Uusi työparini aloittaa viikon päästä:
Olen nyt tehnyt yksin 2,5 kk aiemmin kahden ihmisen tehtäviksi määritetyt työt. Eikä mulla ole ollut mitään ongelmia töiden suhteen, päinvastoin. Kaikki sujunut oikein hyvin ja ylimääräistä aikaakin tiettyihin muihinkin hommiin on jäänyt. Eikä pomo ole edes tsekannut tekemisiäni, luottaa, että osaan.
Nyt pomo on palkannut sen "puuttuvan työntekijän".
Miten asiaan suhtautuisitte?
Pärjäisin vallan mainiosti yksin, jopa paremmin kuin silloin kun mulla oli vielä se edellinen työtekijä parinani (jonka tekemisiä minä ja pomo aina kyttäsimme).
Aina piti tarkistaa sen tekemisiä, esim. tarkentaa tilauksia (otettu vastaan puutteellisina) ja kysellä epäselvistä tilausvahvistuksista. Edellisen kollegan sopimista asiakaskäynneistä ei ikinä voinut olla varma, mitä on sovittu, milloin, mitä maksaa, kuka maksaa, hinnat, kuka hoitaa ja mikä on aikataulu.
Voi jumankekka, jos mulle tulee nyt tällainen entisenkaltainen työpari.
Suoraansanoen, siinä ajassa, kun häntä opastan ja tsekkaan tekemisiänsä, olisin hoitanut jo monta hommaa samassa ajassa.
Tsempatkaa! Mielestäni velvollisuuksiini kuitenkin kuuluu ennakkoluuloton työhönopastus.
Kommentit (18)
Olen nyt tehnyt yksin 2,5 kk aiemmin kahden ihmisen tehtäviksi määritetyt työt. Eikä mulla ole ollut mitään ongelmia töiden suhteen, päinvastoin. Kaikki sujunut oikein hyvin ja ylimääräistä aikaakin tiettyihin muihinkin hommiin on jäänyt. Eikä pomo ole edes tsekannut tekemisiäni, luottaa, että osaan.
Nyt pomo on palkannut sen "puuttuvan työntekijän".
Miten asiaan suhtautuisitte?
Pärjäisin vallan mainiosti yksin, jopa paremmin kuin silloin kun mulla oli vielä se edellinen työtekijä parinani (jonka tekemisiä minä ja pomo aina kyttäsimme).
Aina piti tarkistaa sen tekemisiä, esim. tarkentaa tilauksia (otettu vastaan puutteellisina) ja kysellä epäselvistä tilausvahvistuksista. Edellisen kollegan sopimista asiakaskäynneistä ei ikinä voinut olla varma, mitä on sovittu, milloin, mitä maksaa, kuka maksaa, hinnat, kuka hoitaa ja mikä on aikataulu.
Voi jumankekka, jos mulle tulee nyt tällainen entisenkaltainen työpari.
Suoraansanoen, siinä ajassa, kun häntä opastan ja tsekkaan tekemisiänsä, olisin hoitanut jo monta hommaa samassa ajassa.
Tsempatkaa! Mielestäni velvollisuuksiini kuitenkin kuuluu ennakkoluuloton työhönopastus.
Ilmeisesti ap ainakin.
Ap:lle toivotan ennakkoluulottomuutta, asiallinen perehdytys tietenkin ja sitten sitä luottamista ja neuvomista tarvittaessa.
Olen niin monta kertaa päässyt kehäraakkien opastamaksi, etten enää ikinä haluaisi kokea sitä silmienpyörittelyä ja mutinaa. Asioita ei voi tietää, ellei niitä ensin opi. Sun tuleva työparisi on syytön siihen, miten entinen työpari käyttäytyi.
Jos työn sisällöstä tai työmäärästä on puhuttavaa, se pitää hoitaa pomon kanssa, eikä kaataa työparin niskaan.
muu lomitus sitten hoidettu. Kun nyt saatte lisätyövoimaa, voi siä ylimääräistä aikaa käyttää jotenkin työn kehittämiseen. Jokaisessa työssä on aina parantamisen varaa.
Enkä todellakaan ole mikään "kehäraakki". Mulla vaan on työhön vaadittavat taidot: järjestelmällisyys, tarkkuus, nopeus, luova ongelmankäsittelytaito, hyvä asiakaspalvelukyky ja hemmetin hvyä muisti.
En todellakaan ole ilman palkankorotusta kahden ihmisen töitä tehnyt, se oli aikanaan jo itsestään selvää.
Työn sisällöissä eikä -määrissä ei ole mitään ongelmaa, juurihan kirjoitin, että hoidan kahden ihmisen työt suvereenisti.
Mutta jos uusi työntekijä voisi hoitaa osan näistä nykyisistä tehtävistäni, minä voisin laajentaa toimenkuvaani työpaikan toisen osaston tarpeiden mukaan. Tästä puhuttu jo pomon kanssa.
Mutta se ei onnistu, jos mun pitää paapoa ja kytätä koko ajan sitä, mitä uusi työntekijä tekee.
Enkä tietenkään kuvittele, että kukaan olisi seppä syntyessään. Tämä homma vaatii ainakin 3 kk:n perehdytyksen, jotta voi antaa itsenäisiä tehtäviä.
Tuo oli hyvä pointti: että on mun lisäkseni joku muukin, kuin pomo, jotka osaa mun työt hoitaa. Eli elän toivossa, että uusi työntekijä olisi niin hyvä, että voisi tehdä kanssani samoja töitä itsenäisesti jossain vaiheessa.
Aiemman työparin kanssa oli tilanne se, ettei hänen tekemisiinsä voinut luottaa. Siis minä ja pomo jouduttiin tarkistamaan kaikki. Ja jos mä olen poissa, pomo vastaa yksinään kaikesta mahdollisesta.
Esim. meillä on nyt ollut toimisto kiinni perjantaista. Kaikki pääsiäispyhät täynnä tilauksia, yli 200 käyntiä. Pomo ei ole soittanut mulle kertaakaan, joten olen onnistuneesti hoitanut yksin kaikki nämä neljä päivää. Jos joku menisi mönkään, asiakkaat ja työntekijät soittavat pomon päivystyskännyyn.
sallimus minua ap:n kaltaiselta työkaverilta!!!
Kohta työparinasi aloittaa ihminen, joka voi hoitaa nykyisiä töitäsi paitsi sairauslomalla, myös siinä vaiheessa kun sinä siirryt uralla eteenpäin.
Tämä perehdytys on vain lyhyt ohimenevä vaihe. Uusi työkaverisi voi olla tulevaisuuden hyvä tekijät tai sitten huono tekijä, mistäs sitä tietää.
Voi olla että edellisen työparin kanssa sinulla oli vaan huonoa tuuria. Nyt kannattaa nollata mielessä ne kokemukset tämän uuden suhteen ja aloittaa tavallaan puhtaalta pöydältä.
Samalla näytät työntantajallesi, että sinulla on kykyä johtotehtäviin. Pystyt suhtautumaan ihmisiin sen mukaan mitä he ovat, tukemaan ja perehdyttämään.
Tee työsi mahdollisimman hyvin, mutta älä ota turhaa painetta siitä millainen toinen tyyppi on. Jos hän on hyvä, hieno juttu! Jos ei, pääsette kyllä hänestä jo koeajalla eroon.
Keskityt vaan edelleen siihen omaan hyvään suoritukseen, johon tällä kertaa kuuluu myös toisen tukeminen. Siitä se lähtee, tsemppiä!
Kiitos vinkeistäsi.
Nollataan tilanne. Aloitetaan puhtaalta pöydältä.
Pitää ottaa vastaan uusi työntekijä uutena mahdollisuutena.
Olen minä aiemminkin hoitanut perehdytyksiä, ei sinänsä uusi tilanne.
Eikä kyse ole mistään teinistä, vaan 30 -v naisesta, joka tulee nyt mulle työpariksi.
Miksi sinun pitää kytätä? Tuleeko maailmanloppu, jos pieni möhläys tapahtuu jonkun työntekijän taholta. Ja ajattele, että sinä pääset urallasi eteenpäin, kun voit pikkuhiljaa siirtyä toisiin töihin.
Ei ole pieni möhläys, jos vanhus/sairas jää ilman lääkkeitään, joiden puute voi johtaa kuolemaan.
Eikä pieni möhläys, jos vanhus/vammainen odottaa koko päivän nälissään turhaan samoissa pissa- ja kakkavaipoissa jotakuta antamaan edes vettä, laittamaan ruokaa, syöttämään ja pesemään.
Eikä pieni möhläys, jos kukaan ei käy mielenterveysongelmaisen, pelokkaan ja ahdistuneen asiakkaan luona koko päivänä, vaikka käynneistä on säännölliset tilaukset kolme kertaa/vrk.
Muutama esimerkki tässä vaan.
Kyllä ne on ihan varmasti 100 % hoidettava.
Kyse ehkä jostain 3. sektorin hommista?
Kotihoitohan yleensä vastaa em. töistä tai sitten kotisairaanhoito?
Mutta kun kunnat ajavat kaikki palvelut alas ja ostavat yksityiseltä sektorilta korvaavia palveluita, niin mikä on tulos?
Ystäväni äidillä on jonkinlainen virtsankeruupussi. Ja se pussi laitetaan yöksi ja otetaan aamulla pois. Kunnallinen kotihoito ei vastaa näin "yksinkertaisista", "ei ole sairaanhoidollinen toimenpide" toimenpiteistä. Ongelma on se, että ystäväni äidillä on niin reumaattiset kädet, ettei hän kykene pussia hoitamaan. Asian hoito jää siis oamisten vastuulle, jotka asuvat usean sadan kilometrin päässä äidistänsä.
He joutuivat tilaamaan yksityiseltä hoivapalveluja tarjoavalta yritykseltä tämän palvelun. Eli pussin laitto paikoilleen illalla ja sen poisto aamulla (ehkä n. 5 min). Päiväsaikaan tämä mummo pystyy tyhjentämään pissaletkun.
Firman veloitus käynnistä on 1 t. Eli 35 €/aamulla ja toinen 35 € illalla.
Ihan oikeasti, aika järkkyä ap:ltä. Ei kai tuollaisia ihmisiä oikeasti ole? Apua! Varjelkaa meitä! Ap haluaa työskennellä yksin omassa ylhäisessä yksinäisyydessään ja kaikki pitää tehdä just niin kuin hän on aina tehnyt. Voi apua, jos uusi parka tekee jotain kehittämisehdotuksia. hei, asiat voi tehdä monella lailla.
asenne on kyllä järkyttävä. Kaikki muut tekevät virheitä, korvaamaton ap sitten pomoineen joutuu niitä korjailemaan. Ap hoitaa kaikkien työt kun ei kukaan muu osaa. Ap on tarkka, muut hirveitä hutiluksia joiden perään joutuu katsomaan. Ei ihme jos tuleekin mokailtua tuollaisessa ilmapiirissä!
perehdytät sen uuden työntekijän niin perusteellisesti, että se osaa homman. Jos ei osaa sittenkään, on sulla peiliinkatsomisen paikka.
kun saisin kaverin.
Sulla ei tule olemaan mitään ongelmaa, koska olet korvaamaton ja kerta kaikkisen superduper työntekijä.
Sääliksi käy sitä raukkaa joka sun pariksesi joutuu. Tsempit hänelle!