Uskaltaisitko antaa porkkanan syötäväksi 4-vuotiaalle
Vai pelkäisitkö että siit lohkeaa pala johon lapsi tukehtuu?
Kommentit (30)
jos lapsi on sihtikurkku eikä ole ennen syönyt... Sillä mä pelkäisin ihan kaikkea, muutakin.
:D Kyllä meillä lapset on järsineet porkkanaa siitä lähtien kun ollut millä järsiä eli n. vuoden iässä.
vähän hysteerinen, mutta annan meidän 3 v:lle porkkanat kapeina tikkuina. Tosin niin kyllä syödään muukin perhe yleensä porkkanamme, ihan siksi, että niitä on kivempi syödä niin.
...sai tuoretta porkkanaa ekan kerran 8-kuisena. Ihan sellaisenaan. Ainoa varotoimi on, että siinä iässä ei vielä annettu mukaan lattialle porkkanaa vaan tuolissa istuen piti syödä.
olen antanut, mutta en pidä tätä provona. Olen kuullut, että monet lääkärit kieltäisivät porkkanat aika pitkään (siis muuten kuin soseena tai raasteena), koska useimmiten henkitorveen takertunut esine on kuulemma porkkananpala... Lääkäreillä on vähän eri näkökulma asiaan. Samaten kuin monesta ovien paiskominen kiukuspäissään on ok tapa purkaa vihaansa (toisin kuin vaikka lyöminen), kun taas lääkärimieheni ei todellakaan salli tuota. On kuulemma nähnyt poikki menneitä sormia. Tuossahan niitä saa kerralla monta poikki.
seuraavakai lihanpalat ja viinirypäleet.
olen antanut, mutta en pidä tätä provona. Olen kuullut, että monet lääkärit kieltäisivät porkkanat aika pitkään (siis muuten kuin soseena tai raasteena), koska useimmiten henkitorveen takertunut esine on kuulemma porkkananpala... Lääkäreillä on vähän eri näkökulma asiaan. Samaten kuin monesta ovien paiskominen kiukuspäissään on ok tapa purkaa vihaansa (toisin kuin vaikka lyöminen), kun taas lääkärimieheni ei todellakaan salli tuota. On kuulemma nähnyt poikki menneitä sormia. Tuossahan niitä saa kerralla monta poikki.
Sen sijaan kolikoita (ylivoimaisesti eniten), pähkinöitä ja pieniä leluja senkin edestä. Ruokaa ylipäätään tosi harvoin ja silloinkin yleensä kyseessä on lapsi, jolla joku perussairaus, esim. ruokatorven synnynnäinen vika.
T. lastenkirurgi
Meillä ovat porkkanaa jyystäneet siitä saakkaa kun hampaita on puhjennut. Porkkana oli oikein kiva purulelu kuitiaviin ikeniin :). Tuntuu että nykyään suojellaan ihan yli lapsia, siis vähän kaikissa asioissa. Mutta tämän sentään toivon olevan provo :).
annan kaikille lapsille 4kk vauvaa lukuunottamatta porkkanan kokonaisena, 1,5v ei juurikaan saa siitä irti, paljon vaarallisempi oli sellainen "tikku", ku 1,5v sai sen suuhunsa ja yritti niellä liian isona palana.. onneks olin vieressä, että sain heti autettua..
Sairaanhoitajatätini oli kauhuissaan, ku joku meinas antaa 1v:lle kurkkusiivun, sanoi, että se saattaa jäädä "kanneksi" kurkunpäähän ja on tosi vaikea saada pois, samoin koivunlehti esim. Jäi niin mieleen, kun hän sanoi, ettei ala elvyttää lasta, jos sille antaa sen kurkun ja se meinaa tukehtua siihen..
Meillä ovat saaneet ihan jo alle vuoden ikäisenä käteensä kokonaisen porkkanan, kurkkua jne. Todella ylihysteeristä jos ei 4-vuotias saa porkkanaa syödä kokonaisena :D
Pieninä paloina toki annan. Yksi lapsistamme on kerran meinannut tukehtua ruokapalan tartuttua henkitorveen. On täyttä todellisuutta, että niin voi käydä.
Jäi niin mieleen, kun hän sanoi, ettei ala elvyttää lasta, jos sille antaa sen kurkun ja se meinaa tukehtua siihen..
"Älä sitten odota minulta apua jos lapsesi meinaa kuolla" - kivakiva.
Yksi lapsistamme on kerran meinannut tukehtua ruokapalan tartuttua henkitorveen. On täyttä todellisuutta, että niin voi käydä.
Ihan yhtälailla voi kuolla liikenneonnettomuudessa, tulla tulipalo jne. Mutta ei sitä silti voi kotiinsa lukkiutua kuolemaa odottamaan. Aikuinenkin voi tukehtua ruokaan. Sitäkin kun oikeasti tapahtuu. Ja silti monen ruokavalio koostuu muustakin kuin muussatusta perunasta.
Meillä tyttö on nyt 12v ja olemme ruvenneet harjoittelemaan hissukseen porkkanan syöntiä kokonaisena.
Poika nyt 8v ja en voisi edes ajatella hänelle vielä, että antaisimme kokonaisen porkkanan.
Hui, puistattaa koko ajatuskin.
Ihan yhtälailla voi kuolla liikenneonnettomuudessa, tulla tulipalo jne. Mutta ei sitä silti voi kotiinsa lukkiutua kuolemaa odottamaan. Aikuinenkin voi tukehtua ruokaan. Sitäkin kun oikeasti tapahtuu. Ja silti monen ruokavalio koostuu muustakin kuin muussatusta perunasta.
pienempinä paloina? Mikä siinä pilkkomisessa on niin vaikeaa?
Hän on edelleen sihtirkurkku ja kakoo helposti mm. liian isoja ruokapaloja. Jos hänen nielunsa olisi kehittynyt normaalisti, varmaan antaisin porkkanaakin. Häntä ei koskaan voi jättää yksin syömään leipääkään. Aina pitää aikuisen vahtia.
Kai tää on provo?