Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tylttömät yh vanhemmat risusavottaan,muut työtyömät ei?

Vierailija
18.02.2026 |

Minä olen pitkäaikaistyötön yhden lapsen yh. Sairauslomia takana useita mutta työkyttömyyseläkkeelle en pääse.

Joudumme hakemaan tt tukea lapsen kanssa joka kk kun asumistuen maksimi on 500 e kk ja vuokra 860 e kk ja vesimaksu 40 e.  Työmarkkinatuki 580 e kk ja lapsilisä ja elatustuki eivät riitä vuokran loppuosaan ja meidän kahden elämiseen. Tilapäisesti toki voimme tulla toimeen pelkällä lapsilisällä,elatustuella ja 100 e erotuksella joka jää vuokran jälkeen

maksaen siitä Hsl bussiliput,puhelimet, ruuat kahdelle mutta periaatteessa lapsilisä ja elatustuki on tarkoitettu lapsen elämiseen.

Kaikki yksinhuoltajat jotka ovat työttömiä,,ilman pääomatuloja, asuvat vuokralla joutuvat hakemaan tt tukea  kun yksinasuvat eivät jos löytävät edullisen asunnon ja nyt niitä on tarjolla. Me emme teinin kanssa yksiöön mahdu.

Ja puhe siitä että muuta maalle halpaan asuntoon voi jättää pois, minulla ei ole ajokorttia joten asunnon tulee sijaita hyvien kulkuyhteyksien päässä  eikä mikään kunta ei halua lisää työttömiä asumaan enkä uskalla muuttaa yksityisen vuokraamaan asuntoon. 

Miksi järjestelmä on tällainen yh vanhemmalle? Esim kaksi työtöntä aikuista voivat saada tukia paljon enemmän kuin me kaksi, saamme yhteensä 1700 e kk joka sisältää elatustuen ja lapsilisän, tt tuen asumistuen, työmarkkinatuen,kaikki rahat siis tästä 900 e vuokra pois.

Eli käytännössä yksinasuvien tai työttömien  pariskuntien ei tarvitsisi mennä risusavottaan kun eivät joudu aina tt tukea hakemaan kuten me yh vanhemmat ( kun lapsella ei ole työttömyysetuutta eikä elatustuki ole 600 euroa kk lapsilisän kanssa kuten työnarkkinatuki).

Kokoomuksen esitystä on perusteltu yhteiskunnassa mukana pysymisellä.  Jouduin lopettamaan vapaaehtoistyön spr: llä jota tein vuosia Kelan takia mutta olen luottamushenkilö parissa järjestössä ilman korvausta sekä oman taloyhtiön asukastoiminnan pj. Lisäksi hoidan kaikki lapsen asiat yksin tietenkin kuten olen tehnyt vauvasta asti.

Eli käytännössä risusavottaan lähtisivät me yh vanhemmat ja työkyvyttömät jotka eivät saa työmarkkinatukea? Puhutaan ihmisistä kun puhutaan työttömien joukosta ei vain kasvottomasta massasta. 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä joudun hakemaan tt-tukea vaikka mun ruokakuntaan ei kuulu muita henkilöitä, saan ansiosidonnaista ja vuokrakin on vaan 325 euroa.

Vierailija
2/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen kirjoitusvirheitä, paha migreeni oli ja vielä vaikuttaa..mutta luetelkaa muita keitä tämä risusavotta koskisi kuin työttömiä yh vanhempia ja työkyvyttömiä? Kun aikuiset työttömät pärjäävät työmarkkinatuella ja asumistuella. 

T: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä joudun hakemaan tt-tukea vaikka mun ruokakuntaan ei kuulu muita henkilöitä, saan ansiosidonnaista ja vuokrakin on vaan 325 euroa.

Etkö saa asumistukea? 

Vierailija
4/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Jos sulla olisi värivirhe, kaikki olisi toisin.

Vierailija
5/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen kuinka joku voi olla noin pihalla, että ei ymmärrä mikä on työn tärkein ominaisuus. 

Työn tärkein ominaisuus on sen tuottavuus. Tuottavasta työstä voidaan maksaa palkkaa. Jos työ on jotain pakotettua toimintaa, mistä ei makseta palkkaa, se on taatusti tuottamatonta työtä. Kommunismissa oli paljon yleistä tuottamatonta työtä. Kokoomus on kommunistinen puolue.

Kuinka Kokoomus voi esiintyä oikeistolaisena puolueena jos se ei ymmärrä edes perusmarkkinataloutta.

Ei ihme että meillä menee huonosti kun Kokoomus on samalla tasolla kuin vastustajansa.

Vierailija
6/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa asumistukea? 

Saan asumistukea 135 euroa.

Vierailija
7/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa asumistukea? 

Voiko ansiosudonnainen olla pienempi kuin työmarkkinatuki? Työmarkkinatuki olisi n 600 e, asumistuki 135 e kk,siitä vuokra 325 e pois jäisi sinulle yli 400 e ja asut yksin? Monet yksinhuoltajat joutuvat tulemaan toimeen pienemmällä lasten kanssa kuin tuo 400 e mikäli eivät saa toimeentulotukea. 

Vierailija
8/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule yh. Kaikki yhoot eivät saa toimeentulotukea. Lapseni on säästänyt kaikki viikkorahansa. Joten saamme 414 euroa vähemmän, kuin he jotka saavat toimeentulotukea. Onneksi välillä on töitä, niin ei tarvitse pelkillä pullonkeräyslenkeillä paikata vajetta.

Risusavottaa olen tehnyt suvun metsissä joten tässä pari faktaa.

1. Risusavottaa tehdään yleensä hakkuiden jälkeen. Tai kun koivikkoa harvennetaan.

2. Risuja joita kerätään, ne eivät ole mitään pikkukeppejä, eikä mitään luudantekoon tarkoitettuja risuja.

3 suurin osa valtion metsistä sijaitsee itä ja Pohjois suomessa.

4 Uudenmaan hakkuu alueet eivät riitä Uudenmaan tt asiakkaille.

5 Risusavottaa tehdään yleensä omilla mailla ja risut ovat paksuja oksia ja puiden latvoja. Joista tehdään joko polttopuuta tai haketta.

6 jos risusavotta olisi tuottavaa valtio tekisi sitä jo nyt. Koska hakkaa omia metsiään 6 miljoonalla per vuosi.

7 Älä unta näe. Että valtio laittaa 200 miljoonaa risuihin. Plus se tt tuki päälle.

Vierailija
9/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt oli ministeri Purran aivopieru. Aikaisemmin sen esitti Koski.

Vierailija
10/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, aloittajallehan jää 800 e kuukaudessa itselleen ja lapselleen perusmenojen jälkeen. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. Meillä jää vähemmän ja selviämme.

Vierailija
11/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelen kirjoitusvirheitä, paha migreeni oli ja vielä vaikuttaa..mutta luetelkaa muita keitä tämä risusavotta koskisi kuin työttömiä yh vanhempia ja työkyvyttömiä? Kun aikuiset työttömät pärjäävät työmarkkinatuella ja asumistuella. 

Usko pois tätä rangaistusta ei tule, sen jo perustuslaki kieltää. Palkkaa vastaan varmaan tunku niihin hommiin.

Vierailija
12/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risusavotta, sitä olen tehnyt talvisin 27v. Raskasta hommaa tarpoo hangessa. Risu ja oksat eri asia, raivataan metsurin sahaamat oksat pinoihin jne... risu on se minkä tuuli puusta maahan heittää.

Ärsyttää tämä kitinä täällä jos vaikka töihin joutuu. Työ on työtä, oli se mitä tahansa kaikki tekeminen arvokasta. Kermaperseet luku sinänsä

Vierailija
13/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa asumistukea? 

Voiko ansiosudonnainen olla pienempi kuin työmarkkinatuki? Työmarkkinatuki olisi n 600 e, asumistuki 135 e kk,siitä vuokra 325 e pois jäisi sinulle yli 400 e ja asut yksin? Monet yksinhuoltajat joutuvat tulemaan toimeen pienemmällä lasten kanssa kuin tuo 400 e mikäli eivät saa toimeentulotukea. 

Ansiosidonnainen on aina vähintään työmarkkinatuen suuruinen. Itse saan n. 900 euroa nettona, mutta silti joudun hakemaan toimeentulotukea. Kenenkään ei tarvitse pärjätä 400 eurolla ja unohdit, että ihmisten pitää maksaa vesi-, sähkö-, kotivakuutus- ja lääkärilaskuja sekä lääkekuluja.

Vierailija
14/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule yh. Kaikki yhoot eivät saa toimeentulotukea. Lapseni on säästänyt kaikki viikkorahansa. Joten saamme 414 euroa vähemmän, kuin he jotka saavat toimeentulotukea. Onneksi välillä on töitä, niin ei tarvitse pelkillä pullonkeräyslenkeillä paikata vajetta.

Risusavottaa olen tehnyt suvun metsissä joten tässä pari faktaa.

1. Risusavottaa tehdään yleensä hakkuiden jälkeen. Tai kun koivikkoa harvennetaan.

2. Risuja joita kerätään, ne eivät ole mitään pikkukeppejä, eikä mitään luudantekoon tarkoitettuja risuja.

3 suurin osa valtion metsistä sijaitsee itä ja Pohjois suomessa.

4 Uudenmaan hakkuu alueet eivät riitä Uudenmaan tt asiakkaille.

5 Risusavottaa tehdään yleensä omilla mailla ja risut ovat paksuja oksia ja puiden latvoja. Joista tehdään joko polttopuuta tai haketta.

6 jos risusavotta olisi tuottavaa valtio tekisi sitä jo nyt. Koska hakkaa omia metsiään 6 miljoonalla per vuo

Miksi vastasit tähän? Olet välillä töissä joten on tuloja. Totta, meillä ei ole työtuloja kuten sinulla. Minä olen ollut 5 vuotta työtön.

Vierailija
15/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä, aloittajallehan jää 800 e kuukaudessa itselleen ja lapselleen perusmenojen jälkeen. Kyllä sillä pitäisi pärjätä. Meillä jää vähemmän ja selviämme.

En ole sanonut ettei sillä pärjää. Aloitus koski sitä että on epäoikeudenmukaista laittaa muutama ihmisryhmä risussvottaan. Olemme pärjänneet 800 eurolla jo monta vuotta. Elämä on suorastaan yltäkylläistä. 

Sitä ihmettelen miksi kaksi aikuista työtöntä saavat enemmän kuin lapsen kanssa asuva? Ja miksi he eivät joudu risusavottaan? 

Vierailija
16/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Risusavotta, sitä olen tehnyt talvisin 27v. Raskasta hommaa tarpoo hangessa. Risu ja oksat eri asia, raivataan metsurin sahaamat oksat pinoihin jne... risu on se minkä tuuli puusta maahan heittää.

Ärsyttää tämä kitinä täällä jos vaikka töihin joutuu. Työ on työtä, oli se mitä tahansa kaikki tekeminen arvokasta. Kermaperseet luku sinänsä

Miksi työttömät yksinhuoltajat ja työkyvytyömät joutuisivat siihen toimeentulotukea saadakseen? Kun yksinasuvat työttömät eivät kun pärjäisivät ilman toimeentulotukea? 

Vierailija
17/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö saa asumistukea? 

Ansiosidonnainen on aina vähintään työmarkkinatuen suuruinen. Itse saan n. 900 euroa nettona, mutta silti joudun hakemaan toimeentulotukea. Kenenkään ei tarvitse pärjätä 400

Me pärjäämme lapsen kanssa 800 eurolla. Yksinasuvat työttömät varmasti pärjäisivät hätätilanteessa ilman toimeentulotukea yksinhuoltajien olisi mentävä risuja keräämään jotta saisi maksettua lapsensa menot. Meillä 13 v kuluttaa vähintään kuin aikuinen.

Vierailija
18/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50 v nivelrikkoinen nainen. Mitä työtä tekisin 240 e toimeentulotukea saadakseni? 

Vierailija
19/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin pärjäsin rahallisesti paremmin ollessani yh. Nyt kun lapsi täytti 18, niin rahat vähentyi reilusti.

Vierailija
20/24 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole sanonut ettei sillä pärjää. Aloitus koski sitä että on epäoikeudenmukaista laittaa muutama ihmisryhmä risussvottaan. Olemme pärjänneet 800 eurolla jo monta vuotta. Elämä on suorastaan yltäkylläistä. 

Sitä ihmettelen miksi kaksi aikuista työtöntä saavat enemmän kuin lapsen kanssa asuva? Ja miksi he eivät joudu risusavottaan? 

No jätä toimeentulotuki sitten hakematta. Jos nyt elämä on yltäkylläistä, selvinnette kyllä ilman viimesijaista tukea, eikä tarvitse pelätä risusavottaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme