Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kanssasisaria --> IVF-hoito, punktio vko 49

18.11.2005 |

Heips!

Löytyykö muita, joilla suunniteltu punktio vkolle 49?

Minä sumuttelen tällähetkellä ja ensi ti 22.11 olisi nollaultra.Ilmeisesti menkkojen pitäisi tässä alkaa, olenko oikeassa.Ymmärtääkseni Synarelan käyttö voi myöhästyttää niitä, mutta voiko siitä tulla ongelma?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Olen jumppaohjaaja ja viikon aikaisemmassa ivf pinossa.

Minut laitettiin jo tänään saikulle (2 vk), koska vasemmalla niin paljon muniksia ja kävely sattuu.

Syy tähän on se, että munasarjat roikkuvat kiinnikkeiden varassa, jossa menee sitä huoltavat verisuonet. Mieleeni tulee riippukeino ja sen narut. No, kun munasoluja kasvatetaan, niin munasarjahan alkaa painamaan enemmän. Jos sä teet voimakkaita kiertoja tai hyppyjä, niin munasarja voi sen liike-energian johdosta pyörähtää kerran itsensä ympäri. Sen seurauksena munasarjan verenkierto lakkaa ja munasarja joudutaan poistamaan. Kivutkin ovat kuulemmas asialliset.

Punktion jälkeen munasarja alkaa turpoamaan eli se alkaa taas painaa paljon, kun sitä ronklataan. Eli ympärimenon vaara on reilun viikon verran punktion jälkeenkin.

Eli kantsii kuunnella kroppaansa ja tietty mitä se ultrakin näyttää...

t. kurnau

Vierailija
22/54 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen illalla alkoi kova huimaus ja pahoinvointi, jatkuu vielä tänään. Yök!

Kävin ultrassa ja munikset kasvavat ihan hyvin, saaliin pitäisi olla aika hyvä. Lääkärin mielestä huono olo voi ihan hyvin johtua lääkkeeistä ja sano että mun on nyt vaan kestettävä. Puregon annosta joudutaan ehkä vielä nostamaan mutta nyt se vielä jatkuu samana annoksena pari päivää (kerrottiin että annos voi olla 100-600IU:ta, kääk jos vielä nostetaan ja huono olo lisääntyy). Kaiken sitä naisena joutuu kestämään, olisi paljon helpompaa olla mies! :))

Ohjeeksi tuli että pitäisi juoda paljon ja tottelevana oppilaana niin minähän juon! Pitäisi vielä raahautua kauppaan ostamaan vissyä ennenkuin saisi levähtää rankan päivän jälkeen!

Mukavaa perjantai-iltaa kaikille tasapuolisesti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla alkoi sellainen lievä pahoinvointi ja ajattelin vain mennä nukkumaan, ettei sitten huomaa sitä. Heräsin kuitenkin alkuyöstä aivan yht´äkkiä oksentamaan ja oli tosi kovat menkkamaiset kivut (kp5), joita ei kyl enää pitäis olla. Tosi outoa. Olo oli sitten aamullakin aika huono, mut päätin kuitenkin lähteä hommiin, ettei koko päivä mene potiessa.

Ehkä kuuluu vain asiaan. Tiedä häntä??

Vierailija
24/54 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vähän tätä ketjua, ettei jäädä muiden jalkoihin...

Kävin aamulla toisessa ultrassa. Vasemmalla muniksia kypsymässä 6-7 kpl, mikä on mulle ihan hyvä tulos. Oikealta ei mitään löytynyt - tälläkään kertaa. Oikealta ei ole munasoluja saatu leikkauksen jälkeen (endoa poistettu, mutta tervettä kudostakin pitäisi olla jäljellä), eikä ilmeisesti enää saadakaan. Pääasia kuitenkin, että vasen munasarja toimii vielä jollakin tavalla.

Seitsemäs piikittelypäivä siis menossa, ja näin jatketaan perjantaihin asti, jolloin on kolmas ultra. Toivottavasti sen jälkeen päästään punktioon! Oireet on täällä entisenlaiset: päätä särkee ajoittain, vatsassa pientä nipistelyä ja pinna kireällä ;( Ei mitään kovin kamalaa kuitenkaan!

Vierailija
25/54 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri nosti Puregon-annosta 350:stä 450:een. Siinäpä pistelen taas! Tänään pistän ensimmäisen jarrupiikin. Suunniteltu punktio olisi nyt perjantaina. Saanko kuitenkin roikkua tässä pinossa?

Olo on edelleen aika yök, pientä pahoinvointia ja keinutusta päässä. Alavatsa on arka molemmin puolin. Mutta ihme ja kumma ei mitään sen isompia raivareita ole esiintynyt. (mitä nyt niitä pieniä tavallisia...)

Mites te muut jaksatte?

Vierailija
26/54 |
28.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aamulla ensimmäiseksi verikokeille, joiden tuloksista sitten soittelin TYKSiin kahdelta. Arvot ei kuulemma ole noussut paljon mitään, joten lääkäri oli päättänyt nostaa Gonal-F annoksen 187,5 IU:sta 350IU:n keskiviikon ultraan asti. Tuntuu kauhean suurelta annokselta, mutta oletin, ettän näin tulee käymään, kun mulla on aina ollut vähän huono vaste noille lääkkeille. Tänään illalla sitten lykätään tavaraa mahamakkaraan oikein läjäpäin.

Mielenkiinnolla ja kauhunsekaisin tuntein odotan ensi yötä, että tuleeko samanlainen pahoinvointi kuin ihan alussa.

Ja pohdin muuten tuossa sitä sairasloma asiaa. Kun olin vielä vähän aikaa sitten sitä mieltä, että jätän saikun vähemmälle jos kouluhommat niin vaatii, mutta nyt olen tullut siihen tulokseen, että sitä voi kyllä mieluummin kirjoittaa vaikka tuhat raporttia ja olla saikulla, kun riskeerata hoitoa vähääkään...

Mutta hei Gonalia käyttäneet!!!

Tuntuuko annos (350IU) suurelta, vai aloitettiinko mulla vain varovasti?

P.S.Tuntuu tosi mukavalta pyöritellä näitä asioita täällä palstalla ja lukea muiden samassa vaiheessa olevien kokemuksia. Siitä saa hirmuisen paljon lohtua, iloa ja vastauksia!

ELI KIITOS SEURASTA!

Jatketaan piinailun odottelua positiivisella mielellä!

-Dreammom-

Vierailija
27/54 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs Wilima, Waimo, toivo76 ja OnniAmandalle kuuluu?

Vierailija
28/54 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut niin paljon kaikkea, ettei ole ehtinyt tänne paljoa vilkaisemaan saati sitten kirjoittamaan!

Mutta siinä tilanteessa ollaan, että huomenna aloitan Gonal-F pistokset!Eli meillähän siirtyi punktio sinne viikolle 50, mutta tulen lujaa teidän perässä (kiinni en taida ihan tässä asiassa saada sentään :) Ultraan menen sitten ensi maanantaina. Sumuista ei kyllä ole juuri minkäänlaisia oireita tullut, ainoastaan rinnat hieman arat + turvoksissa (toivottavasti niistä kuitenkin apua on).

Tsemppiä vaan kaikille muniksien kasvatukseen!!!

Jännityksellä tulevaa odottava Wilima

Vierailija
29/54 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve kaverit=)

Mukava että joku jaksaa huudella. Amaliahan saa tietenkin roikkua tässä pinossa vaikka punktio olisi jo pe ja Wilima kans vaikka menee viikolla eteenpäin.

Dreammom: Pistosannos minusta tuntuu isolta. Oliko niin että kävit labrassa ja verikokeen perusteella määritellään annos? Ei ollenkaan ultrata?

Itellä oli tänään seurantaultra, nyt olen pistänyt 6pv Menopuria 150IU, tänään muniksia oli kasvamassa 13kpl kooltaan 7-10mm sekä pari pientä mitkä eivät luultavastikaan ehdi mukaan. Pistosannosta nostettiin kahdeksi päiväksi 225IU ja to taas 150IU. Perjantaina seuraava ultra. Eilen tuntui ensimmäiset oireet munasarjoissa ja nippailu jatkuu, ovisnippailun tapaan. Vielä ei ole muuten ollut oireita pistoksista. Meillä ei siis ollenkaan oteta verikoetta vaan vain ultran perusteella määritellään lääkitys.

Waimo

Vierailija
30/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, viimenen piikki pistetty eilen illalla! Oli irrotuspiikin vuoro. Ajattelin kaikkia diabeetikoita jotka joutuu piikittämään monta kertaa vuorokaudessa ja monta, monta vuotta. Minä olin jo nyt ihan kypsä siihen hommaan vähän yli viikossa.

Huomenna olisi punktio. Munikset pitäisi olla ihan hyväkokosia eilisen ultran perusteella (eivät enää mahdu kasvamaan, paikat on niin täynnä). Hieman hermostunut olotila on! Eniten jännittää ja pelottaa se kun ne lauantaina soittavat ja ilmoittavat onko mitään jakaantumisia tapahtunut. Mielessä pyörii vain että mitä jos mitään ei tapahdu. Nyt ei auta muu kun rauhoittua ja ottaa päivä kerralla mutta kun minulla on taipumus murehtia niin paljon etukäteen, olen aina ollut samalainen ja yleensä asioilla on taipumus järjestyä jollain tavalla.

Siispä minun päivään mahtuu taas aivan liian paljon ajatuksia! Hyvää päivänjatkoa kaikille!

Vierailija
31/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä sä oletkaan hoidossa, kun klinikallasi on " toimintaa" myös viikonloppuisin? Kateellisena kyselen... Omassa hoitopaikassani ollaan kiinni viikonloput, juhlapyhät, hiihtolomat jne. eli omaa hoitoaikataulua on aina suunniteltava klinikan aukioloaikojen mukaan.

Täällä jännitetään huomista ultraa, jonka jälkeen ollaan toivottavasti menossa maanantaina punktioon. Yksi piikki vielä ja Pregnyl ja sitten aletaan jännittelemään punktiota ja hedelmöittymistä ja jakautumista ja ja ja... Lista on loputon!

Piinailuja kanssasisaruksille!

figlio

Vierailija
32/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn Helsingissä Diacorissa. Olen ymmärtänyt että siellä on jotain pientä toimintaa viikonloppuisin tarpeen mukaan. Toimenpiteitä ei tehdä mutta seurantaultraa voi olla ja alkoita käyvät katsastamassa.

Valitsin yksityisen sen takia kun hommat etenee niin nopeasti. Minulla ei olisi ollut hermoja odottaa kuukaudesta toiseen tapahtumia. Nyt kaikki perustutkimukset, inssi x 2 ja tuleva IVF tämän syksyn aikana. Rahaa se tietysti syö mutta täytyy tinkiä jostain muusta, eli vaikka hernesoppa ja puurolinjalle jos se sitä vaatii.

Käytkö itse kunnallisella vaiko yksityisellä? Kunnallisella voin toki ymmärtää että he eivät juuri anna periksi työajoissa. Yksityispuolella kai raha ja halu tehdä hyvää työtä houkuttelee jonkun verran.

Vierailija
33/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan oltu hoidossa sekä kunnallisella että yksityisellä. IVF:ään ollaan menossa nyt Felicitakseen.

Yksityisen etuna ovat todellakin nopeus ja olemattomat jonot. Kunnallisella olisimme saaneet esim. IVF-hoitoja yhden per vuosi, eikä lähes vuoden jonottaminen uuteen hoitoon miellyttänyt. Tuhottoman kalliita nuo hoidot yksityisellä ovat, mutta tingitään sitten jostakin muusta, kuten sanoit...

figlio

Vierailija
34/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dreammom: Pistosannos minusta tuntuu isolta. Oliko niin että kävit labrassa ja verikokeen perusteella määritellään annos? Ei ollenkaan ultrata?

Itellä oli tänään seurantaultra, nyt olen pistänyt 6pv Menopuria 150IU, tänään muniksia oli kasvamassa 13kpl kooltaan 7-10mm sekä pari pientä mitkä eivät luultavastikaan ehdi mukaan. Pistosannosta nostettiin kahdeksi päiväksi 225IU ja to taas 150IU. Perjantaina seuraava ultra. Eilen tuntui ensimmäiset oireet munasarjoissa ja nippailu jatkuu, ovisnippailun tapaan. Vielä ei ole muuten ollut oireita pistoksista. Meillä ei siis ollenkaan oteta verikoetta vaan vain ultran perusteella määritellään lääkitys.

Waimo

[/quote]

Eli siis maanantaina oli pelkkä verikoe, mutta eilen ja huomenna on sekä verikoe että ultra. Lääkäri oli verikokeen perusteella jättänyt ilmoituksen papereihini, että nostetaan 350 IU:hun annos, kun vastetta ei oikein ollut. Keskiviikon ultrassa oli oikealla 2kpl 5mm, 7kpl 7mm, 2kpl 9mm ja vasemmalla oli 3kpl 6mm (loppuja ei nähnyt, kun virtsarakko oli kuulemma niin täynnä....vaikka olin 10min aiemmin käynyt pissalla). Lääkärin mukaan rakkulat olivat pieniä(yleensä n.10-15mm) ja munasarjat ovat tavallista " syvemmässä" lepotilassa. Tämän vuoksi lääkäri käski jatkamaan Gonal-F 350 IU annoksella ja aloittamaan menogonin 150IU lisäksi. Tarvitsen kuulemma LH:ta herättämään munasarjat kunnolla. En tiedä miten annos sitten muuttuu huomenna kun on taas ultra, mutta aika hurjalta tuntuu.

Ja yksi outo seikka: Gonal-F kynässä ei ole sellaista annosta kuin 350IU. Se on 337,5, jos ohjeeseen on luottamista.Sitä ei myöskään saa vekslaamallakaan, kun aina tulee enemmän tai vähemmän. Olen siis pistänyt mitta-asteikon mukaan 337,5 IU. Tänään ajattelin tasoittaa ja pistää sen 375IU.

Voiko niin tehdä?????

Nyt on oireina tuntunut jo lievää " sisäistä turvotusta" alavatsassa molemmilla puolilla. Jännittää mitä huomenna kerrotaan. Keskiviikkona lääkäri arveli, että punktio joudutaan tekemään vasta torstaina (ei yleensä tehdä kuin ma-ti-ke), jotta munikset ehtii kasvamaan tarpeeksi isoiksi. Se kaiketi kuitenkin tarkoittaa sitä, että siirto voidaan tehdä vasta seuraavana maanataina!?

Vähän tässä pelotta mitä tuleman pitää. Pääsenkö edes kunnon punktioon ja siirtoon asti... Täytyy vain toivoa parasta.

Kertokaahan muutkin kuulumisia!!

Vierailija
35/54 |
01.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullapa ei juuri uutta kerrottavaa, mutta sananen on aina kuitenkin paikallaan! Eli toinen pistospäivä nyt ohi ja sinne maanantain ultraan tähyillään. Meidän koira on ilmeisesti ainakin hoksannut, että hormoonivalmistetta käytän kun ajoittain tarrautuu käteeni kiinni yrittäen astua! Tätä ei tosiaankaan ole tapahtunut kun muutaman kerran ja ne ovat ajoittuneet juuri niille ajoille, kun olen näitä pistoslääkkeitä käyttänyt. Aika kummallista, jotenkin se ilmeisesti haistaa/vaistoaa ilmeisesti minusta jotain mielenkiintoista :), aika jännä juttu. Koiramme on vielä kaikenlisäksi tyttö!

Mutta kuulemisiin ja hyviä öitä teille!!

Wilima

Vierailija
36/54 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin aamulla ultrassa, ja samalla varmistui maanantainen punktio. Vähän jännittää, vaikka tuttua hommaa tämän pitäisi olla... Ja punktion ja mahdollisen siirron jälkeen jännittää vielä enemmän ;-)

Muniksia oli vasemmalla kypsymässä n. 7 kpl, kooltaan 15-17 mm. Edellisessä IVF:ssä olivat tässä vaiheessa hieman isompia, mutta toivotaan, että näillä pärjätään. Limis oli nyt 10 mm, sekin edellisessä hoidossa pari milliä paksumpi.

Mitenkäs te muut? Onko ensi viikolla muita punktioon menijöitä?

Vierailija
37/54 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punktio on nyt tehty! Se ei ollut yhtään niin hirveä kuin odotin, suonensisäinen lääkitys kohdallaan. Sain tarpeeksi rauhoittavaa ja kipulääkettä sen mukaan kun tunsin kipua. Voin nyt jo hyvin, armoton väsymys vaan vaivaa.

Saaliina oli 34 munasolua joten olen hyvin tyytyväinen. Toivon että saataisi pakkaseen myös jotain jos jatkossa on tarvetta käyttää. Nyt voi sitten vaan odottaa huomista soittoa biologilta.

Menen nyt kuorsaamaan!

Vierailija
38/54 |
02.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea amalia mahtavasta saaliista. Itse voin vain haaveilla moisesta. Noista luulis jo saavan mahtavan saaliin pakkaseenkin!! Toivotaan parasta. Kerrothan sitten hedelmöittyneiden määrän? Odotan innolla (vähän kateellisena :-) ).

Figliollakin näyttää tulevan ihan mukavasti. Onnea maanataiseen punktioon!!!

Kävin myös tänään aamulla ultrassa, jossa varmistui keskiviikoksi punktio. Eli siis onneksi ei jouduttu odottamaan torstaihin, kuten pelättiin, sillä siinä tapauksessa olisi jouduttu siirtämään perjantaina sokkona..Kuulemma.

Nyt pistän vielä sunnuntaihin asti Gonalia ja menogonia, ja maanantaina illalla Pregnyl. Saalis näytti nyt kuulemma oikein hyvältä verrattuna aiempaan. LH kuulemma auttoi.

Eli nyt oli oikealla 2x8mm, 1x10mm, 3x11mm, 3x12mm,2x14mm ja vasemmalla 2x5mm, 1x8mm, 1x10mm.

Mahdollisesti kuulemma n.12 saadaan talteen. Vähän tuo tulos jännittää, sekä tietty se montako saadaan hedelmöittymään ja jakautumaan ja minkälainen on lopputulos.

Nyt vasta oikeastaan on tullut todella turvonnut olo ja pientä säryn tapaista havaittavissa kunnolla jatkuvana. Jännä nähdä miltä tuntuu maanataina saatikka keskiviikkona juuri ennen punktiota.

Vierailija
39/54 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heipsan=)

Mitenkähän mahtaa olla Amalian laita, joko sait hedelmöittymistulokset?

Figliolla näyttää olevan hyvä tilannne=)

Wilima vain jatkaa piikityksiä kuten minäkin...

Dreammom: Näyttää että mennään aika samoissa, meillä kans munikset vielä pieniä eli keskiviikkoon mennään punktiossa.

Gonalista: mulla ei ole kokemusta mutta kyllä lääkärin pitäisi tietää minkälaisia annoksia kynästä saa? Eikö voisi suoraan määrätä annoksen oikein ettei tulisi tällaisia tulkintakysymyksiä?

(.) Pe oli rakkuloita oikealla: 1*14, 3*13, 2*12, 1*9, 1*8, 1*7 ja vasemmalla: 1*13, 4*12, 1*11 ja 4*9, lääkäri arveli että n. 10 munasolua saataisiin. Limakalvo ei ollut tiistaista juuri kasvanut n. 7mm nyt. Silläkin hyvä että punktio menee keskiviikkoon että ehtii vielä sekin kasvaa. Pistoksia jatkan 225IU sunnuntaihin saakka, ma iltana irrotuspiikki. Olo on taas ihan hyvä, paitsi että kurkku tuli eilen kipeeks ja nyt vaivaa. Munasarjat eivät juurikaan ilmoittele tai siis vaivaksi asti eivät huutele;)

Missä luuraa Toivo76?

Onko teillä muuta lääkitystä/tukihoitoja/uskomuksia käytössä tämän hoidon kanssa? Itsellä disperin 50mg 1x1 (lääkärin määräyksestä),

E-vitamiini Ido-E 1x2, lisäksi otan B-vitamiinia foolihapon turvaamiseksi...

Waimo

Vierailija
40/54 |
03.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Waimo: Oletko varma, että lääkäri sanoi Disperin, sillä mun lääkäri varta vasten kielsi muun kuin parasetamolin (Panadol) käytön, kun saattaa häiritä kiinnittymistä. Munissaalis vaikuttaa ihan mukavalta! Lykkyä viimeisiin pistelyihin ja etenkin punktioon!

Juttelin muuten perjantaina lääkärille siitä annokssta ja huomasi itsekin, ettei sllaista annosta edes saa. Sanoin myös, että olen ottanut edellisenä päivänä korvaavana 375IU, kun tähän asti oli 337,5IU. Eli siis 350IU oli tarkoitus ottaa.

Ei kuulemma ollut väliä, kun annos toimii kuitenkin, ja muuttivat vain papereihin 337,5IU.

Tänään ja huomenna viimeiset kasatuspistokset ennen irroituspistosta maanantaina 22.30.

Jokohan amalia tietäisi tuloksia???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä