Onko 23v ja 25v hyviä ikiä tulla äidiksi teidän mielestä?
... Ja muuten jos lapset sais tuolleen parin vuoden ikäerolla, miten te kerkiätte palautua siinä ajassa edellisestä synnytyksestä?
Kommentit (19)
Sullapas on monta lasta. :) saanko udella et kuinka monta tyttöä ja kuinka monta poikaa ja minkalaisia nimiä ootte antanu?
Mut sulla on just tuommoinen tilanne esim. tuossa et kun oot saanu 17 ja 19-vuotiaana ja nuori, niin miten hoidit palautumisen kun lapset saatu tuolla parin vuoden ikäerolla?
Ja nimiä nyt en paljasta.
Nuorena palautuminen oli helppoa ja nopeaa. Hankalammiksi koin palautumiset noilla 2 myöhemmin syntyneillä.
Luonto hoitaa palautumisen,
mutta moni voi tuolloin 23-vuotiaana olla vielä vähän nuori. Ihmisen aivot kehittyvät aina tuonne 25-ikävuoteen saakka, siksi isot päätökset kannattaa usein jättää sen yli
Jos en aloita ekan lapsen syntymän jälkeen mitään kunnon kuntosalitreeniä? koska, jos alottaisin niin sehän työ menisi niin sanotusti hukkaan kun kohta alkaisin odottamaan jo toista lasta. Että toisen lapsen jälkeen vasta sitten. Pelkään vaan että jos "laiminlyön" itseäni niin vartaloni jää jotenkin huonompaan kuntoon, mitä se ei olisi jäänyt jos olisin alkanut heti ensimmäisen lapsen jälkeen treenaamaan... :(( pelkään että jää enemmän jotain löysää nahkaa vatsalle jne. Mut jos mun vatsa on jo nyt treenaamaton eli on normi masu eli semmonen pikku pömppis nii tarkottaako se sitä et se on entistä surkeammassa kunnossa synnytyksien jälkeen vai onko mitään tehtävissä ...?
Tai usein sitä lehdissä aina varotellaan, että ihmiset eivät ota tarpeeksi vakavasti sitä että nainen on hedelmällisillään 20-25vuotiaana joten lapsen tekoa lykätään koulutuksien sun muiden takia paljonpaljonpaljon myöhemmäksi mikä saattaa tehdäkkin kehnon tempun raskautumiselle... en muista sanottiinko siinä tutkimuksessa niin et 20-25v naisista joka kolmas tuli raskaaksi kuin taas 28+ naisista vain joka viides ja suomessa keskimääräinen ikä jolloin naiset synnyttää on 28v :(
Tai usein sitä lehdissä aina varotellaan, että ihmiset eivät ota tarpeeksi vakavasti sitä että nainen on hedelmällisillään 20-25vuotiaana joten lapsen tekoa lykätään koulutuksien sun muiden takia paljonpaljonpaljon myöhemmäksi mikä saattaa tehdäkkin kehnon tempun raskautumiselle... en muista sanottiinko siinä tutkimuksessa niin et 20-25v naisista joka kolmas tuli raskaaksi kuin taas 28+ naisista vain joka viides ja suomessa keskimääräinen ikä jolloin naiset synnyttää on 28v :(
Itse olisin ollut vielä kaksikymppisenä ehdottomasti liian nuori äidiksi, mutta varmaan jollekin toiselle juuri sopiva ikä. Ottakaa huomioon, että henkisesti se ei välttämättä vielä ole oikea ikä kaikille.
jos sitä tarkotit... vaan 23v ja 25v ihmisestä
Kolme vuotta parikymppisestä eteenpäin on kuitenkin tietynpituinen aika ihan.
Tai sit sä tarkotit et yleensäkään et ois ollu valmis äidiksi siinä iässä missä ikäkymmen alkaa numerolla 2, eli 20-29v joten olit kypsä äidiksi vasta 30+ eikö näin?
Mun omat vanhemmat on saanu mut kolmekymppisenä, joten ne on nyt 52v ja ovat tehneet mun mielestä mut aivan liian vanhana. Mut äitillä kesti raskaaks tulemisessa sellaset 6kk.
Mutta jos saa kysyä, mikset ois ollu valmis äidiksi 23-vuotiaana? Onhan se kuitenkin ihan eriasia kuin joku 18-19vuotias.
Ja ois kiva just jos joku osais sanoo kanssa siihen palautumiseen et jos on saanu lapset sillä parin vuoden ikäerolla niin miten se palautuminen sit tuossa tilanteessa toimii! koska oon ihan varma et niitä äitejä on tällä palstalla paljon koska on varmasti aika yleistä saada lapset tuolleesti klassisella parin vuoden ikäerolla...
Eiköhän se ole ihan yksilöllistä, missä iässä on paras aika tulla äidiksi. Joillekin se on 36 ja joillekin taas 21.
Anteeksi AP, mutta jos pitää kysellä netissä hyvää ikää lastensaantiin, ei ehkä ole vielä kovin kypsä äidiksi. Kannattaa myös muistaa, ettei lapsia aina tule ihan tilaamalla. Joskus raskautumisessa kestää eikä ihanneikäero toteudu.
Salilla käymiseen ensimmäisen lapsen jälkeen sanoisin, ettei liikunta ikinä mene hukkaan. Eiköhän liikuntaharrastus ole mukava juttu pienen lapsen äidille, vaikka tulisikin pian uudelleen raskaaksi.
Ap kirjoittelee...
Emmä nyt mitä vastauksia täällä palstalla oon saanu niin sen perusteelle jätäkkään näitä lapsi asioita. Ihan itse toki päätän kaikesta, teen niin kuin parhaaksi näen ja mitenkä musta hyvältä milloinkin tuntuukaan. Ihan huvikseni vaan kyselin mielipiteitänne, kun tylsää, niin tarvitse sen takia alkaa morkkaamaan epäkypsäksi.
Eikös?
Mutta osasin arvata että tälläistä palautetta tulen varmaankin saamaan...
juuri 23 ja 25 vuotiaana.
Ja mulle se oli oikein hyvä ikä. Mulla oli vakituinen työ josta jäin ä-lomalle. Ja meillä oli oma talo.
Hyvä paikka asua, puisto lähellä ja kerhot yms.
Silloin jaksoin tosi hyvin touhuta lasten kanssa. Ja yövalvomiset yms. jaksoi hyvn.
Ja näiden kahden ekan kohdalta palautuminen oli helppoa, sain ihan oman vartalonkin takaisin. Raskaus ei rasittanut millään lailla, vaan voin hyvin molempien raskausksien aikana.
Mulle sopi siis oikein hyvin.
ei oo mun mielestä. Kyllä 24 v. on paaaaaaljon parempi ikä tulla äidiksi kuin 23 tai 25. Minun mielestä parillinen luku on aina paljon parempi kuin pariton luku.
Typerään kysymykseen typerä vastaus.
Nyt joku osas vastata sillein mitä oon koittanu koko ajan ajaa tässä takaa. :) asiallisen, lyhyen ja ytimekkään vastauksen ja kun saanu vielä just noissa ijissä niin jesjesjes !!!!
Sitä mäkin et ikä kyllä vaikuttaa siihen palautumiseen. Koska jos keskimäärin vanheneminen alkaa 26-31vuotiaana , niin mielellään kannattaa skidit tehdä ennen 26v niin se palautuminenkin on sit onnistuneempaa...
Ikää enemmän mielestäni vaikuttaa elämäntilanteen sopivuus ja henkinen kypsyys. Kummankaan asian kannalta en itse ollut valmis äidiksi ennen kolmenkympin ikää, opiskelin ja sain vakituisen työpaikan. Lapset onkin tehty kun ikää oli 33 ja 36. Minulla ikä ei hankaloittanut raskaaksi tulemista.
en siis niinkään katsoisi pelkästään ikää, vaan tilanteen sopivuutta. Jos koet, että olet valmis äidiksi ja elämäntilanne on siihen siihen sopiva, niin miksi ei :) Itse halusin lapsille kolmen vuoden ikäeron, koska en olisi luultavasti jaksanut hoitaa kahta niin pientä lasta yhtä aikaa.
Suomessa synnyttäjät on keskimäärin jo yli 30-vuotiaita. Ensimmäisen lapsen synnyttäjät ovat keskimäärin 28-vuotiaita, joten päälle 25-vuotias synnyttäjä ei ole yhtään liian vanhoa.
Mutta jos on sairauksia ja esim. reilusti ylipainoa, niin nuorikin äiti voi olla liian raihnainen ja "vanha" lasten hankintaan.
niinon sekin kun onyli 30v ja vaikka lapset syntyvät 1v ikäerolla. Kokeiltu on.
Ole hyvä vaan :)
Joo, elelen työnantajani siivellä, mutta en ilveilijänä.
20v ja odotan esikoista, täytän 21 vähän lasketun ajan jälkeen. Mulle henkilökohtaisesti olisi se ja sama, tulenko äidiksi nyt vai kolmen vuoden päästä, sillä elämäntilanteeni tulee olemaan samanlainen varmaan seuraavat kuusi vuotta.
jos sitä tarkotit... vaan 23v ja 25v ihmisestä
Kolme vuotta parikymppisestä eteenpäin on kuitenkin tietynpituinen aika ihan.
Tai sit sä tarkotit et yleensäkään et ois ollu valmis äidiksi siinä iässä missä ikäkymmen alkaa numerolla 2, eli 20-29v joten olit kypsä äidiksi vasta 30+ eikö näin?
Mun omat vanhemmat on saanu mut kolmekymppisenä, joten ne on nyt 52v ja ovat tehneet mun mielestä mut aivan liian vanhana. Mut äitillä kesti raskaaks tulemisessa sellaset 6kk.
Mutta jos saa kysyä, mikset ois ollu valmis äidiksi 23-vuotiaana? Onhan se kuitenkin ihan eriasia kuin joku 18-19vuotias.
Ja ois kiva just jos joku osais sanoo kanssa siihen palautumiseen et jos on saanu lapset sillä parin vuoden ikäerolla niin miten se palautuminen sit tuossa tilanteessa toimii! koska oon ihan varma et niitä äitejä on tällä palstalla paljon koska on varmasti aika yleistä saada lapset tuolleesti klassisella parin vuoden ikäerolla...
mä en kerta kaikkiaan vain olisi ollut valmis äidiksi yhtään aiemmin. Jollekin toiselle varmasti juuri sopiva ikä, sitä en kiistä. Yksilöllisiä asioita nämä.
Itse olen saanut lapseni 17v, 19v, 25v ja 29v.