä kipeänä ovat olkanivelet, toinen lonkka ja polvi sekä uutena ilmiönä osa sormien ja kämmenten luista. Rintalastan "pauke". Aika tavallista on myös kantapään tulehtunut kipu jalkaterien luut, osa varpaista ja -tietysti se selkä. ap
[quote author="Vierailija" time="01.08.2013 klo 15:18"]
Onko täällä ketään, jolla tuo kudostyyppi olisi positiivinen ja riesana esim. reumasairauksia? Kuinka kauan teillä kesti diagnoosin saaminen?
[/quote]
Miehellä kesti 10 vuotta saada selkäraumareuman dg ja biologinen lääkitys. Pojalla asia selvisi onneksi alle vuodessa.
Tuostakin olen lukenut, että selkärankareuman diagnoosia usein haetaan vuosikausia. Voidaan sekoittaaa "tavallisiin selkäkipuihin", välilevyongelmiin, fibromyalgiaan jne. Itselläni oireet ovat alkaneet näin jälkiviisaana ajatellen ehkä 6v sitten, pahentuneet 3v sitten ja nyt on reilu vuosi mennyt jo aika tukalana.
Millainen biologinen lääkitys? Saako hän sen suonensisäisesti vai pistoksina kotona? Kuinka kauan lääke aina auttaa kerrallaan? Onko fysioterpiasta apua? Millainen liikunta sopii parhaiten? ap
Biologista lääkitystä tiputetaan aluksi sairaalassa ja sen jälkeen pistetään itse kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla reuma sidekudoksissa. Oireet ja vaivat loppuivat kun jätin pois viljatuotteet, maituotteet, käsitellyn sokerin ja muut prosessoidut ja kemikaaleja täynnä olevan ruuan.
Fibromyalgia ei ole reumalääkärin mukaan edes sairaus, pikemminkin ominaisuus.
Minäkin olen. Kudostyyppi selvitettiin selkärankareumaa epäillessä. Crohnin tauti ja Hashimoton tyreoidiitti löytyy, molemmissa liitännäisinä niveloireita.
Kuten tuossa sanottiin, ei tuo kudostyyppi "takaa" että on reuma.
Pojalla tuo oli kuitenkin positiivinen, mutta sen lisäksi tutkittiin paljon muutakin ja ärhäkkä tulehdus SI-nivelessä ja lonkassa. Diagnoosi oireiden alkamisesta saatiin 3,5 kk:n kuluttua, eli todella nopeasti. Lähdettiin yksityisen kautta selvittämään asiaa.
Ensin mentiin ortopedille, jossa otettiin röntgenkuvat, sitten magneettiin ja sieltä lasten ortopedille. Hän epäili reumaa ja ohjasi lasten reumatologille. Siellä laajat verikokeet ja muut tutkimukset > diagnoosi ja lähete Lastenklinikalle.
Hei,
minäkin olen kärsinyt usean vuoden ajan vastaavista oireista eli alkoi selkäkivulla, joka hiipi lonkkiin, polviin ja kantapäihin. Buranaa on kulunut ja liikunta on supistunut lyhyisiin lenkkeihin kantapääkipujen vuoksi. Nyt myös välillä osa sormien viimeisistä nivelistä kipeinä. Mitään muuta diagnoosia ei ole kuin tuo HLAB27 positiivisuus. Hoitokin on sen mukaista. Oetko itse saanut jonkin avun kipuihin?