eli kysyn täältä lapsen sukunimesta
saako lapselle vaihtaa sukunimeä, kun toinen huoltaja menee uuteen avioliittoon uuden kumppanin kanssa. esim. lapsesta yhteishuoltajuus vanhempien kanssa. lapsi asuu äidillä ja äiti menee uuteen avioon ja ottaa miehen sukunimen. vaihtuuko lapsen nimi samalla ? tarviiko etävanhemmalta jonkun suostumuksen ?
Kommentit (34)
Minäkin suosittelisin että uusi mies ottaisi vaimonsa ja lapsipuolensa sukunimen. Helponta noin.
No mutku ei se uusi mies voi ottaa vanhan miehen nimeä.Se on ihan lailla kielletty.
Mä tiedän tapauksen, jossa hullu mamma vaihtoi lastensa sukunimet uuden miehen nimelle. Vaihto oli sellainen, että kaunis ja sointuva oikean isän sukunimi vaihtui oikein juntiksi amisnimeksi. Lapsia hävettää. :D Mutta eihän se läskiä amismammaa haittaa. Pääasia, että hullu mamma saa "koko perheen samalle nimelle". :D
No mutku ei se uusi mies voi ottaa vanhan miehen nimeä. Se on ihan lailla kielletty.
eli kyseessä ei ole mikään vanhan miehen nimi. Kannattais lukea viestit ensin.
Vai oliko se tyyliä "Seppä" tai "Suutari"?
Mä tiedän tapauksen, jossa hullu mamma vaihtoi lastensa sukunimet uuden miehen nimelle. Vaihto oli sellainen, että kaunis ja sointuva oikean isän sukunimi vaihtui oikein juntiksi amisnimeksi. Lapsia hävettää. :D Mutta eihän se läskiä amismammaa haittaa. Pääasia, että hullu mamma saa "koko perheen samalle nimelle". :D
Vai oliko se tyyliä "Seppä" tai "Suutari"?
Suutari ja Seppä on kauniita nimiä siihen verrattuna, minkä lapsiparat saivat hullun äitinsä takia kantaakseen. :D
Olettaisin että on muitakin samannimisiä sukulaisia? Isovanhemmat, serkkuja?
Ottakoon uusi mies naisen nimen. Helppoa. =)
Mieheni ex-vaimolla oli jo lapsi, kun he menivät naimisiin. Lapsella oli äitinsä tyttönimi. Myöhemmin lapsi koki sen oudoksi, ettei heillä ollut samaa nimeä, ja lapsi sai mieheni sukunimen, vaikka mieheni ja ex olivat silloin jo eronneet (ex piti mieheni sukunimen, heillä myös yhteinen lapsi). Siis miehelleni tämä lapsi on aina ollut "oma", ja on edelleen.
Meillä mies antoi vaihtaa entisen avioliittonsa lastensa nimet, koska oli perustanut jo uuden perheen mun kanssa. Mulle sopii oikein hyvin, että meidän yhteiset lapset ovat meidän sukunimellämme, eivät muut. Exän kanssa tehdyt saavat sitten olla sen nimellä, kenen kanssa exä sattuu naimisissa olemaan. Ei haittaa meitä. :D
Vaihtaa.Jos on yhteishuoltajuus tarvitaan toisen huoltajan suostumus.Jos taas on yksinhuoltaja ei toisen vanhemman suostumusta tarvita.
Vaihtaa.Jos on yhteishuoltajuus tarvitaan toisen huoltajan suostumus.Jos taas on yksinhuoltaja ei toisen vanhemman suostumusta tarvita.
Lisäisin tuohon vielä että siis lapsen sukunimi ei vaihdu automaattisesti uuden avioliiton myötä.
ja koko perhe saisi saman sukunimen (kun se tuntuu olevan tärkeetä) ja lapsen ei tartteis ottaa isäpuolen (ei varsinaisesti sukua) nimeä, vaan nimi olisi SUKUnimi