Jos sanot n. 2v lapselle "anna kaukosäädin tuon pöydän päältä"
Kommentit (50)
voi olla silti vikaa, vaikka näkisi kauas. Voi nimittäin olla kaukonäkö, silloin näkee lähelle huonosti mutta kauas hyvin. Silloin myös tulee juuri tuollaisia ongelmia. Kokemusta löytyy!
Meillä muuten poika on löytänyt ja tuonut tavaroita puolitoistavuotiaasta saakka. Hyvinkin vaikeista paikoista ja piiloista, mutta puhuu vain pari sanaa vaikka ikää on jo reippaasti yli 2. Lapset ovat yksilöitä.
Minun laittavan päälle tv:n. Unilelu sängystä varmaan onnistuisi, mutta toisaalta hänellä ei ole yhtä rakasta unilelua, vaan vaihtuvia unikavereita.
Ja joo, edelleenkään en kiusaa häntä päiväkausia pyytäen tuomaan milloin mitäkin. Joskus hän myös etsii tavaroita ja koetan osoittaa hänelle, missä etsimänsä on.
Ap
voi olla silti vikaa, vaikka näkisi kauas. Voi nimittäin olla kaukonäkö, silloin näkee lähelle huonosti mutta kauas hyvin. Silloin myös tulee juuri tuollaisia ongelmia. Kokemusta löytyy!
Meillä muuten poika on löytänyt ja tuonut tavaroita puolitoistavuotiaasta saakka. Hyvinkin vaikeista paikoista ja piiloista, mutta puhuu vain pari sanaa vaikka ikää on jo reippaasti yli 2. Lapset ovat yksilöitä.
Mutta legoilla (siis pikkulegoilla) leikkiminenkin sujuu OK ja äsken hän halusi pyyhkiä mun kasvot, kun niihin oli jäänyt pikku hippu pumpulia (jota en itse nähnyt, kun en ole laittanut vielä piilareita).
Siis mun mies on ollut lapsena "erityislapsi" ja hänellä on ollut myös äärettömän huono näkö (leikattu 2 kertaa, hänellä on kaukonäkö ja silmät karsastivat pahasti). Ei olisi ihme, jos lapsilla olisi jotain pientä häikkää.
Sittemmin mieheni on pärjännyt elämässään ihan hyvin. Mutta mies ihmettelee myös sitä, kun lapsi vain pyörii hädissään, eikä löydä.
Ap
Löytää ja tuo, jos ei ole mitään liian mielenkiintoista kesken, ei keskeytä välttämättä leikkejään.
Lapsi menee potkumopolla eteiseen, jättää mopon siihen ja kävelee 5 askelta mun luokse olkkariin. Höpöttää jotain, kääntyy ympäri ja alkaa kysyä itkuisella äänellä "missä mopo?" pyörii ympyrää, höseltää, itkee - mutta tällä kertaa löytää. Aina ei löydä.
Tämä on ihan tavallista, mutta tietty erityisen tavallista, jos lapsi on väsynyt.
Ap
Löytää ja tuo, jos ei ole mitään liian mielenkiintoista kesken, ei keskeytä välttämättä leikkejään.
Eli kyllä tottelee jos sillä hetkellä ei ole mitään tärkeämpää kesken, tosin voi aluksi ihmetellä mitä sieltä pöydältä pitää tuoda jolloin toistan sanan kaukosäädin (tai kauko, kuten meillä sanotaan ;))
Tottelevaisuutta en niinkään ajatellut, vaan sitä muuta puolta, kykyä toteuttaa pyyntö.
Ap
Tottelevaisuutta en niinkään ajatellut, vaan sitä muuta puolta, kykyä toteuttaa pyyntö.
Ap
Vaan juurikin kykyä toteuttaa pyyntö, ei meillä sentään käsketä lasta tuomaan kaukoa ja käskyä pitäisi totella. :D
Itse epäilisin enemmän kykyä ohjata toimintaa, hahmottaa, keskittyä. Hän on melko impulsiivinen. Mutta olen ajatellut, että kun lapsi menee ensi syksynä päivähoitoon, voi siellä asiasta puhua ja sitten ottaa esille vaikka neuvolassa. Vaikka siellä meillä on vasta 3v seuraava aika.
Mainitsin kyllä jo 2v neuvolassa, että hänellä on vaikeuksia tämmöisissä asioissa. Th ei kommentoinut.
Oma mieheni on kamalan allerginen sille, että minä tuon esille mitään mahdollista ongelmaa, vaikka itse hän kyllä tuo.
Ap
jos ei löydä "aikuisten tavaroita". mutta pyydäpä häntä hakemaan vaikka oma rakas unilelu omasta sängystä. jos se ei onnistu niin on kyllä ehkä hieman erikoista. mutta jos istut sohvalla ja osoitat pöytää ja pyydät tuomaan kaukosäädintä niin on ihan normaalia, että tuon ikäinen ei vielä tiedä, että mitä piti tehdä ja mitä pöytää se äiti nyt osoittelee.